Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door yvonneklein
#741662
Hallo allemaal,

Even een vraagje,

Mijn hondjes kauwen weinig en nu wou ik graag beginnen met runderbeen,bij 3 slagers geweest en neimand die het had wel mergpijpjes is dat wat ?kauwen ze dat kapot?Het gaat erom dat ze wat met de tandjes doen voor het tandsteen.Ik voer carnibest en daar valt weinig op te kauwen.Ik heb schrokkerige honden dus leek mij  runderbeen misschien wat om aan te kluiven?Wie kan mij wat advies geven?

grt Yvonne
Door roefus
#741668
[quote="yvonneklein"]
Hallo allemaal,

Even een vraagje,

Mijn hondjes kauwen weinig en nu wou ik graag beginnen met runderbeen,bij 3 slagers geweest en neimand die het had wel mergpijpjes is dat wat ?kauwen ze dat kapot?Het gaat erom dat ze wat met de tandjes doen voor het tandsteen.Ik voer carnibest en daar valt weinig op te kauwen.Ik heb schrokkerige honden dus leek mij  runderbeen misschien wat om aan te kluiven?Wie kan mij wat advies geven?

grt Yvonne
[/quote]

Runderbeen lijkt me geen goed idee (geen dragende delen van viervoeters).


Lees dit eens even  http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Door yvonneklein
#741808
Dit had ik wel gelezen maar het was meer mijn bedoeling dat ze een beetje te kluiven hebben zonder het bot op te eten.Ik heb Italiaanse windhondjes en Whippets en vooral mijn Italianen hebben slechte gebitten.Ik durf zelfs kippennekken eigenlijk niet aan.Ze missen ook een aantal tanden.Het ging mij eigenlijk alleen om een beetje te kluiven zonder bot te eten.Zou dit kunnen?of zal dat dan toch niet goed gaan?

Yvonne
Door roefus
#741843
[quote="yvonneklein"]
Dit had ik wel gelezen maar het was meer mijn bedoeling dat ze een beetje te kluiven hebben zonder het bot op te eten.Ik heb Italiaanse windhondjes en Whippets en vooral mijn Italianen hebben slechte gebitten.Ik durf zelfs kippennekken eigenlijk niet aan.Ze missen ook een aantal tanden.Het ging mij eigenlijk alleen om een beetje te kluiven zonder bot te eten.Zou dit kunnen?of zal dat dan toch niet goed gaan?

Yvonne
[/quote]

tja, eerlijk gezegd denk ik dat ik zéker geen harde botten zou geven aan hondjes die tóch al een zwak gebit hebben.
Want 'harde recreatiebotten' doen de tanden hard slijten, en ze kunnen er zelfs een tand op breken.
Dan gaf ik feitelijk liever een zachter kippenbotje (nekje of vleugeltje).
Dat schoont de tandjes ook.
En als je er bang voor bent, dan geef je er eerst een mep op (in een plastic zak, tegen spetters), zodat het al wat verbrijzeld is.

Ik zou dit zelf gerust durven geven aan hondjes, die al vers eten, ook als er niet al te goed gekauwd wordt.
Maar ik zou niet van die knoerharde runderbotten geven, ze breken hun tanden staks nog helemaal daarop.
Door 202Spots
#741846
Mergpijp is kaal en heeft geen vlees...wanneer je wil laten kluiven zonder bot te eten...dan zullen ze de rest van hun tanden ook vlug kwijt zijn denk ik :-\
Mergpijpen zijn echt niet aan te raden voor honden( met of zonder tanden)
Liever 'n stuk van kalf schouderblad (platte botten) om te kluiven,of desnoods 'n knie waar alleen het vlees/vet vanaf word getrokken en dan de bot weg halen.
Door tieneke
#742678
Mergpijp is een echte tandensloper,zou ze een lekker vers en eetbaar bot geven zoals kalf of lam reinigt de tanden ook nog eens perfect.
Door yvonneklein
#742692
Liever 'n stuk van kalf schouderblad (platte botten) om te kluiven,of desnoods 'n knie waar alleen het vlees/vet vanaf word getrokken en dan de bot weg halen.

@@@Een knie en dan het bot weghalen is iets wat mij wel aanspreekt.Ik ben misschien een beetje te bang dat ze stikken in iets,dat is dus iets van mij,heb dat bij mijn kinderen ook.Die knie om te beginnen en dan later als ze het een beetje gewend zijn kippennekken enzo,zou dat dan wat zijn?

Is dat dan een knie van een rund?
Bestellen jullie zulke dingen dan bij de slager ofzo?

Ik heb een roedel van 7 honden op het moment dus je kan wel nagaan dat dat verdedigen wordt.Ik probeer ze wel wat apart te zetten,maar ze zullen toch schrokkerig zijn denk ik.

Ik ben blij met jullie adviezen!

Yvonne
Door 202Spots
#742776
[quote="Tinker"]
Ik geef wel eens van tijd tot tijd een gekookt mergpijpje(een kleintje)en dan slobberen de hondjes zo lekker dat merg er uit.Na een half uurtje is de lol er van af en dan verdwijnen de mergpijpjes ook weer de kliko in. :D
[/quote]
Niet alle honden zijn beleefd genoeg om alleen maar de merg te eten,en zullen waarschijnlijk ook aan de GEKOOKTE bot gaan kluiven!
Dan zou ik liever, een in de lengte gezaagde mergpijp geven waar ze makkelijker de merg uit kunnen halen,en dan ook de rest van de bot weg gooien.
Door 202Spots
#742778
[quote="yvonneklein"]
.Die knie om te beginnen en dan later als ze het een beetje gewend zijn kippennekken enzo,zou dat dan wat zijn?

Is dat dan een knie van een rund?
Bestellen jullie zulke dingen dan bij de slager ofzo?
[/quote]

Nee, ik zou toch liever met kippenbotten beginnen, eventueel met hamer bewerken en zelf vasthouden zodat er stujes van afgebeten word.

De knie word ook wel als die soep botten gebruikt.
Is meestal gewoon in de supermarket te koop denk ik?
Zoiets?
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door