Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sandra1
#74005
Hallo, Ik ben sandra en ik heb een jack russel van 11 manden oud. Hij staat nu volledig op versvlees van energique en duck en soms rodi. Hierop doet hij het fantastisch. Ik zou erg graag overgaan op barf omdat dit mij praktischer lijkt ik heb echter problemen om een weekmenu voor hem te maken. Hij krijgt maar 1050 gram per week en ik kom niet aan een juiste verdeling. Ik kan hier vrij makkelijk aan diverse soorten vlees komen. Gister heb ik hem zijn eerste (halve) kipvleugel gegeven en dat ging f erg goed. Toen hij doorhad dat hij moets kauwen was hij zo weg. GF mix ook geprobeert maar dat eet hij alleen met vlees erdoor gemixt. Ik had mijn verdeling ongeveer zo gemaakt: 630 gram RMB 150 gf mix 150 gr orgaan en 16gr restant. Is een kipvleugel 50%bot en 50% vlees?? en een lams-kalfsrib??Juist omdat hij zo weinig eet vind ik de weekverdeling erg moeilijk wie kan mij helpen.

sandra
Door Lizzy
#74036
sandra1 schreef: Hallo, Ik ben sandra en ik heb een jack russel van 11 manden oud. Hij staat nu volledig op versvlees van energique en duck en soms rodi. Hierop doet hij het fantastisch. Ik zou erg graag overgaan op barf omdat dit mij praktischer lijkt ik heb echter problemen om een weekmenu voor hem te maken. Hij krijgt maar 1050 gram per week en ik kom niet aan een juiste verdeling. Ik kan hier vrij makkelijk aan diverse soorten vlees komen. Gister heb ik hem zijn eerste (halve) kipvleugel gegeven en dat ging f erg goed. Toen hij doorhad dat hij moets kauwen was hij zo weg. GF mix ook geprobeert maar dat eet hij alleen met vlees erdoor gemixt. Ik had mijn verdeling ongeveer zo gemaakt: 630 gram RMB 150 gf mix 150 gr orgaan en 16gr restant. Is een kipvleugel 50%bot en 50% vlees?? en een lams-kalfsrib??Juist omdat hij zo weinig eet vind ik de weekverdeling erg moeilijk wie kan mij helpen.

sandra
Hoi Sandra,
Het is heel normaal dat jouw Jack Russell de groente alleen maar wenst te eten MET vlees ;D. Die van mij zijn dezelfde mening toegedaan (zonder vlees geen groente, zie de mijne denken).

Maar OK, een weekmenu voor jouw Jack Russell:

Jouw hond eet ongeveer 150 gram per dag, right?

OK, ik ben even uitgegaan van de percentages van Ian Billinghurst. Leek mij het gemakkelijkst.

Kom ik op (per week):

630 gram rauwe vleesbotten (60%)
210 gram gepureerde rauwe groentes en fruit (20%)
105 gram orgaanvlees (10%)
105 gram gezonde tafelresten en/of supplementen (10%)
--------
1050 gram totaal = 100%

En nou moet je dat niet te strak zien hoor. Je kunt het e.e.a. natuurlijk afronden.

Maar goed, kijken we naar de rauwe vleesbotten: een kippenvleugel bestaat inderdaad voor 50% uit vlees en 50% uit bot. Maar, om nou alleen kippenvleugels te geven.... is veel te eenzijdig en saai.

Aangezien dat dit 50%-50% nou ook weer niet ZO krap komt, kun je natuurlijk ook parelhoen geven (die hak je dan gewoon in stukjes 90 a 100 gram. De ene keer zal er dan iets meer bot in zitten dan de andere keer, net welk stuk hij krijgt.

Je kunt inderdaad ook lamsribben, nekken, heupstukjes, etc. en kalfsribben, wervels, etc. geven. Deze kun je natuurlijk ook in porties van 100 gram doen, maar je kunt ook de ene dag 200 gram geven en de dag erop geen bot. Snap je? En als een bot bijna kaal is, dan geef je eerst een beetje spiervlees/orgaanvlees met groente en daarna het wat kalere bot.

Nou, hetzelfde geldt voor konijnkarkas, eend (heel of karkas), etc.

Je kunt natuurlijk iedere week 210 gram groentes pureren en dit in porties van 30 gram invriezen en hem iedere dag 30 gram geven. Hoewel je natuurlijk ook bijv. een keer 50 gram kan geven en de dag erop geen groentes.

Qua orgaanvlees zou ik het zelf anders doen. Met 10% kom je op 105 gram. Ik zou zelf gewoon 2 maal per week orgaanvlees geven in porties van ongeveer 50 gram. En om zoveel mogelijk af te wisselen zou ik lever en hart en niertjes geven van kip, lam, kalf, rund, etc.

Nou, die overgebleven 10% voor tafelresten/supplementen: ik zou zeggen dat dit niet te krap komt. Je geeft een keer 1 rauw ei (= 50 gram), je geeft een keer een restje van je eigen eten (als je dat zou willen), een beetje zuivel (huttekase, yoghurt) en bijv. 5 maal per week visolie en 2 maal per week zeewier of kelp en je zit al aan de 105 gram.

Ik neem aan dat je 2 maal per dag voert? (aangezien een JR van 11 maanden niet meer echt een pup is, toch?):

Dat is dus 14 maaltijden.

Neem nou bijv. zoiets En let wel, dit is maar een voorbeeld! En je moet dit dus niet zomaar overnemen hoor! Je moet dit natuurlijk specifiek maken voor jouw hond. Want wie weet kan jouw hond wel niet tegen eieren of zuivel of vis! En dat moet je dan toch vervangen voor iets anders. Of misschien geef je liever 2 flinkere botten per week. Dan moet je dus bijv. minder kippenvleugel, parelhoen of eend geven. Maar, misschien helpt dit je om als voorbeeld op verder te borduren.

Maandag:
*Eendkarkas of vleugel van 50 gram + lepel yoghurt
*Groentemix van 40 gram + 20 gram vuile pens + 20 gram hart of lever

Dinsdag:
*Kippenvleugel van 100 gram
*Groentemix van 30 gram + rundvlees van 30 gram
*Tussendoor rauw ei

Woensdag:
*Konijnkarkas (vlees + bot) van 60 gram
*Groentemix van 40 gram + orgaanvlees van 30 gram (lamslever + runderhart + nier)
*Klein lamsbotje van 100 gram

Donderdag:
*Kippenvleugel 50 gram
*Groentemix 30 gram + lamsvlees 40 gram
*Halve banaan als tussendoortje

Vrijdag:
*Sardientjes (rauw/heel) 50 gram
*Groentemix van 30 gram met 10 gram kalkoenvlees + eetlepel huttekase

Zaterdag:
*Parelhoen stuk van hele hoen van 100 gram
*Groentemix van 40 gram + rauw ei

Zondag:
*Kippenvleugel van 50 gram
*Lapje pens van 30 gram + lamsbotje van 200 gram toe

Zit je op ongeveer:
58% rauwe vleesbotten
12,4 spiervlees + diverse (vis/ei)
9.6 orgaanvlees (inclusief pens)
20%groente + fruit

Note: ook altijd narekenen want rekenen is niet mijn allersterkste kant.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 02 apr 2004, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sandra1
#74109
hoi lizzie, bedankt voor je voorbeeld hier kan ik inderdaad wat mee. Om alles te mixen vond ik toch niet zo fijn. Ik weet dat tommie in ieder geval tegen kip rund en lam kan. Vis moet ik nog uitproberen. Zuivel lust hij ook erg graag. Hij krijgt nu al af en toe karnemelk of een beetje yogurt. De rest moet ik nog eens uitproberen. Waar haal jij konijnkarkassen vandaan? KAn je die ook bij de slager (islamitische) halen? Ik woon vlak bij beverwijkse bazaar dus ik denk dat vlees op zich geen problemen geeft. Ik ga er inieder geval mee aan de slag.

sandra
Door Marion
#74535
Ik lees al een aantal weken op dit forum. Het is een erg leerzaam forum!
Ik heb zelf ook een Jack Russell, van 1,5 jaar oud. Sandra ken ik toevallig van een Jack Russell forum, hahaha 8)
Tommie (mijn Tommie) krijgt nu ook volledig kant en klaar versvoer van Rodi, Enerqique en Runner (ik had hier ergens gelezen dat het goed is om verschillende merken af te wisselen).
Hij vindt ze allemaal even lekker en doet het er goed op.

Ik was van plan om hier een berichtje te gaan plaatsen over hoe ik voor Tommie een weekmenu kon samenstellen, want ik kwam er helemaal niet uit qua hoeveelheden ???. Maar dit menu voor Sandra´s Tommie dient ook als prima voorbeeld voor mijn Tommie :)

Ik had vanochtend heel enthousiast met het boodschappen doen allerlei groenten en fruit meegebracht en die heb ik gemalen voor een groente-fruitmix :-[ maar nu ik daarmee klaar ben kom ik erachter dat ik wel erg veel heb! hahaha Dat worden heeeeeeeeel wat zakjes van 30 gram. hahaha.
Er zit in: 1 krop andijvie, 1 krop spitskool, 150 gram boerenkool, 500 gram wortel, 1 hele broccoli, 2 tomaten, 2 bananen (met schil, ik hoop dat dat goed is?), 2 peren, scheutje olijfolie. Is dit een goede groente fruit mix? Afgezien dan dat het veeel te veel is, ws genoeg voor een hele maand.

Tommie at het overigens zonder vlees ;) ik wilde even uitproberen of hij het lustte. Het ging er wel niet zo snel in als het vlees natuurlijk, hahaha.

Volgende week wil ik op zoek gaan naar slagers waar ik kippennekken/vleugels, lamsribben, kalfsribben, parelhoen, konijn, eend enz kan krijgen. Ik vind het eerlijk gezegd wel spannend allemaal hoor!
Vanochtend ben ik bij 2 slagers geweest, maar die konden mij niet veel verder helpen, ik kreeg alleen een kalfsknook mee. Kan ik dat gewoon geven?

Sorry, dat ik dit aan Sandra´s bericht koppel maar ik dacht adviezen die zij krijgt en die ik ik krijg kunnen we beiden iets mee, omdat we hetzelfde type hond hebben ;)

groetjes Marion
Laatst gewijzigd door Marion op za 03 apr 2004, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#74542
Marion schreef: Ik lees al een aantal weken op dit forum. Het is een erg leerzaam forum!
Ik heb zelf ook een Jack Russell, van 1,5 jaar oud. Sandra ken ik toevallig van een Jack Russell forum, hahaha 8)
Tommie (mijn Tommie) krijgt nu ook volledig kant en klaar versvoer van Rodi, Enerqique en Runner (ik had hier ergens gelezen dat het goed is om verschillende merken af te wisselen).
Hij vindt ze allemaal even lekker en doet het er goed op.

Ik was van plan om hier een berichtje te gaan plaatsen over hoe ik voor Tommie een weekmenu kon samenstellen, want ik kwam er helemaal niet uit qua hoeveelheden ???. Maar dit menu voor Sandra´s Tommie dient ook als prima voorbeeld voor mijn Tommie :)

Ik had vanochtend heel enthousiast met het boodschappen doen allerlei groenten en fruit meegebracht en die heb ik gemalen voor een groente-fruitmix :-[ maar nu ik daarmee klaar ben kom ik erachter dat ik wel erg veel heb! hahaha Dat worden heeeeeeeeel wat zakjes van 30 gram. hahaha.
Er zit in: 1 krop andijvie, 1 krop spitskool, 150 gram boerenkool, 500 gram wortel, 1 hele broccoli, 2 tomaten, 2 bananen (met schil, ik hoop dat dat goed is?), 2 peren, scheutje olijfolie. Is dit een goede groente fruit mix? Afgezien dan dat het veeel te veel is, ws genoeg voor een hele maand.
;DBen je nog druk met zakjes te maken? Hahaha!

De schil van de banaan moet je wel verwijderen. Deze bevat veel bestrijdingsmiddelen en is onverteerbaar. En, ik denk dat je voor de volgende mix minder koolsoorten moet gebruiken en meer bladgroentes. Kijk anders even hier voor meer idee-tjes over groentemix:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=1259
Tommie at het overigens zonder vlees ;) ik wilde even uitproberen of hij het lustte. Het ging er wel niet zo snel in als het vlees natuurlijk, hahaha.

Volgende week wil ik op zoek gaan naar slagers waar ik kippennekken/vleugels, lamsribben, kalfsribben, parelhoen, konijn, eend enz kan krijgen. Ik vind het eerlijk gezegd wel spannend allemaal hoor!
Vanochtend ben ik bij 2 slagers geweest, maar die konden mij niet veel verder helpen, ik kreeg alleen een kalfsknook mee. Kan ik dat gewoon geven?
Geef je al botten aan jouw hond? Want ik zou het eten van botten echt voorzichtig opbouwen. Lees anders even het "honden en het eten van botten" in de bieb van Barfplaats.

Wat is een kalfsknook?
Sorry, dat ik dit aan Sandra´s bericht koppel maar ik dacht adviezen die zij krijgt en die ik ik krijg kunnen we beiden iets mee, omdat we hetzelfde type hond hebben ;)

groetjes Marion
Ik vind het uitstekend hoor! Ik weet niet of Sandra het ook goed vindt. Zo niet, laat het me even weten Sandra, dan kan ik de antwoorden ook nog opsplitsen en hier een nieuw onderwerp van maken.

Groetjes, Lizzy
Door Marion
#74546
ik weet zelf ook eigenlijk niet wat een kalfsknook is :-[ ik heb hem meegenomen omdat het het enige was wat hij had :-\ het ziet er een beetje uit zoals een mergpijp, het is ook echt dik bot in het midden, dus misschien wel veel te hard, vooral voor een beginner als Tommie.

Hij heeft nog niet eerder botten gehad, maar ik dacht dat er in rodi of energique ook botten vermalen zitten, dus dat op die manier zijn lichaam er al een beetje aan gewend zou moeten zijn? Verder dacht ik te beginnen met een kippennek als ik daar aan kan komen. Het artikel heb ik uitgeprint, dus zal het nog eens goed door lezen!

ook de topic voor groente/fruitmix ga ik eens goed lezen.

Bedankt :)
Door Lizzy
#74558
Waarschijnlijk is het dus een onderdeel van de poot. En dit is dragend bot. Dus dat is hard.... Veel honden kunnen dit slecht verteren en het zou ook slijtage aan de tanden/kiezen kunnen veroorzaken.

Ik zou mijn hond er zelf nooit langer dan 5 minuten op laten kluiven en dan afpakken (ik geef zelf nooit botten van dragende delen trouwens). Zeker daar jouw hond het eten van botten niet gewend is, zou ik het echt niet langer dan 5 minuten aanbieden.
Door Marion
#74736
ik heb langs de randen wat vlees eraf gesneden, met een miniscuul beetje, vrij zacht, bot er nog aan (tenminste voelde als bot haha). Dat heeft hij nu gekregen als uitprobeersel. Gisteren kreeg hij een paar reepjes rundvlees en daar kauwde hij niet eens op, daar schrok ik wel van!
Toen ie dit stuk vlees kreeg, keek hij er eerst naar en likte er wat aan. Hij keek mij ook zo aan van " hallo, wat moet ik hier mee, het is nog niet kant en klaar hoor". Maar nu zit hij er aan te trekken en op te kauwen. Heel leuk om te zien.

Ik probeer nu dus af en toe wat dingetjes uit, maar ik ga eerst maandag op zoek naar adressen en inventariseren waar ik wat kan krijgen. Dan ga ik nog even dat stuk over botten lezen, want daar ben ik niet meer aan toegekomen. Er valt ook zoveel te lezen hier!
Als ik alles heb gelezen voor mijn gevoel wat ik moet lezen, dan ga ik eens een menuutje opstellen :)
Door sandra1
#74741
is goed dat ze meedoet met mijn vraag. geen probleem.
Ik ga het nog allemaal wel rustig op bouwen hoor met al die verschillende botten. eerst combineer ik nog even met vers en over een paar weken helemaal over op vers hoop ik want met echtgenoot verklaart me voor gek ;D ;D ;D, deed hij in het begin ook met vers hoor, nog even en dan heb ik toch mijn zin.

ik heb in ieder geval heel veel aan de adviezen die ik tot nu toe heb gekrgen.

sandra
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door