Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DaisyD
#742486
Voorlopig wil ik nog niet volledig Barfen, af en toe vergeet ik nog wel eens wat uit de vriezer te halen  :-\ en dan is er dus geen eten voor de hond. Maar kan je het barfen ook afwisselen met brokken, dus bv smorgens brok en 'savonds barfen. Er zit dan circa  acht uur tussen.
Daisy is een Rottweiler van 8 maanden en circa 30 kilo, hoe groot moet haar portie dan zijn?? Ik had uitgerekend 600 gram totaal, klopt dat??

Als brok geef ik FARMhoop He, maar die wordt niet met smaak gegeten. Vanavond kreeg ze kippenmagen en kippehart (samen 300 gr) en de werden met smaak veroberd, inclusief de drie lamsribjes als toetje. Ze is een nette eter en kauwt haar botjes goed, ze kauwt eigenlijk op alles wat ze in haar bek krijgt.  >:(

Alvast bedankt voor jullie reactie !
Door MarijeJoanne
#742520
DaisyD schreef: Als brok geef ik FARMhoop He, maar die wordt niet met smaak gegeten.
Groot gelijk! ;D
Toevallig vanmiddag die brokjes nog geroken, lange tijd geen brokken meer geroken dus het kan daar aan liggen, maar stinken die krengen joh :-X
Al zal het misschien een 'betere brok' zijn dan bepaalde andere brokken, stinken doen die dingen wel ;)
Nee, zonder gekheid, je kunt brok en vers best combineren.
Denk niet dat iemand het hier zal aanraden ::), maar het kan wel.

600 gram op 30 kilo is 2 procent, een hond in de groei zou ik meer dan 2% geven.
Sowieso moet je naar je hond kijken, de een heeft meer nodig dan de ander.
Maargoed, laten we voor het gemak even die 2% aanhouden (bij 2,5% wordt het 750 gram) ;)
Aangezien de helft van de maaltijden per dag (uitgaande van 2 maaltijden per dag) maar uit vers bestaat, moet je die hoeveelheid natuurlijk wel halveren, dat wordt dan dus 300 gram (of 375 gram). Net zoals je de totaal hoeveelheid brok per dag moet halveren.
Dit zeg ik er maar even bij, omdat je zei dat je 300 gram orgaan hebt gevoerd en dan nog wat lamsribbetjes.
Dan ben je dus al goed over de helft van de totale dag hoeveelheid, zeker als je de helft van die 2% aanhoudt, de brok nog niet meegerekend dus (ervan uitgaande dat je de brok ook gewoon gehalveerd hebt).

Succes!
Door Lizzy
#742536
DaisyD schreef: Voorlopig wil ik nog niet volledig Barfen, af en toe vergeet ik nog wel eens wat uit de vriezer te halen  :-\ en dan is er dus geen eten voor de hond. Maar kan je het barfen ook afwisselen met brokken, dus bv smorgens brok en 'savonds barfen. Er zit dan circa  acht uur tussen.
Daisy is een Rottweiler van 8 maanden en circa 30 kilo, hoe groot moet haar portie dan zijn?? Ik had uitgerekend 600 gram totaal, klopt dat??

Als brok geef ik FARMhoop He, maar die wordt niet met smaak gegeten. Vanavond kreeg ze kippenmagen en kippehart (samen 300 gr) en de werden met smaak veroberd, inclusief de drie lamsribjes als toetje. Ze is een nette eter en kauwt haar botjes goed, ze kauwt eigenlijk op alles wat ze in haar bek krijgt.  >:(

Alvast bedankt voor jullie reactie !
Je kunt prima 's morgens brokken geven en 's avonds een zelf samengestelde maaltijd. Je voert dan ongeveer 300 a 400 gram verse voeding per dag. En de rest brokken. Ik zou persoonlijk geen lamsribben geven trouwens, maar me beperken tot de zachtere vleesbotten van kleinere dieren zoals kip, parelhoen, eend, konijn, kwartel, etc. En als dat dan goed gaat, dan zou je ook geiten/lamsribben kunnen proberen. Naast vleesbot voer je dus spiervlees, orgaanvlees en groente.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#742546
Ik heb altijd begrepen dat het beter is om brokdagen en versdagen af te wisselen, omdat je anders continu schommelingen van de pH van het maagzuur krijgt.
Dus bv 3 dagen brok en 4 dagen vers, ipv om en om.
Door Lizzy
#742551
*Dorothea* schreef: Ik heb altijd begrepen dat het beter is om brokdagen en versdagen af te wisselen, omdat je anders continu schommelingen van de pH van het maagzuur krijgt.
Dus bv 3 dagen brok en 4 dagen vers, ipv om en om.
Ja, maar als je Mary Strauss mag geloven (tenminste, ik dacht dat ze zo heette maar Dory weet dat wel), maakt het dus niet zoveel uit. Ik merk wel dat honden die ook brokken blijven eten toch vaak minder goed vleesbot verteren (dus helemaal onzin lijkt het dus ook weer niet te zijn), dus dat blijft (vind ik) een punt van aandacht.
Door K&D
#742599
Voorlopig wil ik nog niet volledig Barfen, af en toe vergeet ik nog wel eens wat uit de vriezer te halen  en dan is er dus geen eten voor de hond.
Gebeurt hier ook af en toe :-[ ::). Nou geef ik op wisselende tijden eten, dus een paar uurtjes later is niet zo'n drama. Maar in geval van nood ontdooi ik snel diepgevroren spul (in een goed afgesloten zak) in een emmer koud water.
Binnen een uur is alles ontdooit, en dan laat ik het nog een tijdje op het aanrecht liggen om op temperatuur te komen.
Door Lizzy
#742602
Ja, dat gebeurd hier inderdaad ook wel eens hoor, dat we dat vergeten. Maar om daarvoor nou brokken te blijven voeren.... Wanneer wij vergeten eten uit de vriezer te halen, pak ik een zak eendennekken (die ontdooien makkelijk), die kieper ik in een bak, daar doe ik warm water op en dan wacht ik een uurtje of wat tot het ontdooit is. Aangezien het ook beter is om niet op altijd dezelfde tijdstippen te voeren, levert dit nooit problemen.
Door tieneke
#742673
DaisyD schreef:
Als brok geef ik FARMhoop He, maar die wordt niet met smaak gegeten.
Geef de hond eens ongelijk als ze lekker vers krijgt en dan ineens weer die bagger  ;)
Door DaisyD
#742697
[quote="tieneke"]
Geef de hond eens ongelijk als ze lekker vers krijgt en dan ineens weer die bagger  ;)

[/quote]

Ze kreeg eerst puppybrokken van HILL's want dat kreeg ze ook in het asiel waar ze vandaan komt. Daarna ivm de clikcercursus, Purina puppy brok en volwassen brok bijgegeven. Dit at ze met liefde, maar gezien jullie postings hier over de nutteloze gevaarlijke toevoegingen (rattegif???)ben ik overgestapt om mijn oude merk Farmhoop. Mijn vorige hond deed het hier prima op, mooie ontlasting en al het andere voer kwam zijn bek weer uit. (bleek een chronische maagdarmonsteking te hebben).  Voor de Farmhoop loopt deze dame niet warm wel als ik er een van de blikjes dieetvoer doorheen doet (nog over van de vorige hond) Van puppy brokken loopt ze leeg en nu loopt ze weer leeg. Waarschijnlijk een combinatie van verandering van voer en de warmte.

groetjes DaisyD
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#742706
[quote="DaisyD"]
Daarna ivm de clikcercursus, Purina puppy brok en volwassen brok bijgegeven.
[/quote]

Huh, dit snap ik niet helemaal  ??? . Je kan ook prima belonen met gedroogde stukjes vlees, fruit of stukjes kaas. Daar heb je echt geen brok voor nodig, sterker nog mijn hond doet niet eens z´n best voor een brokje.
Door DaisyD
#742710
[quote="MarijeJoanne"]
Groot gelijk! ;D
Toevallig vanmiddag die brokjes nog geroken, lange tijd geen brokken meer geroken dus het kan daar aan liggen, maar stinken die krengen joh :-X
[/quote]
Dan zijn ze oud, een verse zak ruikt best lekker.

[quote="MarijeJoanne"]
600 gram op 30 kilo is 2 procent, een hond in de groei zou ik meer dan 2% geven.
Sowieso moet je naar je hond kijken, de een heeft meer nodig dan de ander.
Maargoed, laten we voor het gemak even die 2% aanhouden (bij 2,5% wordt het 750 gram) ;)
Aangezien de helft van de maaltijden per dag (uitgaande van 2 maaltijden per dag) maar uit vers bestaat, moet je die hoeveelheid natuurlijk wel halveren, dat wordt dan dus 300 gram (of 375 gram). Net zoals je de totaal hoeveelheid brok per dag moet halveren.
Dit zeg ik er maar even bij, omdat je zei dat je 300 gram orgaan hebt gevoerd en dan nog wat lamsribbetjes.
Dan ben je dus al goed over de helft van de totale dag hoeveelheid, zeker als je de helft van die 2% aanhoudt, de brok nog niet meegerekend dus (ervan uitgaande dat je de brok ook gewoon gehalveerd hebt).

Succes!
[/quote]

Ik heb dus ergens een rekenfout gemaakt, dacht dat 5% van 30 kilo 600 gram was.
Van welk percentage moet ik nu uitgaan, 2% 2,5% of 5%??

Daisy kan met gemak een dikke kilo op, dus ik zal zelf maat moeten houden

Met farmhoop heb ik goede ervaringen, mijn vorige rottweiler is er tien mee geworden en dat terwijl hij een chronische maagdarminfectie had :'( Ook duck vond hij erg lekker.
Halveren van het voer deed ik al, ik ben al blij als ze de helft van haar dagelijkse portie Farmhoop op heeft.

Persoonllijk kijk ik liever naar een hond die met smaak zijn bak leeg eet als een die snuffelt en wegloopt, omvervolgens een stuk speelgoed op te kauwen, of een sok of balletje.

groetjes en bedankt voor jullie reacties :D
Door DaisyD
#742715
[quote="*Dorothea*"]
Huh, dit snap ik niet helemaal  ??? . Je kan ook prima belonen met gedroogde stukjes vlees, fruit of stukjes kaas. Daar heb je echt geen brok voor nodig, sterker nog mijn hond doet niet eens z´n best voor een brokje.
[/quote]

Voor rodi worst loopt ze ook als een trein  ;D . We hebben haar uit het asiel (7 maanden jong) gehaald op een zaterdag, inclusief een zak voer wat ze daar gewend was te eten. De maandag erop konden we toevallig gelijk op jongehonden cursus. Nog nooit van Barfen gehoord, dus trainen met brokjes en later dus de rodiworst. We zijn nu een maand verder. Sinds kort iemand ontmoet die Barft en daarna eens gaan surfen en zoeken, zo ben ik hier uitgekomen.  ;)
Door Lizzy
#742733
Wat is Farmhoop eigenlijk? Ik "ken" Farmfood en Hopefarm maar dit merk is nieuw voor mij.

Enniewees, ik zou 2% a 2,5% verse voeding per dag aanhouden en dan daar de helft van geven. Dat is zo'n 300 a 400 gram per dag. Nogmaals, dit is de hoeveelheid voor een dag waarop je ook brokken geeft. Geef je geen brokken, dan zul je 600 a 700 gram per dag voeren. En misschien zelfs wel 800 gram per dag. Je moet even met je ogen voeren en aankijken wat jouw hond nodig heeft. Die percentages zijn maar richtlijnen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#742739
Dat is trouwens wel weer een slim staaltje marketing van Hills. Je geeft gratis voer aan asiels en dat levert je een positief imago op. De nieuwe eigenaar krijgt een proefzakje mee, zakje is op en er wordt Hills gekocht in de winkel. Want ja dat is íe gewend om te eten.  :-X
Door Lizzy
#742746
[quote="*Dorothea*"]
Dat is trouwens wel weer een slim staaltje marketing van Hills. Je geeft gratis voer aan asiels en dat levert je een positief imago op. De nieuwe eigenaar krijgt een proefzakje mee, zakje is op en er wordt Hills gekocht in de winkel. Want ja dat is íe gewend om te eten.  :-X
[/quote]

Oh joh, ze zijn zo slim daar. Ze hebben niet voor niets een batterij aan marketiers daar zitten, die allemaal listige trucs bedenken! En sec is het maar een superkleine investering, die asiels voorzien van gratis voer. Want A)kost het geen drol om zo'n brok te maken en B)verdient het zichzelf drie dubbel en dwars terug. En iedereen maar denken "Goh, wat een scheetjes, daar bij Hill's. Geven gratis voer aan asiels. Wat een goedheden".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door