Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door qyan
#74256
volgende bericht stond op het hondenforum, een oproep: misschien het vermelden waard ???

Let op, dit bericht is heel erg belangrijk!
De Tekenkoorts (Babesiosis) is nu ook in Nederland!!!
Een hond van onze hondenschool is vorige week zeer ernstig ziek geworden. Al snel bleek dat de dierenartsen de oorzaak niet konden vinden. Toch waren er nog een aantal van deze ziektebeelden bekend, waarbij 2 (jonge) honden inmiddels zijn overleden.
De tekenkoorts kwam tot voor kort alleen voor in het Middelandse Zeegebied, maar is nu dus ook in Nederland gesignaleerd (onder de lijn Den Haag-Arnhem-Enschede).
De besmette teek draagt een parasiet over op de hond. Deze bivakkeert bij voorkeur in de lever of de nieren. De hond krijgt koorts, kan een bruine tot wijnrode urine hebben en/of geelzucht. Ook treed er bloedarmoede op. In een later stadium ontstaat er lusteloosheid en vermagering. De incubatietijd is 2 tot 3 weken.
Onze Nederlandse honden hebben geen weerstand tegen deze tekenkoorts.
Zorg dus voor goede tekenbestrijding (tekenband/frontline), controleer de hond dagelijks. Er is ook sinds kort een enting mogelijk. Echter door het aantal ziektegevallen is er op dit moment geen enting te krijgen in Nederland.

WIL IEDEREEN DIT BERICHT ZOVEEL MOGELIJK VERSPREIDEN??? Er is (nog) niet echt reden tot paniek, maar houd je hond in de gaten.

Voor meer info mag je altijd contact met mij opnemen

Marielle van der Meer
Hondenschool van der Meer
Door qyan
#74268
zeker bah, omgeving den haag :o
eng dichtbij :-\
lyme besmetting vond ik al meer dan genoeg eigenlijk

maar weet ook niet goed wat ik ervan moet denken?
zijn ze alleen op symptomen af gegaan, is er bloedonderzoek gedaan, etc, etc.
heb ik nu dus ook gevraagd op het hondenforum.
wel vreemd dat frontline word aangeraden in dit stukje tekst, want als er iets niet helpt tegen babesiose is het wel frontline.
enige tekenband voor babesiose teken is de scalibur band (of hoe je het ook schrijft)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#74273
Je gaat toch haast aan een complot denken, eerst mensen in omgeving Enschede bang maken voor Parvo, dus iedereen rent naar de DA voor entingen en nu tekenkoorts waar je je hond tegen kan laten enten? Ja hoor, we rennen weer met z'n allen naar de DA >:(. Sorry, maar ik geloof dit dus niet echt.
Door qyan
#74313
[quote="Nitus"]
Je gaat toch haast aan een complot denken, eerst mensen in omgeving Enschede bang maken voor Parvo, dus iedereen rent naar de DA voor entingen en nu tekenkoorts waar je je hond tegen kan laten enten? Ja hoor, we rennen weer met z'n allen naar de DA >:(. Sorry, maar ik geloof dit dus niet echt.
[/quote]

in nederland is nog geen enting tegen babesiose.
heb nu geen zin om te zoeken, maar stond een tijd geleden in het clubblad van de rasvereniging een stuk over babesiose door een dobereigenaar wiens hond het had opgelopen met vreselijke gevolgen.
stond ook ene hele medische tekst bij met bronnen ed, en entingen in nederland zijn er gewoon niet.
in het buitenland al wel, maar is volgens mij net als met d enting tegen de ziekte van lyme: werkt toch niet afdoende.
maar heb ook mijn bedenkingen, er staat helemaal niet bij vermeld of de honden in het buitenland zijn geweest ja of nee, niet hoe het onderzocht is, niks.
wil het niet al te lullig zeggen, maar dierenartsen weigerde al om qyan te testen op de ziekte van lyme omdat we nog nooit in het buitenland waren geweest, laat staan babesiose, moeten ze daar dan helemaal niet zoiets van hebben van: hond niet in buitenland geweest, daar testen we niet op ???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#74329
[quote="qyan"]
volgende bericht stond op het hondenforum, een oproep: misschien het vermelden waard ???

Let op, dit bericht is heel erg belangrijk!
De Tekenkoorts (Babesiosis) is nu ook in Nederland!!!
Een hond van onze hondenschool is vorige week zeer ernstig ziek geworden. Al snel bleek dat de dierenartsen de oorzaak niet konden vinden. Toch waren er nog een aantal van deze ziektebeelden bekend, waarbij 2 (jonge) honden inmiddels zijn overleden.
De tekenkoorts kwam tot voor kort alleen voor in het Middelandse Zeegebied, maar is nu dus ook in Nederland gesignaleerd (onder de lijn Den Haag-Arnhem-Enschede).
De besmette teek draagt een parasiet over op de hond. Deze bivakkeert bij voorkeur in de lever of de nieren. De hond krijgt koorts, kan een bruine tot wijnrode urine hebben en/of geelzucht. Ook treed er bloedarmoede op. In een later stadium ontstaat er lusteloosheid en vermagering. De incubatietijd is 2 tot 3 weken.
Onze Nederlandse honden hebben geen weerstand tegen deze tekenkoorts.
Zorg dus voor goede tekenbestrijding (tekenband/frontline), controleer de hond dagelijks. Er is ook sinds kort een enting mogelijk. Echter door het aantal ziektegevallen is er op dit moment geen enting te krijgen in Nederland.

WIL IEDEREEN DIT BERICHT ZOVEEL MOGELIJK VERSPREIDEN??? Er is (nog) niet echt reden tot paniek, maar houd je hond in de gaten.

Voor meer info mag je altijd contact met mij opnemen

Marielle van der Meer
Hondenschool van der Meer

[/quote]

[quote="qyan"]
in nederland is nog geen enting tegen babesiose.
[/quote]
??? ??? ???
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 02 apr 2004, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#74333
Nitus schreef:


??? ??? ???
lees eens wat er staat na het zinnetje dat je hebt zwart gemaakt: er is sinds kort een enting mogelijk.
daar staat nog iets achter ;)
en dan snap je hem ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#74351
Ja, dat zinnetje had ik ook wel gezien :), maar ik dacht dat jij bedoelde dat het er nog helemaal niet was. Dus in de trant van nog helemaal onbekend, onmogelijk. Het is dus mogelijk maar nu even niet. :P Ja, het wordt wel lekker duidelijk zo, ik had je dus verkeerd begrepen. ;D
Door qyan
#74362
het is er wel, maar niet in nederland.
nu begrijpen we elkaar ;D ;D ;D
maar denk dat het net zo'n flop enting is als de enting tegen de ziekte van lyme ::)
gewoon overbodig
Door oebaya
#74386
qyan schreef: het is er wel, maar niet in nederland.
nu begrijpen we elkaar ;D ;D ;D
maar denk dat het net zo'n flop enting is als de enting tegen de ziekte van lyme ::)
gewoon overbodig
Kijk even hier, daar zie je kaartjes met waar de ziektes voorkomen. Heel Frankrijk is al risico-gebied voor babesiose en leismaniose.
http://www.dierenkliniekrosmalenkruisst ... kantie.htm
Las op een andere site dat babesiose in België en Nederland toch al sporadisch voorkomt en op weer een andere dat erg veel Greyhounds er mee zijn besmet, zo komt de ziekte dus ook hier terecht.
Laatst gewijzigd door oebaya op za 03 apr 2004, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#74403
Nou, met het veranderen van het klimaat geloof ik er wel in dat dit soort ziektes (de "middelandse zee ziektes") oprukken naar Belgie en Nederland. Of dat NU al het geval is, dat weet ik eerlijk gezegd niet....

Maar in theorie zou het volgens mij zo kunnen zijn dat teken mee worden genomen door honden die mee op vakantie gaan in zuid europese landen (een van de redenen waarom ik daar geen voorstander van ben - en ik wil niemand beledigen daarmee!). Vroegah gingen die teken in ons klimaat dood. Vandaag de dag zouden ze in theorie zeker kunnen blijven leven.

Om je een voorbeeld te geven: in Zoetermeer en Den Haag hebben de parken grote overlast van papagaaien die hier eigenlijk niet in ons klimaast zouden kunnen overleven. Dus wel. Ze planten zich ook als gekken voort!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#74418
Die zogenaamde enting tegen deze ziekte is wat al veel langer (al jaren) bestaat als de "beruchte" tekenspuit. Je weet wel, die spuit waar een hond een uur van na staat te rillen van de pijn. Deze prik geef/gaf je normaliter vlak voor de vakantie, en bood een redelijke bescherming van circa één maand.


Persoonlijk vind ik dat er behoorlijk paniek wordt gezaaid om niets en de informatie is ook nog erg slecht.
Zelfde kaliber dus als het Parvobericht! >:(
Door willy
#74424
ik had het bericht ook doorgestuurd aan mijn DA,
Kreeg netjes een mailtje terug.
hier zijn antwoord:

Het lijkt mij geen reden tot paniek.



Babesia Canis en ook een aantal andere door teken overdraagbare ziekten komen in Nederland niet of nauwelijks voor. Maar met het opwarmen van het klimaat verwachten onderzoekers dat deze aandoeningen ook vaker in de Noordelijke streken op zullen treden. Nu zien we het nog wel eens op Texel en af en toe bij dieren die op vakantie zijn geweest.



Er is al heel lang een enting maar die wordt eigenlijk nooit toegepast. De werking is namelijk niet te garanderen en het is een nogal vervelende injectie. Dat hij nu op zou zijn vanwege de ziekte is onzin.



Verder lees ik in het bericht dat dierenartsen de oorzaak niet konden vinden maar blijkbaar heeft iemand toch de diagnose gesteld of vermoed. Hoe? Dat wordt niet gezegd. Dus voordat dergelijke kettingbrieven rondgestuurd worden zou ik eerst eens willen weten wat en hoe er onderzocht is. Zijn deze honden nooit in het buitenland geweest etc.



Vooralsnog geen paniek en natuurlijk is het altijd goed om regelmatig te behandelen. Frontline helpt wel maar is zeker geen garantie. Tegen teken zal een speciale tekenband altijd beter helpen. In het buitenland bezuiden de lijn Parijs-Milaan in ieder geval Stronghold gebruiken aangevuld met de speciale tekenband Scalibor. Teken bij het weghalen niet eerst met alcohol of andere desinfectantia behandelen maar met een tekentang eruit halen. Met draaiende bewegingen. Links of rechtsom maakt niet uit. Na het weghalen van de teek kan de huid wel weer gedesinfecteerd worden. Babesia is overigens vrij gemakkelijk aan te tonen in het bloed en bij een normaal bloedonderzoek (wat de meeste dierenartsen echt wel doen als ze niet weten wat er aan de hand is) wordt hij vaak opgemerkt. Het is een parasiet die in de rode bloedcellen leeft en daar als kleine zwarte puntjes te zien is.



Vriendelijke groet,
Door qyan
#74442
oebaya schreef:

Kijk even hier, daar zie je kaartjes met waar de ziektes voorkomen. Heel Frankrijk is al risico-gebied voor babesiose en leismaniose.
http://www.dierenkliniekrosmalenkruisst ... kantie.htm
Las op een andere site dat babesiose in België en Nederland toch al sporadisch voorkomt en op weer een andere dat erg veel Greyhounds er mee zijn besmet, zo komt de ziekte dus ook hier terecht.
ik bedoelde met het is er wel maar niet in nederland, de inenting tegen babesiose ;)
niet de ziekte
Door qyan
#74444
Lizzy schreef: Nou, met het veranderen van het klimaat geloof ik er wel in dat dit soort ziektes (de "middelandse zee ziektes") oprukken naar Belgie en Nederland. Of dat NU al het geval is, dat weet ik eerlijk gezegd niet....

Maar in theorie zou het volgens mij zo kunnen zijn dat teken mee worden genomen door honden die mee op vakantie gaan in zuid europese landen (een van de redenen waarom ik daar geen voorstander van ben - en ik wil niemand beledigen daarmee!). Vroegah gingen die teken in ons klimaat dood. Vandaag de dag zouden ze in theorie zeker kunnen blijven leven.

Om je een voorbeeld te geven: in Zoetermeer en Den Haag hebben de parken grote overlast van papagaaien die hier eigenlijk niet in ons klimaast zouden kunnen overleven. Dus wel. Ze planten zich ook als gekken voort!
leuk voorbeeld, wij hebben hier een grote boom naast ons huis staan: hele zwerme papegaaien zitten er in en het worden er idd steeds meer
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door