Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Minna
#748025
Hallo! Wij gaan ook barfen. Vroeger droogvoer gegeven (Nutro) nu over op versvlees (Smuldier en Rodi) maar nu is de bedoeling helemaal over te gaan op barfen.
Ik heb hier het menu van Pinkki, volwassen hollandse herder teef, rond 20 kilo, heel erg actief ;D
Daarnaast hebben we 4 andere honden waar een dan iets meer en andere iets minder nodig heeft, de ervaring heeft geleerd dat de mechelaars twee keer zoveel nodig hebben als een hollander maar misschien wordt dat straks anders bij barf als ze dat beter kunnen gebruiken...
Ze zijn altijd gewend om eenmaal daags eten te krijgen en met vastedagen hebben ze ook ervaring mee, niet dat ze er blij mee zijn ;)
Maar goed, dit was onze idee voor een week menu:

Ma 500gram rundvlees (spiervlees)
150 gram groentemix
1 ei

Di 400gram lamsvlees met bot
300 gram lamspens

Woe 500 gram zalm
100 gram groente
100 gram huttenkase

Don 500 gram runderpenslappen
200 gram groentemix

Vrij Kipkarkas 400 gram
eendennek 200 gram
groentemix 100 gram

Zat niks...

Zon Lamslever 300 gram
Kalfsbotten 400 gram

Kan dit? De bedoeling is dat we de lamsvlees afwisselen met hert en kip met andere gevogelte, en dat er in de tweede week weer iets meer orgaan in zit, maar moet je pens ook gewoon rekenen als zijnde orgaanvlees?
De rundvlees willen we afwisselen met paard en zalm met koolvis of andere soort, wat te verkrijgen is.
We horen graag jullie reacties!
Door Lizzy
#748036
Hallo Minna, ik zie nu pas dat je nieuw bent. Welkom op Barfplaats.

Qua percentages kom ik op :

45% vleesbot (inclusief zalm)
26% orgaanvlees (inclusief pens, pens is orgaan)
12% spiervlees
13% groente
4% diversen

Als de zalm puur het vlees is zonder graat: kom je op 33% vleesbot.

Nou, je afwisseling is nu al prima, laat staan wanneer je er ook nog hert en paard enzo bij geeft!! Ik vind persoonlijk het percentage pens in je menu te hoog (19%). Ga je ook nog iets ala hart en nier als orgaanvlees voeren? Ik zou zelf zeggen: beetje minder pens en dan ook het orgaanvlees uitbreiden met bijv. hart of nier.

Verder ziet het er subliem uit hoor!
Door Minna
#748408
Zalm inclusief koppen. Lever en nieren uiteraard ook, heb runder- en lamslever aangeschaft , nieren zal ik ook aanschaffen.
Zou dus bvb. de lamspens van dinsdag kunnen vervangen door organen van kippen?Of door lamshart? Vallen longen ook onder orgaanvlees? Soms is het een beetje lastig om te weten wat nou precies wat is, hart is natuurlijk wel een orgaan maar eigenlijk is het een spier...Ik ga de menu even aanpassen. Alvast erg bedankt voor de tips, ik ben een ramp met rekenen dus ook met de percentages :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door