Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door casangio
#74500
Bese allemaal,

Hieronder volgt een gedeelte van een artikel geschreven door Henk Lommers v.w.b. voeding van hond en kat in Hart voor Dieren
"
"Wat is goed voer? Goed voer met bestaan uit de juiste verhoudinge vetten, eiwitten (vlees en vis), hoolhydraten (o.a. melksuiker en granen ;D ;D
mineralen (o.a. calcium en fosfor) sporenelementen (o.a. ijzer en jodium) en vitaminen. Het gaat er niet om dat al deze producten in het voer zitten maar dat ze er in de juiste verhouding ??? ??? er in zitten.Honden hebben de naam vleeseters te zijn, maar teveel vlees is zeer schadelijk voor deze dieren ??? ???. Vooral bij opgroeiende pups kunnen poblemen in botten en gewrichten optreden.
Katten kunnen bijv. zelf geen onverzadigde vetzuren aanmaken en moeten deze dus via het voer opnemen.
Zitten deze bepaalde vetzuren er niet in dan worden ze ziek. Bij te weinig taurine worden ze blind.
Iemand kan erg zijn best doen om een goede voeding samen te stellen, maar als daarbij EEN fout wordt gemaakt (en er zijn er veel te maken) door bijv. te weinig onverzadigde vetzuren in dat voer te stoppen
dan is het voer waardeloos. En nu komt het ;) ;) ;)
DAAROM IS HET HET BESTE OM DE HOND OF KAT FABRIEKSVOER TE GEVEN. Als er op de verpakking staat staat dat het gaat om VOLLEDIG dan wel COMPLEET voet (let daarop!) dan zitten alle voedingsbestanddelen voor de hond of kat in de juiste verhouding in het voer. Het maakt daarbij niet uit of het blikvoer :-\ :-\ :-\ hardvoer :-\ :-\ :-\ of diner is!!!

Het artikel is natuurlijk een stuk langer,maar dat is zowat het voornaamste stuk dat is weergegeven.

Tja wat moeten we hier nu mee. De schrik slaat mij hierbij wel weer een beetje om het hart omdat ik soms twijfel of ik de honden wel alles geef dat ze moeten krijgen. Ze lusten ook veel niet en dan geef ik van ellende dan maar weer lamsvlees met ribben, wat ze het allerlekkerst vinden.
Pfffff. helpen jullie (Lizzy, Paul, Sylvia, enz) mij even van mijn twijfel af :( :( :( :( Onverzadigde vetzuren?????
Taurine (mijn honden lusten geen lever). Vroeger kregen ze toch ook niet iedere dag taurine en onverzadigde vetzuren, ze aten toch ook maar wat ze lekker vonden, denk ik maar. Of is die gedachte verkeerd.??? Ik probeer zoveel mogelijk te varieren. Maar als ze het niet freten, wat doe je dan??? Gaarne jullie reactie hierop.
Alvast bedankt, alma
Door Paul_Barte
#74514
Alma, ook hier weer een hele simpele vraag:
Hoe hebben al die beesten toch duizenden jaren kunnen overleven terwijl de brokken pas zo'n 40 jaar geleden zijn uitgevonden???

Eén ding is heel duidelijk in je stukje: HENK LOMMERS HEEFT GEEN KLOOT VERSTAND VAN VOEDING!!!!!
(maar ja, dat wisten we al...tenminste ik wel).

Het is onvoorstelbaar dat iemand zo verschrikkelijk uit zijn nek kan lullen en er ook nog voor betaald wordt??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#74515
Gooi dat boek van die meneer even lekker bij het oud papier.
Een ouderwetse mislukt avro-tvdierenarts met een kokervisie, en toch wel het meest stupide hondenfourm van Nederland, meer is meneer Henk Lommers niet
Lang leve de sponsors :-X
Door jeanne
#74517
dan schiet mij maar een spreuk te binnen:

Als een hond niet zonder brokken kon overleven waren ze dus zo'n 40 jaar geleden allemaal dood geweest!! Raar eigenlijk dat ze VOOR die tijd helemaal geen brokken nodig hadden.

de gouden uitspraak van Paul ;)
Door casangio
#74523
[quote="Paul_Barte"]
Alma, ook hier weer een hele simpele vraag:
Hoe hebben al die beesten toch duizenden jaren kunnen overleven terwijl de brokken pas zo'n 40 jaar geleden zijn uitgevonden???

Eén ding is heel duidelijk in je stukje: HENK LOMMERS HEEFT GEEN KLOOT VERSTAND VAN VOEDING!!!!!
(maar ja, dat wisten we al...tenminste ik wel).

Het is onvoorstelbaar dat iemand zo verschrikkelijk uit zijn nek kan lullen en er ook nog voor betaald wordt??




[/quote]

Hoi Paul,

Ik dacht al dat ie groot gat in zijn nek had zitten, maar weet je ik ga nog wel eens twijfelen, niet om weer brokken te voeren maar of ze wel genoeg van alles binnen krijgen.

groetjes, alma
Door casangio
#74525
[quote="Angelique"]
Gooi dat boek van die meneer even lekker bij het oud papier.
[/quote]

Hoi Angelique,

Het is Hart voor Dieren. Ik zal het blad er uit trekken en in de vernietiger gooien ;D ;D ;D ;D
groetjes
Door Paul_Barte
#74526
Er staan wel iets zinnigs in maar dat heeft hij zelf dus NIET begrepen!!!! Bij alleen vlees voeren gaat je hond inderdaad onderuit!!!!! (te veel fosfor en te weinig calcium en andere mineralen) vandaar dat botten zeer belangrijk zijn in een hondenmaaltijd!!!!

Taurine zit meer als voldoende in orgaanvlees en uit het basisvetzuur wat in vlees zit kan een in principe alles zelf aanmaken.
Door Ollie
#74529
Ach, ik heb het ook als ik zoiets lees :-\oeiiii, ??? doe ik het nu wel goed!Maar ja dat is toch nog een beetje die onzekerheid, omdat we jaren brokken gevoerd hebben! En inderdaad, vroeger waren die brokken er ook niet!!!!! En dan denk ik ja ,we doen ;D het goed! ;D Ik ben blij dat ik het versvlees en barfplaats ontdekt heb! :D
Door casangio
#74530
[quote="Paul_Barte"]
Er staan wel iets zinnigs in maar dat heeft hij zelf dus NIET begrepen!!!! Bij alleen vlees voeren gaat je hond inderdaad onderuit!!!!! (te veel fosfor en te weinig calcium en andere mineralen) vandaar dat botten zeer belangrijk zijn in een hondenmaaltijd!!!!

Taurine zit meer als voldoende in orgaanvlees en uit het basisvetzuur wat in vlees zit kan een in principe alles zelf aanmaken.
[/quote]

Zit taurine in alle organen??? Nieren en lever hoeven ze niet, dus dan blijft er niet veel over, alleen kippemagen en lamshart eten ze.
Door casangio
#74532
[quote="Ollie"]
Ach, ik heb het ook als ik zoiets lees :-\oeiiii, ??? doe ik het nu wel goed!Maar ja dat is toch nog een beetje die onzekerheid, omdat we jaren brokken gevoerd hebben! En inderdaad, vroeger waren die brokken er ook niet!!!!! En dan denk ik ja ,we doen ;D het goed! ;D Ik ben blij dat ik het versvlees en barfplaats ontdekt heb! :D
[/quote]
Ik merk dat er mensen zijn die er veel verstand van hebben, zoals Paul, Lizzy, enz. die heel goed weten welke vitaminen, mineralen, enz. overal in zitten. Ik weet er maar een klein beetje van en dan ga je je inderdaad afvragen. "doe ik het wel goed??"
Door Paul_Barte
#74539
Eerder geplaatst:

Taurine zit standaard in vlees en in vis!!

Voor de liefhebbers onder ons de chemische naam is
2-aminoethanesulfonic acid en de formule is
C2 H7 N O3 S
(de cijfers klein geschreven en een halve regel naar onderen)

Het is GEEN aminozuur zoals bijna altijd wordt beweert maar maar het bevat een aminogroep.

Honden kunnen het zelf samenstellen van Cysteine en Pyridoxine maar katten kunnen dat niet....dat is het verschil.

De beste leverancier is runderhart.
Door Lizzy
#74552
Weet je, ik krijg hier de neiging om te zeggen "schoenmaker, blijf bij je leest". Dus Henk, blijf lekker "Alle dieren tellen mee" presenteren en laat andere mensen praten over voeding! Want dit slaat natuurlijk nergens op....

Kijk, van mensenvoeding kun je ook een hele wetenschap maken. En als je nu brokjes zou willen gaan maken voor mensen (die we 3 keer per dag eten, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar), dan moet je dus precies uit gaan rekenen hoeveel vitamines en mineralen, eiwit en vetzuren, etc. je nodig hebt. Want, zit er 1 vitamine NIET in, dan is zo'n mens na 5 jaar brok eten dood.

Maar mensen eten geen brokken.....

Mensen eten gevarieerd. Beetje brood, beetje kaas, beetje yoghurt, beetje fruit, beetje groentes, beetje rijst, beetje pasta, beetje vis, beetje eieren, beetje vlees (sommige). En kijk!! Wij mensen vallen niet gelijk dood neer!!

En nou is een hond geen mens, maar de brokken-maffia dient hier toch een compliment te krijgen! We sterven allemaal de doodsangst dat onze honden niet genoeg binnen krijgen (wanneer we het over zelf samenstellen hebben). Natuurlijk kun je niet een beetje aan gaan zitten klooien met het voer voor je hond. Een hond heeft andere behoeftes als de mens en die moet je wel kennen. Maar waarom zou JIJ (of ik of iemand anders) niet in staat zijn een hond gezond te voeden? En als je dat doet op de manier waarop we hier op barfplaats over praten, dan KOMT JE HOND NIKS TE KORT! En dan bestaat "maar als daarbij EEN fout wordt gemaakt (en er zijn er veel te maken)" niet.

Nee, natuurlijk moet je je hond niet alleen maar vlees geven... da's niet genoeg. Dan gaat tie dood. Maar we geven niet alleen vlees! We geven botten, vlees, orgaanvlees, groentes, vis, zuivel, eieren, etc. etc.

Weet je Alma, je moet voor de grap eens het volgende doen (wanneer een van de leden van de brokken-maffia jou probeert terug in z'n greep te krijgen):

Je gaat naar de winkel en je koopt een zak Eukanuba. Je verdeelt deze in 14 porties en je legt deze op je eettafel of keukenblad ofzo.

Dan haal je alles dat JIJ jouw hond voert in 1 week haal je uit de vriezer (of je koopt het). Dus je groentes, het vlees, de botten, de eieren, de visolie capsules. ALLES. Je stalt dit vervolgens ook uit op de eettafel, naast de Jeukanuba.

Nou, dit beeld spreekt voor zich. Geloof mij nou maar! Het doet wonderen, om te zien wat een geweldige dingen jouw honden eten, in vergelijk met die droge meuk!

Oh, en weet je wat gewoon makkelijk is voor je zelf, om een goed boek te kopen over vitamines en mineralen. Ik vind zelf "100 vitamine kuren voor een betere gezondheid" van Jean Louis Pasteur een goed boek.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 03 apr 2004, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#74573
Hoi, hoi,

He he he na dat artikel te hebben gelezen en toch beter weten, had ik toch nog jullie reactie nodig. :-[ :-[ :-[ :-[
Jullie hebben allemaal gelijk!!!

groetjes, alma
Door Rosita
#74708
Moet gelijk even denken aan een aflevering waarin Henk de katachtige gaat voeren in een dierenpark. Een kleine soort kreeg hele kippennekjes met supplementen :o en de grote kregen geloof ik niks. Het was voor hen een vast dag. Zegt Henk gelijk "dat mogen we met onze huiskatten niet doen". Als hij nou gelijk erbij had gezegd "omdat de meeste huiskatten overgewicht hebben", maar nee hoor dat laat hij achterwege en doet dus net alsof er een wereld van verschil zit tussen deze katten en onze huiskat. Kijk aan zo'n DA heb je echt helemaal niks >:(.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door