Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda en Boomer
#737966
Hallo,

Ik weet niet of ik hier terecht kan met een menu wat ook vers vlees bevat van de Prins.

Ik heb momenteel
* Kiplevertjes
* Kipdrumsticks
* 1 hele kip
* 1 braadkuiken
* Tonijn uit blik
* Yoghurt
* Smuldier hart (Nieuw voor Boomer)
* Smuldier pens (Nieuw voor Boomer)
* Smuldier kip (Nieuw voor Boomer)
* Prins total care compleet (kent hij al)
* schapenpens 5 x 1 kilo
* Schapenkop 1 stuk
* 1 Strot (rund)
* 5 x kopsvlees van 500 en 700 gr(rund)
* Long 6 x van 500 en 700 gr(Rund)
* Lever 4 x 500 en 700 gram (Rund)
* Wervels met vlees (Rund)
Daar komt nog bij
* kipkarkassen
* kipnekjes
* rib van hert/ ree
* haantjes
* konijn
Wie kan mij helpen met Boomers eerste menutje.
Hoe moet ik beginnen met het aanwennen van rauw voer. Kan ik vanavond naast zijn brokken ook een kip drumstick geven?????

Als dat zo door gaat ben ik drastisch opzoek naar een diepvries.
Vrijdag kan ik waarschijnlijk zalmkoppen ophalen. Kan ik die ook gewoon in de vriezer doen?

Kan iemand misschien mij helpen voor de berekening van de hoeveelheid per dag en een menu met mij wil samenstellen voor twee weken, inclusief het voeren van Prins vers vlees en smuldier. Ik heb van smuldier 6 paketjes van 400 gr pens, hart en gevogelte. Smuldier kent boomer nog niet.

Boomer wordt 2 april 1 jaar. Boomer is een kruizing Husky/ labrador. Zijn lichaam komt overeen met die van de husky kwa bouw, snelheid, rankheid, wendbaarheid, uithoudingsvermogen. Boomer krijgt veel beweging. 2 x per week fietsen. In mei beginen wij weer met cursus dit gaat 2 x per week gebeuren. Vervolgens krijgt hij elke dag een grote wandeling van in iedergeval 1 uur waarin wij met frisbee, zwemmen en bal spelen. Daarnaast wordt gehoorzaamheid bijgehouden.
Wie kan mij vertellen waar de Husky vroeger op jaagde en wat hij dus erg lekker vindt.

Linda en Boomer
Laatst gewijzigd door Linda en Boomer op do 05 apr 2007, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#738110
Sohee  :o :o jij bent ff lekker aan het inslaan! Je pakt het grondig aan hoor!
Heerlijk he  ;D een mens wordt er zoooo hebberig van  ;D

Een menu berekenen gaat het makkelijkste met de Barf Rekenhulp. Ik ga zo ff kijken waar die link ook alweer is. Daar vul je gewoon in hoeveel je wilt voeren in percentages en het menu rolt er zo uit.

Hier is de link http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9310

En kijk gelijk ff bij Barf voor beginners onder Vragen en Problemen.

Ik zou zelf uitkijken met de schapenkop en de runderwervels. Je hebt wel een grote hond maar schapen- en runderbotten zijn erg hard, met risico op gebroken tanden en kiezen. Als Boomer netjes eet kun je hem het vlees eraf laten kluiven en dan het bot afpakken.

Begrijp ik goed dat je hond nog op brok staat? Dan zou ik kalmpjes aan beginnen met bv kipkarkas of nekken. Dan kun je zien hoe hij eet, netjes kauwen of schrokken. Daaraan kun je je menu aanpassen. Als hij schrokt is het niet erg als er een nek of karkas geheel naar binnen gaat, dat verteert wel. Een kippenpoot heeft harder bot, daar gebeuren eerder ongelukken mee.
Verder kun je kopvlees geven, en pens, aan grote lappen zodat hij moet kauwen. En de Smuldier, die is gemalen.
Naarmate het goed gaat, hij netjes kauwt en niet 2 kilo pens in een keer naar binnen wurgt kun je gaandeweg wat steviger bot gaan voeren.

Zalmkop kan in de vriezer. Als je toch zalm koopt is graat, ook wel rug genoemd, een aanrader. Makkelijker te eten en er zit vaak behoorlijk veel spier nog aan.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 05 apr 2007, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#738133
Ik wil wel helpen. Alhoewel ik eigenlijk vind dat je dermate kennis van zaken moet hebben dat je zelf een menu in elkaar zou moeten kunnen draaien. Om die kennis op te doen, kun je bijvoorbeeld beginnen met dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Maar goed, desalniettemin kunnen we je wel helpen natuurlijk!

Wat weegt Boomer?
Eet hij nu nog brokken?
Heeft hij gemakkelijke darmen?
Hoeveel maaltijden wil je hem per dag voeren?

Brokken met kipdrumsticks vind ik geen goed idee. Al helemaal niet in 1 maaltijd. Ik zou bij de brokkenmaaltijd niks geven en beginnen in een andere maaltijd met kippennekken. Laat hem rustig wennen aan vleesbotjes.
Door Linda en Boomer
#738178
Ik heb zelf even wat op papier gezet.

Ga zometeen ook even kijken bij de rekenhulp

Week 1

Ma 700 gr kippennekjes

Dins 700 gr kopvlees (rund)

Woe Prins vers vlees

Don 700 gr strot (rund)

Vrij Prins vers vlees

Zat Schapen pens

Zon Prins vers vlees


Week 2

Ma 700 gr Geiten ribben

Din 700 gr kopvlees

Woe Prins vers vlees

Don Schapen pens

Vrij Prins vers vlees

Zat Halve kip (700 gr)

Zon Prins vers vlees

Als ik het goed begrijp, omdat ik vers vlees geef (zit orgaan in) hoef ik dat niet te geven????
Door Lizzy
#738386
[quote="Linda en Boomer"]
Ik heb zelf even wat op papier gezet.

Ga zometeen ook even kijken bij de rekenhulp

Week 1

Ma 700 gr kippennekjes

Dins 700 gr kopvlees (rund)

Woe Prins vers vlees

Don 700 gr strot (rund)

Vrij Prins vers vlees

Zat Schapen pens

Zon Prins vers vlees


Week 2

Ma 700 gr Geiten ribben

Din 700 gr kopvlees

Woe Prins vers vlees

Don Schapen pens

Vrij Prins vers vlees

Zat Halve kip (700 gr)

Zon Prins vers vlees

Als ik het goed begrijp, omdat ik vers vlees geef (zit orgaan in) hoef ik dat niet te geven????
[/quote]

Zo, dat heb je snel zelfbedacht!

Aangezien je de hoeveelheden er niet bij hebt gezet, kan ik niet uitrekenen voor je op welke percentages je zit. Pens is ook orgaanvlees trouwens. Dus in combinatie met versvlees : zou ik zeker ook niet teveel pens geven. Je hebt nog geen gebruik gemaakt van alle diersoorten die je tot je beschikking hebt. Ik zou dat wel doen, want nu is het wat veel rund, kip en pens.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 apr 2007, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linda en Boomer
#738576
De andere genoemde bronnen die ik niet heb gebruikt zijn nog niet in mijn bezit maar kan ze zeker krijgen. Zodoende heb ik nog geen menu gemaakt op wat ik kan krijgen maar op wat ik nu heb.

Overal heb ik 700 gr staan.
over welke percentages heb jij het? Misschien domme vraag. Maar ik het stel hem toch.

Linda
Door Lizzy
#738605
[quote="Linda en Boomer"]
De andere genoemde bronnen die ik niet heb gebruikt zijn nog niet in mijn bezit maar kan ze zeker krijgen. Zodoende heb ik nog geen menu gemaakt op wat ik kan krijgen maar op wat ik nu heb.

Overal heb ik 700 gr staan.
over welke percentages heb jij het? Misschien domme vraag. Maar ik het stel hem toch.

Linda
[/quote]

Is geen domme vraag hoor. Maar ik heb het dus over het percentage vleesbot, vlees, orgaanvlees, groente, etc.
Door Lizzy
#738617
Zonder het versvlees mee te rekenen, voer je :

37% vleesbot
37% vlees
25% orgaanvlees (oftewel pens)

Ik vind dit percentage pens te hoog, te meer daar je ook drie dagen per week versvlees geeft. Ik zou vooral vleesbot (karkassen, geiten/ree/lamsribben, konijn, etc) en 1 keer per week hele vette visjes (zoals sardientjes en zalmkop) en spiervlees geven, naast het versvlees.

Tonijn uit blik zou ik trouwens echt maar 1 keer per maand geven. Het percentage kwik in tonijn is erg hoog. Tussendoor mag je ook een rauw eitje, met schil, geven. En eventueel wat zuivel (hoeft niet). En groente restjes, over van je eigen maaltijd (of groentemix, maar zo te lezen was je dat helemaal niet van plan om te maken/geven) is ook aan te bevelen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 apr 2007, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linda en Boomer
#738672
Pens bestaat uit glad spierweefsel dat is anders dan bij andere organen, en mag vaker gegeven woren. Wordt als compleet beschouwd. Als je maar wel genoeg afwisseld met andere bronnen.
Dit is wat ik gelezen heb. Hoe bereken je die percentages dan, ben geen rekenwonder?

linda
Door judith1967
#739000
Zijn geiteribben niet te hard voor een hond die nog moet beginnen met botten leren eten??
Omdat ie dus brokken eet,is zijn maag toch nog niet veel gewend qua vertering,bedoel ik dan?
Door Linda en Boomer
#739013
Geen flauw idee. Ik heb ze gelukkig niet in huis gehaald. Wel heb ik geiten kotelet mee gekregen is van de rug van de geit. Gelukkig ook maar een klein beetje.

Wel heb ik nu in huis houtduifjes. Mag je die ook gewoon geven??

Linda
Door judith1967
#739016
[quote="Linda en Boomer"]
Geen flauw idee. Ik heb ze gelukkig niet in huis gehaald. Wel heb ik geiten kotelet mee gekregen is van de rug van de geit. Gelukkig ook maar een klein beetje.

Wel heb ik nu in huis houtduifjes. Mag je die ook gewoon geven??

Linda
[/quote]

Ik zag ze nml wel staan in je menu week 2 ;)
maar als je ze niet heb,beter dan!!
maar  mss dat een andere ervaren barfer hier een andere menig over heeft.
Door Linda en Boomer
#739041
Zo ik heb weer wat in kunnen slaan. Maar ik heb geen kipnekjes en kipkarkassen.
Ook geen hert en geen konijn. Kan wel maar hadden ze nu niet.

Poging gedaan tot menu.

week 1

Ma - 400 gr kippenpoten
- 300 gr kopvlees (rund)

Din - 400 gr schapenpens
- 300 gr schapenpens

Woe - vers vlees Prins

Do - 400 gr kopvlees
- 300 strot (rund)

Vrij - vers vlees Prins

Zat - 400 strot
- 300 gr kipfilet

Zon - Ver vlees Prins

week 2

ma - 400 gr schapenpens
- 300 gr schapenpens

Din - half haantje

Woe Vers vlees

Don - 400 gr geitenvlees
- klein duifje
- groentemix

Vrij Vers vlees

Zat - 400 gr kippenpoten
- zalmkop

Zon - Vers vlees

week 3

ma - 400 gr schapenpens
- 300 gr schapenpens

Din - 400 gr strot
- 300 kipfilet

Woe - vers vlees

Don - 400 geitenvlees
- 300 gr geitenrug (kotelet)

Vrij - vers vlees

Zat - 400 gr hout duif
- 300 gr hout duif

Zon Vers vlees

Nou wil ik graag jullie menig en of dit goede menu's zijn.

Linda en Boomer
Door Lizzy
#739099
Met dit menu zit je nog steeds op dezelfde percentages (afgerond):

38% vleesbot
38% vlees
25% orgaanvlees

En nog steeds vind ik dat je teveel pens voert. Te meer daar je ook versvlees voert, waar ook al veel pens in zit. Dat je van pens meer kunt voeren: daar ben ik het niet mee eens. Ik heb daar al zoveel over geschreven op Barfplaats, misschien kun je de zoekfunctie gebruiken, mocht je nieuwsgierig zijn naar mijn mening.

Ik ben benieuwd of jouw hond duif lust. De meeste honden vinden het niet om te eten namelijk. Week 1 bevat wel veel kip, rund, schaap. Kun je daar nog 1 keer konijn ofzo in kwijt? Week 2 en 3 ziet er afwisselender uit.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door