Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wendy178
#747335
overleden dieren van de weg :-\

Ik hoorde hier namelijk iemand die dat wel deed ik weet niet vind dat een beetje een raar idee en dan bedoel ik de bacterieen en de ziektes je weet toch nooit wat zo'n beest bij zich heeft.

Hoe denken jullie daarover
Door Lizzy
#747351
Hihihi, ik moet er ergens wel om lachen, om je vraag.

Roadkill... Tja. Nou, als ik een echt platgereden fazant of konijn zie, dan haal ik het niet in mijn hoofd om hem van de straat te plukken. Maar dit is het paar-seizoen en je ziet toch met regelmaat vlak voor je neus eenden en fazanten doodgereden worden.... Vorig jaar zag ik voor mijn ogen een fazantenhaan aangereden worden. Leo en ik zijn de snelweg af gegaan en terug gereden om te kijken of we hem nog ergens konden vinden. We dachten namelijk toch wel gezien te hebben dat hij niet op slag dood was en we wilde niet dat hij langs de kant van de weg een pijnlijke dood zou sterven. Als we hem nog halflevend zouden hebben aangetroffen, dan zouden we hem een snelle dood gegeven hebben. Daar was het ons om te doen. Maar toch zou ik hem ook mee naar huis genomen hebben. Bizar maar waar. Ik vind het zonde wanneer hij voor niks gestorven is terwijl hij nog "nut kan hebben". Had ik hem dood aangetroffen: had ik hem ook meegenomen. Eend neem ik niet mee. Mijn honden vinden eend niet te eten. Maar goed, al met al zou ik zeker verse roadkill dus gerust mee naar huis durven nemen en aan de honden durven geven. Maar dieren die al echt platgereden op de weg liggen: daarvan weet ik niet wat er gebeurd is, dus die zou ik niet aan mijn honden geven.

Overigens herinner ik me nog goed (ik hoop niet dat Erna dit topic leest want ze wil hier niet aan herinnert worden) dat Erna een keer een ree heeft aangereden. En je schijnt dan recht te hebben op het karkas (hoe het precies zit: vraag het me niet!). In ieder geval heeft Erna daar toentertijd niet bij stil gestaan maar iedereen had zoiets "nou ja, mee naar huis nemen en aan de honden voeren".

Weet je, het gaat misschien een beetje ver en misschien vinden veel mensen het raar. Aan de andere kant: zo'n hert gaat anders naar de poelier. Of ik hem nou aan mijn honden voer of bij de poelier laat afleveren.... wat maakt het uit? En die fazant: ja nogmaals, ik vind het dus eigenlijk zonde wanneer een dier voor niets sterft. Kan ie beter nog 'nuttig gemaakt worden'.
Door Lizzy
#747362
Tinker schreef: Een konijn of een fazant alà,maar zie jij Lizzy jezelf al een hert "ontleden"in je achtertuin?Met een groot slagersmes en een paar huishoudhandschoenen kom je een heel eind,maar zou je het kunnen? :-X ;) ;D ;D Ik igg niet,moet er niet aan denken. :P
Nee, dat schijn je te kunnen laten doen. En dan krijg je nette pakketjes aangeleverd.
Door wendy178
#747363
Ik bedoelde dus ook de net aangereden dieren niet de geasvalteerde zoals ik ze altijd noem ;D

Dus in princiepe kan het geen kwaad om die dan mee te nemen ga ik toch eens over na denken want er worden hier teveel eigenlijk dieren aangereden .

Maar zouden jullie ook meerkoeten of meeuwen meenemen,ik weet dus wel een van mijn honden heeft er een keer een gevonden en die smeerde hem dus met zijn buit heeft hem heerlijk op staan te peuzelen en is er gelukkig niet ziek van geworden ook dit was een net aangereden dier
Door Sennaruby
#747396
Een excollega van mijn partner heeft een keer een ree aangereden en die inderdaad mee naar huis genomen. Zij en haar vrouw en de honden hebben er lekker van gesmuld, maar ik moet er niet aan denken zo'n beest mee te nemen en dan verder te verwerken.....  :P

Groetjes,

Fieke
Door Nemosh
#747486
kan best hoor, wel effe invriezen ivm parasieten.
hier is het op het moment ook heel erg met de wilde konijnen.
je kunt hier niet een stuk langs de weg lopen zonder over een dood konijn te struikelen .
Als ze niet geplet zijn en net vers mag Nemosh hem meenemen.
Tot nu toe 1 en die ligt in de vriezer, nu nog afwachten of hij hem eet.
Vroeger deed ik dat al voor de afwisseling voor de nerts en de fretten en ze zijn er nooit ziek van geworden.
Alleen deed ik ze toen niet in de vriezer omdat ik dat van die parasieten niet wist.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#747826
Lizzy schreef: Hihihi, ik moet er ergens wel om lachen, om je vraag.

Roadkill... Tja. Nou, als ik een echt platgereden fazant of konijn zie, dan haal ik het niet in mijn hoofd om hem van de straat te plukken. Maar dit is het paar-seizoen en je ziet toch met regelmaat vlak voor je neus eenden en fazanten doodgereden worden.... Vorig jaar zag ik voor mijn ogen een fazantenhaan aangereden worden. Leo en ik zijn de snelweg af gegaan en terug gereden om te kijken of we hem nog ergens konden vinden. We dachten namelijk toch wel gezien te hebben dat hij niet op slag dood was en we wilde niet dat hij langs de kant van de weg een pijnlijke dood zou sterven. Als we hem nog halflevend zouden hebben aangetroffen, dan zouden we hem een snelle dood gegeven hebben. Daar was het ons om te doen. Maar toch zou ik hem ook mee naar huis genomen hebben. Bizar maar waar. Ik vind het zonde wanneer hij voor niks gestorven is terwijl hij nog "nut kan hebben". Had ik hem dood aangetroffen: had ik hem ook meegenomen. Eend neem ik niet mee. Mijn honden vinden eend niet te eten. Maar goed, al met al zou ik zeker verse roadkill dus gerust mee naar huis durven nemen en aan de honden durven geven. Maar dieren die al echt platgereden op de weg liggen: daarvan weet ik niet wat er gebeurd is, dus die zou ik niet aan mijn honden geven.

Overigens herinner ik me nog goed (ik hoop niet dat Erna dit topic leest want ze wil hier niet aan herinnert worden) dat Erna een keer een ree heeft aangereden. En je schijnt dan recht te hebben op het karkas (hoe het precies zit: vraag het me niet!). In ieder geval heeft Erna daar toentertijd niet bij stil gestaan maar iedereen had zoiets "nou ja, mee naar huis nemen en aan de honden voeren".

Weet je, het gaat misschien een beetje ver en misschien vinden veel mensen het raar. Aan de andere kant: zo'n hert gaat anders naar de poelier. Of ik hem nou aan mijn honden voer of bij de poelier laat afleveren.... wat maakt het uit? En die fazant: ja nogmaals, ik vind het dus eigenlijk zonde wanneer een dier voor niets sterft. Kan ie beter nog 'nuttig gemaakt worden'.
Even off topic, maar wij hebben ook een ree op de motorkap gehad, maar bij ons werd ook gelijk de boswachter gewaarschuwt door de politie.
Die kwam het gelijk ophalen, was er zelfs nog vlugger dan de politie.
Door tieneke
#747902
Hier in Tsjechie heb je recht op het wild dat je aanrijdt,dus reken maar dat die ree de kofferbak in gaat(als de auto het nog doet he?) hoe erg ik het op dat moment ook zou vinden...anders neemt iemand anders het beest mee.
Slachten doen onze buren wel.
Door Stef@nie
#748071
Ik heb zelf nog nooit voor een dergelijke keuze gestaan. Een ree is wel enorm groot om mee te nemen... Maar aan de andere kant zou het inderdaad ook wel een soort van zonde zijn als je het niet doet. Mijn vader kwam onlangs wel met een net dood gereden konijn aanzetten. Dat had hij in de verte zien gebeuren en hij vond het ook zonde om te laten liggen... Mijn eerste reactie was: Aah nee, gatverdamme! Zijn redenatie was: Ja, waarom niet!? Hij heeft dat konijn zelf geslacht (zou ik dus nooit zelf gaan doen :o, maar vroeger bij mijn vader thuis slachtten ze vanalles van hun eigen boerderij, dus hij vindt het heel normaal) en Maxi heeft daar later het een en ander van gekregen. Ik wist niet precies wat ik haar er wel en niet van kon geven, dus er is ook een deel begraven. Tja... En eergisteren kwam onze buurman nog naar me toe, met een neergeschoten houtduif. Ze hebben 'last' van een 'houtduivenplaag' en hij heeft er toen een paar met de luchtbuks neergeschoten :-\ . Of ik er iets van aan Maxi wilde voeren... Ik zei 'nee'..
Door conleeuw
#748150
ik heb ooit de wetgeving rond het aanrijden van wild opgezocht, je heb de recht op een karkas als je hem heb aangereden, maar het is niet zo simpel als het in je auto laden en weg wezen, nee, was het maar zo eenvoudig. Je heb dan wel recht op de karkas, maar je moet eerst een melding maken bij de politie, en dan wordt iemand van de daarmee gemoeide organisatie ingelicht, of jij of zij wijzen een polier aan, de karkas wordt dan of door jezelf of de verantwoordelijke voor de gebied waar de incident is gebeurt naar de polier vervoerd, als jij zelf de vervoer doe, moet je een permit hebben om de karkas te vervoeren. De polier in kwestie beslist dan kennelijk  nog of de karkas geschikt is voor consumptie of niet (hoewel het mij niet duidelijk is of dit alleen geld voor de verkoop of ook als de persoon die de nu wettelijke eigenaar is de dier in zijn geheel voor zichzelf wilt hebben) Ik dacht dat jij zelf moet betalen voor de kosten van de polier.
Hier een stukje uit groendesk.nl waar veelgestelde vragen beantwoord worden. 
"Is het toegestaan om aangereden wild ter consumptie onder zich te hebben?

Indien een persoon aangereden wild ( haas, konijn, houtduif, wilde eend of fazant) buiten het jachtseizoen naar een poelier brengt zal deze persoon moeten aantonen dat hij dit dier heeft gevonden. De vinder zal hiervan melding moeten doen bij de politie voor een vervoersvergunning naar de poelier. Er is een besluit in de maak waarin een en ander duidelijk wordt geregeld. Mogelijk is deze in de herfst van dit jaar van kracht.

Aangereden wild wordt in principe eigendom van degene die het aangereden heeft. Deze persoon dient het aangereden wild te laten keuren door de RVV, via een poelier. Als het goedgekeurd wordt kan het wild ter consumptie worden aangeboden; als het afgekeurd wordt dient het ter destructie te worden aangeboden. Buiten deze weg is het niet toegestaan om aangereden wild onder je te hebben.

Sinds 1994 is het keuren van wild verplicht volgens EEG-richtlijn 92/45. Wild voor eigen consumptie is uitgezonderd van de keuringsplicht. Kleine hoeveelheden vlees van wild van detailhandel aan eindgebruiker eveneens uitgezonderd. Aangereden wild wordt per definitie afgekeurd omdat het dier volgens de bepaling van de jachtwet moet zijn verkregen. Eigen risico, geen handel. Bij handel verplichte keuring."

Ik hoop het echt nooit zelf mee te maken, niet alleen de schaden aan je auto maar ook het idee dat je een dier zo doodrijdt is gewoon niet leuk.

Het is wel interessant hoe mensen denken over road kill. Ik was Zondag onderweg naar huis vanaf de paarden, en zag her en der wat karkassen in verschillende formen op de weg liggen, van absoluut pannekoek plat en onherkenbaar tot bijna nog heel zonder duidelijke schade, ik dacht nog, ik zou het ontzettend interessant vinden om een inventarisatie te maken over road kill, je weet wel, waar wat is dood gereden en hoeveel van wat, welke geslacht, welke tijd van de jaar, enz. een echte studie.......... en een ander denkt...... dogfood!!! ;D ;D
Door wendy178
#748206
hahah dat is inderdaad nog een hele discussie

Ik ga mijn honden zelf maar eens laten beslissen nadat ik zelf heb gekeurd denk ik ;)
Door Boefke
#753974
conleeuw schreef: ik heb ooit de wetgeving rond het aanrijden van wild opgezocht, je heb de recht op een karkas als je hem heb aangereden, maar het is niet zo simpel als het in je auto laden en weg wezen, nee, was het maar zo eenvoudig. Je heb dan wel recht op de karkas, maar je moet eerst een melding maken bij de politie, en dan wordt iemand van de daarmee gemoeide organisatie ingelicht, of jij of zij wijzen een polier aan, de karkas wordt dan of door jezelf of de verantwoordelijke voor de gebied waar de incident is gebeurt naar de polier vervoerd, als jij zelf de vervoer doe, moet je een permit hebben om de karkas te vervoeren. De polier in kwestie beslist dan kennelijk  nog of de karkas geschikt is voor consumptie of niet (hoewel het mij niet duidelijk is of dit alleen geld voor de verkoop of ook als de persoon die de nu wettelijke eigenaar is de dier in zijn geheel voor zichzelf wilt hebben) Ik dacht dat jij zelf moet betalen voor de kosten van de polier.
Hier een stukje uit groendesk.nl waar veelgestelde vragen beantwoord worden. 
"Is het toegestaan om aangereden wild ter consumptie onder zich te hebben?

Indien een persoon aangereden wild ( haas, konijn, houtduif, wilde eend of fazant) buiten het jachtseizoen naar een poelier brengt zal deze persoon moeten aantonen dat hij dit dier heeft gevonden. De vinder zal hiervan melding moeten doen bij de politie voor een vervoersvergunning naar de poelier. Er is een besluit in de maak waarin een en ander duidelijk wordt geregeld. Mogelijk is deze in de herfst van dit jaar van kracht.

Aangereden wild wordt in principe eigendom van degene die het aangereden heeft. Deze persoon dient het aangereden wild te laten keuren door de RVV, via een poelier. Als het goedgekeurd wordt kan het wild ter consumptie worden aangeboden; als het afgekeurd wordt dient het ter destructie te worden aangeboden. Buiten deze weg is het niet toegestaan om aangereden wild onder je te hebben.

Sinds 1994 is het keuren van wild verplicht volgens EEG-richtlijn 92/45. Wild voor eigen consumptie is uitgezonderd van de keuringsplicht. Kleine hoeveelheden vlees van wild van detailhandel aan eindgebruiker eveneens uitgezonderd. Aangereden wild wordt per definitie afgekeurd omdat het dier volgens de bepaling van de jachtwet moet zijn verkregen. Eigen risico, geen handel. Bij handel verplichte keuring."
Jeetje, lekker ingewikkeld weer allemaal :-\
Ik heb zelf wel eens op het punt gestaan een konijn mee te nemen, die lag in de berm en was vers. Heb het toch niet aangedurft.
Door Elvira
#754157
Ik heb wel eens een aangereden fazant mee genomen om mee te trainen. Ik zag hem liggen langs de kant van de weg en hij zag er goed uit. Een paar keer mee getraind en daarna wegegooid. Zelf plukken zag ik niet zitten en de hond, waarmee je jachttraining doet, een fazant met veren geven om te eten, lijkt me ook niet bevoorderlijk.  ;)
Door MarijeJoanne
#754281
Ik heb ooit een konijn/haas aangereden.
Wel even staan dubben, maar toen toch maar achter in de auto gesmeten.
Maargoed, daar waren we er nog niet mee ;)
Gelukkig wist mijn opa er wel raad mee en hebben beide hondjes gesmuld 8)
Ondertussen zou ik het denk ik wel zelf aandurven (heb ondertussen ook al (gekregen) kip en eend geplukt en in delen verdeeld, wat ik aangeleverd aan delen van een dier krijg heb ik ook geen problemen mee om in te snijden en als er een schaap of een koeienkop aan een haakje hangt in het slachthuis kijk ik ook met interesse toe).
Ben ook benieuwd of de hondjes ze met huid en haar zullen opeten, dat maakt het natuurlijker makkelijker als je het alleen in stukken hoeft te snijden of nog makkelijker als je het zo kan geven (als je een grote hond hebt) dan als je zo'n dier nog eerst moet plukken of villen en al.

Ik zie trouwens weinig dode dieren aan de weg liggen hier in de buurt, van wat ik zie aan de kant is dat meestal een kat en op de weg een of ander plat gereden dier.
Een kat zou ik al nooit meenemen om op te voeren (iehh, alleen het idee al), platgereden dier heb je ook niks aan, maar ook een nog 'gaaf' dier zou ik niet zomaar meenemen.
Ik wil wel weten wat er mee gebeurd is, gewoon de pech om onder een auto te komen of was ie ziek en daardoor onder een auto gekomen...

Zo hebben mijn honden ooit een duif 'gevonden', hij leefde nog wel, maar was gewond.
Die heb ik dood laten maken (kan/durf ik zelf niet) en wat er daarna mee is gebeurd weet ik niet. Ik heb m iig niet opgevoerd want ik wist niet waarom hij daar gewond zat.
Was die al gewond of kon hij niet wegkomen toen mijn honden m vonden en waarom dan niet?
Gebruikersavatar
Door pike
#754525
MarijeJoanne schreef: .... maar ook een nog 'gaaf' dier zou ik niet zomaar meenemen.
Ik wil wel weten wat er mee gebeurd is, gewoon de pech om onder een auto te komen of was ie ziek en daardoor onder een auto gekomen...
en hoe zit dat dan met de wilde soortgenoten  ??? zij vangen vaak een prooi die verzwakt is omdat hij oud of ziek is en daar leven ze dan goed van  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door