Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simplythedogs
#744996
Hallo iedereen,
en ik had het nog zo gezegd: ik kan niet barfen  :'(
Eerder had ik in een ander topic al eens uitgelegd, hoe mijn honden eten (en ik heb er zo vijf). Wat ik hen geef, slikken zij gewoon in. Dus ben ik maar op KVV overgeschakeld want via dit forum heb ik toch geleerd, dat KVV beter is dan brok.
Nu zat ik alleen nog met het probleem, dat mijn honden niets hebben om te knabbelen. Dus dacht ik aan kippennekken. Ik dus 20 kg gaan halen en vandaag is het de tweede dag, dat zij na hun AHV-maaltijd een kippennek krijgen. Maar, jeetje, het is precies zoals ik gevreesd had: er is maar eentje (de reu van 11 jaar oud) die zijn nek op z'n gemak opknabbeld. De rest gaat gewoon: uit het bakje, inslikken en weg  ::)

Nu vraag ik dus eens aan de ervaren 'barfers': hoe kan ik dit oplossen ? Zullen mijn schrokkers op den duur misschien toch beginnen op die nekken te knabbelen of is eens inslikken = altijd inslikken ?
En om hen iets te laten knabbelen ? Kan ik nu beter iets proberen, wat harder is ? Zo ja, wat ? Of is er een kans, dat zij ook een hard been in een keer doorslikken ?
Mij zou ook nog interesseren, of het in een keer inslikken van een kippennek een probleem in hun maag/darmstelsel zou kunnen veroorzaken, want heel gerust ben ik er toch niet in  :-\

Misschien heeft iemand een idee voor mij.
Groetjes
Marion
Door Nonique
#745008
Het is niet uitzonderlijk dat wij mensen ons daarover ongerust maken, toch echt..... hoeft niet. Een kippennekje kan echt geen kwaad.
Het gebit, de maag, de darmen, naja het hele spijsverteringsstelsel van honden is ingericht voor het verwerken van grotere happen, stukken en brokken. Sterker nog, enkel dan werkt het spijsverteringsstelsel van een hond optimaal - ze moeten juist wat te doen hebben (verteren en werken - een lui verteringsstelsel maakt ze juist kwetsbaar voor zeer veel).
Ze hebben niet eens maal kiezen/gebit ;)

Om je honden lekker te laten knagen en ook hun gebit een goede oppoets beurt te geven, zou je eens kunnen denken aan runderknars/kraakbeen.
Ze leren knagen, kraken, breken, poetsen daarbij ook nog het gebit en trainen de kaakspieren.
Het is meestal van een formaat dat niet eens toe laat dat ze het even snel veroberen - werk aan de winkel.
Het doorslikken van een kippennekje is geen enkel probleem, het is vaak wijzelf die daar ongeruster zijn. Moet je toch wennen aan het idee, dan sla je erop met een vleeshakbijl - toch probeer het uit 1 stuk te laten bestaan. Als het echt te groot is, breken ze het echt wel met hun kiezen/kaken en of komt het weer terug met opgeven om het alsnog te breken met de kiezen voor het de maag in verdwijnt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#745063
Mijn pupje slikt een kippenek ook zo door. Wil ik wat te knabbelen geven, dan zal ik toch met wat beters moeten komen. Eigenlijk het enige waar hier echt op geknabbelt wordt door de meesten (sommigen weten het nog met 5 minuten weg te werken) zijn de geitenribben en dan flinke stukken in de trant van een halve ribbenkast. Eendennekken geen ook zo met de schoenlepel naar binnen :-\
Door tieneke
#745098
Hier rossen ze ook alles in no-time naar binnen  :-X
Kippennekken geef ik niet meer en op de kipruggen kauwen ze 1 a 2 keer en dan ist beurd! :o
De kalkoennekken en eendennekken plus konijn...alsof het helemaal niets is  ::) om over het rundvlees en orgaanmix maar te zwijgen.
De grote makrelen/zalm glijden bij Tara zo naar binnen terwijl Tinus nog de moeite neemt om er op te kauwen ???
Runderstrotten van 800 gram(Tinus) gaan net en zelfs de serieuze lappen runderpens zuigen ze zo naar binnen terwijl ze ondertussen half de moord steken  :-\
Als ik ze serieus wil laten kluiven kom ik met een halve eend/groot stuk gans pas in de buurt en met ruim een kilo lamsribben de man gaat het ook aardig.
Het ultieme is hier de kalfsribben van jong kalf(3 a 4 maanden)op een stuk van ruim 1 kilo liggen ze een kwartiertje?
Het zijn echte wilde zwijnen..alsof ze tekort komen  >:(
Door simplythedogs
#745331
[quote="Angelique"]
Mijn pupje slikt een kippenek ook zo door.[/quote]
:o en komt die er dan niet een tijdje later weer uit ?
Verleden nacht heeft die Sheltie zijn kippennek geheel weer uitgespuwd. En als ik zeg geheel en was dat echt wel geheel, hoor. Er was geen enkel stuk van af  ::)
Ik vindt het wel een geruststelling, dat ik niet de enige ben. Van daar dus: bedankt voor jullie ervaringsberichten  ;) Ik zal toch vandaag eens proberen, die nek vast te houden en hem er dan op te laten bijten. Misschien kan ik hem zo aanleren, dat het de bedoeling is, er tenminste op te kauwen.
En dan zal ik eens zien, of ik niet ergens aan lamsribben kan geraken. Weet toevallig iemand (zo bij benadering) hoe groot zo een lamsrib per stuk is ?

Groetjes
Marion
Gebruikersavatar
Door Angelique
#745350
[quote="simplythedogs"]
:o en komt die er dan niet een tijdje later weer uit ?
Verleden nacht heeft die Sheltie zijn kippennek geheel weer uitgespuwd. En als ik zeg geheel en was dat echt wel geheel, hoor. Er was geen enkel stuk van af  ::)
Ik vindt het wel een geruststelling, dat ik niet de enige ben. Van daar dus: bedankt voor jullie ervaringsberichten  ;) Ik zal toch vandaag eens proberen, die nek vast te houden en hem er dan op te laten bijten. Misschien kan ik hem zo aanleren, dat het de bedoeling is, er tenminste op te kauwen.
En dan zal ik eens zien, of ik niet ergens aan lamsribben kan geraken. Weet toevallig iemand (zo bij benadering) hoe groot zo een lamsrib per stuk is ?

Groetjes
Marion
[/quote]

Neuh, die verteren gewoon in z'n geheel. Vorige week slikte ze ook 2 x over een eendennek naar binnen, heeft geen problemen opgeleverd, maar omdat ik de nek wat lang vind t.o.v. het pupje heb ik die later maar in een paar stukken gehakt.

Lamsribben kun je vaak ook ongezaagt wel kopen en dan kun je ze in je eigen gewenste formaat hakken. Ter indicatie...dit is een halve

Afbeelding
Door amiwoods
#745469
[quote="simplythedogs"]
:'( :'( :'(Heb je ook een idee, waarom zo een nek dan bij een Sheltie niet verteerd ?  :'( :-[ >:(
Marion
[/quote]

dat duurt wel effe hoor, voor het verteerd is ;)
dt duurt wel een dagje.
als het binnen een paar uurtjes er weer uitkomt dan die dus nog best wel heel zijn.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#745472
[quote="simplythedogs"]
:'( :'( :'(Heb je ook een idee, waarom zo een nek dan bij een Sheltie niet verteerd ?  :'( :-[ >:(
Marion
[/quote]

Als die opgekotst wordt is dat vaak een teken dat de maag het als min of meer onverteerbaar beschouwt en het dus opnieuw gekauwt (you know) moet worden.
Zeg ik er natuurlijk wel bij dat mijn puppy met barf is opgefokt en dat scheelt gewoon vaak 500%.
Door simplythedogs
#745483
[quote="Angelique"]
een teken dat de maag het als min of meer onverteerbaar beschouwt en het dus opnieuw gekauwt (you know) moet worden.[/quote]
Of zeg maar überhaupt gekauwt  ;D
'k zal straks eens zien, wat er gebeurd als ik die nek vasthoudt en hem vraag er op te knagen  ;)
Het is zoals je zegd, ik heb geen enkele hond die met barf is groot gebracht, want (vooral) die elite-fokkers weten toch ach zo goed, dat brok het beste is, wat je kan geven  ::)
Die Toller, die er in juni aankomt wordt ook van thuis uit gebarft en dat zal dan wel schelen. Voor de andere moet ik er maar mee leven, dat zij niet op een been kunnen knagen  :(
Tenminste blijft die nek er bij vier honden toch in.

Groetjes
Marion
Door 202Spots
#745494
Bij gebrek aan lamsribben kan je ook 'n halve kip geven ;)
wanneer het te groot is om in 1 stuk door te slikken,dan moeten ze wel bijten om 't kleiner te krijgen...
Door Jojo
#745635
[quote="202spots"]
Bij gebrek aan lamsribben kan je ook 'n halve kip geven ;)
wanneer het te groot is om in 1 stuk door te slikken,dan moeten ze wel bijten om 't kleiner te krijgen...
[/quote]
Ja tis eigenlijk heel simpel: geef zulke grote stukken dat ze het simpelweg niet in 1 keer weg kùnnen slikken. En dat is misschien niet elke dag te realiseren, maar voor bij de kvv, zo 1 à 2 keer in de week iets groots zal voor het gebit toch zeker de moeite waard zijn!!
Door Jeannet & Gimli
#746826
Ik geef Gimli ook kippennekken, maar als ik het los geef slikt hij ze ook in een keer door. Als ik ze vasthoudt dan moet hij er wel op kauwen. Hierdoor ben ik overgestapt op kipkarkassen, die zijn net te groot om in een keer door te slikken, waardoor hij er echt op moet kauwen.
Dus misschien een optie om karkasjes te geven ?
Door ZsaZSa
#748300
ZsaZSa wil op helemaal niks knagen.... :'(
Ze eet CB, 150gram per dag en 50gram gewoon vlees, soms runderlap, soms rundergehakt, soms een biefstukje  :D en kipfile.
Zelfs als ik dat maar in 2 stukken snij (die 50 gram dus). loopt ze er maar omheen te draaien en gaat er tegen staan blaffen :o :D

Dus om te knagen heb ik de gewone ouderwetse buffelhuiden botten....wel de witte en dat moeten dan weer hele grote zijn anders wil ze ze niet :o

Toen ze nog brok at, had ze vaak last van die botten, maar sinds de kvv nooit meer last... ;D

Ik maak me niet meer druk, het is zoals het is en ik ga haar verder niet dwingen..Ze heeft een prachtig gebitje... ::)
Laatst gewijzigd door ZsaZSa op di 24 apr 2007, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#748582
Wees alsjeblieft heel voorzichting met die akelige buffelhuid dingen! Ik heb drie keer meegemaakt dat een hond daar bijna in stikte, een keer moest de hond met spoed naar de da om dat onding operatief te laten verwijderen. Ze sabbelen er vaak op waardoor het spul zacht wordt, dan slikken ze die lappen in en die verteren dus niet.

En knagen, tja, het is toch vaak een kwestie van een tikkie verwend. Als je maar zielig  en verwijtend kijkt gaat het personeel wel snel je eten in hapklare stukken snijden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door