Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#738562
Ik zie net op het nieuws iets voorbij komen over een kankerkliniek voor honden en katten in Utrecht. Ik weet er verder nog niets van maar zal eens even googlen. Hebben jullie hier al iets over gehoord?

Nou ik vind dit, aan de datum te zien helemaal geen nieuws dus:

AD-HC 13-10-2005
Kanker-
kliniek voor huisdieren
Utrecht - Op het terrein van de diergeneeskundige faculteit van de Universiteit van Utrecht moet een kankerkliniek voor dieren komen. Mensen met huisdieren
met diepliggende gezwellen moeten nu voor bestraling naar klinieken in Parijs, Hannover, Cambrige of Zürich. Het initiatief
is afkomstig van oud-politietopman
en Hagenaar John de Blaey die zijn hond verloor aan botkanker. Hij zet zich nu in om het initiatief van de grond te krijgen, samen met professoren
diergeneeskunde van de universiteit en mensen als oud-minister en commissaris van de koningin Hans Wiegel.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op vr 06 apr 2007, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#738619
[quote="Evelyn"]
Nou ik ben er achter wat ze bedoelen.

Er komt een kankerkliniek bij de factulteit Utrecht, het wordt daar een onderdeel van. Je kunt daar terecht voor bestraling en pijnbestrijding. Een kuur van 10 behandelingen zal 2070,- kosten.
[/quote]

Aha, OK.

Die prijs is niet gepiest en toch nat he :o?!
#738668
[quote="Helen"]
Dat is een schijntje in vergelijking met de kosten voor een vergelijkbare humane behandeling.
[/quote]

Maar 2100 euri betaal ik gemiddeld genomen niet zelf. Doet mijn verzekering. Die ik voor de honden niet heb. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde verzekering dit soort behandelingen vergoed.....?
#738684
Helen schreef: Dat is een schijntje in vergelijking met de kosten voor een vergelijkbare humane behandeling.
met alle respect, ik ben gek op mijn dieren, maar er zijn genoeg kanker behandellingen voor mensen die 100 000.00 euro kosten, en nou wil ik niet lullig doen, maar er is echt geen haar op mijn hoofd die er aan denk om dat voor een hond of kat van mij uit te geven  :-\ ik vindt ook dat je niet mensen een op een met dieren kan vergelijken, maar ok, ik weet dat er wellicht heelwat mensen zijn die dit monsterlijk vinden, het is erg persoonlijk. Als ik bedragen had zoals de 110 duizend euro, dan gaf ik het liever voor een goede doel om wat leed te verzachten voor kinderen die het ergens erg zwaar hebben.... nogmaals, erug persoonlijk ;)
#738860
Lizzy schreef: Maar 2100 euri betaal ik gemiddeld genomen niet zelf. Doet mijn verzekering. Die ik voor de honden niet heb. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde verzekering dit soort behandelingen vergoed.....?
Je kan bij Proteq iets bovenop je verzekering betalen en dan zitten dergelijke behandelingen er bij in. Niet in het standaard pakket dus.
#738883
Ik dacht altijd dat bestraling nooit werd vergoed door de verzekering, maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Het is veel geld maar niet onbetaalbaar. Voor zo'n bedrag kun je nog een lening afsluiten.

Het enige wat ik me afvraag is of je het dier er plezier mee doet. Als ik kijk hoe mensen zich voelen tijdens en in de periode van bestraling, die voelen zich hartstikke slecht, en dat zal bij dieren niet anders zijn denk ik. Zitten de dieren daarop te wachten zodat wij ze langer bij ons kunnen houden?

Toen ik dat bericht op het nieuws hoorde dacht ik meteen, mooi, dat is een vooruitgang en goed om te weten mocht een van mijn honden kanker krijgen. Maar nu vraag ik me dus nu af of het niet vreselijk voor zo'n beest is om door zo'n nare periode te gaan terwijl hij/zij niet begrijpt wat er aan de hand is ...
#738924
Evelyn schreef:
Het enige wat ik me afvraag is of je het dier er plezier mee doet. Als ik kijk hoe mensen zich voelen tijdens en in de periode van bestraling, die voelen zich hartstikke slecht, en dat zal bij dieren niet anders zijn denk ik. Zitten de dieren daarop te wachten zodat wij ze langer bij ons kunnen houden?

Toen ik dat bericht op het nieuws hoorde dacht ik meteen, mooi, dat is een vooruitgang en goed om te weten mocht een van mijn honden kanker krijgen. Maar nu vraag ik me dus nu af of het niet vreselijk voor zo'n beest is om door zo'n nare periode te gaan terwijl hij/zij niet begrijpt wat er aan de hand is ...
dat is ook hoe ik er over denk, een mens kan je nog uitleggen, "je voel je nu rot, maar straks heb je er profijt van", bij een dier werkt dat niet, ik moet ook eerlijk zeggen, ik zal niet snel een chemo behandelling bij mijn dieren laten doen, puur om die reden. Ach, het is makkelijk praten zolang geeneen van mijn beesten kanker hebben, wie weet hoe ik zou reageren als het echt aan de orde is. ik hoop maar het nooit mee te maken :-\ 
Door Lil
#738972
conleeuw schreef: dat is ook hoe ik er over denk, een mens kan je nog uitleggen, "je voel je nu rot, maar straks heb je er profijt van", bij een dier werkt dat niet, ik moet ook eerlijk zeggen, ik zal niet snel een chemo behandelling bij mijn dieren laten doen, puur om die reden. Ach, het is makkelijk praten zolang geeneen van mijn beesten kanker hebben, wie weet hoe ik zou reageren als het echt aan de orde is. ik hoop maar het nooit mee te maken :-\ 
Ik voel precies hetzelfde... Is het gewoon weg te snijden, dan is het een ander verhaal... maar chemo en zo, nee lijkt me niet goed voor het beestje. Wij kunnen meestal geen afscheid van de dieren nemen, andersom gaat dat soms wat makkelijker. :-\
#739005
Evelyn schreef: Ik dacht altijd dat bestraling nooit werd vergoed door de verzekering, maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Het is veel geld maar niet onbetaalbaar. Voor zo'n bedrag kun je nog een lening afsluiten.

Het enige wat ik me afvraag is of je het dier er plezier mee doet. Als ik kijk hoe mensen zich voelen tijdens en in de periode van bestraling, die voelen zich hartstikke slecht, en dat zal bij dieren niet anders zijn denk ik. Zitten de dieren daarop te wachten zodat wij ze langer bij ons kunnen houden?

Toen ik dat bericht op het nieuws hoorde dacht ik meteen, mooi, dat is een vooruitgang en goed om te weten mocht een van mijn honden kanker krijgen. Maar nu vraag ik me dus nu af of het niet vreselijk voor zo'n beest is om door zo'n nare periode te gaan terwijl hij/zij niet begrijpt wat er aan de hand is ...

Jaa,dat was hetzelfde als wat ik dacht toen ik het hoorde.
Zou niet weten wat ik zou doen,maar ik denk niet dat ik die behandelingen zou geven aan mijn hond.
#739010
Ik vind het altijd zo moeilijk om hier een mening over te hebben. Mijn eerste gedachte is, nee zo ver zou ik niet gaan. Maar ik zit niet in die situatie en wie weet, denk ik er dan wel heel anders over.
Ik weet wel dat ze voor dieren een veel lagere dosis chemotherapie gebruiken vergeleken met humaan. Dat de dieren er beter op reageren en minder last hebben van bijwerkingen. Maar dan nog, pff ik hoop dat de situatie zich nooit zal voor doen dat ik hierover moet beslissen.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op za 07 apr 2007, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#739015
conleeuw schreef: met alle respect, ik ben gek op mijn dieren, maar er zijn genoeg kanker behandellingen voor mensen die 100 000.00 euro kosten, en nou wil ik niet lullig doen, maar er is echt geen haar op mijn hoofd die er aan denk om dat voor een hond of kat van mij uit te geven  :-\ ik vindt ook dat je niet mensen een op een met dieren kan vergelijken, maar ok, ik weet dat er wellicht heelwat mensen zijn die dit monsterlijk vinden, het is erg persoonlijk. Als ik bedragen had zoals de 110 duizend euro, dan gaf ik het liever voor een goede doel om wat leed te verzachten voor kinderen die het ergens erg zwaar hebben.... nogmaals, erug persoonlijk ;)
Nou, dat vind ik dus ook, maar toen ik dat een keer vermeldde werd ik zowat afgeschoten :(.
Ik denk zelf echter dat als een tumor niet weg te snijden is,  er al zoveel schade is dat het in de meeste gevallen een kwestie van rekken is.
Ik ken een verhaal van mensen die het wel gedaan hebben, en het heeft het einde een paar maanden weten uit te stellen. Maar de hond heeft zich die laatste maanden erg slecht gevoeld. Achteraf zouden ze het nooit gedaan hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door