Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door geer
#746985
Een echte medische vraag is het niet, maar ach...

Doris, mijn poes, is een halve Pers en beschikt over een schitterend lange haardos. Doris houdt echter niet van uitbundige waspartijen en eigenlijk ook niet van kammen. Doris kammen gaat gepaard met veel geblaas, gesis en als je niet uitkijkt krijg je een dreun voor je kop.

Gevolg is dat Doris haar vacht op haar buikje enorm klit. Of klit, binnen no time vervilt haar buik en dan zit ze weer vol met dikke plakken klitvilt. Niet echt prettig voor haar, me dunkt. Eens in de paar dagen moeten we haar daarom onder handen nemen. Met een kam, een schaar, veel kip en een handoek om de achterpootjes. Maar Doris haar klitten zijn met een schaar amper weg te knippen en te kammen en als je denkt dat ze er weer even tegenkan zit ze binnen no time weer in de knoop.

Nu mijn vraag; kan ik haar buik scheren? Klinkt misschien wat oneerbiedig, maar ik denk dat Doris veel blijer zou zijn met een kale buik dan met een klitbuik... Ik heb hier een mensentondeuse, maar ben als de dood dat ik haar tepeltjes eraf scheer  :-[ en durf het dus niet zo goed aan. Bovendien is dat ding nogal groot en maakt hij nogal veel kabaal, wat een relaxed scheerpartijtje niet ten goede komt.

Hebben jullie ervaring met het tonderen van een kattenbuik? En zo ja, zijn er speciale 'stille' tondeuses waarmee ik haar buikje veilig onder handen kan nemen?
Door Eef+Stippels
#747024
Ik heb geen ervaring met het scheren van (katten)buiken, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor haar niet prettig is om een buik vol met klitten te hebben  :-\

Zou het anders niet handig zijn om het haar op de buik kort te knippen ipv af te scheren met de tondeuse? Dan kun je ook heel voorzichtig rond de tepels knippen  ;) en wordt het ook niet te kort (dat gaat misschien irriteren?). Ik weet het ook niet hoor, ik probeer mee te denken.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#747150
Scheren lijkt mij zelf veiliger dan knippen; lijkt me lastig twee scharende messen te manoeuvreren door een plakaat vilt bij een kat die graag anders geëntertaind wordt. Over tepelamputatie gesproken...

Tondeuses kan je ook kopen met opzetstukken, dan weet je zeker dat je een stukje van de huid zit. Is denk ik ook mooier dan een regenwormkale buik; Menno onthaart bij vlagen zijn eigen buik ik kan je melden dat het niet lekker aait.

De angstaanjagende herrie van zo'n 'moordwapen' lijkt me wel een probleem: ik zou vier bankschroefjes bij bestellen.
Door Mieuw
#747175
Je kan haar eerst laten wennen aan het geluid, door de tondeuze gewoon aan te zetten in de zelfde kamer als waar zij zit, zonder dat je aanstalten maakt met dat ding naar haar toe te komen. Als dat goed gaat kan je het steeds meer opbouwen. Maar goed, daar gaat dus wel wat tijd in zitten.
Als je het wat radicaler wilt aanpakken zou je haar eerst Rescue Remedy of valeriaan kunnen geven, zodat ze wat rustiger word.

Toen 1 van mijn poezen op HCM getest werd heeft de dokter ook haar buik moeten scheren en ook vrij aso (ik vond het namelijk écht niet kunnen en was behoorlijk kwaad) een tepeltje er af gemaaid  >:( Urri reageerde niet echt, dus blijkbaar vond ik het erger dan zij, en na een paar weken was ie ook wel redelijk terug gegroeid. Inmiddels sabbelen haar kittens er lustig op los, dus het lijkt me dat ze nergens last van heeft. Maar goed, dit maar om aan te geven dat het dus wel moet kunnen, maar het lijkt me in alle gevallen wel beter om die dingen te ontwijken... (ze heeft er 8, dan weet je het vast, vanaf de achterpoten bezien 6, en voorbij de voorpoten nog 2 heeeele kleintjes).
Door Fido
#747182
Ik vind het altijd lastig om een kat of konijn met klitten te scheren of te knippen. Nu moet ik wel zeggen dat als ze bij ons komen dat dat wel de erge gevallen zijn.

Het moet dan helaas onder narcose en het is een heel tijdrovend en precies werkje. Met knippen loop je het risico dat je in het vreselijk dunne huidje knipt maar met de tondeuse kom je er vaak niet doorheen. Het wordt dus een combinatie van héél voorzichtig knippen en met de tondeuse. En zelfs met de tondeuse moet je uitkijken dat je de huid niet beschadigd.
Tepeltjes vragen er bijna om, om eraf geschoren te worden  8), dat is dus extra uitkijken!

Als het met jouw kat te erg is dan zit er denk ik niets anders op door het dier éénmaal goed, onder lichte narcose, te scheren en het inderdaad dan bij te houden met een tondeuse met opzetstuk.
Je zult de kat dan langzaam moeten laten wennen aan het scheren van zijn buik.
Door jantjehermien
#747190
Als de vacht echt vervilt is werken opzetstukjes niet die komen dus niet onder de viltlaag.Maar blijven halverwege steken en smoren er vervolgens in.Het is verstandig om heel voorzichtig te werk te gaan en zeker niet de klitten omhoog te tillen en dan te scheren dan zit je zo in dat dunne huidje.Of naar en goede trimsalon gaan en kijken hoe ze dat doen.Als ie dan kaal is kun je het misschien bijhouden met het kammen zodat die vervelende klitten er niet meer komen.Succes.
Door Eef+Stippels
#747218
Toen 1 van mijn poezen op HCM getest werd heeft de dokter ook haar buik moeten scheren en ook vrij aso (ik vond het namelijk écht niet kunnen en was behoorlijk kwaad) een tepeltje er af gemaaid
:o :o
Wat schandalig :-X
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 23 apr 2007, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#747241
Evelyn schreef: :o :o
Wat schandalig :-X
Ja, dat vind ik dus ook.
Ik ben dus ook nooit meer naar die kliniek terug gegaan en laat nu m'n katten bij een andere dokter testen.
Door bloemetje
#747283
Zo'n kat hadden wij ook. Gewoon lekker kaalscheren met de tondeuse! Ik heb ook eens een dierentondeuse gehad dat werkt ook prima. Lekker alles eraf. Wij deden het altijd samen. De een vasthouden en de ander scheren  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door