Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drossie
#735018
Mijn borders krijgen sinds september Carnibest. Sinds november krijgen ze ook af en toe wat rauwe dingen om zo over te schakelen op volledig NRV. (ze kregen al kippennekken, -vleugels, -karkassen, kwartel, konijnkarkassen, konijenkoppen, pens, makreel en vandaag een zalmkop)

Flury eet alles, ik ben nog niets tegengekomen wat ze niet zou lusten... Ze is van gewicht net niet te zwaar, dus ze krijgt nooit grote hoeveelheden.

Wodan is een ander verhaal. Die weegt eigenlijk een kilo of 3-4 te weinig. De laatste tijd krijgt hij bijna 1 kg per dag voor 21kg lichaamsgewicht. KVV is nooit een probleem geweest, dat ging altijd vlotjes binnen. Alle kipproducten ook, pens ook.

Het konijn was een ander verhaal. Karkassen gingen zeer moeilijk, de koppen moest hij niet hebben. (ook niet de 3e dag!)

Makreel gaat zeer vlot, maar de zalmkop vandaag... Hij begon er direct aan te likken en proeven (hij lijkt het dus echt te lusten). Maar het lijkt erop dat hij niet veel zin heeft om langer dan 5-10 minuten aan zijn eten te besteden... Dan gaat hij er bij liggen en wil hij niets meer eten.
Kheb de kop, die 800g woog, dan in stukken geknipt. Hij heeft weer 5 minuutjes gegeten, maar dan weer gestopt. In totaal heeft hij dus misschien een 10e van die kop gegeten...
Ik weet niet goed hoe het verder moet hoor. Hij heeft zijn eten absoluut nodig, want hij is nu eigenlijk al wat mager... Binnen 2 weken is de Carnibest op en zouden ze fulltime NRV moeten krijgen, maar ik vrees dat dat bij Wodan niet gaat lukken.

Zijn er nog mensen met zo'n hond? Wat doe je ermee?
Iemand tips?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#735031
Ik zou 'm dan kvv geven met wat barfdingetjes erbij. Als een hond hier echt iets niet lust dan hoeven ze dat niet te eten, er zijn dan zat andere dingen om te geven. Een zowieso al te magere hond zou ik geen drie dagen naar een konijnekop laten kijken, die kreeg van mij gewoon iedere dag eten, misschien dat de mate van ondergewicht dan ook reuze mee zou vallen.
Door Boefke
#735080
Je noemt precies de dingen die mijn hond ook niet moet. Zalmkop, konijn en er zijn nog wel wta dingen die hij niet lust. Die voer ik ook niet (meer). Maar naast kip, pens, kwartel en makreel kun je toch ook nog andere dingen voeren? Zoals rund, eend, geit, lam, hert enz.?
Door pallas
#735398
Tja, borders zijn nogal eens wat apart ::)
Moeilijk als je er zo eentje hebt.
Konijn en zalmkop wil Nox hier dus ook niet en alles wat ook maar enigszins nieuw is wordt met argwaan besnuffeld, toch blijft er in het algemeen wel voldoende variatie over voor een goed menu.
Als je hond écht te mager is zou ik geen dagen lang uitproberen maar gewoon de cb als basis nemen en dan de barf langzaam opbouwen en uitbreiden.
Als het lukt wat producten met meer vet zoals lamsvlees/ribben en misschien sardientjes, dan kan je dus op den duur ook minder cb geven.
succes :)
Door Nemosh
#740717
Hier ook nog een moeilijke eter.
Vis kan ik wel vergeten ,gaat echt niet lukken zelfs niet de zalmolie met de belangrijke vitamines.
Wat wel goed gaat is lamsvlees van schaap en geit pens en hart.
Kip wat de meeste honden lekker vinden gaat er hier ook niet in.
Wat ik nu doe is geregeld maar een pak kant en klaar vers om te voorkomen dat de botten door zijn vel prikken.
Veel sterkte ik weet dat je soms met je handen in het haar kunt zitten.
Door roefus
#740769
Nemosh schreef: Vis kan ik wel vergeten ,gaat echt niet lukken zelfs niet de zalmolie met de belangrijke vitamines.
Is wel grappig dat jij dat schrijft.
Ze eten hier verder best goed, maar 'rauwe vis' ....nee, niet dus  >:(
Nu geef ik wel wat gekookte vismoten, vis uit blik enzovoorts, maarrrr...als ik het probeer op te lossen met 'visolie-capsules' dan bederf ik dus hun eten  ::)
Ze vinden het écht  v r e s e l i j k  vies.
Door onehorse
#742309
Ben i.v.m. met ziekte van mijn Berner Sennenhond van net 5 jaar oud, overgestapt op Carnibest Lam/Rijst.
Dat gaat aardig goed, maar ze wil er uiteindelijk altijd nog iets van ons avondeten overheen. Dat hoeft maar een eetlepel te zijn voor de smaak en dan is het goed.
100% Barfen lukt niet!
Kippennekjes zijn lekker, maar er moet geen vel aanzitten!
Bij orgaanvlees kijkt ze mij aan en als ze kon praten zou ze wellicht zeggen: smeer maar in je haar!
Lamsvlees met bot gaat goed.
Gefileerde vis heeft ze ook geen moeite mee, maar owee als ik een zalmkop voorzet, brrrr die kop kijkt haar aan?!
1 x per week pens gaat ook aardig.
Gestoomde groenten (net niet rauw) zijn prima, maar rauwe groenten krijg ik er bij haar niet in!
Kalfribbetjes smaken haar ook goed.
Kortom het is geen schrokhond en zeer zeker een heel lastige tante.
Maar ja al die jaren brokken eten ging ook niet van harte!
Wij doen dus momenteel 50% Carnibest en 50% Barfen........
Brokken? Die komen er sowieso niet meer in!
Toch blijf ik proberen of ze zich misschien bedenkt en die sardientjes of kalfsribbetjes met bot wil!
Misschien verandert het ooit nog?
Door Lizzy
#742315
onehorse schreef: Ben i.v.m. met ziekte van mijn Berner Sennenhond van net 5 jaar oud, overgestapt op Carnibest Lam/Rijst.
Dat gaat aardig goed, maar ze wil er uiteindelijk altijd nog iets van ons avondeten overheen. Dat hoeft maar een eetlepel te zijn voor de smaak en dan is het goed.
100% Barfen lukt niet!
Kippennekjes zijn lekker, maar er moet geen vel aanzitten!
Bij orgaanvlees kijkt ze mij aan en als ze kon praten zou ze wellicht zeggen: smeer maar in je haar!
Lamsvlees met bot gaat goed.
Gefileerde vis heeft ze ook geen moeite mee, maar owee als ik een zalmkop voorzet, brrrr die kop kijkt haar aan?!
1 x per week pens gaat ook aardig.
Gestoomde groenten (net niet rauw) zijn prima, maar rauwe groenten krijg ik er bij haar niet in!
Kalfribbetjes smaken haar ook goed.
Kortom het is geen schrokhond en zeer zeker een heel lastige tante.
Maar ja al die jaren brokken eten ging ook niet van harte!
Wij doen dus momenteel 50% Carnibest en 50% Barfen........
Brokken? Die komen er sowieso niet meer in!
Toch blijf ik proberen of ze zich misschien bedenkt en die sardientjes of kalfsribbetjes met bot wil!
Misschien verandert het ooit nog?
Ja wie weet ;D. Maar, ze is dus dol op jullie tafelrestjes? Nou ja, als het gezonde tafelrestjes zijn: is daar toch niks mis mee?

Ze eet zo toch super-gezond? Heb je al eens 1 rauw/heel sardientje geprobeerd te mengen met een blikje sardientjes (even afgieten)? Wie weet lust ze het dan!
Door cylke
#742323
Zalmkop of sardienen gaan er hier ook helemaal niet in  >:(
Maar de visoliecapsules kan ik zo geven, als "snoepje": hap-slik- weg :D
Vis uit blik (de natuurversie hé) smikkelt ze dolgraag binnen, en is dus een makkelijk middeltje om tussen de groentemix te mengen (want die eet ze niet op zonder iets bij  ::))
Duif gaat er ook niet in, maar parelhoen,kip,kalkoen,paard,koe,lam en geit gaan er allemaal zonder probleem in.
En ja, het is een border collie  ;) ;) ;) :D
Door Happy Tail
#742882
Baya lust geen wild. dus geen hert, haas, konijn, wilde eend (tam wel) en ook geen paard en vissenkoppen.....
blijft er toch genoeg over om een verantwoorde samenstelling te maken lijkt me. geit, tamme eend, kip, schaap, lam, rund en kalf.vis uit blik gebruik is altijd om de groentenmix lekker genoeg te maken.

als ze iets nieuws laat liggen dan maak ik eerst alles in kleine stukje en dan door de groenten met veel blikvis. lust ze het dan niet, dan bied ik het de maaltijd erna nog een keer aan, ga er dan vanuit dat de honger het lekkerder maakt ;)als ze het dan nog niet wil, dan bak ik de vleesstukjes nog eventjes aan. En als ze het dan nog niet wil eten.....jammer n dan wil ik het een paar maanden later nog wel eens proberen. Maar ik blijf niet te lang doormodderen, vind dat ze genoeg variatie krijgt
Door tieneke
#743089
onehorse schreef: Ben i.v.m. met ziekte van mijn Berner Sennenhond van net 5 jaar oud, overgestapt op Carnibest Lam/Rijst.
Dat gaat aardig goed, maar ze wil er uiteindelijk altijd nog iets van ons avondeten overheen. Dat hoeft maar een eetlepel te zijn voor de smaak en dan is het goed.
100% Barfen lukt niet!
Kippennekjes zijn lekker, maar er moet geen vel aanzitten!
Bij orgaanvlees kijkt ze mij aan en als ze kon praten zou ze wellicht zeggen: smeer maar in je haar!
Lamsvlees met bot gaat goed.
Gefileerde vis heeft ze ook geen moeite mee, maar owee als ik een zalmkop voorzet, brrrr die kop kijkt haar aan?!
1 x per week pens gaat ook aardig.
Gestoomde groenten (net niet rauw) zijn prima, maar rauwe groenten krijg ik er bij haar niet in!
Kalfribbetjes smaken haar ook goed.
Kortom het is geen schrokhond en zeer zeker een heel lastige tante.
Maar ja al die jaren brokken eten ging ook niet van harte!
Wij doen dus momenteel 50% Carnibest en 50% Barfen........
Brokken? Die komen er sowieso niet meer in!
Toch blijf ik proberen of ze zich misschien bedenkt en die sardientjes of kalfsribbetjes met bot wil!
Misschien verandert het ooit nog?
Precies onze vorige Leonberger Kobus  ;) zo vond hij iets lekker en met een andere maaltijd at hij het ineens niet meer...gek werden we van hem als hij weer zo'n bui had.
Het zal zeker met zijn ziektes te maken hebben gehad maar wat een zeur was hij toch vaak met zijn verse happie  :-\
Door Rozemeijer
#744076
Hoe herkenbaar! Hier ook zo'n zemelaar met eten! Joey krijgt vanaf pup al vers voer. Maar sinds hij in zijn pubertijd zit eet hij puur slecht. Ik geef ook zijn hormonen de schuld...je moet wat! Hij speelt, rent, doet gek.........is dus niet ziek...geen wormen.
Maar wat een drama met eten. Ik heb het weken aangezien....steeds hetzelfde geven (mijn echtgenoot vond hem verwend....) onder het mom dat hij vanzelf ging eten. Nee hoor.......Hij is graatmager en als ie iets niet moet...eet hij het niet! Ik ben van het idee afgestapt dat je stug moet volhouden.....hier werkt het niet. Ik ben weer teruggevallen op de dingen die hij wel lust (al at hij dat ook matig hoor....). Normaal gaf ik het eten in een bak....Joey plukt dan alles eruit en sorteert het....dan pas gaat hij eten. Maar het lijkt soms net of hij niet kan kiezen wat hij het eerste gaat nemen! Dus ben ik gaan voeren. En inderdaad...ik geef een kippenek en hij pakt hem wel aan maar legt hem op de grond en kijkt naar de bak in mijn handen! Die hij dus niet krijgt......uiteindelijk kreeg ik hem aan het eten.......
Wat me ook opvalt is dat eten doet eten......Joey had iets dat hij niet zo lekker vindt........maar toen ik dus eerst snijdsels gaf die hij wel lust....at hij dat andere dus daarna ook op. Bij JOey heeft het dus geen zin om te stoppen met andere dingen die hij wel lust......hij hongert zich dan uit.
Na een wandeling eet hij het beste....dus voer ik na het wandelen. Eergister heeft hij (na weer twee dagen niet eten.....grom! Maar het waren ook luierdagen!  ???)een kalfsstrot op en gister een konijn........hij vrat als een gek!
En net heb ik eindelijk geitenvlees erin gekregen....met pens van Smuldier eroverheen! Even laten intrekken en hoepla! Moest het wel stukje voor stukje aangeven hoor......anders likte hij de pens alleen op! Maar ik denk dat geit gewoon goed is (hij at het vroeger wel) omdat het vet is en dat heeft hij nodig. Ik hoop dat het zo blijft nu......ik heb nog nooit een slechte eter gehad....was altijd keihard: laat maar hoor, gaat vanzelf wel eten! Tja......en als je dan je eigen hond de botten uit ziet gaan steken......zijn ruggegraat gaat voelen.....nee, ik heb toegegeven! Ik zal heel creatief moeten zijn om mijn hele volle vriezer geheel leeg te krijgen......dat wel! Maar al moet ik er geraspte kaas overheen doen, kan mij het schelen! Gelukkig is hij nog te lijmen met wat pens!!!!!  ;)

Tanja
Door roefus
#744233
cylke schreef: Zalmkop of sardienen gaan er hier ook helemaal niet in  >:(
Maar de visoliecapsules kan ik zo geven, als "snoepje": hap-slik- weg :DVis uit blik (de natuurversie hé) smikkelt ze dolgraag binnen, en is dus een makkelijk middeltje om tussen de groentemix te mengen (want die eet ze niet op zonder iets bij  ::))
Duif gaat er ook niet in, maar parelhoen,kip,kalkoen,paard,koe,lam en geit gaan er allemaal zonder probleem in.
En ja, het is een border collie  ;) ;) ;) :D
Ik ben eruit  ;D ;D ;D
Ik dacht 'visoliecapsules als snoepje? ' ??? ??? ???
Mwa, dat pikken ze hier écht niet.  >:( >:( >:(
Maar het bracht me WEL op een idee.
Vanochtend de visoliecapsules in een plakkie leverworst gedaan....en YES, hap, slik, weg  :D
Door Nemosh
#744363
Nemosh wilde ze niet en ben ik ze zelf maar op gaan maken, zonde om weg te gooien . Die dingen waren rond de €50,-.
Ik heb me toch een glanzende haren gekregen ;D
Ga het ook eens met worste proberen ;)
Door Elvira
#744896
Zingaro doet ook moeilijk met vis, maar als ik de sardientjes eerst onder de warme kraan houd, lust hij ze wel.

Konijn eet hij overigens ook niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door