Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yvonne K
#738624
Hoelang wachten jullie nadat je hond gegeten heeft met een activiteit.
Mijn honden hebben vandaag om 17.00 uur gegeten. Ze eten 2x per dag.
Zou ik dan om 20.00 uur nog een wandeling met ze kunnen doen (en ze lekker los laten lopen).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#738637
Tja..... ik heb zelf een klein ras en eigenlijk wacht ik nooit "bewust" na het eten met wandelen.....

Soms wandelen we voor het eten en soms na het eten, maar het is niet zo dat ik ze een uur of meer laat rusten voordat we gaan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#738641
Ik houd er eigenlijk helemaal geen rekening mee, op een lege maag kan een hond net zo goed een maagtorsie krijgen. Indy krijgt ´s morgens eten en moet daarna mee naast de fiets. Ik ging eerst altijd de wekker zetten om hem om half 6 eten te geven en ging dan weer verder slapen. Dat beviel niet zo goed.
Nu gaan we eerst wandelen, dan krijgt íe eten en een half uur later gaan we weg met de fiets. Hij loopt wel heel rustig in draf naast de fiets. Gevaarlijk? Ik weet het niet.
Door Jojo
#738652
Ik geef het wel altijd nà de wandeling. Desnoods eten ze dan om 10 uur 's avonds nog. Ook omdat ze maar 1 maal daags eten en dat is dus een behoorlijke portie. Zelf vind ik het ook niet lekker wandelen na een zware maaltijd, denk dat dat voor de hondjes idem dito is ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#738654
Ik voer zelf 1 x per dag. En altijd 's avonds op een tijdstip zodanig, dat ik weet dat we geen drukke activiteiten meer gaan doen.
Als we training hebben kan dat dus om 23 uur zijn, maar soms ook al voor in de avond, als we 's middags uitgebreid hebben gewandeld.
Ik meen eens te hebben gelezen dat vlees tot 12 uur in de maag kan blijven, en het lijkt me niet zo prettig om met een volle buik te gaan hollen.
Natuurlijk wordt er na het eten soms nog wel eens gerollebold of gespeeld, maar geen geplande drukke activiteieten.
Ik ben er zelf altijd een beetje huiverig voor.
Door Happy Tail
#738674
hier krijgt Baya 1 x per dag na ons avondeten. Dan valt ze tevreden met een volle buik op de bank in slaap en is niet echt meer in voor een wandelingetje:-)
We zitten dus eigenlijk nooit met het "probleem" dat erna nog stevig gewandeld moet worden, want dat is altijd overdag.
Voor de vertering lijkt het me beter om even te wachten met stevige beweging.  Maar ik denk dat je daarvoor een uurtje kan rekenen
Door pallas
#738676
Ik voer één keer per dag altijd s'avonds en soms s'middags. Altijd na de grote wandeling( met veel rennen en zwemmen.
Ze eten hier nog al veel en na de maaltijd is het flink uitbuiken en daarna alleen nog maar een wandelingetje.
Ik geef ze vooral s'avonds omdat dan het eten beter zou verteren en ze niet al te mager worden, of dat echt werkt , ik weet het niet, het blijven vreetschuren ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#738677
Ik zit er ook aan te denken om 1 keer per dag te gaan voeren, omdat Indy ´s morgens geen tijd heeft om uit te buiken en meteen mee moet naast de fiets (het is trouwens maar 5 minuten fietsen).
Ik kan hem wel in z´n kennel eten geven, maar dat vind ik zielig voor z´n brokkenhondburen.
Door Borke
#738718
Ik voer 's avonds en daarna doen we geen grote activiteiten meer.
Zou dat een keer wel zo zijn dan eten ze later, ik voer niet op vaste tijden.
Door judith1967
#738736
Cairo krijgt 2 x per dag te eten.
Als ik ga fietsen sóchtends dan krijgt ie geen eten,en na het fietsen(meestal uurtje/5 kwartier) wacht ik nog een uur met eten geven.Geef hem zowiezo nooit geen eten voor een beweging.
Door Shiloh
#738895
Hier krijgen ze altijd ná het wandelen eten, en na grote inspanning wacht ik altijd minimaal een uurtje  ;)
Door Yvonne K
#738942
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil t.z.t. ook 1x per dag gaan voeren.
Maar Anouk, die bijna 16 jaar is wil ik niet meer zo grote verandering laten ondergaan.
Saban en Charee moeten daar dus nog even mee wachten. Maar ik begrijp dat de meesten van jullie 1 uur wachten na een maaltijd voldoende vinden.
Door Ponneke
#738953
Er zijn rassen die gevoelig zijn voor maagtorsie, ken het probleem uit mijn omgeving.
Deze honden kregen een maagtorsie op een lege maag.
Operen heeft zelden zin....een enkeling had geluk.

Wat mij altijd opvalt, als we een nestje pups hebben.....die kleine puppen gaan als gekken tekeer met elkaar na het eten, rennen, rollebollen etc.
En wij maar denken dat een hond rust moet houden na het eten.
Door Yvonne K
#738968
Ja Ponneke dat denk ik ook: moet een hond perse rusten na het eten. Want mijn honden willen ook altijd na het eten spelen.
Zijn dan helemaal jolig. Ze mogen van mij dan niet als gekken door de tuin rennen, maar ik doe dan wat zoek- en trekspelletjes met ze.  Ik wil hun zin in beweging niet helemaal afkappen, maar de zorg van maagtorsie blijft.
Maar daar kiezen de honden zelf voor. Als ik ga wandelen/trainen/fietsen ofzo dan zet ik ze aan tot beweging.
Tja het blijft afwegen. Het beste lijkt me is ze vlak voor het slapen gaan eten te geven....
Door Lil
#738977
Ik laat mijn hond na het eten zijn gang gaan. Niemand kan me precies zeggen waardoor een maagtorsie komt. Dan is het erfelijk dan moet de hond laag eten, dan weer hoog, dan zus dan zo. Niemand kan precies zeggen hoe en wat en daarom mag mijn beesie gewoon zijn gang gaan. Meestal gaat hij gewoon slapen en daarbij krijgt hij twee keer per dag te eten, die maaltijden zijn niet zo groot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door