Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benthe
#740839
Volgens de een wordt maagtorsie veroorzaakt door kleine maaltijden, volgens de ander juist wanneer je een grote maaltijd per dag geeft. Ik twijfel dus erg wat ik zal doen.

Welke barfers voeren maar 1 x per dag, hoeveel, en wie heeft ook een vastendag?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#740851
Heb vandaag voor het eerst de ochtendmaaltijd overgeslagen en het is me helemaal niet bevallen. Indy is een slechte drinker en vanmiddag had hij dus hele donkere geconcentreerde urine. Dat lijkt me dus niet echt wenselijk voor een ras met aanleg voor blaasstenen. Ik ga dus maar weer ´s ochtends voeren, krijgt hij in ieder geval genoeg vocht binnen.
Door Michelle Vrolijk
#740858
Mijn hond (X-ing XXL) krijgt 2x per dag eten en eet een kleine kilo CB per dag. Na het eten houd ik minimaal 2 uur rust, liefst 3, voordat ik met 'em naar buiten ga.
Ik voer 2x per dag omdat ik 1 kilo in 1 keer erg veel vind voor de maag.
1 Dag vasten heb ik nog niet geprobeerd, ik ben ca 4 weken geleden overgestapt van brok naar vlees en wil niet alles tegelijk doen. Bovendien ben ik er zelf nog niet uit of ik vasten bij mn hond vind passen.

Wat ik geleerd heb is de kans op maagtorsie met een volle maag+beweging groot en met een lege maag+beweging klein. Bij paarden is t trouwens precies anders om. Zo is 't ook in de natuur te zien: jagers vs grazers/vluchtdieren.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#740861
Dit staat in een samenvatting over een congres over maagdilatatie/volvulus (GDV):

The cause of GDV is unknown, but exercise
after ingestion of large meals of highly processed
food or water has been suggested to contribute
to it. Epidemiologic studies have not supported a
causal relationship between feeding soy-based or
cereal-based dry dog food and GDV. However,
Irish setters fed a single feed type appear to
have an increased risk of GDV compared to
those fed a mixture of feed types. Likewise,
adding table food or canned food to the diet of
large and giant breed dogs is associated with a
decreased incidence of GDV.
Feeding dry dog
foods in which one of the fi rst four ingredients
are oils or fats may also increase the risk of
GDV. Other contributing causes include an
anatomic predisposition, ileus, trauma, primary
gastric motility disorders, vomiting, and stress.
Recommendations for clients of animals at high
risk are provided in Table 1.

Table 1 Recommendations for Clients
• Feed several small meals a day rather than one large meal.
• Avoid stress during feeding (if necessary, separate dogs in multiple-dog households
during feeding).
• Restrict exercise before and after meals (of questionable benefi t).
• Do not use an elevated feed bowl.
• Do not breed dogs with a first-degree relative that has a history of gastric dilatation-volvulus.
• For high-risk dogs, consider prophylactic gastropexy.
• Seek veterinary care as soon as signs of bloat are noted.

Bron: http://www.ivis.org/proceedings/wsava/2 ... 4.pdf?LA=1

Dit vind ik ook nog een interessante risicofactor, die ik nog niet kende:
There are some GDV risk factors in dogs that have been identified recently. The temperament of an animal and the tendency to develop GDV seem to be directly related to the incidence of GDV. Animals with a fearful or "unhappy" personality are approximately 2.5 times greater risk of getting GDV. Stress factors and a hyperactive personality also play a role in precipitating GDV.

Bron: http://www.vin.com/proceedings/Proceedi ... &O=Generic
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op wo 11 apr 2007, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Michelle Vrolijk
#741722
Do not use an elevated feed bowl ??

Bedoelen ze hiermee eet-+drinkbakken op een standaard, die heb ik nl wel omdat ik me heb laten vertellen dat dat veel beter is...  ???
Wat is nu wijsheid ??
Door peerle
#741750
Ik voer mijn hond 1x per dag, de maaltijden variëren van 800 gram tot 1 kg. 1x per week is het ook vastendag, dan krijgt ze de dag ervoor heel laat eten en de dag erna heel vroeg.
Bevalt haar prima. Ik heb geprobeerd over te stappen op 2 vastendagen per week, maar dat lukte nog niet, ze begon gal te spuwen en heel veel gras te eten. Dit is ondertussen wel weer een jaar geleden, dus ik kan het wel nog eens proberen.
Door Lizzy
#741752
Michelle M. schreef: Do not use an elevated feed bowl ??

Bedoelen ze hiermee eet-+drinkbakken op een standaard, die heb ik nl wel omdat ik me heb laten vertellen dat dat veel beter is...  ???
Wat is nu wijsheid ??
Om de voerbak op de grond. Vind ik. Ik vind het ook heel onnatuurlijk, zo'n verhoogde voerbak (als ik eerlijk ben). Ik had er vroeger ook een hoor, maar nu eten ze gewoon hun eten van hun barfmatje. En ze vinden dat ook veel fijner. Ze gaan ook vaak liggen, bij hun eten.
Door peerle
#741759
Ik heb trouwens ook wel zo'n bak die op een stang staat, maar Lucy slurpt er alleen haar gf-mix uit (de bak staat trouwens ook niet zo hoog, ik heb die vroeger gekocht omdat een lage bak de benen van de hond krom zou maken), voor al haar andere eten is ze zelf zo slim er alles uit te halen, zich dan op de grond te nestelen en lekker te eten.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#741763
Michelle M. schreef: Do not use an elevated feed bowl ??

Bedoelen ze hiermee eet-+drinkbakken op een standaard, die heb ik nl wel omdat ik me heb laten vertellen dat dat veel beter is...  ???
Wat is nu wijsheid ??
Ja dat is dus een groot misverstand, ze kunnen beter van de grond eten.
Door Eef+Stippels
#741765
Ik voer mijn honden 1x per dag en dat bevalt goed. Ik geef ze savonds wel een snack, pensstaafjes ofzo.

Ik heb altijd voerbakken met standaard gebruikt, maar nu ik volledig barf, geef ik hun voer op een vetbedje buiten (tenzij het regent/erg koud is, dan binnen). Als het meerdere onderdelen zijn, doe ik het wel in de voerbak, maar gewoon op de grond want ze pakken er toch uit wat ze hebben willen en gaan er dan mee liggen.
Door crutz
#741767
voer om de dag en soms zit er nog een dag extra tussen
normaal krijgen ze per keer 2 a 2,5 kilo,
als ze een heel konijn (groot formaat, boven de 3 kilo) op hebben krijgen ze dus een extra dag niet te eten
hou er wel rekening mee dat ze dus de dag na t eten niet te veel doen (zijn dan ook niet echt actief uit zich zelf, maar nog lekker aan het uitbuiken) de training is dan de avond daarna, dus net voor t voeren....
Door cylke
#742095
Chelsey krijgt eenmaal per dag eten ('savonds), maar het gewicht is niet elke dag hetzelfde. Ik heb zowel vleesbot porties voor 2 dagen als voor 1 dag. Heb ook porties gekregen van Copin dus die zijn afgewogen voor een collie van 20 kg (mijn border weegt tss 16 en 17kg) dan krijgt ze de dag daarna of geen vleesbot, of minder...
Haar normale dagportie vleesbot ligt rond de 220 gr!
Ik heb al één x een vastendag uitgeprobeerd, en dat ging vlot. Echt rustiger of minder actief was ze die vastendag niet  ::) Als het uitkomt (te grote portie gekregen of zo) zal ze nog wel eens vasten denk ik  :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#742101
Ja en dan kom ik dit weer tegen:

A nested case-control study was conducted among 1634 dogs with complete diet information in a 5-year prospective study to determine diet-related risk factors for gastric dilatation-volvulus (GDV). Cases included 106 dogs that developed GDV; controls included 212 dogs without GDV that were frequency matched to cases by year of GDV onset. Proportionate energy consumed from major food types and from carbohydrates was determined. Dogs were categorized as consuming either a low volume or high volume of food based on the median number of cups of food fed per kg of body weight per meal. Dogs fed a larger volume of food per meal were at a significantly (P<0.05) increased risk of GDV, regardless of the number of meals fed daily. For both large- and giant-breed dogs, the risk of GDV was highest for dogs fed a larger volume of food once daily.

Maar ja dit gaat weer over brokken, tenminste ze hebben het over major food types. Er is natuurlijk weer niemand die heeft uitgezocht hoe het zit met vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door