Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nataschja
#744069
Bailey is nu 6 maanden oud en heeft sinds een maand heel erg last van voorhuidontsteking ( een lekpiemel zoals de DA het noemt ).
Volgens de DA is hij erg jong om zoiets te krijgen, want normaal krijgen ze dat pas als ze geslachtsrijp beginnen te worden.
Nu heb ik een probiolacticum gekregen en ik moet hem gaan leren om dat zelf schoon te maken door er honing op te smeren, zodat hij dat er af gaat likken !!
Hij is dus constand er vies van onder en al die haren gaan plakken en worden hard.
Maar eigenlijk wordt het er niet beter op.

Zijn er mensen die er meer ervaring mee hebben of tips.
Want de enige andere oplossing was castreren en daar is hij nog te jong voor en eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet.
Door Peet
#744108
Er zijn een aantal voorhuid-cleaners te koop, meestal bij internet-winkels. Je zou even kunnen vragen met welke de beste resultaten worden bereikt.

Zelf heb ik die middelen nooit gebruikt. Ik gaf een paar dagen achter elkaar gewoon 500 tot 1000 mgr Vit C en dan was het bij Beau verleden tijd.

Castreren vind ik werkelijk onzin!
In je hond gaan snijden omdat hij een vlekje maakt?
Pfffff....... :o 
En je hond insmeren met honing....dat vind ik ook niet zo'm geslaagd idee, lijkt me een plakkerige bende worden  :P
Door Shiloh
#744149
Ik maak het een paar keer per dag schoon met afgekookt (afgekoeld) water, wat meestal prima werkt (met een steriel spuitje het water erin spuiten, goed doorvrijven naar achteren en het water er weer uit laten lopen, 2-3 keer herhalen tot dat alle vuil eruit is).
Mocht hij het echt erg te pakken hebben, maar ik hem schoon met Prepusol (verkrijgbaar bij de je DA).
Ik weet niet hoe lang zijn haren daar zijn, maar bij Chendo heb ik die afgeknipt tot 1/2-1cm, het vuil in de haren gaat mee naar binnen waardoor je dus ontstekingen krijgt (zo is het mij tenminste uitgelegd).
Castreren no way, is zo ook prima op te lossen hoor  ;)
Door Eef+Stippels
#744221
Wij hebben vroeger toen Wandor last had van een voorhuidontsteking, Prepusol van de dierenarts meegekregen. We moesten het blijven gebruiken omdat het zonder schoonmaken niet wegbleef. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik het zulk heftig spul vond. Ik ben toen gaan schoonmaken met (afgekoelde) kamillethee.
Wandor is uiteindelijk gecastreerd, maar absoluut niet om deze reden en daarvoor zou ik het ook zeker niet doen.
Door MarijeJoanne
#744285
Peet schreef: Ik gaf een paar dagen achter elkaar gewoon 500 tot 1000 mgr Vit C en dan was het bij Beau verleden tijd.
Werkt dat?
Dan ga ik dat ook eens proberen.
Gizmo heeft nl ook chronisch last van een voorhuidsontsteking.
Ook voor mij absoluut geen reden om hem te laten castreren.
En zeker niet als een hond daar maar af en toe last van heeft.
Daarbij hoeft een castratie het probleem nog niet eens op te lossen.
En is dat ook niet de enigste oplossingsmogelijkheid.

De haren in die regio houd ik kort, hij houdt het schoon door te likken, en heb een middeltje van de DA in huis (prepusol) om te spoelen als het te erg wordt.
De vlekken zijn makkelijk te verwijderen met een doekje of in de wasmachine.
Even afkloppen, maar de laatste tijd ging het hier erg goed zonder dat ik er steeds wat aan moest doen.
Hij lijkt er nu weer wat last van te gaan krijgen, dus wou weer gaan spoelen, maar denk dat ik eerst de tip van hierboven eens uit ga proberen ;)
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op di 17 apr 2007, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#744592
castratie lost het ook niet volledig op hoor; Bas is gecastreerd maar in tijden van verminderde weerstand krijgt ie toch wel weer een puspiem. Ik moet wel zeggen dat als Bas gewoon goed in orde is dat het wel heel prettig is dat ie dan geen puspiem meer heeft; de klodders zaten tot op de muren en lieten echt een spoor op de vloer achter. Het is niet de reden geweest om hem te castreren maar het is normaal wel een fijn bijkomend voordeel  ;)
Door Nataschja
#744623
Peet schreef: Er zijn een aantal voorhuid-cleaners te koop, meestal bij internet-winkels. Je zou even kunnen vragen met welke de beste resultaten worden bereikt.

Zelf heb ik die middelen nooit gebruikt. Ik gaf een paar dagen achter elkaar gewoon 500 tot 1000 mgr Vit C en dan was het bij Beau verleden tijd.

Castreren vind ik werkelijk onzin!
In je hond gaan snijden omdat hij een vlekje maakt?
Pfffff....... :o 
En je hond insmeren met honing....dat vind ik ook niet zo'm geslaagd idee, lijkt me een plakkerige bende worden  :P
Het gaat me eigenlijk helemaal niet om de vlekken die hij veroorzaakt maar gewoon dat hij echt heel erg smerig van onder is.
En omdat hij wit is valt het gewoon heel erg op en hij heeft hele lange haren.
Die knip ik al kort.
Het wordt heel er plakkering en smerig.
En het druppelt gewoon de hele tijd dus hij heeft er heel erg last van, meer als de gemiddelde andere hond (volgens de DA)
Ik wil hem daarvoor echt niet laten castreren, maar hij is gewoon altijd heel smerig van onder, dat is gewoon het probleem.
Laatst ben ik naar de trimsalon geweest waar hij helemaal gewassen werd en gekamt.
Hij was dus helemaal schoon en nog geen 3 uur laten zat het van onder weer helemaal vol.
Laatst gewijzigd door Nataschja op di 17 apr 2007, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nataschja
#744625
nog even over de honing, volgens de DA is honing een beetje ontsmettend en zo kon ik hem dus leren om zich zelf te wassen, want dat doet hij dus bijna niet.
Laatst gewijzigd door Nataschja op wo 18 apr 2007, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#744791
Ik heb Brutus z'n puspiempel altijd schoongemaakt met een oplossing Echinacea purpurea/angustifolia en dat hielp perfect. Nu heeft hij nauwelijks nog puspiemels (hij is 11 en dan worden dat soort dingen toch minder) maar als ie 'm heeft, dan spoel ik met Echinacea Extra Forte van Bloem en dan is het weg.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#744842
Lizzy schreef: Ik heb Brutus z'n puspiempel altijd schoongemaakt met een oplossing Echinacea purpurea/angustifolia en dat hielp perfect. Nu heeft hij nauwelijks nog puspiemels (hij is 11 en dan worden dat soort dingen toch minder) maar als ie 'm heeft, dan spoel ik met Echinacea Extra Forte van Bloem en dan is het weg.
Ja, dat helpt bij Bruin ook heel goed! Nog even een andere vraag Lizzy. Ik zag in een heel oud topic over voorhuidontsteking dat je de Echinacea forte ook inwendig gaf. Hoeveel en hoe vaak is dat dan?
Door Lizzy
#744862
Judith van Sam schreef: Ja, dat helpt bij Bruin ook heel goed! Nog even een andere vraag Lizzy. Ik zag in een heel oud topic over voorhuidontsteking dat je de Echinacea forte ook inwendig gaf. Hoeveel en hoe vaak is dat dan?
Ja, als het heel erg was (in zijn meest hectische dagen ;D) gaf ik het ook inwendig. Ik gaf dan 2 keer per dag 15 druppels.

Zure vitamine C is wel een no-no voor de Dalmaten-reu trouwens. Ja, dat wist jij natuurlijk al Judith, maar ook even voor de andere Dalmatenbaasjes ;D
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#744888
Lizzy schreef: Ja, als het heel erg was (in zijn meest hectische dagen ;D) gaf ik het ook inwendig. Ik gaf dan 2 keer per dag 15 druppels.

Zure vitamine C is wel een no-no voor de Dalmaten-reu trouwens. Ja, dat wist jij natuurlijk al Judith, maar ook even voor de andere Dalmatenbaasjes ;D
Oké, thanx! Het is nu niet aan de orde hoor en ik red het eigenlijk ook wel alleen met spoelen, maar ik was effe benieuwd  8).

Ja nee die zure vit C  :-X, dat wist ik gelukkig wel  ;).
Door Robian
#745061
Lizzy schreef: Zure vitamine C is wel een no-no voor de Dalmaten-reu trouwens.
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom geen zure vitamine C voor Dalmaten?
(ik wil graag dingen bij leren  ;) )
Door Lizzy
#745197
Robian schreef: Puur uit nieuwsgierigheid, waarom geen zure vitamine C voor Dalmaten?
(ik wil graag dingen bij leren  ;) )
In het kort komt het er op neer dat vitamine C (ascorbinezuur) de urine zuurder maakt en Dalmatiërs in zuurdere urine uraatstenen aan kunnen maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door