Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#738359
't Zal wel zo iets zijn dat als je in auto xxxx rijdt je er steeds meer ziet rijden. Maar JayJay heeft al voor de tweede keer sinds december vorig jaar blaasontsteking en sindsdien lees ik niet anders dan honden en katten met blaasproblemen, niergruis etc. etc.
Nu heb ik hier al geleerd dat katten erg zuinig zijn met vocht maar hoe zit het dan met de honden? Ik denk dat ik inmiddels wel weet hoe ik een blaasontsteking m.b.v. natuurlijke middelen kan oplossen. Maar hoe voorkom ik het nu?  Mijn honden krijgen grotendeels KVV afgewisseld met kippedelen, pens etc. Vis blieven ze echt niet tenzij het uit een blikje komt. Tja, en als beloning krijgen ze nu nog wel Frolicjes. Gelukkig liggen er nu als alternatief een paar honderd viskoekjes in de vriezer.
Als jong meisje heb ik ook veel blaasproblemen gehad maar ben daar op de een of andere manier over heen gegroeid. En dan loopt nu die radio-reclame: Blaasproblemen, maak er geen drama van! Nee, vestig er maar lekker de aandacht op!.... Ik ga effe plassen....
#738409
;D ;D ;D ;D

Sorry, je laatste opmerking is wel heel erg grappig  ;D ;D ;D

Maar je probleem niet uiteraard.
Tja, er zijn mensen die om de week een blaasontsteking hebben en anderen die er nooit van hun leven last van hebben. Terwijl ze ongeveer hetzelfde eten.
Ik had tijdens zwangerschappen geheid blaasontsteking (en schimmelinfecties  :P) en daarbuiten nergens last van. OK, ik was erg misselijk de eerste 4, 5 maanden maar dat daarvan de zuurgraad van de urine verandert ... Volgens mij had het meer te maken met een verandering van zuurgraad in allerlei slijmvliezen met als gevolg irritatie en infecties.

Lange rede, kurzer sinn: ik denk dat er individuele verschillen zijn tussen dieren, en mensen, in gevoeligheid en zuurgraad waardoor sommige bij het minste of geringste een ontsteking te pakken hebben. En dat hoeft dan niet perse een bacterie te zijn, het kan gewoon forse irritatie wezen, al dan niet veroorzaakt of gevolgd door bv struvietvorming.
Katten zijn gevoeliger omdat ze de urine sterker concentreren en minder drinken, en daarnaast volgens mij ook gevoeliger zijn voor koolhydraten in hun dieet.

Misschien zou je pH-stripjes kunnen scoren en eens kijken hoe de zuurgraad van de urine is bij JayJay. Mocht die te basisch wezen, standaard, dan zou je kunnen overwegen om ook standaard extra te verzuren.
Tis maar een idee ...
#738424
soms zijn er ook echt een verklaarbare reden. Mijn Bess had blaasontstekingen toen ze ouder werd, reden was toch te beredeneren. Ze had niet meer dezelfde elastischiteit, dus plasten niet zo makkelijk haar blaas leeg, bleef er een beetje urine in hangen, met als gevolg dat er makkelijker een ontstekingtje ontstond, daarbij had ze een poliep waardoor de urine nog makkelijker bleef hangen zeg maar, met Bess werkten het prima om haar Vit C te geven om het te verzuren, probleem opgelost, ik kon haar een aantal weken/maanden geen Vit C geven dan kwam het toch langzaam weer terug. Dus, ik heb op laatst met haar iedere eerste week van de maand Vit C gegeven, mijn grote geluk was dat ze de pilletjes zo uit mijn hand pakten en smakelijk opat ;) ook zorgden ik er met enig regelmaat voor dat ze goed dronk, eens in de zoveel tijd, een klein scheutje melk in de water, dan werd er gedronken als gekken, even lekker spoelen. zij had zeker in de laatste jaar(en) eigenlijk nooit meer last van blaasontsteking.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door