Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#741162
Aangezien barfen met Ginger zo'n succes is, wilde ik het met Beau ook proberen. Hij zit altijd zo verlekkerd te kijken wanneer ik karkassen sta te hameren en ook qua financien is barfen goedkoper. We hebben 1 week geexperimenteerd om tot de conclusie te komen dat het misschien met hem niet zo'n succes is. Qua botten bestond het menu voornamelijk uit 'makkelijke' botten: kip (vleugels, nekken, karkas) eend (nekken)en parelhoenvleugels. Hij kauwt deze super goed.
Het leek erop dat Beau een constant honger gevoel had. Hij begon veel te schooien. Dat is op zich niet het ergste. Hij begon ook meer te boeren, alsof hij meer lucht binnenkreeg. Ook hoorden we veel maag/darm geluiden (knorrende maag), maar het minste was nog dat hij weer begon gal te spugen en niet eens vlak voor een maaltijd. Beau zit dus gewoon weer lekker aan de carnibest.
Uiteraard hadden we het langer kunnen proberen om te zien of het opstart-problemen zijn. Gezien Beau's achtergrond leek het met niet verstandig. Op carnibest doet hij het super goed; maar dat zal ook lichter verteerbaar zijn aangezien het fijngemalen is.

Beau is de eerste jaren van zijn leven veel ziek geweest (sharpeikoorts, chronische maag-darm ontsteking) waarvoor hij vaak antibiotica/prednison heeft gehad. De laatste prednisonkuur was vorig jaar; voor zijn huidklachten.
Zou het kunnen dat het vele gebruik van deze medicijnen en de vroegere maag/darmontsteking ervoor hebben gezorgd dat hij juist geen grote stukken vlees ed kan verdragen?
Door Eef+Stippels
#741164
Ik heb geen idee wat de reden kan zijn dat het barfen niet goed gaat. Maar als het met de carnibest wel goed gaat en je hebt daar een goed/beter gevoel over, doe je dat toch lekker?! Misschien hebben al die medicijnen inderdaad zijn maag/verteringssysteem aangetast, geen idee. Maar als jij en Beau tevreden zijn over carnibest is het toch ook goed?!
Door Lizzy
#741189
Oh ja, het is heel goed mogelijk dat het voor hem moeilijk te verteren is doordat hij zoveel AB's en andere medicijnen heeft gehad. Ja, ik weet eigenlijk wel zeker dat je het in die hoek moet zoeken. Je zou hem langdurig probiotica kunnen gaan geven, van een goed merk. Om te kijken of het beter wordt. Maar gut, als hij het goed doet op Carnibest: dan is het toch perfect!
Door Nonique
#741199
Nu ben ik geen expert, toch naar mijn weten en ervaring is het niet helemaal zeldzaam dat honden welke nog niet zo lang zelf botjes vermorzelen en of grotere stukken voedsel binnen krijgen die ze moeten verteren, wat gal gaan opgeven de eerste weken – de maag gaat gewoon harder aan het werk, gaat meer zuur produceren om de grotere stukken en botjes te verteren. Honden die dit nog niet zo gewend zijn, spugen dan soms in het begin regelmatig wat gal. Dit gaat vaak vanzelf over als ze wat gewend zijn aan het feit dat hun spijsvertering harder en langer aan het werk gaat en daarmee vaak ook gezonder wordt.
Carnibest is toch al behoorlijk gemalen/gehakt en dus makkelijker te verteren (wij voeren het zelf ook regelmatig,– zeker als ze wat hardere botten verorberd hebben, welke langer nodig hebben en de dag erna makkelijker te verteren voedsel zeer welkom is). Carnibest is prima voer als je hond er goed op reageert. Hier wordt bij Naomi de ontlasting altijd wat dun van Carnibest en Axel verdraagt zeer moeizaam vezels, dus om die reden voeren wij het met beleid.
Door dorinekok
#741299
en als je ander vlees geeft? of de lichte botten probeert vermalen te geven? En dan heel geleidelijk steeds een beetje meer? Het lijkt inderdaad, of zijn verteringssysteem niet is ingesteld of flnke stukken. Ik heb geen idee wat carnibest is (woon in Frankrijk) maar dat zal wel kant en klaar voer zijn of zo. Is dan toch ook prima?! Nou ja, ik weet het verder ook niet hoor. Ik heb gelukkig nhelemaal geen problemen gehad in het begin en nog steeds niet. Succes!
Door peerle
#741756
Ik zou er ook niet zwaar aan tillen, Carnibest lijkt me goed voor je hond te zijn. Als je toch nog eens wil overschakelen, doe het dan heel heel langzaam, niet zo ineens een week alleen maar BARF, maar bijvoorbeeld een stuk kopvlees ter grootte van een soeplepel in de Carnibest, of een klein stukje pens, of een kippenek, eventueel gemalen. Als dat eenmaal goed gaat kan je steeds meer stukken rauw toevoegen. Tis maar een ideetje natuurlijk, je kan je hond ook gewoon Carnibest blijven geven, is toch ook goed, nee ?  ;)
Groetjes,
Veerle
x
Door tigger
#741845
Ben ook prima tevreden over carnibest hoor, daar gaat het niet om. Beau krijgt ook al regelmatig wat barf (nekken, vleugels) bij de cb, aangezien dat goed ging wilde ik hem helemaal overzetten. Maar daar kom ik nu van terug, kennelijk kan zijn maag dit gewoon niet aan. Hij doet het super op cb en daar houden we het bij :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door