Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Joke2
#745688
Wel eens meegelezen op jullie forum, en daarom wil ik graag jullie advies vragen voor de hond van mijn buurvrouw.
Het gaat om een boxer van een jaar of 3 met een allergische reactie, waarschijnlijk (ook volgens de dierenarts) veroorzaakt door voedsel.
De symptomen zijn dat hij jeuk heeft over zijn hele lichaam, maar met name ook aan zijn poten, oren en ellebogen. Oren opgezet, met korsten aan de randen en in de oren, kapot gekrabd...(ontstoken op een gegeven moment, behandeld met antibiotica en prednison) hier en daar kale plekken en veel gekrab en gelik. De oren beweegt hij constant door de jeuk. Al met al heel zielig.
De hond heeft een tijdlang kwalitatief slechte brokken gehad. Op aanraden van mij zijn ze nu sinds januari met kant en klaar vers vlees  (lam/rijst, later natuurvoer) begonnen (Carnibest). Tot nu toe lijkt het niet voldoende resultaat te hebben.
Ze zouden misschien toch een eliminatiedieet moeten doen, maar hoe doe je dit het beste zodat de hond toch alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft? Het is een erg actieve hond, die gauw te mager wordt.  Ik hoop dat jullie wat tips hebben  :) alvast bedankt!!
Door *wendy*
#745783
Heb je ook al de Diabetes versie van CB geprobeerd?
Wat ik begrijp is er wel enige verbetering, maar nog niet afdoende?

1 klantje van mij heeft een herder. Altijd en overal jeuk. Visite negerend. In november vorig jaar begonnen met de Diabetes en hij knapte zienderogen op.
En nu hoeft ze maar 1 dingetje anders te geven dan de Diabetes en het is mis. Ook voor sommige snacks is hij gevoelig. Het gekke is...ze kan hem wel runderlong, -lever en pensstaafjes geven....maar bij een runderoor is het direct weer mis. Raar maar waar.

Maar er zullen nog wel meer mensen zijn die reageren. En andere tips hebben waar je misschien meer aan hebt  ;)

Sterkte voor de hond igg want er is volgens mij niets erger dan constant jeuk hebben.  :'(
Door Lizzy
#745807
Het is voor een dierenarts wel erg gemakkelijk om te roepen, als er sprake is van huidproblemen, dat er een voedselallergie is. Het kan van alles wezen. Zijn er al huidafkrabsels gemaakt? Dat lijkt mij eerlijk gezegd stap 1.

Qua eliminatie-dieet zijn er een paar dingen die ik je graag mee wil geven:

Er zijn honden die een allergie hebben voor een specifiek soort eiwit. In dat geval doe je een eliminatie-dieet waarbij je een vleessoort aan de hond geeft die hij nooit eerder gegeten heeft. Wanneer de hond binnen 9 a 12 weken geen problemen meer heeft: dan kun je stellen dat de hond allergisch is voor een zeker eiwit. Je moet nu nog uitvinden welk eiwit. Dat doe je door 1 keer per week een nieuw vleessoort toe te voegen en te kijken hoe hij daar op reageert. En runder/lamspens neem je apart want pens is wel een vleessoort waar honden allergisch op kunnen reageren, terwijl ze niet allergisch zijn voor rund/lamsvlees.

Er zijn ook honden die allergisch zijn voor granen. Nu is rijst ook een graan maar eentje zonder gluten. En veel honden die wel allergisch zijn voor graan, kunnen wel tegen rijst. Maar, er is altijd een klein groepje honden die deze uitzondering bevestigen en ook niet tegen rijst kunnen. Zeker honden die ook last hebben van overmatig veel schimmels en gisten op de huid: kunnen vaak ook niet goed overweg met rijst.

Wat ze zouden kunnen doen: eerst 9 a 12 weken overstappen op de Carnibest eend & rijst of zelf gaan samenstellen met hele eend. Het voordeel van de laatste optie is wel dat ze direct rijstloos voeren. Als de hond van z'n problemen af raakt: zie hierboven. Als ze hebben gekozen voor de Carnibest eend & rijst: dan kunnen ze nu nog een Carnibestsoort proberen zonder rijst. Als ze hebben gekozen voor de hele eend en de hond is nog steeds niet van z'n problemen af: dan moet je gewoon simpelweg concluderen dat het niet ligt aan de voeding. Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Als ze eend & rijst en daarna een rijstloze Carnibest hebben geprobeerd en de hond is niet zonder problemen: dan ligt het dus wederom niet aan de voeding en zullen ze verder moeten zoeken.

Overigens zou het geen kwaad kunnen om deze hond een reinigingskuurtje te laten ondergaan. Als ie z'n hele leven al op troep staat, dan moet dat er toch eerst uit, wil de hond kunnen genezen. Ik zou zelf eerst twee weken ontgiften met drainage compositum van de Groene Os. En dat zou ik direct laten volgen door een twee-weekse kuur groene leem. Na die vier weken ontgiften, zou ik de hond vervolgens probiotica + een goede visolie gaan geven. En natuurlijk blijven voeren met verse, rauwe voeding!!! En als ie dan nog problemen heeft, pas dan zou ik overstappen op een eliminatie-dieet. En als het dieet niet helpt: dan zou ik zelf naar een holistisch-werkend dierenarts gaan. Of naar een dermatoloog.
Door Joke2
#746057
Hartstikke bedankt voor de reacties!! en de duidelijke uitleg!
De drainage compositum ken ik (van eigen hond) groene leem niet, ik zal het op gaan zoeken....
Of er huidafkrabsels zijn gemaakt weet ik niet helemaal zeker. Ik zal het zo eens even vragen... Hij heeft in ieder geval geen mijt of iets dergelijks.
Deze hond heeft al best lang problemen, ik vind het dus al fijn dat ik met (jullie) advies naar hen toe kan gaan. :thumbup:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door