Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MauriceF
#747410
Had net een leverancier aan de telefoon. Die had naar mijn weten redelijk verstand van versvoeding en barfen enz.

Hij vertelde me dat ik mijn hond beter van 2x per dag 7 dagen per week naar 3 a 4x per week kon gaan voeren. Omdat dit in het wild ook zo gaat. Hoe zien jullie dit?

Stel dat ik over ga naar 3 a 4 x per week hoe bouw ik dat het beste uit. De leverancier zei dat ik dit moest uitbouwen in 2 a 3 maanden. Maar kan ik mijn hond ineens van 2x per dag naar 1x per dag gaan voeren met de totale hoeveelheid. Of kan ik dit ook op een andere manier?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#747415
Hoe dat dan in zijn werk zou moeten gaan dat zou je dan aan de adviserende moeten vragen.

Het kan in het wild wel zo gaan, maar....in het wild vreet een wolf zich het ongans aan het op dat moment beschikbare voedsel om vervolgens 2 dagen uit te gaan buiken. Onze honden laten we niet 2 dagen uitbuiken, daar gaan we toch een aantal keer per dag mee naar buiten voor een wandeling omdat dat nou eenmaal gebeurd moet zijn voordat je b.v. een paar uur gaat werken.
Ik denk ook dat dit systeem met kvv niet lekker zal werken. Kvv verlaat vrij vlot en makkelijk de maag omdat het gemalen is en dan zul je heel veel per keer moeten voeren om aan de juiste hoeveelheid te moeten komen.

Eén keer per dag voeren en dan één vastendag per week  inlassen lijkt mij een beter plan, maarja, dat is mijn idee.

Mag ik vragen...waarom klinkt 3 á 4 keer per week voeren je aantrekkelijk in de oren?
Door *wendy*
#747417
Het kan best wat je leverancier zegt MAARRR ik vind dat hij het nogal makkelijk aanraadt als ik eerlijk mag zijn.
Als dit de leverancier van je smuldier is (uit het andere topic), dan vraag ik me toch een beetje af waar zijn "verstand" zit.........sorry dat ik me even zo uitdruk :-[
Punt 1: heeft hij gevraagd hoe je al "thuis bent" in het vers voeren?
Punt 2: heeft hij gevraagd of de hond al vers voeding gewend is?
Punt 3: heeft hij gevraagd hoe oud je hond is?
Punt 4: heeft hij je diverse internetsites aangeraden? (als je dit niet zelf verteld hebt natuurlijk).

Sowieso wat Angelique zegt is het met KVV al geen optie om maar een paar keer per week te voeren. Je zult dan zoveel moeten voeren voordat de hond een echt voldaan gevoel heeft. Laat staan dat je de hond dan bewust een paar dagen in de week laat vasten.

1x per dag voeren kan wel met KVV en is misschien zelfs aan te raden om de hond voldaner te krijgen (is echter hondafhankelijk!!!).
Voor het overzetten van 2x per dag naar 1x per dag is hier op dit forum genoeg te vinden.
Door MauriceF
#747421
3 a 4 keer per week klinkt mij niet aantrekkelijk.

Maar hij vertelde dat dit beter is voor de hond omdat hij dan geen honger gevoel hoeft te hebben. We kwamen bij dit verhaal omdat ik vertelde dat mijn hond vaak last had van winderigheid en soms een knorrende maag waaruit hij afleidde dat hij misschien wel eens met een hongergevoel zat. (achteraf als ik daarover nadenk had ik hem een betere uitleg moeten geven, want hij zit dan met kramp waardoor hij helemaal niet wil eten.)

Zit nu 2 weken op kvv zoals de meeste zullen weten en tot nu toe heeft hij er nog geen last van gehad.

Hij raadde mij niks aan maar vertelde dat 3 a 4 keer per week voor een hond in zijn algemeen beter zou zijn. Daarom vraag ik me af wat jullie ervaring daarbij is. Hij gaf me gewoon veel informatie waardoor ik weer met vragen op dit forum kwam, dus de leverancier is niks te verwijten. Hij vertelde trouwens dat als ik daarover op over zou gaan dat het heel gelijdelijk moest gaan om zijn maagspieren enz eraan te laten wennen.

Maar bedankt voor jullie reactie. Ik ga is proberen te zoeken waar info staat over van 2x per dag naar 1x per dag. Kon het hiervoor niet vinden namelijk.
Door Mevroi Kruim
#747433
Ik voer ook geen 14x per week maar 5 a 6x per week, maar mijn honden barfen, dat maakt ook uit.
En ik ben daar uiteraard niet van de ene op de andere dag mee begonnen, dat was een proces van weken. Mijn honden aten al 1x per dag, dus dat is de eerste stap.
Verder krijgen ze bij mij maaltijden van verschillend formaat, de ene keer een kleine, de andere keer een grote, en dan weer een middenmaatje. En ik voer op verschillende tijden, soms 's ochtends, soms 's middags, soms 's avonds. Ook dat heb ik geleidelijk aan ingevoerd.

Ik ben erg tevreden over deze manier van voeren. Ik kan met minder voer toe want kennelijk verteren ze flinke maaltijden beter. Na het eten zijn ze echt voldaan (behalve als ze net een kleine maaltijd hebben gekregen natuurlik  ;)) en ik heb weinig last van gezeur om eten, ze weten nl niet wanneer het etenstijd is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#747464
[quote="MauriceF"]
3 a 4 keer per week klinkt mij niet aantrekkelijk.

Maar hij vertelde dat dit beter is voor de hond omdat hij dan geen honger gevoel hoeft te hebben. We kwamen bij dit verhaal omdat ik vertelde dat mijn hond vaak last had van winderigheid en soms een knorrende maag waaruit hij afleidde dat hij misschien wel eens met een hongergevoel zat. (achteraf als ik daarover nadenk had ik hem een betere uitleg moeten geven, want hij zit dan met kramp waardoor hij helemaal niet wil eten.)

Zit nu 2 weken op kvv zoals de meeste zullen weten en tot nu toe heeft hij er nog geen last van gehad.

Hij raadde mij niks aan maar vertelde dat 3 a 4 keer per week voor een hond in zijn algemeen beter zou zijn. Daarom vraag ik me af wat jullie ervaring daarbij is. Hij gaf me gewoon veel informatie waardoor ik weer met vragen op dit forum kwam, dus de leverancier is niks te verwijten. Hij vertelde trouwens dat als ik daarover op over zou gaan dat het heel gelijdelijk moest gaan om zijn maagspieren enz eraan te laten wennen.

Maar bedankt voor jullie reactie. Ik ga is proberen te zoeken waar info staat over van 2x per dag naar 1x per dag. Kon het hiervoor niet vinden namelijk.


[/quote]

Van 2 naar één maaltijd is niet zo'n probleem. Zelf neem ik daar altijd een week voor een bouw dan de vervallende maaltijd in die tijd af naar niks. Wanneer dat een tijdje goed is gegaan dan kun je als je een vastendag wil inlassen de dag ervoor 1,5 portie geven en dan de volgende dag niks en dan daarna weer de gewone hoeveelheid.
Je kunt ook in één keer die ene maaltijd laten vervallen, maar dan staat je hond je een aantal dagen op die momenten ontzettend belazerd aan te kijken. Als je daar tegen kunt is in één keer naar één maaltijd gaan ook een optie.
Vaak gebeurd het dat de hoeveelheid die je eerst in 2 x gaf teveel wordt als wanneer je 1x per dag gaat voeren. Je moet dus even in de gaten houden dat hij niet rap dikker wordt.
Door tieneke
#747874
Hier nog steeds 2 maaltijden per dag en daar komt geen verandering in.
Zou ook wel 1 keer per dag willen voeren maar durf het gewoon niet met toch 2 grote honden ivm maagtorsie.
3 a 4!!! keer per week je hond nog maar te eten geven vind ik dat mensen nogal ver doorslaan als hondeneigenaar  :-X

Daar heb ik nog wel eens moeite mee eerlijk gezegd...jaar in jaar uit geven de meeste mensen brokken en dan ineens willen ze hun hond op deze manier op rantsoen zetten...waarvoor vraag ik mij af?omdat Pietje,Klaassie etc dat zegt?....denk eerlijk gezegd niet dat de hond daar heel blij mee gaat zijn.
Een vastendag heb ik geen moeite mee,is ook maar 1 dag he?
Laatst gewijzigd door tieneke op ma 23 apr 2007, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MauriceF
#747882
Dat is precies de reden waarom ik deze vraag hier op het forum post.

De achterliggende gedachten bij deze mensen is, dat de hond zichzelf vol eet en dat hij dan weer 1 of 2 dagen kan teren op zijn voedsel. En als je hem dus 2x per dag geeft zoals ik momenteel hij met honger schijnt te zitten vanwege de kleine hoeveelheden die je ze geeft.
Door tieneke
#747892
[quote="MauriceF"]
Dat is precies de reden waarom ik deze vraag hier op het forum post.

De achterliggende gedachten bij deze mensen is, dat de hond zichzelf vol eet en dat hij dan weer 1 of 2 dagen kan teren op zijn voedsel. En als je hem dus 2x per dag geeft zoals ik momenteel hij met honger schijnt te zitten vanwege de kleine hoeveelheden die je ze geeft.


[/quote]
Hier zou ik ook liever 1 grote maaltijd per dag geven maar ik durf het gewoon niet met onze maat honden.
En stel dat je je hond een dag of langer laat vasten dan moet je hem/haar ook laten uitbuiken deze dag dus geen training of lange wandeling etc.
Zo zie je maar dat ieder weer op zijn manier voert.
Hier zouden ze zich trouwens doodeten...stelletje wilde zwijnen! >:(
Vanavond ging er als maaltijd 2,5 kilo dikbevleesde lamsribben doorheen... ::) en nog stonden ze te likken om meerrrrr  :P vanmorgen dus een kilo kipkarbo....heb ik de katten nog niet eens gehad met rauw vlees dus een paar dagen vasten  ???    ze vreten echt stukken beter dan ons  :o ;D ;D
Door MauriceF
#747896
Haha dat zal best wel  ;D

Mijn Herder zal ook niet zo snel stoppen met eten verwacht ik ;). Ik vind het nu dus lastig om hem s'ochtends niks te geven en savonds dan wat meer. Het is natuurlijk een vast patroon wat je hebt ingebouwd. Daarom maar rustig afbouwen.
Door tieneke
#747899
[quote="MauriceF"]
Haha dat zal best wel  ;D

Mijn Herder zal ook niet zo snel stoppen met eten verwacht ik ;). Ik vind het nu dus lastig om hem s'ochtends niks te geven en savonds dan wat meer. Het is natuurlijk een vast patroon wat je hebt ingebouwd. Daarom maar rustig afbouwen.
[/quote]
Ja gewoon afbouwen en zeker niet ineens stoppen.
Het zou hier ook wel handig zijn  ::)
Er zit hier echt in alles een ingebouwde wekker...'s morgens om 8.00 hinneken onze paarden vlak achter ons slaapkamerraam...komen de Nollebakkers al tot leven achter de deur ...en de katten komen gelukkig pas rond 5 uur in de middag...wat een feest iedere dag als je beesten hebt  ::) ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#748043
Gewoon de grote maaltijd 's avonds geven, dan evt. nog een beschaafd plasrondje en diepe rust tot de volgende ochtend. Voor een behoorlijke maaltijd is dat tijd zat. En qua training een beetje plannen: dag voor de training is vastendag, tijdens de training loopt 'ie de beentjes uit z'n lijf vooral als je lekker snoepjes meehebt, en na de training lekker volvreten. Ideale volgorde  ;D
Een hond presteert veel beter op een lege maag (er zijn uitzonderingen, vooral honden die een explosieve prestatie moeten leveren, maar voor een gewone training geldt dat niet). Hij kan z'n bloedsuikergehalte op peil houden al eet hij een week niks, itt mensen. Kadootje van opa wolf: die gaat pas op jacht alstie honger heeft, dan lukt het ook niet altijd gelijk, dus zou het heel onpraktisch zijn als hij tijdens de jacht op lege maag voortdurend appelflauwtes kreeg.

En vooral rustig aan opbouwen. Alle betrokken organen moeten kalm aan leren omgaan met die weinige grote maaltijden, dat moet je vooral niet forceren. En de hond moet zich mentaal ook aanpassen, de gewoonte van 'om zo laat ontbijt en om zo laat diner' moet slijten, die is niet met de maag verbonden dus als je je hond altijd op een vaste tijd voert en dan een keer eerder staat hij gegarandeerd op etenstijd weer klaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door