Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#738098
Nu zie ik dus net dat Joep ook aan de binnenkant van zijn hoektanden onder en zijn tandjes ook behoorlijk bruine aanslag heeft zitten..... :-X :-X :-X

Ik heb geprobeerd het eraf te krabben, maar dat lukt voor geen meter. Bovendien is het natuurlijk voor hem een vervelende ervaring. Op je rug, bek open en dan ook nog zo'n ding in je bek.... ::) ::) ::)

Is er nog echt geen remedie tegen? Of maak ik me te druk?

Joep kauwt dat het dondert op botten, alleen pens slikt hij wel ineens door. Dat werkt dus niet als tandenborstel. Zijn kiezen zijn werkelijk brandschoon.....

Heeft iemand nog iets wat kan helpen? :-\
Gebruikersavatar
Door Pauline
#738117
Ik heb geprobeerd er een foto van te maken:

Afbeelding

Maar of het duidelijk is...... Het is in ieder geval wel duidelijk wat een ongelofelijk grote tanden die hond heeft  :o :o :o :o :o

En de aanslag die je op de hoektand ziet, zit dus ook op de achterkant van de ondertandjes. Ik heb net ff de bovenkant bekeken, maar daar heeft hij het dus niet..... :-\ :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Cherry
#738223
Hier ook één met tandaanslag en één zonder, ze krijgen allebei juist hetzelfde voorgeschoteld, Jewel heeft dus de tandaanslag terwijl die wel altijd efkes op pens kauwt, maar die met vleesbot heel snel is, terwijl Scully de pens heel binnenslikt maar wel een pak langer over de rest doet  :-\
Zal wel de aard van het beestje zijn zullen we maar denken maar ik had het ook liever anders gezien en poetsen ziet ze echt niet zitten  ::)
Door tieneke
#738285
Hier hebben ze het zelfs alletwee op de 4 grote hoektanden,ik haal het eerdaags maar weer eens weg met een soort krabbertje,gelukkig laten ze het enigzins toe...of zou ik een afspraak kunnen maken bij de tandhygieniste?  ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#738291
Nou die hoektanden is tot daar aan toe en zou heel misschien nog weg te krabben zijn..... Maar die ondertandjes, daar is geen beginnen aan. Dan zou ik Joepiedepoepie waarschijnlijk behoorlijk bloedend tandvlees bezorgen en dat lijkt me een slecht plan. :-\ :-\
Door tessa
#738304
Ik zou het even aan de hondentrimster vragen om het weg te halen .
Bij mij hoort het bij een trimbehandeling mits het niet te erg is natuurlijk maar zoals het er bij jouw kanjer uitziet moet dat goed te doen zijn.
Door Lizzy
#738422
En toch blijf ik me erover verbazen.... Tom Lonsdale heeft een heel boek vol geschreven over hoe honden die echt voer eten (vers/rauw, op exact dezelfde wijze zoals jij voert Pauline) nooit aanslag, tandplak en tandsteen kunnen/zullen krijgen. Mogens Eliasen idem dito. En ik zie nog zo voor me dat Helen tijdens de lezing zei "nou, je kunt zeggen wat je wilt, maar mijn hond heeft nooit 1 brok gezien en heeft aanslag op haar tanden/kiezen". Ik ben haar bijgevallen en heb gezegd dat ik hetzelfde heb hier. Daar had Mogens geen antwoord op en hij was 'zeeeer verbaast' (heb je lekker wat aan).

Ik heb een hond (Brutus) met een schitterend gebit. Je gelooft gewoon niet dat die knul 11 is, als je dat ziet. Op brokken was zijn gebit gewoon altijd vies. Ik heb een hond met vieze hoektanden (Pinkel). Toen zij brokken at was haar hele gebit goor. Maar toch, ze heeft vieze hoektanden. En ik heb een hond (ook nog nooit 1 brok gezien) met vieze hoektanden, zowel onder als boven. Natuurlijk weet ik niet hoe haar gebit zou zijn geweest als ze brokken zou hebben gegeten..... Ik vind het overigens wel raar dat Linga de enige is uit het nest, met randjes. Haar broertjes en zusjes hebben dit niet. Tenminste, 1 jaar geleden hadden ze het niet.

En nou heb ik hier een buurhond..... die eet brokken. Is 4 jaar. En heeft nul komma nul aanslag op het gebit. Zelfs niet op de hoektanden.

Als ik heel eerlijk ben? Word ik hiervan niet vrolijk. OK, totaal geen pleidooi om nou maar brokken te gaan voeren, maar ik begin te denken dat er honden zijn met 'goede gebitten' en honden zijn met 'minder goede gebitten' en honden zijn met 'slechte gebitten'. Waarschijnlijk een kwestie van aangeboren, zuurgraad speeksel, etc. etc.

Zet je een hond met een goed gebit op brokken of barf: zie je geen verschil. Zet je een hond met minder goede gebitten op barf: zal ie misschien een redelijk goed gebit houden maar niet vrij van problemen. Zet je deze hond op brokken, krijg je misschien uiteindelijk een zwaar verrot gebit. Zoiets:

Afbeelding

Ik weet het niet. Ik weet alleen wel 1 ding en dat is dat verse/rauwe voeding dus blijkbaar niet de enige oplossing is en zelfs honden op rauw/vers voer kunnen dus randjes, plak, tandsteen e.d. krijgen..... Lullig om te toe te geven, maar tis gewoon zo. En daar ontkom je er dus ook niet aan dat je moet poetsen en krabben.

Ik zou deze aanslag bij Joep overigens zelf laten zitten. Want ik heb ook een andere theorie: toen Whoofer bij ons kwam: was ze een jaar of 2 en was haar gebit echt bagger slecht. Ik heb haar gebit schoongekrabt en poetse haar tanden/kiezen dagelijks, maar echt fraai werd het er niet van. Toen ik haar overschakelde op BARF: knapte haar gebit echt heel goed op. Nooit helemaal hiemelaahoi maar toch niet slecht. Whoofer was 11 toen ik haar in liet slapen. Ze bleek kanker te hebben. Men vond haar gebit er erg mooi uit zien. Moraal van het verhaal: een hond wordt geen 30. Een hond wordt geen 80. Een hond "hoeft dus maar een jaar of 10 a 18 met een gebit". Dit klinkt natuurlijk niet zo leuk en aardig, zoals ik het nu schets maar het is wel de waarheid.... Ze hoeven relatief maar een korte tijd met hun gebit te doen. En ik weet gewoon 100% zeker dat een barf-hond gezond oud wordt op een redelijk schoon, maar niet altijd een perfect schoon, gebit.

Ik zou zeggen: gewoon zorgen dat je niet zo'n gebit krijgt als op bovenstaande foto. Maar verder gewoon relaxen. Onze honden krijgen dit soort gebitten niet. Omdat ze bij ons goed eten en omdat je de tanden (indien nodig) goed onderhoud. En het liefst zag ik ze ook perfect schoon, tuurlijk, maar ik heb laatst naar leeuwen zitten kijken op TV en naar wilde wolven: en raad eens wat: die hebben ook geen brandschone bekkies. En afgebroken tanden en kiezen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 apr 2007, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#738435
Ja frustrerend hè? Indy heeft ook van die aanslag op de achterkant van z´n hoektanden.
Afbeelding
Ik word hier ook niet echt blij van. Maar ik moet zeggen dat hij een heel slecht gebit heeft. Hij had al aanslag op al z´n kiezen toen hij een jaar was. Nu is alles brandschoon op die hoektanden na.
#738513
Of honden tandsteen krijgen ligt niet alleen aan het voer, ook aan de aanleg. Vooral honden van kleine rassen ( yorkjes, teckels, chihuahua's enz. ) hebben over het algemeen er meer aanleg voor. Dat schijnt met de enzymen en bacteriën in de bek te maken te hebben. Natuurlijk help barf / kvv bij het voorkomen van tandsteen, maar zal het risico nooit helemaal weg halen. Wat je kunt doen is de hond laten zitten en dan met een theelepeltje ( de scherpe kant ) over het tandsteen schrapen, stukje bij beetje. Je hoeft echt niet alles is één keer weg te halen. Tussendoor even belonen met wat lekkers. Als het tandsteen nog erg dun is en je bijt geen nagels kun je het ook met je nagel doen  ;) En geloof me, jullie honden vallen echt mee hoor ! Ik maak wekelijks hondengebitten schoon met een ultrasoonapparaat ( onder narcose ) en je wilt niet weten hoe dat eruit ziet ! Vaak zelfs een cm dik tandsteen ! En dan hebben de lagen ook nog eens allerlei verschillende kleuren, eerst bruin, dan roze, dan groen en dan... hé, witte kiezen !  ;D ;D ;D
#738571
aussie schreef: Wat je kunt doen is de hond laten zitten en dan met een theelepeltje ( de scherpe kant ) over het tandsteen schrapen, stukje bij beetje. Je hoeft echt niet alles is één keer weg te halen. Tussendoor even belonen met wat lekkers. Als het tandsteen nog erg dun is en je bijt geen nagels kun je het ook met je nagel doen  ;)
Je kunt beter een speciaal krabbertje kopen om het tandsteen weg te krabben. Ik heb er toen een keer één gekocht bij een hondententoonstelling. Maar ook met zo´n krabbertje kom je gewoon niet bij de achterkant van de tanden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door