Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door PetraS
#746247
Hoi,

Ik heb me net voorgesteld en kom al met mijn eerste vraag....

Tot vorig jaar kregen mijn katten altijd Carokat lam brokken en dan 's avonds een blikje of zakje, meestal van Gourmet.
De brokken staan er nog steeds, ik heb namelijk 1 kat, Frodo, die alleen maar harde brokken eet, hij komt niet aan de blik of vers in welke vorm dan ook.
Dat is niet helemaal waar, hij likt soms aan de Prins kant-klaar vers en krijgt dan grote pukkels...

Ik ben dus begonnen met Prins (totalcare). Helaas moesten ze hiervan niets hebben. Ik heb het echt lang geprobeerd, warm/koud, door het blik etc. Soms aten ze er heel iets van.
Daarna carnibest natuurvoeding , dat lieten ze echt helemaal links liggen.

Nu krijgen sinds een paar maanden echt vers. Kipfilet, kippennekken, runderpoulet, runderhart, kippenhartjes, kippenmaagjes, kippenlevertjes, koolvisfilet (gekookt/rauw), zalmfilet (maar dat vonden ze niet zo lekker).
Ik heb rundergehakt geprobeerd, maar dat lieten ze staan. Ik begrijp nu van barfplaats, dat ik bij de supermarkt moet vragen om ongemalen rundergehakt? Misschien dat ze het dan wel eten.

Ze vinden het meeste van het bovenstaande lekker en slepen er het hele huis mee door.... De kippennekken worden alleen door Jopie gegeten trouwens.

Nu begin ik me af te vragen of ze wel voldoende binnen krijgen. :-\
Sommige mensen, zo lees ik, mixen alles, voegen groenten en/of vitamines toe etc.
Mijn katten krijgen gewoon het vlees/vis, in stukjes gesneden.
Ik ben nu bang dat ik ze tekort doe.

De laatste week probeer ik daarom weer kantenklaar erdoorheen te doen. Maar zelfs dat ene blokje Prins, verdeeld over 2 bakken blijft liggen.
Vanavond rundvlees, 1 blokje Prins erdoor en dan van die vlokken (ben de naam even kwijt..)....en dat staat er nog onaangeroerd.
Als het niet puur is, zo lijkt het, dan hoeven de heren het niet.

Krijgen mijn katten hierdoor tekorten en kunnen ze dus beter blik krijgen?
Ik geef ze nu dan maar af en toe een zakje Gourmet om eventuele tekorten aan te vullen :-[

Graag advies!
Door Mieuw
#746250
Ik ben zelf ook pas bezig, dus zoveel ervaring heb ik er ook niet mee, maar hier krijgen mijn katten eigenlijk voornamelijk kant en klaar versvoer (ook met name zodat ik dan zeker weet dat ze tenminste alles binnen krijgen wat ze hebben moeten) soms aangevuld met verschillende happen 'vers' (kip, vis, kuikens, etc.).
Ze krijgen Carnibest en Bibi. Ik heb ook Prins gekocht en het ze gegeven, maar niemand at het (met smaak) op. En ik moet eerlijk toegeven, ik vond het er zelf nou ook niet bepaald eetlustopwekkend uit zien (of ruiken)...  :-\ Helemaal niet als je het vergelijkt met Carnibest of Bibi.
Dus ik zou zeggen, probeer ze gewoon nog een keer kant en klaar versvoer te geven, maar dan van een ander merk. En misschien dat een scheut kokend water of een scheut kippenboullion er over heen ze ook wel over de streep trekt.
Door Lizzy
#746394
PetraS schreef: Hoi,

Ik heb me net voorgesteld en kom al met mijn eerste vraag....

Tot vorig jaar kregen mijn katten altijd Carokat lam brokken en dan 's avonds een blikje of zakje, meestal van Gourmet.
De brokken staan er nog steeds, ik heb namelijk 1 kat, Frodo, die alleen maar harde brokken eet, hij komt niet aan de blik of vers in welke vorm dan ook.
Dat is niet helemaal waar, hij likt soms aan de Prins kant-klaar vers en krijgt dan grote pukkels...

Ik ben dus begonnen met Prins (totalcare). Helaas moesten ze hiervan niets hebben. Ik heb het echt lang geprobeerd, warm/koud, door het blik etc. Soms aten ze er heel iets van.
Daarna carnibest natuurvoeding , dat lieten ze echt helemaal links liggen.

Nu krijgen sinds een paar maanden echt vers. Kipfilet, kippennekken, runderpoulet, runderhart, kippenhartjes, kippenmaagjes, kippenlevertjes, koolvisfilet (gekookt/rauw), zalmfilet (maar dat vonden ze niet zo lekker).
Ik heb rundergehakt geprobeerd, maar dat lieten ze staan. Ik begrijp nu van barfplaats, dat ik bij de supermarkt moet vragen om ongemalen rundergehakt? Misschien dat ze het dan wel eten.

Ze vinden het meeste van het bovenstaande lekker en slepen er het hele huis mee door.... De kippennekken worden alleen door Jopie gegeten trouwens.

Nu begin ik me af te vragen of ze wel voldoende binnen krijgen. :-\
Sommige mensen, zo lees ik, mixen alles, voegen groenten en/of vitamines toe etc.
Mijn katten krijgen gewoon het vlees/vis, in stukjes gesneden.
Ik ben nu bang dat ik ze tekort doe.

De laatste week probeer ik daarom weer kantenklaar erdoorheen te doen. Maar zelfs dat ene blokje Prins, verdeeld over 2 bakken blijft liggen.
Vanavond rundvlees, 1 blokje Prins erdoor en dan van die vlokken (ben de naam even kwijt..)....en dat staat er nog onaangeroerd.
Als het niet puur is, zo lijkt het, dan hoeven de heren het niet.

Krijgen mijn katten hierdoor tekorten en kunnen ze dus beter blik krijgen?
Ik geef ze nu dan maar af en toe een zakje Gourmet om eventuele tekorten aan te vullen :-[

Graag advies!
Gemalen vlees in de supermarkt/slager kan dingen bevatten waar je geen weet van hebt. Zo is er gehakt getest door de consumentenbond, dat bevatten varkensvlees, kip en zelfs in enkele gevallen paard! Vandaar dat we zeggen: geef ongemalen spul. Koop kopvlees en snijd dat zelf in stukken.

Maar goed, als ik kijk naar wat je de katten voert, is dat voornamelijk kip en rund. Ik vind dat wel een beetje weinig (koolvis is ook niet de meest voedzame vissoort) en zou proberen iets van eendennekken erbij te geven of iets van lamsvlees. Als je wat meer afwisseling kunt bewerkstelligen, dan is mijn stellige overtuiging dat je katten echt niks te kort komen en je ook geen bliktroep erbij hoeft te geven! Vertrouw je het niet (veel mensen hebben daar in het begin last van) geef dan chlorella erbij of een multivitamine (paar keer per week, niet elke dag) van de Groene Os.
Gebruikersavatar
Door Misty
#746505
Hoi PetraS,

Mijn vorige kat moest ook niets weten van KVV, maar in stukken gesneden vlees en kippennekken vond hij wel lekker. Zo lang je het in de juiste verhoudingen voert (spiervlees/bot/orgaanvlees) over een periode van 2 weken krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben. Je kunt ze inderdaad nog een pilletje chlorella, eierdooiers en yoghurt bij geven. Voor de verhoudingen moet je even kijken naar topics over zelf samenstellen. Daar staat alle informatie in. Eendennekken lusten ze hier ook erg graag. En zo veel mogelijk variëren met soorten vlees. Dan kan er volgens mij niks mis gaan. Succes ermee.
Door Mevroi Kruim
#746575
Ik mix niks door elkaar en voeg ook geen vitamines of supplementen toe. En mijn katten doen het al jaren prima op mijn zelf samengestelde menu. Wat een kvv-fabrikant kan kan ik beter  ;D
Groente krijgen ze hier niet, alleen Eppo, die eet restjes groente van onze maaltijden. Ei krijgen ze wel, en vette vis (zalm of sardien). Eieren kun je gewoon in hun geheel voeren, compleet is het een prima voedingsmiddel (het verhaal dat dat niet mag is allang achterhaald).

Ik zou zeer zeker nooit weer gekookte zooi als brokken, blik of ander ongerief gaan voeren. Gewoon goed zelf samenstellen, da's prima voor je katten.
Als ik het zo lees denk ik dat jouw katten te weinig bot krijgen. Alleen kippennekken is niet genoeg, er mag echt nog wel wat ander bot bij. Kipkarbo's met bot (kun je malen) maar beter nog ander bot, bv kwartel(karkassen), konijn, parelhoen, fazant, eend e.d. De kippennekken kun je goed meppen met een hamer en evt. in stukken knippen en dan kijken of je andere katten het ook eten.
Lamsvlees, rundvlees, geit e.d. zijn ook prima spiervlees. En ook de organen kun je voeren; pens eten de meeste katten trouwens niet.
Qua vis zou ik sardienen proberen, en als ze echt niet willen af en toe een blikje zalm of sardien op water.

Voor meutige katten en katten die niet graag knagen is het handig om bv karkassen te kunnen malen. Voor een paar euro kun je via Marktplaats een vleesmolen scoren, een grote, liefst nr 10 of groter. Daar jas je dan de boel doorheen.

En verder zou je als je dat makkelijk vindt een ander merk kvv kunnen proberen, bv Bibi, of Duck, of Energique.
Door PetraS
#746975
Ik begrijp dat ik in elk geval meer gevarieerd moet gaan voeren. Sardientjes op water is makkelijk.
Voor wat de andere vleessoorten ben ik op het moment druk zoekende.

In Deventer is het moeilijk om aan dit soort dingen te komen. Ik heb al contact gehad met canis naturalis. Helaas bezorgen zij alleen in Deventer bij ongeveer een minimum van 175 euro.
Dat is gezien het (nu nog) formaat van mijn vrieskistje en het feit dat ik slechts 3 katten heb een beetje te veel van het goede.

Ik ga ook op zoek naar zo'n vleesmolen, op die manier denk ik dat Sammy en misschien zelfs ook Frodo er dan wel van mee eet.
Dat ei, gaat dat er gewoon rauw bij?

Alle soorten vlees die jullie tot nu toe hebben genoemt ga ik opschrijven en nu zoeken waar ik het kan krijgen!

Ik zie dat ik bij een slachterij in Twello lamsribben kan krijgen. Is dat ook iets voor katten, bijvoorbeeld om te vermalen?

Vast bedankt voor alle reacties tot nu toe. :)
Laatst gewijzigd door PetraS op zo 22 apr 2007, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linneke
#746998
Hoi Petra,

Ik las in je laatste berichtje dat je in Deventer woont, net als ik :). Dus ik dacht misschien kan ik je helpen aan wat meer variatie voor je katten.

Bij de poelier op de vrijdagmarkt (op de brink) hebben ze zo nu en dan mooi kalkoenvlees voor hele schappelijke prijzen. Ik heb hier ook 10 kg kalkoennek besteld, en als hij die levert zal ik hem nog eens vragen of hij ook aan eendennekken kan komen. Verder kun je bij de kippenslachterij in schalkhaar goedkoop aan goed kipvlees en organen komen.

Ook kun je een bestelling plaatsen bij Herby, deze bezorgen in Deventer gratis als je een minimum order doet van ik dacht iets van 30 euro. Mocht je hier gaan bestellen dan weet ik nog wel meer mensen die eventueel interesse hebben om wat mee te bestellen, zodat je dat orderbedrag makkelijk haalt.

Verder rijdt Monique (ook hier actief, van trimsalon de vrolijke viervoeter) zo nu en dan nog eens ergens heen en laat dat dan even weten. Via haar kan ik regelmatig ook aan mooie dingen komen.

Succes,
Groetjes Linda.
Door PetraS
#747066
Hoi Linda,

Dat van de poelier in Deventer is een goede tip. Ik kom zelf ook altijd op de vrijdagmarkt.
Mijn vader koopt voor mij de kippennekken altijd op de woensdagmarkt op Borgele.

Ik heb zojuist emailcontact gehad met Herby, dat is heel fijn!
Voor grotere bestellingen moet ik nog even wachten totdat onze verbouwing zo ver is dat ik een klein vrieskistje kan gaan kopen. Nu moeten we allemaal nog met de drie laden zien uit te komen.

Zou je op de Deventer markt ook bv zalmkoppen kunnen kopen? Die kan ik dus vermalen, moet daar dan nog iets anders bij of kan ik het dan zo in het bakje doen?
Ik zie het al helemaal zitten met al dat verschillende vers....nu de jongens nog!

Inmiddels ben ik op zoek naar een gehaktmolen. Is nummer 20 een te grote of is dat prima (heb totaal geen idde hoe groot die dingen zijn)?
Door Linneke
#747465
Hoi Petra,

Ze verkopen op de vrijdagmarkt ook zalmkoppen ja. En andere vissoorten uiteraard. Mijn hond wil geen zalmkop eten, maar een verse haring gaat er met (voor mij) veel moeite wel in. 

Ik weet niet hoe groot een gehaktmolen met nummer 20 is...ik heb een handmolen nummer 8. Daarin kan ik ook kleine makrelen/ haringen malen. Ik denk ook niet dat je molen te groot kan zijn...dan kun je alleen maar gemakkelijker grote botten malen. Zalmkop kun je gewoon puur geven als ze het lekker vinden, als ze het niet lusten is het gemalen makkelijk te vermengen met iets anders.

Ik wist niet dat ze ook kipnek verkochten op de markt op borgele. Weet je toevallig ook wat ze kosten. En hebben zij ook kipkarkas te koop denk je?? Ik woon zelf op borgele, maar als het markt is ben ik altijd aan het werk en dan mis ik hem net.

Groetjes Linda
Door PetraS
#748708
Hoi Linda,

De kippennekken kosten 1,50 per kilo. De maagjes zijn er wel wat duurder dan op de markt in de stad op vrijdag, volgens mij bijna een euro. Die haal ik dus in de stad.
Zelf ben dan ook aan het werk, maar mijn ouders wonen op Borgele en halen ze voor mij wanneer nodig.
Juist vanmorgen heeft mijn vader gevraagd aan de meneer van de kraam of hij ook andere dingen kan leveren en hij ga aan "alles"te kunnen leveren.
Ik ga dus contact met hem opnemen om erachter te komen wat precies en de prijzen.
Dan kan mijn vader (fijn dat hij dat doet!)nog meer meenemen en kunnen de jongens hier gevarieerder gaan happen.

Zonet heb ik bij de Plus op de Beestenmarkt ongemalen gehakt gekocht, dat was geen enkel probleem.
Ook heb ik er Rodi Lamshart meegebracht, dat moeten de katten ook kunnen eten. Ze krijgen het vanavond.

Nog even over de vissen en vissenkoppen:
Kunnen de katten gewoon een kop eten en zelfs een complete vis?
Ik ben namelijk zo bang dat ze een graat of ander scherp deel in hun keel krijgen.
Door Linneke
#749693
Hoi PetraS,

Ik had vanwege mn verjaardag afgelopen woensdag vrij...dus meteen naar de markt gegaan hier op borgele. Ik heb er kippenruggetjes gekocht voor 1,50 de 2 kilo. Mijn katten vinden het erg lekker en eten 3/4 ervan op...het dikste deel van de rug vind ik dan nog terug.  Ik heb er geen kippennekken gehaald, want die waren idd 1,50 en in schalkhaar waar ik er pas nog heb gehaald 1 euro. De maagjes/ levertjes etc zijn in schalkhaar 2 euro per kilo...ook een erg mooi prijsje.

Mijn katten eten zo nu en dan witvis filet, blikje sardientjes of verse sardientjes. Bij mij eten ze zo nu en dan een haring/ sardienkop...maar favoriet is toch meer de vis zelf. Zalmkop lijkt me te groot en hart, daar heb ik geen kattenervaring mee. Met graten heb ik nog geen problemen gezien..

Als je weet of die poelier ook aan eendennek en dergelijke kan komen, dan hoor ik het graag van je.

Groetjes Linda
Door PetraS
#753840
Hoi Linneke,

De "kippenboer"van Borgele is deze week met vakantie.
Vandaag heb ik bij een Turkse slager (Yilmaz op de Diepenveenseweg)1 kilo lamshart gekocht voor €2,50.
De jongens hebben al geproefd en vinden het lekker!

Vissekoppen daarmee doen ze niet veel tot niets!

Nu sprokkel ik het vlees overal nog vandaan, straks als ik een vriezertje erbij heb dan bestel ik denk ik het meeste bij Herby (zie elders op het forum).


De jongens missen nu nog wat met name botvlees. Op het industrieterein in Deventerzit een poelier die ook duif en kwartel etc. verkoopt. Dat moet ik nog nader onderzoeken....
Hihi, in het begin ben je er wel erg druk mee zeg.
Mijn vriend kan geen versvleesverhalen meer aanhoren!!! ;D
Door Linneke
#756504
Ja als je je adresjes nog moet vinden ben je er zeker wel druk mee. Maar als je een leuk adres erbij hebt kan je dag vaak niet meer stuk.

Als je meer weet van/over die poelier op het industrieterein dan hoor ik het graag van je.

Misschien kun je bij die Turkse slager waar je bent geweest ook voor een leuke prijs aan schapen/ of geitenvlees komen.

Over ruim 6 weken krijg ik er een katertje bij, deze gaat ook gelijk over op vers bij me. Ik ben dus erg benieuwd hoe die het gaat vinden.

Groetjes Linda
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door