Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door callas
#73799
Ik weet nu dat honden die op vers vlees staan niet zo gauw een salmonella-vergiftiging oplopen.
Maar hoe zit het met ons :-\
Ben vandaag flink in de weer geweest met (voor het eerst!!! :D) kippenmaagjes/nekjes/hartjes en de meeste dieren hebben ervan gesmuld!
Ik heb vaak mijn handen gewassen en de mesjes e.d. met heet water afgespoeld alvorens het in de vaatwasser te knikkeren. Dus hoe nauwkeurig moet je met het vlees omgaan? Ik ben niet vies van al het bovengenoemde ( mijn man en kinderen trouwens wel ;D) maar wil er niet graag zelf ziek van worden.
"onze" pup ging helemaal door het lint van het door mij stevig vastgehouden kippenekje! Wanneer kan ik dit in z'n geheel gaan geven of moet ik het in stukjes knippen want het is hap, slik, weg!
Groet Callas
Door geer
#73805
Ik ben misschien een muts, maar ik hou me daar eigenlijk nooit zo mee bezig... Ik snij gerust mijn kippie op dezelfde snijplank waar ik een minuut later de groente op snij...was ook nooit mijn handen (tenminste, niet na het aanraken van kip ;))... nog nooit ziek geweest, noch mijn gasten ;)
Laatst gewijzigd door geer op do 01 apr 2004, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#73823
Callas, je moet ook zelf een zekere resistentie opbouwen en door zo krampachtig te doen lukt dat niet. Kip heeft de naam, maar vaatdoeken, keukendoeken hebben net zo goed salmonella in zich. Gewoon doen, dan heb je de minste kans om zelf van iets ziek te worden.
Door ine
#73924
Ik ben ook nog steeds makkelijk, ondanks dat mijn oudste 27 jaar geleden salmonella heeft gehad en mijn zoon en dochter 23 jaar geleden campilobacter.
En als je nu denkt, dat ik destijds een viespeuk was, NIET dus! Ik was altijd krampachtig schoon! :-\
Door Charlotte
#73940
Voordat ik Barfde was ik echt jaaren niet ziek geweest. Sinds ik barf ben ik al drie keer ziek geweest (overgeven en diaree) Ik ben zelf vegetarisch en ben toch wel vrij schoon in de keuken.
Of het door het vlees komt weet ik natuurlijk niet zeker....maar ik vind het wel toevallig.
Ik ga geen extra maatregelen treffen, ik bouw vanzelf wel weerstand op.
Door serradomar
#73951
Hoi Callas,

Dan moet je maar niet bij ons op bezoek komen..... ;)
Bij gebrek aan ruimte waar vlees kan ontdooien en er geen honden bij kunnen ligt bij ons al het vlees voor 13 honden (dus 13 kilo vlees) gewoon in de badkamer te ontdooien.. :) :)
Dit houdt in dat als bezoek naar de wc moet ze soms in een overheerlijke penslucht zitten.... ;) weet je tenminste zeker dat ze er geen minuut te lang zitten...
Of het hygienisch is ??? Géén idee, onze handdoeken hangen er dus ook, maar we zijn nog niet ziek geworden....al staat er af en toe een laagje bloed in onze douchecel.... ;D
Dus volgens mij valt het wel mee hoor, maar ja, wij zijn hier wel meer gewend op het platteland.... ;D ;D
De frisse buitenlucht houdt ons hopelijk gezond.

groetjes
marit
Door Lizzy
#73960
Volgens mij zijn normale hygienische maatregelen voldoende. Ik heb nog nooit een salmonella vergiftiging gehad.
Door laura
#73961
Volgens mij gebeurd er niet zooooo vreselijk snel iets.
Ik was altijd wel mijn handen. Ik gooi niet altijd meteen de doek in de was.... heeft handenwassen dan wel zin??

Laatst heb ik 30 kilo kip omgepakt in kleinere pakketjes. Toen heb ik wel ff de hele keuken gesopt, het zat werkelijk overal!

Volgens mij loopt het niet zo storm!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#73963
[quote="Charlotte"]
Voordat ik Barfde was ik echt jaaren niet ziek geweest. Sinds ik barf ben ik al drie keer ziek geweest (overgeven en diaree) Ik ben zelf vegetarisch en ben toch wel vrij schoon in de keuken.
Of het door het vlees komt weet ik natuurlijk niet zeker....maar ik vind het wel toevallig.
Ik ga geen extra maatregelen treffen, ik bouw vanzelf wel weerstand op.
[/quote]
Ik denk als je die reactie hebt op de bacterie die eventueel van het vlees afkomt dat je van veel dingen om je heen ziek zou worden want je hebt dan eigenlijk weinig weerstand.Ik weet niet of je als vegetarier wel een ei eet zacht gekookt of een spiegel ei,ook daarin kan salmonella voorkomen.En als je er ziek van zou zijn geworden dan kan dit eigenlijk ook alleen als je ook van dat rauwe vlees zou hebben gegeten.Je moet het namelijk innemen om er ziek van te worden.
Dus ik denk dat het inderdaad meer toeval is.
Door debbymuch
#74320
hoi,de groente maak ik eens in de twee weken,dus dat komt niet direct met kip in aanraking,pas met het in de bak doen.

en de plank en mes waar ik kip op snij gaat vervolgens gewoon in de vaatwasser.

en als ik vlees moet ontdooien leg ik het op de vriezer in de schuur,nu kan dat nog ,in de zomer zal het daar te warm zijn.

dus dat is het enigste waar ik op let,dat het niet op een te warme plaats ontdooit,ivm besmeting van iets
Door callas
#74364
O.K. Bedankt voor de info.
Ben zelf absoluut niet de hele dag aan het poetsen ofzo en dit is mijn eerste kennis making met echte stukken rauw vlees dus vandaar mijn vraag.
en eh Marit...Ik woon ook op het platte land ;)
Grappig is dat mijn man geboren en getogen is op het platteland ( ik dus niet!) en dat hij die rauwe kippennekjes en hartjes vreselijk vind om te zien. Hij vindt het maar niks dat er een bak met orgaantjes staat te ontdooien in de koelkast!
Volgens mij is dat met meer echtgenoten/vriendjes zo of vergis ik me?
Dus ik weet niet hoelang ik dat vol ga houden.
Gelukkig is Duck goedgekeurd ;D
Door yankeebulls
#74462
Hoi
Schitterende verhalen lees ik hier vooral die penslicht in de douche ;D.
Ik werk in de slachterij en daar zie je hetzelfde probleem, als je er net werkt moet je weerstand opbouwen, anders heb je zo een infectie te pakken (heb het megemaakt met een collega die er net werkte en een SCHRAMMETJE opliep, lag twee dagen later in het ziekenhuis).
Dus als je krampachtig schoon en hygienisch te werk gaat dan zal je lichaam er minder snel mee om kunnen gaan als iemand die het niet zo krap neemt.
Blijf echter wel alert op mensen met een verminderde weerstand zoals ouderen en hele kleine kinderen, die zijn dus veel sneller vatbaar voor salmomella.

Wilde dit nog even zeggen;
Zag eerder een threat waar de schrijver zich afvroeg of vlees in de winkel nu vuiler of schoner besmet was als iets wat in het wild gevangen werd.
De bacterien waar altijd over gepraat word komen uit het dier zelf en niet uit de slachterij of slagerij.
Een kip bevat bijv. uit zichzelf al salmonella net als het ei.
Een dier dat gevonden/gevangen word in het wild bevat veel meer bacterieen, bijv in de vacht en het darmenstelsel als een dier dat schoon in de slagerij ligt (als het goed is zonder de e colie's (hoe heten ze precies?) uit de nedeldarm)
Dus als je de afweging maakt wat gezonder is voor een hond (als je die vraag al wilt stellen) dan is de slagerij zeker in het voordeel ten op zichte van de gevonden dode vis/rat aan de waterkant.
Doei
Door Ollie
#74491
[quote="serradomar"]
Hoi Callas,

Dan moet je maar niet bij ons op bezoek komen..... ;)
Bij gebrek aan ruimte waar vlees kan ontdooien en er geen honden bij kunnen ligt bij ons al het vlees voor 13 honden (dus 13 kilo vlees) gewoon in de badkamer te ontdooien.. :) :)
Dit houdt in dat als bezoek naar de wc moet ze soms in een overheerlijke penslucht zitten.... ;) weet je tenminste zeker dat ze er geen minuut te lang zitten...
Of het hygienisch is ??? Géén idee, onze handdoeken hangen er dus ook, maar we zijn nog niet ziek geworden....al staat er af en toe een laagje bloed in onze douchecel.... ;D
Dus volgens mij valt het wel mee hoor, maar ja, wij zijn hier wel meer gewend op het platteland.... ;D ;D
De frisse buitenlucht houdt ons hopelijk gezond.

groetjes
marit
[/quote]


Whahahahahahahahaha ;D in de badkamer! Tja dat is ook een idee natuurlijk! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door