Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door André
#74763
Als ik in het verleden aan iemand de vraag stelde 9 op een forum b.v) over het feit waarom men voornamellijk
droogvoer aan hun honden voerde, dan krijg je natuurlijk het bekende verhaal.
Veel al ook een reactie van: Okee jij barft.


Nu is de gedachte van I Billinghurst natuurlijk een zeer goede, alhoewel ik persoonlijk meer gechameerd ben van Lonsdale.
Dit even terzijde.

Ik denk dat het Billinghursty in mijn optiek een beetje de overhand begint te krijgen met betrekking tot het voeren van botten.
( overigens onken in natuurlijk niet dat dit een goede groend stof is voor mineralen e.d) maar de hoeveelheid en de nadruk ligt me toch te zwaar.


Ik pleit liever voor een bewustmaking bij de bezitters van honden en katten wat een hond/kat eigenlijk eet.

Zoals sommige van jullie weten intresseert het me niet hoe er gevoerd wordt als er maar met twee HOOFDZAKEN rekening gehouden word n.l
- hoeveelheid koolhydraten
- geraffineerdheid van de voeding
- bewerking (verhitting b.v)

voor een leuk stukje genaamd vette leugens.
http://www.atkinsdieet.nl/waarom.htm#boek


mvg André
Gebruikersavatar
Door chooky
#74766
[quote="Andre"]
Als ik in het verleden aan iemand de vraag stelde 9 op een forum b.v) over het feit waarom men voornamellijk
droogvoer aan hun honden voerde, dan krijg je natuurlijk het bekende verhaal.
Veel al ook een reactie van: Okee jij barft.


Nu is de gedachte van I Billinghurst natuurlijk een zeer goede, alhoewel ik persoonlijk meer gechameerd ben van Lonsdale.
Dit even terzijde.

Ik denk dat het Billinghursty in mijn optiek een beetje de overhand begint te krijgen met betrekking tot het voeren van botten.
( overigens onken in natuurlijk niet dat dit een goede groend stof is voor mineralen e.d) maar de hoeveelheid en de nadruk ligt me toch te zwaar.


Ik pleit liever voor een bewustmaking bij de bezitters van honden en katten wat een hond/kat eigenlijk eet.

Zoals sommige van jullie weten intresseert het me niet hoe er gevoerd wordt als er maar met twee HOOFDZAKEN rekening gehouden word n.l
1- hoeveelheid koolhydraten
2- geraffineerdheid van de voeding
3- bewerking (verhitting b.v)

voor een leuk stukje genaamd vette leugens.
http://www.atkinsdieet.nl/waarom.htm#boek


mvg André
[/quote]
;D ;D ;D
Door André
#74770
Ik denk toch dat ik beter mijn stukjes in de toekomst moet controleren op spelfouten. :-\
Ach ja jullie begrijpen het wel hé gelijk op de knop verzenden klikken en hup het is weer te laat. :-[
Door Lupa
#74889
ik denk dat dat het geheim van de smit is ;D
Laatst gewijzigd door Lupa op zo 04 apr 2004, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door André
#74920
[quote="Lizzy"]
Hoi Andre (met denkbeeldig streepje), hoe voer jij jouw honden eigenlijk? Ben ik gewoon in geinteresseerd!
[/quote]


bibi of anders
60% vet = vetten en olieen
30% eiwit = kip of rund of vis( minus de vetten ;D)
10 %KH = fyto
aangevuld met vitamine en mineralen


Is een hels karwei om tussen de 10 en 20 honden te laten barfen


mvg


André
Door André
#74998
Natuurlijk bereken je ook (globaal) het % vet in
vlees / zalm /paling e.d


Als voorbeeld 100 gram zalmmoten:


195 Kcal

20 gram eiwit
15 gram vet

dit is excl: verzadigde/enkel-meervoudige onvezadigde vetten

Mvg

André
Door Lizzy
#75042
Ik kom zelf ook aan een behoorlijk percentage vet door pens, vette vis en visolie. Maar vooral ook door vet rundvlees en vet lamsvlees.

Waarom zonnebloemolie Andre?

Groetjes, Lizzz
Door André
#75324
Lizzy,

Toen we nog met zijn "alle" op doggy-net verbleven
wisten we nog niet zo goed als nu waar we het over hadden.

Ik herinner me goed dat ik overstapte van een droogvoer naar bibi dat mijn honden (lees trainingsperiode) het verschrikkelijk goed deden als hond op verse voeding.
Maar had het gevoel dat er niet voldoende inhoud was, of kon trainen.

Nu weet je ook dat een aantal jaren geleden dat duur kwam te staan om dat ik het N.K daardoor verloor.

Practisch betekende dit dat ik een teefje had die 2,5 kilo vlees at per dag ( ze woog 18 kilo) en als een speer de eerste 10 kilometer over het parcours vloog.
En toen klapte het gehele team in elkaar.


Kijk toen bijn ik gaan nadenken, onder andere over de leer van Billinghurst, en tot de conclusie gekomen dat dit practisch gezien voor mij geen haalbare kaart is , en zeker niet in het winterseizoen.
Tevens was bibi of een andere vers variant) geen optie.
Simpelweg vanwege de calorieen per kilo en het stukje logistiek, als je begrijpt dat ik in de sneeuw verblijf een periode van ongeveer 6-8 weken.


Nu was me al langer een raadsel waarom billinghurst ( en die discussie is hier ook al door mij aangewakkerd) in vredesnaam zoveel % botten geeft.
Hazewinkel heeft onderzocht dat 1 gram bottenmeel op 50 gram vlees voldoende is.
maar dit even terzijde.
( heb hier uren tot in de late nacht met Bertus over gesproken)


Waar het me vanaf dat moment om ging en nu nog steeds om gaat is het volgende.


Okee we zijn het eens dat een hond verse voeding behoort te krijgen.
Koolhydraten horen van het menu af te gaan
en die dingen bij elkaar gevormd , is de rede waarom ik bovenstaande voeding geef.

Wat niet wil zeggen dat ik andere gedachtes niet respecteer, maar dit is voor mijn situatie het practische.


Nog eens iets anders.

Stel :


Er zijn mensen die beginnen met vers( in welke vorm dan ook) MAAR door welke reden niet 7 dagen in de week dit willen/kunnen.
Dan wordt er vaak gezegd (bv)
- om de dag vers danwel brok
-s'morgens vers s'avonds brok.


Maar als dit gebeurt: met de volgende gedachte:vers en droogvoer verteren anders.
Dan is mijn vraag okee , is het TOCH niet verstandiger om dit toch maar te menen , omdat je dan JUIST het % koolhydraten naar beneden haalt?



Versfood for thought
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door