Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ElinevKa
#447529
Mijn honden eten door de week carnibest en in het weekend barfen ze.
Nu merkte ik gisteren dat één van de honden tandsteen heeft (nog niet veel, maar toch)..
hoe kan dat?? en ..anders gezegd; hoe kan ik dit voorkomen?? Of komt dat bij ieder voer voor?
Door Lizzy
#447553
De ene hond is gevoeliger voor het aanmaken van tandplak/tandsteen als de ander. Dat heeft met de samenstelling van het speeksel te maken. En als je een tandsteen gevoelige hond hebt, dan is het gewoon het beste om geen gemalen voer te geven. Veel karkassen, hele prooidieren, grote lappen vlees, etc. voeren.
Door *wendy*
#447570
hey dan heb ik een wedervraag aan Lizzy. ;D

Mijn oudste AB is heel gevoelig voor tandsteen en had altijd hele vieze tanden toen hij nog brok kreeg.
Sinds hij KVV krijgt zijn ze spierwit geworden.

Nu snap je dat ik dan vraag......hoe kan dat??? :-\ Of heb ik gewoon weer een vreemde hond? Wat me niet zou verbazen ;D
Door Lizzy
#447571
[quote="pippy"]
hey dan heb ik een wedervraag aan Lizzy. ;D

Mijn oudste AB is heel gevoelig voor tandsteen en had altijd hele vieze tanden toen hij nog brok kreeg.
Sinds hij KVV krijgt zijn ze spierwit geworden.

Nu snap je dat ik dan vraag......hoe kan dat??? :-\ Of heb ik gewoon weer een vreemde hond? Wat me niet zou verbazen ;D

[/quote]

Nee hoor, het verbaast mij niks!

Brokken zijn de allergoorste gebitten vervuilers die er bestaan. Zoals Paul B dat altijd zegt "ter vergelijking: eet maar eens een Liga. Drie uur later zit je nog de restanten van je kiezen te peuteren". En zo is het ook met brokken. De resten van brokken, die ook nog eens een totaaaaal verkeerde pH waarde hebben, gaan rondom te kiezen zitten. Door invloed van bacterieen onstaat er plak en dit verhard tot tandsteen.

Versvlees blijft niet aan tanden en kiezen plakken, heeft de juiste pH waarde en veroorzaakt zo geen plak en tandsteen. Tenminste, meestal. Bij sommige honden blijft er een beetje tandplak/steen ontstaan. Deze honden zijn beter af met een dieet waar ze hun gebit iedere dag moeten gebruiken. Want, versvlees maakt het gebit niet vuil, maar heeft opzich (buiten dat het de juiste zuurgraad heeft waar bacterieen niet blij mee zijn) geen reinigend effect. Maar jouw hond heeft blijkbaar goed gereageerd op niet-vervuilende voeding en de juiste zuurgraad van de voeding.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 dec 2005, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ElinevKa
#447836
[quote="Lizzy"]
De ene hond is gevoeliger voor het aanmaken van tandplak/tandsteen als de ander. Dat heeft met de samenstelling van het speeksel te maken. En als je een tandsteen gevoelige hond hebt, dan is het gewoon het beste om geen gemalen voer te geven. Veel karkassen, hele prooidieren, grote lappen vlees, etc. voeren.
[/quote]

daar zal ze geen bezwaar tegen hebben ;D
Door Mevroi Kruim
#742725
Nou, dit intrigeert mij dus al tijden: hoe het zit met tandsteen bij honden die vers eten, dus geen koolhydraten.

Dit zegt Wikipedia erover:

"Het speeksel in de mond is rijk is aan calcium en fosfaat, dat kan neerslaan op de tanden. Deze zouten reageren met de aanwezige tandplak en hierdoor ontstaat tandsteen. Een hoge pH-waarde in de mond leidt tot snellere vorming van tandsteen, terwijl gaatjes juist worden veroorzaakt door een lage pH-waarde.

Een onderliggende oorzaak van het vormen van tandsteen is de hardheid van het water dat men gebruikt/drinkt, want het beïnvloedt de pH-waarde. Bij hard water (zoals in de Randstad uit de kraan komt) zal iemand eerder tandsteen krijgen dan bij zacht water zoals op de Veluwe."


Kortom, niet zo gek dat honden die met name kvv eten last krijgen van tandsteen.
Tandsteen is dus iets anders dan tanplak; dat ontstaat vooral uit laagjes koolydraat-etende bacterien.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#742735
[quote="Kruimel"]
Nou, dit intrigeert mij dus al tijden: hoe het zit met tandsteen bij honden die vers eten, dus geen koolhydraten.

Dit zegt Wikipedia erover:

"Het speeksel in de mond is rijk is aan calcium en fosfaat, dat kan neerslaan op de tanden. Deze zouten reageren met de aanwezige tandplak en hierdoor ontstaat tandsteen. Een hoge pH-waarde in de mond leidt tot snellere vorming van tandsteen, terwijl gaatjes juist worden veroorzaakt door een lage pH-waarde.

Een onderliggende oorzaak van het vormen van tandsteen is de hardheid van het water dat men gebruikt/drinkt, want het beïnvloedt de pH-waarde. Bij hard water (zoals in de Randstad uit de kraan komt) zal iemand eerder tandsteen krijgen dan bij zacht water zoals op de Veluwe."


Kortom, niet zo gek dat honden die met name kvv eten last krijgen van tandsteen.
Tandsteen is dus iets anders dan tanplak; dat ontstaat vooral uit laagjes koolydraat-etende bacterien.


[/quote]

Die conclusie kan ik even niet volgen. Ik zou juist zeggen op brok maak je veel speeksel, is veel bicarbonaat, hoge pH en daardoor meer tandsteen.
En voor tandsteenvorming moet er tandplak aanwezig zijn en daar heb je nu weer koolhydraten voor nodig.
Ik zou dus zeggen op kvv minder tandsteen.

Ik heb trouwens alweer een goed reden om naar de veluwe te verhuizen  :D .
Door Lizzy
#742736
[quote="Kruimel"]
Nou, dit intrigeert mij dus al tijden: hoe het zit met tandsteen bij honden die vers eten, dus geen koolhydraten.

Dit zegt Wikipedia erover:

"Het speeksel in de mond is rijk is aan calcium en fosfaat, dat kan neerslaan op de tanden. Deze zouten reageren met de aanwezige tandplak en hierdoor ontstaat tandsteen. Een hoge pH-waarde in de mond leidt tot snellere vorming van tandsteen, terwijl gaatjes juist worden veroorzaakt door een lage pH-waarde.

Een onderliggende oorzaak van het vormen van tandsteen is de hardheid van het water dat men gebruikt/drinkt, want het beïnvloedt de pH-waarde. Bij hard water (zoals in de Randstad uit de kraan komt) zal iemand eerder tandsteen krijgen dan bij zacht water zoals op de Veluwe."


Kortom, niet zo gek dat honden die met name kvv eten last krijgen van tandsteen.
Tandsteen is dus iets anders dan tanplak; dat ontstaat vooral uit laagjes koolydraat-etende bacterien.


[/quote]

Ja, ik geloof hier dus geen hout van, van dat drinkwater, wat ze op wikipedia schrijven. Want dat zou dan namelijk totaal niet verklaren waarom Leo veel gaatjes heeft en geen tandsteen (een zuur speeksel) en ik geen gaatjes heb en wel veel tandsteen. Idem dito qua honden. En wij drinken toch allemaal echt hetzelfde drinkwater!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#742741
[quote="Lizzy"]
Ja, ik geloof hier dus geen hout van, van dat drinkwater, wat ze op wikipedia schrijven. Want dat zou dan namelijk totaal niet verklaren waarom Leo veel gaatjes heeft en geen tandsteen (een zuur speeksel) en ik geen gaatjes heb en wel veel tandsteen. Idem dito qua honden. En wij drinken toch allemaal echt hetzelfde drinkwater!
[/quote]

Maar ach, iedereen kan toch zomaar iets schrijven op wikipedia. Het is toch geen pannel van deskundigen?
Door Lizzy
#742743
[quote="*Dorothea*"]
Maar ach, iedereen kan toch zomaar iets schrijven op wikipedia. Het is toch geen pannel van deskundigen?
[/quote]

Klopt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#743036
Van de 9 honden hier die allemaal aan elkaar gerelateerd zijn zijn er twee die een flinke aanleg hebben voor het aanmaken van aanslag. Toevallig zijn dat ook de twee waarbij op jonge leeftijd al de stukken van het gebit aflagen en hadden ze allebei op jonge leeftijd (rond één jaar) al aanslag op de tanden. De oudste van 6 die toen nog brok at had al best veel (wat toen het keerpunt betekende van "eruit die brok...helemaal) en zijn dochter van net één jaar die alleen maar barf kent toont alleen een dun laagje. Na een flink vleesbot is het ook wel weer weg, maar bij de andere 5 volwassenen tot aan 10/11 jaar toe is dit alles niet aan de orde. Geen breuk en geen aanslag. Wat mij betreft is er dus zeker wel een mate van aanleg en de gevolgen van die aanleg zijn sterk beïnvloedbaar door voeding. Aan het water zal het zeker niet liggen ::).
Door tieneke
#743103
[quote="Lizzy"]
Ja, ik geloof hier dus geen hout van, van dat drinkwater, wat ze op wikipedia schrijven. Want dat zou dan namelijk totaal niet verklaren waarom Leo veel gaatjes heeft en geen tandsteen (een zuur speeksel) en ik geen gaatjes heb en wel veel tandsteen. Idem dito qua honden. En wij drinken toch allemaal echt hetzelfde drinkwater!
[/quote]
Precies zoals hier... Jaco altijd zonder gaatjes plus tandsteen en ik heb ieder half jaar wel weer wat zonder 1 tandsteenplekje  ;)
Door tieneke
#743113
Heb eergisteren de hoektanden van de Nollebakkers weer eens goed  schoongemaakt met een schrapertje en echt alles is er weer volledig vanaf,de aanslag was vooral bij Tinus heel erg aan de onderzijde waarvan het tandvlees donker was en teruggetrokken,echt brokjes met tandsteen braken spontaan af...gelukkig laten ze het toe de kleine schatjes  :-*
Tandjes kijken?  :biggrin2: :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#743145
[quote="Lizzy"]
Ja, ik geloof hier dus geen hout van, van dat drinkwater, wat ze op wikipedia schrijven. Want dat zou dan namelijk totaal niet verklaren waarom Leo veel gaatjes heeft en geen tandsteen (een zuur speeksel) en ik geen gaatjes heb en wel veel tandsteen. Idem dito qua honden. En wij drinken toch allemaal echt hetzelfde drinkwater!
[/quote]

Of het klopt weet ik niet, maar ik heb ooit het volgende geleerd: Tandsteen en cariës (gaatjes) zijn twee elkaar uitsluitende ziektes. Dus je hebt óf gaatjes, óf tandsteen. Beide hebben te maken met het voedsel. Tandsteen door een hoog eiwitgehalte in het voer, cariës door een hoog suikergehalte in het voer.  Maar beide hebben wel tandplak nodig om te ontstaan.
Door Mevroi Kruim
#743446
[quote="Lizzy"]
Ja, ik geloof hier dus geen hout van, van dat drinkwater, wat ze op wikipedia schrijven. Want dat zou dan namelijk totaal niet verklaren waarom Leo veel gaatjes heeft en geen tandsteen (een zuur speeksel) en ik geen gaatjes heb en wel veel tandsteen. Idem dito qua honden. En wij drinken toch allemaal echt hetzelfde drinkwater!
[/quote]

Er staat toch niet dat daarmee alles verklaard is? Er staat alleen dat het een factor in het geheel is. Zuurgraad in de mond is een belangrijker factor, maar ook niet de enige.

En idd kan iedereen van alles schrijven op Wikipedia. En ik wil niet lullig doen, maar ook jij gebruikt hier Wikipedia wel eens om een punt te maken.  Dus ....  8)

Dan maar een universiteits-site:  http://www.ncl.ac.uk/dental/oralbiol/or ... lculus.htm

"What is dental calculus?
Calculus is a deposit of calcium phosphate salts on the surface of teeth.  ...
There is no fixed composition of dental calculus because the type and amount of calcium phosphate salt which precipitates onto the tooth surface is affected by a variety of local factors such as

1. the concentration of calcium and phosphate
2. the relative amounts of each ion present locally
3.  the pH
4.  the presence of other ionic species such as magnesium
5.  the presence of other calcium phosphate mineral

I could go on, in fact almost any local condition you care to name will have at least some effect on the type of mineral which deposits. It is, therefore, difficult, or even impossible, to be definitive about calculus composition beyond the fact that it comprises a mixture of calcium phosphate minerals such as:

1. brushite
2. octacalcium phosphate
3.  tricalcium phosphate
4. biological apatite

Calculus Formation
Calculus forms wherever a solution of calcium and phosphate becomes unstable. ...

Calculus forms most readily within dental plaque in fact it is often referred to as mineralised plaque. The surface of calculus is rough and provides an excellent site for further plaque growth which in turn may become mineralised. Calculus then often has a layered structure.

Dental plaque
Dental plaque is a firmly adherent microbial biofilm attached to teeth. It is the prime aetiological agent of dental caries and periodontal disease. Careful observation of the distribution of plaque in the mouth reveals that it forms most readily only at certain sites, viz, molar fissures, the gingival crevice and on those surfaces between adjacent teeth (approximally).

Plaque initiation
Sticking to a surface has very real benefits for many microorganisms, they maintain their position in the environment, they can exploit the organic and inorganic molecules which adsorb to surfaces and they can interact with other bacteria in cooperative consortia to maximise their potential.

Plaque formation
Although dental plaque varies considerably in composition, it has been possible to piece together a sequence of events which lead to its establishment. The consensus view of plaque development begins with a clean tooth surface covered by a conditioning film of salivary proteins and glycoproteins, called the tooth pellicle, being colonised by so-called "pioneer species". These multiply forming, first a monolayer and, subsequently, palisades of cells perpendicular to the tooth surface.

During and after this outgrowth period secondary colonisation by a variety of Gram positive and negative species occurs leading to a large increase in the species diversity. Foremost among the events contributing to this secondary colonisation is the process known as co-aggregation whereby colonising microbes attach to cells already part of the developing biofilm. This allows species which can not attach, or can attach only poorly, to the tooth pellicle to participate in the biofilm. At 24 hours the maturing dental plaque contains a wide variety of bacteria and it is possible to detect easily identifiable inter-species associations such as the well documented "corn-cob-configurations", although a wide variety of other inter-species associations will be present.

Further colonisation and growth of established bacteria takes place as the plaque matures to form a stable, climax, community. This pattern of development leading to a climax community has been termed "bacterial succession". The resulting community consists of individual microbes and microcolonies acting in complex consortia which can convey a range of beneficial properties. These include feeding synergies, improved antibiotic resistance and a host of cooperative mechanisms which are the subject of much current research.

High protein diet
Plaque formed on the teeth of individuals with a low carbohydrate, high protein diet, contains fewer acidogenic-aciduric organisms. The pH gradient will be different and the overall pH of the plaque alkaline because of the ammonia produced as a by-product of amino acid breakdown. The higher pH of the plaque will itself inhibit acidogenesis and favour Gram negative organisms which will be present in greater numbers. The proteolytic nature of the plaque will result in the presence of particular peptides such as putrescene and cadaverine which have a characteristic offensive odour."
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door