Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tiny
#741624
Weer zoiets: Vraag ik aan de DAA om een vlooienmiddel krijg ik Frontline. Toen ik zei dat daar al resistentie op is antwoordde zij: Ja, dat klopt, we zijn ook al op zoek naar een ander middel. Gelukkig zag ik daar ook Stronghold liggen. Dus die meegenomen. (Belachelijk dat je daar zelf achter moet komen, maar gelukkig is er bp). Maar in de bijsluiter las ik dat dit elke maand toegediend moet worden om de vlooien/larven cyclus te doorbreken.  Houden jullie je daar ook aan? In dat geval wordt het wel begrotelijk (maar helaas wel noodzakelijk). :o
Door K&D
#741664
Stronghold heeft als werkzame stof Selamectine

Selamectine wordt toegepast in een applicatievloeistof tegen zowel wormen als vlooien. Merk: Stronghold.
Werkingsmechanisme
Selamectine verstoort de zenuwoverdracht (verhoogt de permeabiliteit van de chloride-ionkanalen in
zenuwen). Dit resulteert in verlamming en de dood bij parasieten (Clinipharm, 2002).
Effectiviteit
Selamectine werkt tegen een breed spectrum aan parasieten. Het is werkzaam tegen hartwormen
(Dirophilaria immitus) en vlooien. Het dood volwassen vlooien en voorkomt het uitkomen van vlooieneieren.
Een eenmalige behandeling beschermt honden en katten 4 weken tegen nieuwe parasieten
aanvallen. Baden (na 6 uur) vermindert de werkzaamheid niet. (Clinipharm, 2002).
Resistentie
Bekend is dat wormen resistentie kunnen ontwikkelen voor avermectinen. Ook kruisresistentie met
avermectinen onderling en met benzimidazolen is bekend (FIDIN repertorium, 2000).
Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Selamectine mag alleen op de huid toegepast worden, niet oraal of parenteraal. Niet
toepassen bij dieren onder de 6 weken. Af en toe komt overgeven, diarree, anorexia, lethargie
en kwijlen voor.
Kinetiek: Na aanbrengen op de huid verdeelt het zich snel over het hele lichaamsoppervlak. Het
wordt ook via de huid opgenomen in het bloed.
Acute toxiciteit: Toepassing van voorgeschreven dosis had geen klinische verschijnselen tot gevolg bij
honden en katten ouder dan 6 weken. Ook bij 5 voudige dosis geen klinische verschijnselen
bij honden.
Chronische toxiciteit: Toepassing van 7 keer per maand met 10 voudige dosis had geen neveneffect
bij jonge honden en jonge katten. Geen effect op voortplanting gevonden bij honden en katten.
Geen gegevens over carcinogeniteit/mutageniteit.
ADI: geen gegevens. (Clinipharm, 2002)
Milieu
Effecten: Selamectine kan nadelige effecten hebben op vissen en waterdieren.
Afbraak: geen gegevens.

Dit produkt behoort tot de groep der Avermectines. Daar behoort o.a. Ivermectine ook bij. Het kenmerk van deze stoffen is dat ze een verhoogde permeabiliteit hebben, en dus de bloedhersenbarriere kunnen doorkomen. Of Selamectine ook net zo permeabel is als Ivermectine kan ik niet vinden. Maar ik zou het niet gebruiken bij honden die het defecte MRD1 gen hebben. Better safe than sorry.
Door tiny
#741676
Oke bedankt. Frontline heeft al resistentie en zo te lezen is Stronghold een aardig giftig goedje. Wat blijft er dan nog over?
Door K&D
#741677
tiny schreef: Oke bedankt. Frontline heeft al resistentie en zo te lezen is Stronghold een aardig giftig goedje. Wat blijft er dan nog over?
Nee, Stronghold is niet giftiger dan de andere. Al die vlomiddeltjes zijn gebaseerd op één of ander chemisch stofje. Het kan alleen gevaarlijk zijn voor bv. Collies, Shelties, Borders enzo die een defect MRD1 gen hebben.

Ik doe je een linkje van een rapport van de RUG, daarin staat precies wat er in de middeltjes zit, en wat de werking is. Het is wel even lezen, maar je kunt vrij snel opzoeken wat je wilt met de zoekfunctie.

http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... /rap63.pdf
Laatst gewijzigd door K&D op vr 13 apr 2007, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#741681
In mei komt er een nieuw middel op de markt. Prac tic.
tegen vlooien en tegen teken. Honden mogen zwemmen en gewassen worden na gebruik.

Werkzame stof weet ik zo niet uit mijn hoofd :-\ maar misschien kan je dat opzoeken (ik red dat nu ff niet)
Door eefje
#741686
ik gebruik maar 1keer in het jaar stronghold,heb nog nooit vlooien bij de beestjes gezien.

groetjes eefje
Door Helen
#742029
Nu is er al promeris duo (als ik het uit mijn hoofd goed heb hoor). Is nieuw en schijnt tegen vlooien en teken te werken.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door