Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Misty
#746874
Ik was echt, na het hebben van een kat met nierfalen, van plan om mijn nieuwe katten alleen Barf en KVV te geven. Maar, van de KVV eten ze alleen Bibi van harte. Carnibest alleen als ik het een beetje opwarm in de magnetron en Bandit aten ze eerst alleen de kattenmix van, maar laten ze nu ook staan. Ze krijgen een zeer afwisselend menu bestaande uit: Bibi, kippennekken, eendennekken, orgaanvlees (kippen-)hart, -maagjes en -lever), kipfilet, runderpoulet, kalfsvlees. Geitenvlees heb ik nog niet geprobeerd (ligt in de vriezer). Daarnaast krijgen ze blik (Almo, Animonda en Schesir). En..........BROKKEN (Cat lovers gold, Arden Grange, Carocat, Nutro choice). Brokken krijgen ze 2 x 20 gram per kat per dag. Eigenlijk zou ik dit liever niet geven, maar ze vinden het zooooooooo lekker. Ze vallen er echt gelijk op aan.

Nou zou ik wel eens willen weten of dit nou echt een DOODZONDE is?
Wij eten immers ook wel eens pizza, een patatje of een koekje.
En of ze van 40 gram brokken (het zijn nog kittens) per dag nou echt nierfalen kunnen krijgen, als ze voor de rest 50% vlees/KVV en 50% blikvoer krijgen?

Ik hoor graag iedereen z'n mening. Ook van diegenen die ongeveer zoals ik voeren.
Laatst gewijzigd door Misty op zo 22 apr 2007, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#746879
Ik zou stoppen met de brokken, ook al vinden ze het misschien lekker.
Bibi en barf is ook lekker, volgens mij zelfs lekkerder (in ieder geval gezonder),  en je geeft veel variatie, dus waarom zou je dan nog brokjes geven, ze krijgen al zoveel lekkers.
Door Lizzy
#746882
Eet jij elke dag pizza, friet, dikke repen chocolade? Tja, ik vind 40 gram brokken 40 gram teveel. Waarom zou je het geven? Ik lust ook iedere dag wel een Magnum-ijs, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat ook echt eet?
Door Mieuw
#747151
Mwa, ik vind het geen doodzonde en ik zou je er dus ook niet op aanspreken of veroordelen.
Vers is misschien wel beter en gezonder, maar je kan mij niet wijsmaken dat brokken echt zo ongelovelijk super verschrikkelijk slecht zijn. Vooral de 'betere merken' zullen op hun manier toch echt hun best wel doen om de brokken zo goed/gezond mogelijk te maken en ik geloof ook dat zij het ook echt goed met 'de kat in het algemeen' voor hebben. Het overgrote deel van de kattenpopulatie doet het er tenslotte goed op en word er oud mee.
Dit betekent niet dat ik het goed vind om brokken te voeren, en ik promoot ook bij iedereen die ik tegen kom vers, maar als je je katten een dieet geeft zoals jij beschrijft, én ook brokken, dan vind ik dat ook zeker niet slecht of een doodzonde.
Maar da's mijn mening.
#747381
Ik zal je er zeker niet voor veroordelen, maar zonde vind ik het wel.
Ik geloof absoluut niet dat de brokkenpiloten het goed met de kat voorhebben of dat het allemaal wel meevalt met hoe ongezond brokken zijn. Als je ziet wat goed voer voor katten kost, en dan heb ik het dus over een goed versvoer of nog beter, goed zelf samengesteld, je kijkt dan naar de prijs van brokken en je rekent ff aan de kosten van het industrieel bewerken, verpakken, vervoeren, de kosten voor het ontwerpen van de flitsende verpakkingen plus de kosten van de reclame, en je kijkt dan wat je over houdt voor de eigenlijke ingredienten, dan word ik iig niet erg vrolijk. Dat kan gewoon niet uit, daarvoor kun je gewoon geen fatsoenlijke ingredienten in je brok/blik stoppen.
En dan heb ik het nog niet over de (vaak schadelijke) conserveermiddelen, de (voor de kat totaal onnodige maar wel ongezonde) geur- kleur- en smaakstoffen (zonder die troep zou je kat er niet over piekeren om gebakken/gekookt graan te eten) en het feit dat het allemaal verhit is.

Het eerste waar een fabrikant over piekert is hoe het zo goedkoop mogelijk kan zonder dat de katten er acuut aan dood gaan. Daarna over hoeveel hij ervoor kan vragen zonder dat de klanten weglopen. En daarna nog een keertje over of het ook deugt voor de kat. Als die fabrikant zich daar nl echt zorgen over maakte, dan fabriceerde hij geen brok of blik maar kvv.

En dat 'het overgrote deel van de kattenpopulatie het er goed op doet' dat bestrijd ik. Ga maar eens in de wachtkamer van de da kijken. En vraag je maar eens af waarom de nier- en blaasbrokken zo goed lopen. De enige reden waarom katten tegenwoordig ouder lijken te worden dan vroeger is omdat mensen ze langer in leven houden en meer uitgeven aan de da voor dat doel. Vroeger piekerde geen mens erover om z'n kat voor duizenden guldens te laten opereren of dieetvoer of pillen te geven die euro's pe dag kosten. Tegenwoordig wel. Een van mijn katten is geopereerd voor 1500 euro, met een 50% kans dat het goed zou gaan, en ze was toen al 14. Twee van mijn katten krijgen Fortekor, a raison van 1 euro per kat per dag. Da's 2x zoveel als de 5 katten gemiddeld per dag eten. Twintig jaar geleden was het einde verhaal geweest voor die katten, er was geen da die die operatie deed en die pillen waren er echt niet voor katten.

Kijk, mijn kinderen waren vroeger gek op friet en frikandellen en pannenkoeken; met gezond eten scoorde ik als moeder echt niet hoog. Uiteraard zijn mijn kinderen niet opgegroeid met dagelijks friet of pizza en liga's ipv volkorenbrood met kaas, melk, verse groente en fruit. En net zo min vind ik 'maar ze vinden het zo lekker' een voldoende reden om mijn dieren dingen te voeren waarvan ik weet dat het gewoon niet goed voor ze is.
Af en toe een frietje of een reep chocola, nee. daar had ik geen probleem mee, ik behoor niet tot de groep moeders die al dat soort 'kwaad' totaal probeerde uit te bannen. Maar elke dag? Geen spraken van.
Zodoende dat mijn kinderen nu als volwassenen kerngezond zijn, met complete gebitten. Da's heel veel waard vind ik.
Gebruikersavatar
Door Misty
#747669
Bedankt voor jullie reactie's. En Kruimel ik ben het helemaal met je eens, maar daarom geef ik alleen 'hoogwaardige' brokken en ook alleen voor erbij, niet als hoofdvoer. Altijd zo gedaan trouwens en mijn kat/pers met nierfalen is toch 16 jaar geworden en mijn halfpers bij mijn ouders is vandaag 20 jaar geworden.  :birthday:

Ben wel benieuwd hoe je voor 50 cent per dag vers voert aan 5 katten. Je zal wel een grote vriezer hebben. Heb ik helaas niet. Slechts 2 laatjes, waarvan 1 dus vol ligt met vlees voor de poezels, maar dan nog..... 50 cent  :o Ik ben zeker wel ongeveer 4 Euro per dag aan 2 katten kwijt! Heb je nog tips?
Of zal ik toch maar een grotere vriezer kopen?

Het zijn nog kittens (5 maanden), dus ik kan ze nu nog opvoeden. Maar dan moet ik wel streng zijn, met name voor mezelf  ;) want ze vinden het zo lekker. Ik kan het nu waarschijnlijk nog wel afbouwen. Want geloof me, ik wil niet nog eens een nierkat meemaken als ik dat kan voorkomen! Ik vraag me alleen echt af of die paar brokken per dag (naast blik en vers vlees als hoofdvoer) ook daadwerkelijk nierfalen veroorzaken of dat katten, met name katers, niet gewoon erg gevoelig zijn voor nierproblemen!

Alleen die grote goedzak lijkt niet zo goed te kunnen kauwen/knagen. Die kleine boef (vr)eet werkelijk alles en zou weleens een echte barfkat kunnen worden. Maar ja wat moet ik dan met die grote? Ze eten namelijk om de beurt uit elkaars bak, dus ik kan niet de een geknipte en de ander ongeknipte vleesbotten geven. Ander dingetje: ik ben nog steeds bang dat ze stikken in de botten of dat er een botje overdwars blijft steken (heb ik laatst ergens gelezen op een ander forum). Dus zal waarschijnlijk toch blijven knippen.
#747806
Jahaaa, hele grote vriezers, voor katten en honden.
De katten eten ongeveer een pond per dag met z'n 5'en, ik koop zeer regelmatig in voor minder dan 1 euro de kilo dus ergo  ;D
Kippennekken, geitensnippers, kopvlees, kipkarkassen, kipkarbo's, kippennekken, zalmstaarten, runderorganen en dat soort zaken kan ik goedkoop inkopen, mits in flinke hoeveelheden. Ook krijg ik regelmatig bv duiven en hele kwartels kado.
De kwartelkarkassen, parelhoenkarkassen, duivenkarkassen en eendennekken en -poten zijn dan weer duurder. Zo komt het ongeveer op rond de 1 euro tot 1,50 per kilo uit, en daar doen ze dan 2 dagen mee.

Als jij grote eters hebt dan kom je duurder uit per kat; die van mij eten relatief niet zoveel, dwz de kleine oudjes weinig en de grote wat jongere meer.

Weet je, 40 g brok per dag vind ik niet 'een paar brokken'. Het is lang geleden maar voor sommige van mijn katten was dat een dagportie. Het is iig een substantieel deel van het dieet en niet een lekkertje voor af en toe.
En ik denk dus dat dergelijke hoeveelheden brok wel degelijk het risico op nierfalen en diabetes behoorlijk omhoogjagen. Zo niet de oorzaak zijn.

Kijk, mijn zus heeft een kat van 21 die d'r hele leven alleen maar spotgoedkope brok gegeten heeft. Gezond is ze niet bepaald maar ook niet doodziek en ze leeft dus nog. Zo rookte mijn vader als een schoorsteen en is toch 86 jaar geworden. Vraag niet hoe, weliswaar kreeg hij geen kanker maar in plaats daarvan longemfyseem, wat betekende dat hij de laatste 8 jaar van z'n leven nauwelijks meer z'n flat uitkwam omdat hij de trap niet meer opkon. Maar toch. Maar daaruit kun je toch echt niet constateren dat roken dus niet slecht is of zelfs gezond. Want voor mijn vader 10 anderen die de 60 niet halen en aan kanker overlijden.

Geef je je kat brokken en krijgt hij nierproblemen dan kun je met duur dieetvoer en nog duurdere medicijnen de boel nog aardig lang rekken. Zo lijkt het dus alsof die brokken nog niet zo slecht zijn. Maar zonder die noodmaatregelen was het heel snel einde verhaal kat.
En dan is er 'goed doen' en 'goed doen'. Toen mijn beesten nog brok aten had ik het idee dat ze het best wel goed deden. Totdat ik overging op vers voeren. Toen kwam ik erachter wat 'goed doen' eigenlijk betekent. En dat is niet dat je hond eruitziet als een gratenpakhuis omdat ze de heflt van de tijd haar brokken niet opeet, ook al was ze dan nooit ziek. En ook niet, zoals een vriendin beweerde, als je kat een paar keer per jaar een AB-kuur moet vanwege alweer een blaasontsteking/afsluiting. 'Maar verder doet hij het prima hoor, en dat komt toch trouwens helemaal niet van de brokken? Hij eet juist special blaasbrokken!' Ja, en toch krijgt hij die blaasproblemen ... vreemd toch?

En blik vind ik dus nauwelijks een haar beter. Het enig minder slechte eraan is dat het niet gortdroog is. Verder is het dezelfde nairgheid van graan, gekookt enz.

OK, katten die niet kunnen knagen, die heb ik ook. Zonder tanden/kiezen, klein en oud. Dus maal ik de boel of snijd ik het klein zodat ze toch nog een beetje knagen. Hier eet niemand uit anderkats bak, ik sta erbij en houd de zaak in de gaten. Na tien minuten ruim ik de resten op, die krijgen ze de volgende maaltijd weer.
Stikken in een bot: kan een hond overkomen, katten die zo schrokken, ik ken ze niet. Alleen heb ik een keer een kippennek uit Sjors z'n bek moeten wurmen, hij mist hoektanden en zat dus met de resterende tand klem in de nek, kreeg hem niet los vanwege de ontbrekende tegenoverstaande tand. Dat is het enige 'drame' in inmiddels alweer zo'n 5 jaar barf voeren. Maar aangezien ik erbij blijf bij het eten heb ik dat ook gelijk in de gaten. En trouwens, als ze buiten iets vangen en opeten kan dat ook gebeuren. Of erger nog, de gebraden kippenbotjes bij de buren jatten, dan heb je echt een probleem. Maar goed, knippen lijkt mij geen probleem, dat doe ik ook.
#747905
een beetje vriesruimte is wel handig of je moet genoeg tijd hebben om elke week wat in te kunnen kopen.

Ik zat ook met die 40 gram te denken, volgens mij kregen mijn katten dat als volledige dagmaaltijd met 5 maanden. Ze zijn met 5,5 maand in 1 x overgezet op barf. Na een paar week vond Marcel het wel heel zielig dat ze zo liepen te jammeren om 11 uur 's avonds en heeft ze een bak brokken neergezet. De volgende dag lag de hele kamer onder de uitgekotste brokjes. Dat was dus echt de laatste keer.

Maar nog even over de brokjes. Ik denk dat je ze teveel geeft, het eet makkelijk weg en je maag kan maar 1 x vol.  Als je brokken bij wilt blijven geven probeer eens om iets minder te geven.

€4,- per dag vind ik heel veel voor 2 poezen, ik ben nu voor drie poezen en 1 hond ( 10 kilo) ongeveer € 0,75 kwijt per dag. Hieroverheen komen de kuikens nog maar dan kom ik rond de euro per dag.
Gebruikersavatar
Door Misty
#747914
Vandaag hebben ze geen brokken gehad. Alhoewel ze wel steeds bij hun bakjes zitten.
Het zijn grote katten (Maine Coons) en wegen ongeveer 3,5 - 4 kilo bij 5 maanden. Ik weet dat die 40 gram brokken een hele maaltijd voor een volwassen kat is, maar kittens eten meer, omdat ze nog in de groei zijn. En eten, dat doen ze......ik sla dus elke week voer in, omdat die vriezer zo klein is en het blikvoer (ook niet de goedkoopste) er dus doorheen vliegt. Ze eten nog 4 keer per dag, vandaag dus 5 keer, omdat ze geen brokken hebben gekregen en ze maar bij hun bakjes bleven zitten. Vers vlees voeren is een stuk goedkoper dan blik en het zou inderdaad nog goedkoper kunnen als ze alleen maar vers kregen, maar dan moet ik toch echt een nieuwe/andere vriezer kopen. Ik probeer ze wel steeds meer vers te geven, zolang ze het maar met smaak eten. Maak me altijd gelijk zorgen als ze na 1 hapje weglopen. Tja, ik ben nou eenmaal niet zo streng  ;D
#748051
Nou, hartstikke goed! Het begin is er!
Ja, soms moet je voor hun eigen bestweil toch echt streng wezen. Als ze iets mankeren ga je toch ook naar de da ook al roepen ze luidkeels dat ze dat he-le-maal niet leuk vinden.
En een vriezer is een hele goeie aanschaf. Heb je er plek voor? Een nieuwe is het beste, eentje die super-geisoleerd is en weinig stroom verbruikt, maar ook via Marktplaats kun je heel leuk scoren.
Gebruikersavatar
Door Misty
#748404
Ruimte? Nou nee niet echt. Het is kiezen tussen de huidige ingebouwde vriezer met 2 lades vervangen voor 1 met 3 lades. Een Amerikaanse koelkast, maar dan kan ik mijn inbouw vriezer en koelkast uitzetten. Beide opties zijn erg duur. Of een tafelmodel vriezer voor erbij die dan half onder het aanrechtblad geschoven kan worden, waar nu de vuilnisbak staat (niet erg mooi). Of integreren in het nog te maken kattenkrabpaalparadijs. Moet er nog even over nadenken.  ???

Trouwens vandaag weer geen brokken gegeven en zelfs de brokkenbakjes stiekum weggehaald. Vanavond heb ik ze een eendennek gegeven. Voor die grote in kleine stukjes geknipt en voor die kleine, waarvan ik dacht dat het nog wel eens een echte barfkat kon worden, de nek in een paar grote stukken geknipt. Nou barfen dat deed ie, maar dan op de verkeerde manier, als je begrijpt wat ik bedoel. Nee dit is echt niks voor mij. Ben echt als de dood dat ze er in zullen stikken. Dus dat probeer ik ook niet meer. Vanaf nu krijgen ze de nekken gewoon in hapklare brokken. Zit ik in ieder geval niet meer met hartkloppingen.

Kruimel bedankt voor al je goede adviezen. Ben er echt heel erg blij mee.  :D
#748410
met eendenek hebben ze hier ook problemen, ze doen erongeveer een half uur over voordat ze hem weg hebben. Alles van de eend gaat moeilijk trouwens!
Kip,  parelhoen, konijn e.d. gaan veel makkelijker.
Als je je er beter bij voelt om het platgeslagen te geven moet je dat echt gewoon doen.

Maar te gek dat je het hebt volgehouden......

Maar qua hoeveelheid voeding zal het waarschijnlijk nog wel gaan zakken.
Mijn poes is de enige die omhoog gaat van ongeveer 75 gram met een half jaar naar 150 gram per dag nu.
De katers zijn echt gezakt. Grapefruit at 250 gram en Kat 200 nu allebei ook 150 gram.


Ze zijn trouwens allemaal ongeveer 10 maanden en 3,5 en 4,5 en 5,5 kilo.
Gebruikersavatar
Door Misty
#748413
Deze zijn pas 5 maanden en de grootste weegt nu al 3900 gram en de kleinste 3650 gram. Ze groeien als kool en (vr)eten als bootwerkers. Ze komen gemiddeld zo'n 200 gram per week aan. En eten nu denk ik zo'n 250 - 300 gram per kat per dag. Ik weet niet of dat te veel is. Ik dacht dat kittens zo veel moeten eten als dat ze op kunnen, maar als ik dat zou doen zou het nog meer zijn, geloof me. :o
Door Helen
#748416
Jeetje waarom voer je zo vaak per dag? Mijn kitten-katertje van ook 5 maanden oud eet allang 2x per dag. Het gaat prima! Hij eet al ongeveer een maand 2x per dag. 's Ochtends een grammetje of 75 en 's avonds ergens tussen de 75 en 100g. Voor hem is het absoluut niet nodig om vaker te eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door