Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Erna
#743936
Aangezien Wapper een heel vlooiencircus uit de da praktijk had meegenomen werd het dus tijd om alle monsters te ontvlooien. Ik heb het dit keer met pulvex gedaan en ik moet zeggen....geen vlo meer te vinden.

Ving ik er vanmorgen nog minstens 20 op die jongen (op de andere hier en daar een vlo) vanavond zelfs geen vlooienpoepje meer. Frontline heeft nog nooit zo snel gewerkt hier.

Morgen nog ff de katten doen en we kunnen er weer tegenaan.
Door Helen
#743942
Erna schreef: Aangezien Wapper een heel vlooiencircus uit de da praktijk had meegenomen werd het dus tijd om alle monsters te ontvlooien. Ik heb het dit keer met pulvex gedaan en ik moet zeggen....geen vlo meer te vinden.

Ving ik er vanmorgen nog minstens 20 op die jongen (op de andere hier en daar een vlo) vanavond zelfs geen vlooienpoepje meer. Frontline heeft nog nooit zo snel gewerkt hier.

Morgen nog ff de katten doen en we kunnen er weer tegenaan.
Let op Let op!!!!!! Pulvex mag absoluut niet op katten gebruikt worden!!!!!!!!!!!!!!!!



Maar wat goed dat de vlooien dood gingen. Bij de DA zeggen ze erbij dat het alleen tegen teken werkt. De meeste vlooien zijn er resistent tegen. Permethrine wordt al heel lang gebruikt. Ik gebruik het ook en ben zeer tevreden mbt de anti teek werking.
Door Erna
#744020
Helen schreef: Let op Let op!!!!!! Pulvex mag absoluut niet op katten gebruikt worden!!!!!!!!!!!!!!!!

I know maar had ik er even bij moeten zetten. Die worden met frontline gedaan.
Maar wat goed dat de vlooien dood gingen. Bij de DA zeggen ze erbij dat het alleen tegen teken werkt. De meeste vlooien zijn er resistent tegen. Permethrine wordt al heel lang gebruikt. Ik gebruik het ook en ben zeer tevreden mbt de anti teek werking.
dat dacht ik in eerste instantie ook maar het werkte geweldig. Geen vlo meer te vinden en dat in een paar uurtjes
Door K&D
#744573
'.........en het staat op de lijst van mogelijk carcinogene stoffen...... :(

Het werkt gelukkig wel heel erg lang, en hopelijk hoef je het deze zomer niet nogmaals toe te dienen.
Door "inge"
#744584
Ik gebruik al jaren Pulvex,voornamelijk tegen de teken. Meestal moet ik ze om de drie maanden (in het seizoen) opnieuw indruppelen. Ik vind dat het fantastisch werkt. Ze zijn echt teken vrij,en als ik er al een vind is ie dood.
Door zurca
#744926
Zijn dit druppels voor in de nek?!
En waar is het te koop?

Ondanks dat de honden hier kortharig zijn en we de meeste teken er zo wel af halen blijft er toch weleens eentje zitten....
Door Helen
#744941
Dubhe en Kyrah schreef: '.........en het staat op de lijst van mogelijk carcinogene stoffen...... :(

Het werkt gelukkig wel heel erg lang, en hopelijk hoef je het deze zomer niet nogmaals toe te dienen.

Ja, maar dat staan de meeste insecticiden...Helaas....
Door Helen
#744942
[quote=""inge""]
Ik gebruik al jaren Pulvex,voornamelijk tegen de teken. Meestal moet ik ze om de drie maanden (in het seizoen) opnieuw indruppelen. Ik vind dat het fantastisch werkt. Ze zijn echt teken vrij,en als ik er al een vind is ie dood.
[/quote]

Gebruik jij het 1x in de 3 maanden? En zo lang werkt het dus echt? Ik gebruik het een keer of 3 per jaar in totaal per hond. Zwemmen jouw honden er ook mee. De mijne zwemmen veel, dus i weet niet precies wat voor uitwerking het heeft op de werkingsduur.
Door K&D
#744949
nee, lang niet alle tekenmiddeltjes staan op de lijst van mogelijk carcinogene stoffen.
3.3 Permethrine
Toepassingen
Permethrine wordt gebruikt in poeders, spray’s, shampoos of applicatievloeistoffen tegen vlooien en
teken bij honden en katten en in de omgeving. Merknamen: Defencare, Duowin, Defendog,
Exil, Pulvex, Insektenshampoo, Ongedierteshampoo en Indorex IGR.
Effectiviteit: 15 minuten na behandeling zijn 69% van de vlooien gedood. 100% sterfte wordt binnen
enkele uren bereikt. De werking kan afhankelijk van de uitvoeringsvorm 2 weken tot 5 maanden
aanhouden (Clinipharm, 2002).


Resistentie: Van verschillende insecten, o.a. vlooien en luizen is bekend dat ze resistent zijn voor
permethrine (Mindfully, 2002).Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Permethrine kan irriterend zijn voor ogen en huid (Extoxnet, 2002). In zeldzame gevallen
kan het overgevoeligheidsreacties en bij inademing astmatische verschijnselen veroorzaken.
Voor katten is permethrine in concentraties van 0,05% extreem toxisch (Clinipharm,
2002).

Kinetiek: Permethrine wordt makkelijk opgenomen via maag-darmkanaal en via inademing, minimaal
door intacte huid (Inchem 51, 1984). Permethrine wordt efficiënt omgezet in de lever bij zoogdieren.
Metabolieten worden snel uitgescheiden. Het kan opgeslagen worden in vetweefsel,
met halfwaardetijden van 4-5 dagen in hersenen en lichaamsvet (Extoxnet, 2002). Permethrine
accumuleert niet (Inchem/PDS 51, 1984).

Acute toxiciteit: Permethrine is oraal matig tot praktisch niet toxisch (LD50: 430-4000 mg/kg bij ratten),
dermaal licht toxisch (LD50: > 4000 mg/kg bij ratten), via inhalatie praktisch niet toxisch
(LC50: 23,5 mg/l gedurende 4 uur bij ratten)(Inchem 51, 1984). Jonge dieren zijn mogelijk
meer gevoelig voor permethrin (Mindfully, 2002).
Chronische toxiciteit: Permethrine kan leververgroting en zenuwschade veroorzaken en effect hebben
op het immuunsysteem (NOEL 5 mg/kg bij ratten). Effect op vruchtbaarheid bij ratten bij zeer
hoge doses ( 250 mg/kg/dag). Geen teratogene effecten (Extoxnet, 2002). Permethrine is mutageen
bevonden in verschillende celcultuurtesten. Permethrine wordt door de EPA als mogelijk
carcinogeen geclassificeerd. (Mindfully, 2002).

ADI: 0,05 mg/kg lichaamsgewicht (Extoxnet, 2002).

Milieu
Effecten: Permethrine is praktisch niet toxisch voor vogels (LD50: >9900->15500). Aquatische ecosystemen
zijn erg gevoelig voor permethrine (LC50 vissen 0,0018 –0,0125 mg/l). De verbinding
heeft laag tot matige potentie voor accumulatie in vissen (Extoxnet, 2002). Aangezien permethrine
snel wordt afgebroken is het risico van korte duur (Inchem/PDS 51, 1984).
Afbraak: Permethrine is laag tot matig persistent in de bodem (halfwaardetijd 30 –38 dagen). Het
wordt redelijk afgebroken in de meeste bodems. Het wordt gebonden aan bodemdeeltjes, er is
weinig uitspoeling naar grondwater. Permithrine wordt snel afgebroken in water (halfwaardetijd
< 2,5 dagen tot 4,6 dagen), het kan persistent zijn in sedimenten (Extoxnet, 2002).
Laatst gewijzigd door K&D op wo 18 apr 2007, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathy
#745005
Erna leven jou honden buiten , zo nee hoe heb jij dit opgelost ? en dan vooral die 12 uur buiten de woonkamer .

Speciale waarschuwingen

Zie rubriek "Aanwijzingen voor een juiste toediening".
De behandeling moet buiten de leefruimte gebeuren en de hond mag na de behandeling gedurende 12 uur de woonkamer niet betreden. Tijdens deze wachtperiode moet direct menselijk contact (vooral van kinderen) met de behandelde hond worden uitgesloten.
Door Erna
#746674
Cathy schreef: Erna leven jou honden buiten , zo nee hoe heb jij dit opgelost ? en dan vooral die 12 uur buiten de woonkamer .

Speciale waarschuwingen

Zie rubriek "Aanwijzingen voor een juiste toediening".
De behandeling moet buiten de leefruimte gebeuren en de hond mag na de behandeling gedurende 12 uur de woonkamer niet betreden. Tijdens deze wachtperiode moet direct menselijk contact (vooral van kinderen) met de behandelde hond worden uitgesloten.
Nee ze leven niet buiten en zijn ook geen 12 uur buiten de woonkamer geweest. Een uurtje of 8 misschien wel en het is buiten toegediend. Maar ik schrik niet zo snel van dit soort speciale waarschuwingen. Ik doe wel meer dingen die niet zo gezond zijn zoals o.m. roken en volgens mij is dat veel schadelijker dan 1 keer pulvex aanbrengen. Kinderen lopen hier niet dus dat scheelt weer en uiteraard hebben we na behandeling de handen gewassen.

Vrijwel alles wat je gebruikt bij de bestrijding van vlooien is wel schadelijk voor iets. In het geval van een enkele vlo kam ik de honden wel een paar keer of gebruik iets anders maar dit was een heel vlooiencircus inclusief familie en dan moet je wat. Frontline vind ik niet zo goed meer werken.
Door Cathy
#746688
Thanks voor je antwoord Erna , stinken doet het idd allemaal  ;D

Gr Jet.
Door danielle1980
#747349
kan het een allergische reactie geven?
Ik zoek iets wat echt super snel namelijk werkt tegen vlooien, liefst vandaag nog zeg maar :-[
maar ben bang voor een reactie die er bv op frontline bij MIJN teef wel is
Door "inge"
#747371
Helen schreef: Gebruik jij het 1x in de 3 maanden? En zo lang werkt het dus echt? Ik gebruik het een keer of 3 per jaar in totaal per hond. Zwemmen jouw honden er ook mee. De mijne zwemmen veel, dus i weet niet precies wat voor uitwerking het heeft op de werkingsduur.
Ja hoor, twee van mijn honden zwemmen regelmatig. Volgens mij heeft dat er geen invloed op. Het middel komt in de bloedbaan en doet daar zijn werk.
Door tigger
#747575
Is pulvex gewoon in de dierenspeciaalzaak te verkrijgen of alleen bij de DA?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door