Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Debora
#747541
Sinds een paar maanden woon ik nu in een benedenwoning met een tuintje erbij. Na veel getwijfel toch besloten de katten naar buiten te laten. Ze vinden het helemaal geweldig natuurlijk. De katers (beide gecastreerd) blijven het dichtst bij huis. Natuurlijk lopen er ook andere katten rond in de buurt en er zal wel eens gevochten worden. De laatste paar dagen vond ik mijn oudste kater al wat grommerig en snauwerig naar de jongste toe. Ook bleef ie overdag liever binnen. Ik heb nog geen kattenluikje maar daar ben ik mee bezig (d.w.z. ik heb al 2 kattenluikjes maar geen van beiden passen in de deur, dus moet ik wat anders verzinnen). Anyways, gister haalde ik de oudste kater aan...aaide over zijn rug en voelde een bult. Als ik er aan zit, geeft ie geen krimp verder. Maar het is een flinke en hij zal zich er niet lekker door voelen. Dus een afspraak gemaakt voor morgen met de DA. Ik denk dat het van het vechten komt en dat het een ontsteking is. Zal dus wel AB meekrijgen maar het is ff niet anders....morgen weet ik meer..
Door Mevroi Kruim
#747581
He, vervelend zoiets!
Ja, ik denk ook dat het een abces is. Bij knokpartijen haakt er makkelijk een vieze nagel egens in een andere kat en dat soort wonden wordt vaak een abces. Die gaan trouwens ook vaak spontaan over, althans bij mijn ouwe ex-kater.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#747681
Ik denk ook dat het een abces is. Menno heeft er - toen hij vroeger nog naar buiten kon - ook eens een, waarschijnlijk met vechten, opgelopen. Ik kwam er pas achter toen deze open bartte.
Kan mij herinneren dat ik inderdaad AB meekreeg en verder moest ik het gat twee keer per dag openkrabbelen, het abces uitknijpen en het dan met een wit goedje van binnen schoonspuiten.
Wonder boven wonder liet Menno dat gewoon toe. Je zag 'm wel van pijn in elkaar krimpen, maar liet me toch min of meer mijn gang gaan. Dat blinde vertrouwen heeft hij gek genoeg niet als ik ga stofzuigen  ;)
Maar goed, als het een abces is, dan is het, net als bij Menno toen, waarschijnlijk snel weer over.

Sterkte
Door Debora
#747692
Mischa schreef: Ik denk ook dat het een abces is. Menno heeft er - toen hij vroeger nog naar buiten kon - ook eens een, waarschijnlijk met vechten, opgelopen. Ik kwam er pas achter toen deze open bartte.
Kan mij herinneren dat ik inderdaad AB meekreeg en verder moest ik het gat twee keer per dag openkrabbelen, het abces uitknijpen en het dan met een wit goedje van binnen schoonspuiten.
Wonder boven wonder liet Menno dat gewoon toe. Je zag 'm wel van pijn in elkaar krimpen, maar liet me toch min of meer mijn gang gaan. Dat blinde vertrouwen heeft hij gek genoeg niet als ik ga stofzuigen  ;)
Maar goed, als het een abces is, dan is het, net als bij Menno toen, waarschijnlijk snel weer over.

Sterkte

Gedverdemme dat wordt vrees ik, vechten  :-\ Elmo is niet zo toelaterig wat dat betreft. Ben benieuwd of en hoe hij zich bij de DA gedraagt morgen.....Verder is ie wel lief ne krijg ik altijd kusjes van hem  :P
Door Debora
#748197
Net bij de DA geweest. Die raakte de bult niet eens zo hard aan en het ding sprong al open. Allemaal pus. Ze was best verbaasd, had niet verwacht dat het zo snel open zou springen  :P Elmo natuurlijk grommen als een gek, al dat gepruts. Ze heeft de plek waar de bult zat, wat kaalgeschoren en verder de bult leeggeknepen. Daarna kreeg hij een antibioticainjectie die 2 weken lang werkt (ze zei: je mag ook pilletjes mee hoor! maar dit leek me veiliger voor mezelf  :D ) Binnen 10 minuten stonden we weer buiten. Morgen moet ik even het korstje eraf halen zodat het open blijft en verder was het in orde allemaal.
Totale kosten 44 euro nogwat.....
Gebruikersavatar
Door Mischa
#748428
Nou, het zal dus wel snel goed komen. Ik ben blij voor jullie dat je alleen maar hoeft te zorgen dat de wond open blijft; dat uitknijpen en inspuiten is namelijk voor niemand fijn.

Wat mij verbaasd heeft is hoe weinig last een kat er eigenlijk van lijkt te hebben. Ik heb zelf weleens soort van abces gehad en voelde me toch best wel ziekjes. Als dat ding net zo groot was geweest als bij mijn kat, laat staan naar verhouding net zo groot, dan  :help:
Door Mevroi Kruim
#748546
Nou, dat verschilt nog wel heb ik gemerkt. Soms heeft een kat van mij een abces (ouwe vecht-ex-kater) en dan merk je niks aan hem, totdat het opengaat  :P en soms is hij er echt wel ziekjes van.

Mooi dat het zo netjes is gegaan! Beter de troep bij de da dan thuis  8)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door