Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Golum
#744048
Ik werd laatst beoordeeld opdat ik mijn hond wild gaf (konijn, fazant).De persoon vertelde dat hij in de bosbouw heeft gewerkt en dat in bepaalde perioden de jonge loten worden besproeid om ze te beschermen, en dat wild dat eet (en zo terecht zou komen in m'n hond). Ook vertelde hij mij dat ik niet zeker kon weten dat ze geen hondsdolheid zouden hebben (het wild) en dat ik dus een enorm risico loop als ik wild geef.
Mijn eerste reactie was 'belachelijk!' omdat ik het idee had dat rabies niet veel meer voorkomt in NL.
Ik heb vlees bij Herby besteld en die schijnt het bij restaurants op te halen, het vlees is dan net niet mooi genoeg om op te serveren voor mensen.
Lopen mensen dan ook geen risico op rabies als die man gelijk heeft? Hoe zit dit? Ben benieuwd naar jullie antwoorden  :)
Door DaisyD
#744067
Onderstaande brengt me toch weer aan het twijfelen  :(
uit: http://www.hondenplaza.nl/page/info_hondsdolheid.php

Wat wordt er nu gedaan om die toch vrij gevaarlijke ziekte in te dijken ?

Vaccinatie
Het is verplicht in alle landen (in België in alle campings en beneden de Maas-Samber-lijn) om alle huisdieren : hond en kat te vaccineren tegen rabies. Zodoende wordt het infectiegevaar voor de mens geminimaliseerd.
De "reservoirs" worden ook gevaccineerd: lokaas met hierin een oraal vaccin wordt op strategische plaatsen gelegd, zodat de vossen en aaseters automatisch gevaccineerd worden tijdens het verorberen van het lokaas. Op deze manier worden de "reservoirs" van het virus virusvrij gemaakt.
Mensen die tot de risicogroepen behoren, zoals de dierenarts, de landbouwer, boswachter etc. worden eveneens gevaccineerd.
TIPS voor de wandelaar in het waals landgedeelte of het buitenland:

Dieren die van nature mensenschuw zijn, en nu blijven staan wanneer u eraan komt zijn verdacht. Het gaat dus niet alleen om vossen, doch ook andere zoogdieren zoals konijnen, eekhoorntjes etc. Blijf van deze dieren ver uit de buurt en waarschuw boswachter/politie waar u het dier hebt opgemerkt.
Laat uw hond of kat nooit snuffelen aan of eten van krengen van een knaagdier ed tijdens de wandeling in de natuur.
Zorg dat de (wettelijk verplichte !!) hondsdolheidsvaccinatie van uw hond of kat in orde is bij verblijf in het buitenland of in België (camping of Wallonie). Deze vaccinaties moeten minimaal 1 maand op voorhand in orde gebracht worden als het over een primovaccinatie gaat (1ste vaccin)
Indien u gebeten wordt door een autochtone hond/kat of ander dier dat er verdacht uit ziet, moet u meteen de wonde grondig uitwassen, ontsmetten en naar de dokter gaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#744125
Ik vind dit ook wel weer een belachelijke opmerking en ronduit bangmakerij.
DaisyD schreef: Onderstaande brengt me toch weer aan het twijfelen  :(
uit: http://www.hondenplaza.nl/page/info_hondsdolheid.php

Vaccinatie
Het is verplicht in alle landen (in België in alle campings en beneden de Maas-Samber-lijn) om alle huisdieren : hond en kat te vaccineren tegen rabies. Zodoende wordt het infectiegevaar voor de mens geminimaliseerd.
In Nederland is enten tegen rabiës niet verplicht. Rabiës komt in Nederland bij huisdieren en wilde dieren, met uitzondering van bepaalde vleermuissoorten, eigenlijk niet meer voor. En ik heb van nog geen barfer gehoord die vleermuis voert!
Wij moeten onze honden laten enten wanneer we ze mee willen nemen naar het buitenland. Omgekeerd moet iemand uit het buitenland zijn hond laten enten als hij naar Nederland komt. Dit is alleen maar omdat elk land bang is dat iemand uit het buitenland rabiës importeert. Niet omdat het heerst.

De "reservoirs" worden ook gevaccineerd: lokaas met hierin een oraal vaccin wordt op strategische plaatsen gelegd, zodat de vossen en aaseters automatisch gevaccineerd worden tijdens het verorberen van het lokaas. Op deze manier worden de "reservoirs" van het virus virusvrij gemaakt.
orale vaccinatie heeft in het verleden plaatsgevonden. Nu gebeurt dit alleen nog wanneer er ergens een uitbraak geconstateerd zou worden
Mensen die tot de risicogroepen behoren, zoals de dierenarts, de landbouwer, boswachter etc. worden eveneens gevaccineerd.
Volgens mij gebeurt dit in Nederland ook niet.
Indien u gebeten wordt door een autochtone hond/kat of ander dier dat er verdacht uit ziet, moet u meteen de wonde grondig uitwassen, ontsmetten en naar de dokter gaan.
de allochtone dieren worden gespaard  :D
Ik ben zelf ook ooit door een hond aangevallen en gebeten. Ik kreeg echt geen anti-rabiesprik van de dokter!

Van het sproeien van loten om ze te beschermen weet ik niets. Als het wild ervan eet werkt het dus niet beschermend. Het lijkt me niet de bedoeling van een bosbeherende instantie het wild te vergiftigen dat zij proberen te beschermen. Als onze honden er niet van zouden mogen eten, hoe zit dat dan met de jagers?? Ook deze opmerking lijkt mij dus misplaatst.
Door DaisyD
#744569
Hallo Pike, Door een of andere vreemde reden is mijn eerste posting weggevalllen.  ???  Daarin stond dat Rabies cq hondsdolheid wordt overgedragen via het speeksel van een besmet dier.

Dus geen probleem voor het eten van vlees. Ik ben zelf een frequent wildeter er er staat nog steeds geen schuim in de mond, ook niet met volle maan  ;D 

De tweede posting komt van een belgische site. Daar benaderen ze de zaken anders.

Groetjes DasiyD
Gebruikersavatar
Door pike
#744829
DaisyD schreef: Dus geen probleem voor het eten van vlees. Ik ben zelf een frequent wildeter er er staat nog steeds geen schuim in de mond, ook niet met volle maan  ;D 
als er haren op je handen gaan groeien dan moet je wel uitkijken  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door