Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#751601
Ziggy is gisteren "gesnapt" door Tous en heeft nu een wond, zo groot als een euromuntstuk....
We zijn voor de zekerheid even langs de DA gegaan en zoals ik eigenlijk al dacht; hechten deed hij niet... Om de wond iets sneller te laten genezen heeft hij het loshangende flapje met 1 kram vastgezet maar dat flapje hing een uur later alweer los.
De wond zelf is oppervlakig, alleen de huid is kapot....
Ze heeft een ABkuur voor 5 dagen mee gekregen.

Wat kan ik nu zelf doen om de wond te verzorgen?!
Zelf dacht ik aan zilverwater. Nu heb ik dat nog ergens staan maar kan zoiets over datum raken? Wat ik nog heb is al van lang geleden.

Misschien heeft er iemand nog een ander advies om de wond te verzorgen?
En wat zou ik haar nog meer kunnen geven? Ze is niet helemaal zichzelf en ik heb het idee dat ze er wat last van heeft...De wond zit op haar flank en "beweegt" dus als zij beweegt.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#751608
Eh tja, traumeel? Propolistinctuur of honingzalf op de wond doen? Misschien wat salisprin als ze echt pijn heeft?
Door zurca
#751622
Traumeel heb ik....
Ik vind alleen de dosering zo lastig. Ze weegt 21 kilo en ik houd nu de kinderdosering aan; elke 1 a 2 uur 1 tablet, max 8 per dag.

Dit is de wond;

Afbeelding

Zou ik daar al echt iets op kunnen smeren?
Door ~anna~
#751625
Calendula oertintuur van A. Vogel
Wat druppels in water en dan deppen.
Door Lizzy
#751635
Calendula oertintuur is inderdaad heel goed. Zalf zou ik even niet gebruiken. Dan blijft het zo nat. Calendula kun je afwisselen met Echinacea Extra Forte van Bloem. Ik doe dat dan in een spuitflesje en spray het op de wond. Dat vind ik makkelijk. Sterkte met je meis :-*!
Door zurca
#751645
Die tintuur, "bijt"dat erg?!
Ik bijv. calendula wondspray staan maar daar zit 70% alcohol in en dat wil ik haar nu eigenlijk niet aandoen....

Lizzy, doe jij die tintuur gewoon zo op de wond druppelen? Hoevaak zou ik dat kunnen gebruiken?
Door Mevroi Kruim
#751654
Eh .... niks?

Gula (mijn IJslandse paardje) had een lap vel van haar neus af van 5 x 2 cm, het bloedde nauwelijks, alleen het vel was er finaal af dus ook niks te hechten. Zag er net zo uit als de wond van Zurca
Ik heb er niks aan gedaan en na 2 weken was het keurig dicht. Het is een klein beetje gaan ontsteken op een punt, dat heb ik toen geweekt met kamillethee. Ze heeft geen AB oid gehad. En ze loopt uiteraard voortdurend met haar neus over de grond om te laatste grassprietjes naar binnen te zuigen dus echt schoon beef het zeker niet.

De da was er ook zeer laconiek over, gewoon vanzelf over laten gaan was het advies, niks ab, allemaal overbodig, een beetje gezond paard kan dat zelf.
Ik denk dat veeartsen een stuk nuchterder zijn in dit soort dingen dan kleine huisdierenartsen .....
Door conleeuw
#751657
Das niet zo leuk, die dunne velletjes van de windhonden ook  >:( zoals je al lees zijn de meningen verdeeld, niets doen is echt wel een optie, ik denk ook niet dat ik erg aan het smeren en spoelen was gegaan, over nat of droog houden .... vroeger was het altijd droog houden of laten drogen, nu is de algemene aanpak nat/klam houden, dan geneest het beter, maar met zo'n "klein" (kan ik lekker van achter mijn pc zeggen :-\) plekje denk ik dat het met 14 dagen aardig zal genezen als je niets doet, maar als jij van alles er aan doe en er op smee duurt het maar 2 weken ;)
Hoe dan ook, balen. Sterkte ermee, ik hoop dat het mooi geneest ;)
Door zurca
#751662
Nou.."niks" word het hier ook...Ben net de winkels afgegaan maar tintuur kennen/hebben ze niet ::)
Er "iets" aan willen doen is ook voor mn eigen gemoedsrust, het ziet er naar uit en ik wil haar helpen. ;)
Dat het vanzelf weer heelt daar twijfel ik niet aan...De abkuur heeft ze gekregen omdat de wond ontstaan is door een andere hond en dit meer kans op infectie geeft, tenminste dit gaf de DA aan. En ondanks dat ik ook niet echt sta te springen om zomaar AB te geven, nu denk ik "het moet maar even voor de zekerheid" ;)

Even andere vraag; Mag ze er zelf aan likken?! Ze wil het zelf graag schoonmaken en nu hou ik haar wat tegen....
Door conleeuw
#751672
zurca schreef: Nou.."niks" word het hier ook...Ben net de winkels afgegaan maar tintuur kennen/hebben ze niet ::)
Er "iets" aan willen doen is ook voor mn eigen gemoedsrust, het ziet er naar uit en ik wil haar helpen. ;)
Dat het vanzelf weer heelt daar twijfel ik niet aan...De abkuur heeft ze gekregen omdat de wond ontstaan is door een andere hond en dit meer kans op infectie geeft, tenminste dit gaf de DA aan. En ondanks dat ik ook niet echt sta te springen om zomaar AB te geven, nu denk ik "het moet maar even voor de zekerheid" ;)

Even andere vraag; Mag ze er zelf aan likken?! Ze wil het zelf graag schoonmaken en nu hou ik haar wat tegen....
heel even een likje erover of een paar likjes kan geen kwaad, maar als ze continu er aan gaat likken (en dat kunnen honden als de beste) dan krijg je een groter wond, en gaat het ook niet dicht, dus ik zou kiezen om haar ervan te weerhouden als het kan, Kelly heeft een kleine bijtwondje weten uit te bouwen naar een enorme krater toen zij jong was, dat was niet zo'n goed plan, dus ik ben wel een beetje voorzichtig ;)
Door K@rin
#751681
Zolang het er zo schoon uitziet, zou ik PERSOONLIJK zeker de randen van de wond behandelen met honingzalf.
Dat heeft ook een anti-bacterieele werking.
Met zulke wonden krijgen mijn honden in eerste instantie géén AB ....
Een gezonde hond kan/moet dit makkelijk zelf overwinnen, wanneer het baasje de wond ook in de gaten en schoon houdt.
De DA's jassen er tegenwoordig bij voorbaat al een AB in  >:( >:( >:(
Laatst gewijzigd door K@rin op di 01 mei 2007, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~anna~
#751711
Honingzalf ken ik nog niet bedankt voor de tip K@rin.
Oertintuur kan je soms vinden bij een drogist of apotheek of anders bestellen.Vroeger had VSM het ook ik weet niet of ze het nog hebben.Alcoholgehalte is ca. 65%.
Ik heb het altijd standaard in huis net als de zalf voor ons en de honden.
Heb het vaak gebruikt voor een kapot voetzooltje bij de oudste hond.
Niet puur gebruiken maar verdunnen met water(gekookt) of bronwater.
Door evds
#751725
Als het mooi opdroogt zou ik niets doen. Als het een beetje rood is en er evt. wat wondvocht uitkomt kun je er wat acedem zalf of spray op  doen,  vind ik altijd super goed werken(werking zoals opde verpakking: bevordert de wondgenezing bij runderen, schapen, paarden, honden en katten  ;). Sterkte!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door