Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wendy178
#747289
Ik heb sinds gisteren een rottweiler teefe erbij genaamd Kyara ze is bijna 8 weken.
Nu heeft ze gister al wat vlees gehad een stukje pens een klein stukje bullepees.
Dat vond ze heerlijk.

Vanmorgen heeft ze een paar kippenekjes gehad had ik platgeslagen ook die gingen er met smaak in.

Maar ik twijfel een beetje hoeveel mag ik haar voeren.Kan iemand mij daarmee een beetje helpen.

De andere honden voer ik een beetje op het oog heb wel een richtlijn naar de rekenhulp gedaan maar mijn ene cocker en mijn jongste rottweiler hebben meer nodig en mijn jongste bouvier minder.
Door Lizzy
#747310
Allereerst van harte gefeliciteerd met je puppie!!!

Een pup eet gemiddeld 5% a 10% van het lichaamsgewicht. En 5% is voor een pup van een groot ras, de 10% is voor een pup van een klein ras. Ik zou denken dat een Rottie zo'n 5% van het lichaamsgewicht eet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#747313
Hoi,

Als richtlijn kun je aanhouden dat een pup circa 50 gram per kilo lichaamsgewicht eet. Op deze leeftijd kun je dat al in drie maaltijden geven. Vooral een pup voer je heel erg op het oog, die 50 gram  pkl. is echt even een beginhouvastje. Zie je dat ze met de geuwhonger voor de koelkast ligt dan voer je de hoveelhied wat op, zie of veel je na een week dat ze wat op begint te spekken dan doe je de hoeveelhied naar beneden. Naast alleen het gewicht is dan ook het gegeven WAT je precies voert van belang, een maaltijd kip en pens zal minder snel aanzetten als een maaltijd met lekker vet spiervlees en/of vette vis.
Door wendy178
#747329
Dankjullie voor het antwoord.

Ze was alleen brokjes en pap en blik gewend dus vandaar dat ik even een klein stukje pens gister geprobeerd had om te kijken wat ze ermee deed en dat stukje bullepees moest een van de andere honden even missen. ;)

Ze krijgen hier vanalles wat eetbaar is,schaap,geit,kip,haas,konijn,eend,kwartel.

een visje vond ze ook erg lekker ze heeft net een sardientje gegeten
Gebruikersavatar
Door Angelique
#747352
wendy178 schreef: Dankjullie voor het antwoord.

Ze was alleen brokjes en pap en blik gewend dus vandaar dat ik even een klein stukje pens gister geprobeerd had om te kijken wat ze ermee deed en dat stukje bullepees moest een van de andere honden even missen. ;)

Ze krijgen hier vanalles wat eetbaar is,schaap,geit,kip,haas,konijn,eend,kwartel.

een visje vond ze ook erg lekker ze heeft net een sardientje gegeten

Ohhhh kijk, dat klinkt allemaal hartstikke goed. Pupjes zijn mestal nog heel flexibel in het omschakelen, dus als ze nu nog niet voor problemen heeft gezorgt dan zal dat ook wel niet gebeuren. Was de ontlasting goed op die kipnekken?
Door wendy178
#747376
Was ook heel verrast dat ze er gelijk aan begon ze keek wel even gek van wat heb ik nou in mijn bakkie zitten ;) maar al snel begon ze eraan te peuzelen


Jahoor haar ontlasting is prima
Door spyros legacy
#747909
Leuk te horen dat het zo goed gaat.  pups zijn er meestal makkelijk in.  Ik heb ook 2 pups, eentje van 17 weken en eentje van 7 maanden, die ook al sinds hun 8 weken oud op barf staan.  heb er nog nooit problemen mee gehad, oudere honden omzetten kan soms al eens moeilijker verlopen naar mijn ervaring dan.
Door Mystic Moonlight
#747953
Onze old englisch bulldogpup is nu bijna 10 weken oud maar vanaf 7 weken is hij ook ineens overgegaan op volledig BARF.
Hij had al het voordeel dat hij bij de fokker kopvlees en pens door de brokjes kreeg, maar nu is telkens zijn bakje snel leeg en hij groeit goed.
Deze week heeft hij zelf voor het eerst 1 hele kipkarkas opgepeuzeld (heeft hij een dik half uur over gedaan hoor) en ook al 1 hele kippennek (niet platgeslagen).
Hij vind het zo super dat als ik naar de schuur loop hij voor de deur staat te springen en te blaffen omdat hij weer lekker zijn vlees krijgt en dat geeft je echt een voldoening en weet je dat je goed bezig bent.
Ook groeit hij prima en is een prachtige levendige en ondeugende pup ;D
Ik ben er meer dan tevreden over en de fokker denk er nu ook zelfs over om geheel ove te gaan stappen met haar honden, ze heeft van mij de bestellijst van herby gekregen zodat ze ook wat kan gaan bestellen, goed toch ?? ;)
Door wendy178
#748203
Helaas heeft ze vannacht er alles uitgegooid

Zou ik teveel gegeven hebben of kan het ook door wat stress komen ze was voor het eerst mee naar het trainingsvelld

vanmorgen wilde ze dus geen kippenekjes meer wat nu :-\
Door Lizzy
#748319
wendy178 schreef: Helaas heeft ze vannacht er alles uitgegooid

Zou ik teveel gegeven hebben of kan het ook door wat stress komen ze was voor het eerst mee naar het trainingsvelld

vanmorgen wilde ze dus geen kippenekjes meer wat nu :-\
Kan beide. Lust ze ook geen vlees? Heeft ze misschien last van een virusje? Drinkt ze wel? (dat is belangrijk, dat ze wel drinkt).
Door wendy178
#753892
Gelukkig ik ben er weer zat zonder internet.

Ik denk dat ik iets te anthousiast begonnen was met haar alles gaat nu prima :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#753908
Mooi!
Warm weer een dingetjes als vaccinaties en ontwormkuren en een stukje stress kunnen ook de ontlasting incidenteel negatief beïnvloeden. Misschien iets om rekening mee te houden als de ontlasting weer een beetje zozo is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door