Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#749862
Hoi,

Ik heb via onze plaatselijke slager verse runderpancreas kunnen bemachtigen. Ik wil Balou hiervan elke dag wat gaan geven ivm de slechte vertering.

Hoeveel mag je hier gemiddeld van geven??

Het zal wel onder orgaan vallen en dat mag hij 200 gram per week hebben.
Door tt-tjes
#750124
Ik heb net die alvleesklier opgehaald. Wat is dat ding klein zeg, het weegt nog geen pond!

Het lijkt ook puur vet, ik weet niet wat ik er van moet denken, ik heb het namelijk ook nog nooit gezien.

Heeft toevallig iemand van jullie een foto van een alvleesklier?
Door tt-tjes
#750133
Heb dus net een foto gezien hier op BP.

Dit lijkt dus echt niet op wat ik meegekregen heb. Wat ik heb is bijna rond, met behoorlijk wat vet er aan.
Het ziet er bleekroze tot geel uit.

Zal morgen ff een foto maken en plaatsen.
Door Lizzy
#750172
Dit even uit een ander topic:

Dit vind ik op de site van Duck Natuurvoer:

"Aan het hondenvoer dient dan (verse) pancreas te worden toegevoegd, waarbij opgelet moet worden dat de totale voeding compleet en in balans blijft. Doordat een vrij hoge pancreasgift noodzakelijk is, zal dit de opname van het normale voer verlagen. Via empirie is gebleken dat ongeveer 45% van de voeding uit verse pancreas dient te bestaan. Een van de voedingen die voldoet aan dit profiel is ‘Duck Kompleet + Pancreas'. Dit is een diepvriesproduct van constante kwaliteit met een zeer hoge verteerbaarheid, hetgeen op zich de verstoorde digestie ten goede komt. Het lijkt raadzaam om na enige tijd, nadat de dysbacteriose en de vermagering teruggedrongen zijn, te controleren of de normale digestie zich hersteld heeft, middels een gift van een vergelijkbaar voer maar dan zonder de pancreas-toevoeging, zoals ‘Duck Excellent'. Mocht de diarree terugkomen dan is het raadzaam het product met de pancreas-suppletie levenslang te gaan geven".

Vervang "Duck Excellent" natuurlijk door 'normale barfmaaltijden' zonder extra verse pancreas.

Op de dierenkliniek-site Causus (http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=57) vind ik dit:

"Via de voeding gaan we extra verteringsenzymes bijgeven. Deze zijn commercieel te koop onder de naam Pancrex. Beter is echter nog verse varkenspancreas te geven. 125 gram ongekookte verse pancreas per 15kg twee maal per dag. De behandeling is levenslang" (en vervang varkenspancreas dus door kalfspancreas).

Met andere woorden: volgens mij bedoelen ze hier dus 125 gram per 15 kg lichaamsgewicht van de hond. Dat is dus 8 gram per kilo lichaamsgewicht".
Door Sella
#750185
Ik heb kalfspancreas en die zijn vrij klein. Daar is niet veel aan te zien dan dat het licht vlees is en er wat resten voedsel bijzitten.(ze wegen 100-125 gram)
Ik heb net ook runderpancreas binnen, dat heb ik nog niet ontdooit daar kom ik volgende week pas aantoe.
Ik ben van de hoeveelheid die Lizzy heel lief voor mij uitgerekend heeft inmiddels gaan minderen.
Hij kreeg eerst iedere dag de hoeveelheid en nu om de dag.
De eerste dagen kan je hond niet prettig ruiken, even een ontgiftingsuiting krijgen en daarna als een speer gaan opknappen als de pancreas het probleem is.
Succes!
Door tt-tjes
#750273
Afbeelding
Dit is ie dus.

Ik weet dus niet of dit er zo uit hoort te zien. Het ding weegt ook maar 350 gr. dus daar zijn we zo doorheen.

Fijn dat je dit even berekend hebt Lizzy, dit zou dus betekenen dat hij bijna geen spiervlees meer zou krijgen, alleen nog pancreas.

Op dit moment krijgt hij namelijk per dag 130 gr. vleesbot, 100 gr. spiervlees en 50 gr. groenten of orgaan.

Zou dit de bedoeling zijn?

Ik wil het ook alleen maar proberen omdat zijn vertering nog steeds niet helemaal is zoals het moet zijn.
Hij wordt niet te mager of zo maar de ontlasting laat nog regelmatig te wensen over.
Door Lizzy
#750317
Je kunt ook beginnen met iedere dag een klein stukje te geven, als extraatje, zeg maar. Om te kijken wat het doet.
Door tt-tjes
#750320
Lizzy schreef: Je kunt ook beginnen met iedere dag een klein stukje te geven, als extraatje, zeg maar. Om te kijken wat het doet.
Strak plan, kan ik iig iets langer doen met dit kleine beetje, als het dan goed bevalt dan ga ik het bij het IC bestellen.
Door Sella
#750346
tt-tjes schreef: Strak plan, kan ik iig iets langer doen met dit kleine beetje, als het dan goed bevalt dan ga ik het bij het IC bestellen.

Houdt er wel rekening mee dat je bij het IC per 5 kg moet bestellen en dat het in een emmer met deksel zit.
Je moet het allemaal ompakken voor jou kleine hoeveelheden. Ik had heel stoer 10 kg besteld, het is met warm weer toch wel een uitdaging om 10 kg weg te werken. Het ruikt naar amoniak achtig.
Ik had het na 7 kg helemaal gehad en heb hem gewoon een paar dagen uit de emmer laten eten :-[
Door tt-tjes
#750350
Sella schreef: Houdt er wel rekening mee dat je bij het IC per 5 kg moet bestellen en dat het in een emmer met deksel zit.
Oeps, dat is wel erg veel, is het dan vers of bevroren?

Het gaat dan bij Balou idd wel om hele kleine porties, zoiets van 50 gr.

Ik zal eerst eens kijken of het iets doet en of hij er tegen kan.

Mijn slager heeft gisteren heel veel moeite moeten doen om dit kleine stukje mee te krijgen bij de slachterij want ze wilden het eerst niet meegeven.

Als het goed werkt bij Balou dan ga ik toch proberen of hij meer kan leveren, of anders bij een andere slager vragen.
Door Sella
#750369
tt-tjes schreef: Oeps, dat is wel erg veel, is het dan vers of bevroren?

Het gaat dan bij Balou idd wel om hele kleine porties, zoiets van 50 gr.

Ik zal eerst eens kijken of het iets doet en of hij er tegen kan.

Mijn slager heeft gisteren heel veel moeite moeten doen om dit kleine stukje mee te krijgen bij de slachterij want ze wilden het eerst niet meegeven.

Als het goed werkt bij Balou dan ga ik toch proberen of hij meer kan leveren, of anders bij een andere slager vragen.

Het is hardtikke vers en alleen heel goed diepgekoeld maar niet bevroren. Netjes met een skal etiket erop.
Het zal heel erg moeilijk worden om het bij een slager te kunnen krijgen.
Het valt onder dezelfde wetgeving als met echte vuile pens.
Ik weet niet in welke omgeving je woont?
Anders mag je wel wat van mij overnemen.
Ik woon in de Zaanstreek.
Door tt-tjes
#750465
Sella schreef: Ik weet niet in welke omgeving je woont?
Anders mag je wel wat van mij overnemen.
Ik woon in de Zaanstreek.
Harstikke lief van je, maar ik woon in Noord-Brabant, dat is nog al een stukje bij jou vandaan :(
Door tt-tjes
#753215
Lizzy schreef: Je kunt ook beginnen met iedere dag een klein stukje te geven, als extraatje, zeg maar. Om te kijken wat het doet.
Het is ongelofelijk, maar waar. Het gaat super met Balou. Sinds vorige week vrijdag heb ik dus de pancreas gegeven, alles bij elkaar denk ik 25 gram per dag.

Sinds afgelopen zondag heb ik geen staartjes meer in hoeven binden met het wandelen, zijn drolletjes zijn superstevig, ik vind geen stukjes bot meer in zijn ontlasting en hij poept nog maar 1x per dag.
Daar komt bij dat hij het heerlijk vind.

Ik hoop echt dat dit zo doorzet, ik heb inmiddels pancreas besteld bij het IC.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door