Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joke I
#738783
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Een vriend van ons heeft een boef, die moeite had met plassen. Naar de DA geweest uiteraard. Nu is het volgende uit het urine onderzoek gekomen: AO: donkergeel, SG: 1060, Eiwit +++, PH 8. Sed veel struviet, leuco´s cytitis met struvietvorming.
Behandeling bestaat nu uit AB en dieetbrokken en vlees van RC.
Normaal krijgt hij altijd ´s morgen brokken en ´s avonds KVV. Advies van de DA was dat hij beslist geen vlees meer mocht hebben. Mijn mening is dat het dieetvoer teveel zout bevat.....daardoor zal de hond meer gaan drinken, dat doet hij gewoonlijk heel weinig.
Persoonlijk zou ik dus eerder voor water met wat bouillon of karnemelk of zo kiezen om hem meer te laten drinken. Daarnaast zou ik hem juist vlees geven.......maar klopt mijn mening?
Wat denken jullie daar van?
Door Lil
#738792
Typ eens struviet in bij de zoekoptie ;)
Zeker géén brokken geven!!! Nooit meer, van vlees wordt de urine zuurder. Vitamine C en cranberry en eventueel andere middelen (zie zoekfunctie).
Heb hier een kat met zeer ernstige maten van struviet gehad (wilde haar na twee jaar ellende laten afmaken, de da´s konden haar niet meer helpen). Nou dit barfvarken is inmiddels al bijna drie jaar klachten vrij en ruim twee jaar zonder medicijnen..... dus geen Royaal Konijn voor heeeeel veeeeel centjes, maar lekker vers voeren. Boris heeft ook struviet gehad toen hij RC kreeg van de da, dit ging met barf vanzelf over zonder extra medicatie. Zijn allergie verdween toen ook trouwens.
Door Mevroi Kruim
#738798
Helemaal met jou eens.
Struviet komt voor in urine die te basisch is. Of een bacterie-infectie oorzaak of gevolg is is niet duidelijk maar om herhaling te voorkomen moet je zorgen dat de urineiig zuur genoeg is. Met vers, aangevuld met nog wat verzurende middelen als cranberry, vit C en/of appelazijn krijg je goeie zure urine.
Donkergele urine kan komen doordat er wat bloed in zit maar het kan ook wijzen op te sterk geconcentreerde urine. Ook dat is niet best. De hond moet dus veel vocht binnenkrijgen, maw zeker geen droge brokken eten. Hoe meer drinken hoe beter, dan wordt de blaas goed doorgespoeld. Jouw ide van bouuillon en karnemelk door z'n drinkwater is prima.

'Beslist geen vlees' is een kreet die da'en nogal eens slaken bij honden of katten met nier-insufficientie. Ze gaan dan uit van de achterhaalde gedachte dat eiwit schadelijk voor de nieren zou zijn. Dat is dus niet waar: een goede kwaliteit eiwit (vers!) is niet bezwaarlijk voor slechte nieren. Maar bovendien blijkt nergens uit dat de nieren van deze hond slecht zijn. Het advies vand e da is dus nergens op gebaseerd.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#739208
Hoi,

Voor zover bekent is er niets mis met de nieren.
De DA dacht eerst aan de prostaat.....dat was het niet dus urineonderzoek gaf de bovenstaande resultaten.
Het voer werd aanbevolen om de struviet te verlagen.
De hond moets veel drinken......koud kunstje lijkt me door een hoge dosis zout.
Maar jullie reactie is dus overduidelijk en gelijk gestemd met de mijne.......vers vlees en verder niets.
Mochten de mensen toch brokken willen blijven geven dan liefst zo min mogelijk. Ik heb ook hier gelezen over de strips om de Ph Waarde te testen. Weet iemand wat die kosten toevallig?
Ja Royal Canin schijnt ook een voer ontwikkeld te hebben gericht op honden met een struvietprobleem, de DA vond Hill´s eigenlijk beter maar was niet meer op voorraad.
Jullie reactie´s zijn duidelijk genoeg en bij deze bedankt namens de eigenaar van de Boef.
AB-kuur wordt netjes afgemaakt, de brokken worden opgevoerd en de blikjes gaan terug naar de DA onder het mom dat hij ze niet lust ;) maar hij krijgt vanaf nu gewoon KVV en ´s morgen alleen maar een klein beetje brokken. die brokken heb ik begrepen gaan meer dienst doen als eerste maagvulling......maar zijn echte maaltijd wordt KVV.
@Lil..............wat geweldig zeg...dat jouw kat nog steeds ´s morgens van het zonnetje kan genieten i.p.v.
Door Lil
#739327
Jaha alles dankzij barf.

Enne ik zou echt nooit meer brok voeren, ook niet meer als maagvulling. In het begin vond ik het eng, maar ik merk dat een klein handje al de problemen laat terugkomen.

Zoek ook even verder voor die prostaat en eventueel een homeopaat op, ik was toen nog niet zo ver en mijn ventje mist zijn eitjes  :'(
Ik weet nu dat je ook zoiets kunt oplossen met medicatie en beter voer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door