Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Shiloh
#738132
Ik heb de nemu's aangepast en kom nu op het volgende uit.


Week 1                              Chendo (2%van 45kg)                                        Qaya  (2%van 25kg)

Zondag morgen       400gr Haasspiervlees                                          200gr Haasspiervlees
Zondag avond         500gr Lamsribben                                                250gr Lamsribben


Maandag morgen    100gr Runderlever+100gr Kippenmaagjes           100gr Runderlever+150gr Groentes
                                300gr Groentes
Maandag avond      500gr Kippenekken                                               250gr Kippenekken

Dinsdag morgen      400gr Kopvlees                                                     200gr Kopvlees
Dinsdag avond        500gr Lamsribben                                                 250gr Lamsribben


Woensdag morgen  100gr Schapenhart+100gr Konijnenlevertjes       100gr Schapenhart+150gr Groentes
                                300gr Groentes
Woensdag avond    500gr Fazantkarkas                                               250gr Fazantkarkas

Donderdag morgen  400gr Vis                                                               200gr Vis
Donderdag avond    500gr Lamsribben                                                  250gr Lamsribben


Vrijdag morgen        100gr Kippenlevertjes+100gr Eendenhartjes        100gr Kippenlevertjes+150gr Groentes
                                300gr Groentes
Vrijdag avond          500gr Konijnkarkas                                                 250gr Konijnkarkas

Zaterdag morgen     400gr Paardevlees                                                 200gr Paardenvlees
Zaterdag avond       500gr Lamsribben                                                   250gr Lamsribben


Week 2                                Chendo                                                                  Qaya

Zondag morgen       100gr Runderlever+100gr Kippenmaagjes              100gr kippenmaagjes+150gr Groentes
                                250gr Groentes
Zondag avond         500gr Parelhoen                                                      250gr Parelhoen

Maandag morgen    400gr Hert/Reevlees gesneden                                200gr Her/Reevlees gesneden
Maandag avond      500gr Lamsribben                                                     250gr Limasribben


Dinsdag morgen      100gr Schapehart+100gr Konijnenlevertjes             100gr Schapenhart+150gr Groentes
                                250gr Groentes
Dinsdag avond        500gr Kippenekken                                                   250gr Kippenekken

Woensdag morgen  400gr Vis                                                                   200gr Vis
Woensdag avond    500gr Lamsribben                                                     250gr Lamsribben


Donderdag morgen  100gr Kippenlevertjes+100gr Eendenhartjes           100gr Eendenhartjes+150gr Groentes
                                 250gr Groentes
Donderdag avond    500gr Konijnkarkas                                                    250gr Konijnkarkas

Vrijdag morgen         400gr Hertenvlees                                                     200gr Hertenvlees
Vrijdag avond           500gr Lamsribben                                                      250gr Lamsribben


Zaterdag morgen     100gr Runderhart+100gr Konijnenniertjes                 100gr Konijnenniertjes+150gr Groentes
                                 250gr Groentes
Zaterdag avond        500gr Eendkarkas                                                       250gr Eendkarkas


Is deze beter?
Laatst gewijzigd door Shiloh op zo 08 apr 2007, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#738241
Waarom 4% voor Chendo?
Ik denk eerlijk gezegd dat hij hiervan dichtgroeit  ;) of verbruikt hij zoveel?
Je mag geven wat jou het beste past,dus orgaan en ander snel weggewerkt barfmateriaal in de morgen en de grotere botten etc in de avond als je er langer bij bent  ;)
Ziet er verder vreselijk goed uit aan variatie! ;) hondjes boffen maar  8)
Door Shiloh
#738282
[quote="tieneke"]
Waarom 4% voor Chendo?
Ik denk eerlijk gezegd dat hij hiervan dichtgroeit  ;) of verbruikt hij zoveel?
Je mag geven wat jou het beste past,dus orgaan en ander snel weggewerkt barfmateriaal in de morgen en de grotere botten etc in de avond als je er langer bij bent  ;)
Ziet er verder vreselijk goed uit aan variatie! ;) hondjes boffen maar  8)
[/quote]

In de rekenhulp wordt voor pups 5-10% gerekend.
Aangezien Chendo nog een jonge hond is, volop in de groei en aktief, had ik hem in de eerste instantie op 5% gezet.
Kreeg gisteren op de curces te horen dat hij een ietsiepietsie aan de dikke kant is voor een hond van zijn formaat en leeftijd (14 mnd)   :o  daarom wil ik hem nu op 4% zetten.
Is dit nog te veel dan   :confused1:  wat is voor hem dan wel een verantwoord persentage ?
Door tieneke
#738324
[quote="Shiloh"]
In de rekenhulp wordt voor pups 5-10% gerekend.
Aangezien Chendo nog een jonge hond is, volop in de groei en aktief, had ik hem in de eerste instantie op 5% gezet.
Kreeg gisteren op de curces te horen dat hij een ietsiepietsie aan de dikke kant is voor een hond van zijn formaat en leeftijd (14 mnd)   :o  daarom wil ik hem nu op 4% zetten.
Is dit nog te veel dan   :confused1:  wat is voor hem dan wel een verantwoord persentage ?


[/quote]
14 maanden is bij mij geen pup meer en zeker weten dat hij dan op 5% helemaal dichtgroeit,hier zit ik op zo'n 2%.
Hier staan ze aardig op rantsoen de laatste tijd, aangezien ik niet meer zo mobiel ben de laatste maanden,ze zijn wel hele dagen lekker buiten maar de lange wandelingen missen ze dus wel gezien het overtollige vetreserve.
Tara weegt nog geen 50 kilo en eet per dag ongeveer 800 gram en ze is nog aardig aan de maat  ;) Tinus met zijn ruim 70 kilo  ::) krijgt nog maar rond de 1200 a 1400 gram per dag en is wel slanker dan zus...ik bedoel maar,gewoon voeren met je ogen  ;) 
Door Shiloh
#738378
Ik reken hem ook niet meer onder de pups, maar een volwassen hond is het ook nog niet.
Volgens de rasexperts (zo zal ik ze maar even noemen) heeft dit ras ca. 3 jaar nodig om volledig uit te groeien tot een volwassen hond, dus hij heeft nog een tijdje te gaan.
Zou ik hem brokken (weet een verboden woord op dit forum) blijven voeren, zou hij tot zijn 2e jaar op de puppy/juniorbrok (1/2kg per dag) moeten blijven, vandaar ook mijn hoger percentage.
Hij heeft nu dus nog wel iets meer nodig dan een volwassen hond, ik wil niet dat hij dingen te kort komt maar ook zeer zeker niet dat het helemaal dicht groeit.
Vindt het dus heel moeilijk om voor hem het juiste % te kiezen, vooral omdat ik nog moet gaan beginnen.

Wat is wijsheid  ?

Als het goed is zal Chendo met de 3 jaar een gewicht van 60-65kg moeten hebben, hij is nu al zaarder dan de te volwassen reuen (die ik zelf ken) van dit ras, dus ik denk dat hij er aardig in de buurt gaat komen.
Door *Natasja*
#738379
[quote="Shiloh"]
Ik reken hem ook niet meer onder de pups, maar een volwassen hond is het ook nog niet.
Volgens de rasexperts (zo zal ik ze maar even noemen) heeft dit ras ca. 3 jaar nodig om volledig uit te groeien tot een volwassen hond, dus hij heeft nog een tijdje te gaan.
Zou ik hem brokken (weet een verboden woord op dit forum) blijven voeren, zou hij tot zijn 2e jaar op de puppy/juniorbrok (1/2kg per dag) moeten blijven, vandaar ook mijn hoger percentage.
Hij heeft nu dus nog wel iets meer nodig dan een volwassen hond, ik wil niet dat hij dingen te kort komt maar ook zeer zeker niet dat het helemaal dicht groeit.
Vindt het dus heel moeilijk om voor hem het juiste % te kiezen, vooral omdat ik nog moet gaan beginnen.

Wat is wijsheid  ?

Als het goed is zal Chendo met de 3 jaar een gewicht van 60-65kg moeten hebben, hij is nu al zaarder dan de te volwassen reuen (die ik zelf ken) van dit ras, dus ik denk dat hij er aardig in de buurt gaat komen.


[/quote]

Ik zou gewoon beginnen met het percentage waar je nu vanuit bent gegaan. Als dit te veel mocht zijn, zie je dat snel genoeg en kun je gaan minderen.
Door Lizzy
#738383
Qua hoeveelheid sluit ik me aan bij Tieneke. 4% is gemiddeld genomen teveel voor een hond van deze grootte. En ook voor deze leeftijd. De gemiddelde middelgrote hond zit op 7 maanden al op de volwassen hoeveelheid, hooguit net iets erboven. Puppybrok-gedachtes gelden niet voor echte voeding, dus dat idee kun je wel loslaten. Zeker als je hond al wat aan de mollige kant is, zou ik hem minder gaan geven en 2% geven. En dan moet je kijken hoe hij het daar op doet. Als hij te schraal wordt, geef je hem iets meer.

Je afwisseling in het menu is echt voortreffelijk!

Ik vind alleen runderribben ongeschikt om aan honden te geven. Veels te hard. Je loopt met runderrib grote kans op overmatige tand/kies slijtage maar zelfs op breuken. Ik weet niet of jouw honden al gewend zijn aan vleesbotten, zo niet: zou ik ook met lamsribben even kalm aan doen.

Je kunt je avond en ochtend menu prima omdraaien. Dat is geen probleem.

Je percentages (qua hoeveelheid vleesbot, orgaanvlees, groente, etc.) die je geeft: die geloof ik zo wel. Volgens mij heb je dat netjes uitgerekend? Of wil je dat ik die ook uitreken?
Door Shiloh
#738408
Qua hoeveelheid sluit ik me aan bij Tieneke. 4% is gemiddeld genomen teveel voor een hond van deze grootte. En ook voor deze leeftijd. De gemiddelde middelgrote hond zit op 7 maanden al op de volwassen hoeveelheid, hooguit net iets erboven. Puppybrok-gedachtes gelden niet voor echte voeding, dus dat idee kun je wel loslaten. Zeker als je hond al wat aan de mollige kant is, zou ik hem minder gaan geven en 2% geven. En dan moet je kijken hoe hij het daar op doet. Als hij te schraal wordt, geef je hem iets meer.
Oké wordt 2% dus.
Ik vind alleen runderribben ongeschikt om aan honden te geven. Veels te hard. Je loopt met runderrib grote kans op overmatige tand/kies slijtage maar zelfs op breuken. Ik weet niet of jouw honden al gewend zijn aan vleesbotten, zo niet: zou ik ook met lamsribben even kalm aan doen.
Ze zijn al gewend aan botten die je in de dierenwinkel kunt krijgen (sorry, ik wist toen nog niet beter) als tijdverdrijf/tussendoortje, dus dat is niet zo'n probleem.

Maar als ik het runderbot laat vallen dan kan ik voor het echte knaagwerk alleen maar lamsribben geven, is dat dan voldoende ?

Valt Runderknars ook onder vleesbot, zo ja kan ik deze dan wel toevoegen of is die ook te hard ?
Je kunt je avond en ochtend menu prima omdraaien. Dat is geen probleem.
Oké komt me beter uit.
Je percentages (qua hoeveelheid vleesbot, orgaanvlees, groente, etc.) die je geeft: die geloof ik zo wel. Volgens mij heb je dat netjes uitgerekend? Of wil je dat ik die ook uitreken?
Ga eerst even een nieuw schema maken, en daarna mag je het even narekenen als je wilt, een extra controle kan geen kwaad lijkt me zo

Hoe zit het trouwens met event. tussendoortjes (runderoren, pensstaafjes e.d.) past dat wel in het BARF of moet ik die schrappen ?
Laatst gewijzigd door Shiloh op vr 06 apr 2007, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#738439
Ze zijn al gewend aan botten die je in de dierenwinkel kunt krijgen (sorry, ik wist toen nog niet beter) als tijdverdrijf/tussendoortje, dus dat is niet zo'n probleem.

Maar als ik het runderbot laat vallen dan kan ik voor het echte knaagwerk alleen maar lamsribben geven, is dat dan voldoende ?
Als je lamsribben geeft en verder nog een paar keer zo groot mogelijke vleesbotten zoals karkas: dan is dat prima.
Valt Runderknars ook onder vleesbot, zo ja kan ik deze dan wel toevoegen of is die ook te hard ?
Ik moet je bekennen dat ik niet weet wat runderknars is. Ik gebruik zelf namelijk niks van rund (ja, het vlees en de organen, maar niet de botten).
Hoe zit het trouwens met event. tussendoortjes (runderoren, pensstaafjes e.d.) past dat wel in het BARF of moet ik die schrappen ?
Kun je gewoon blijven geven hoor, in niet te grote hoeveelheden.
Door Shiloh
#739289
Heb even bij Herby nagevraagd, runderknars blijkt dus het borstbeen (kraakbeen) van een koe/kalf te zijn.
Kan ik hier een volledige maaltijd van maken, zo ja waar moet ik dit dan onder rekenen?
Door Lizzy
#739294
[quote="Shiloh"]
Heb even bij Herby nagevraagd, runderknars blijkt dus het borstbeen (kraakbeen) van een koe/kalf te zijn.
Kan ik hier een volledige maaltijd van maken, zo ja waar moet ik dit dan onder rekenen?


[/quote]

Is het kaal of bevat het veel vlees? Ik zou denken dat het onder vleesbot valt, maar mogelijk moet je er vlees aan toe voegen. Want zeker als je het als maaltijd wil geven, moet de verhouding vlees:bot wel in orde zijn. Tenminste 50% vlees en voor sommige honden geldt dat ze nog iets meer vlees moeten, willen ze een vleesbot goed verteren.
Door Lizzy
#739305
[quote="Shiloh"]
Volgens Herby viel dit niet onder vleesbot, maar als ik er dus vlees bij geef zou ik het als vleesbot kunnen tellen ?


[/quote]

Maar waarom viel het er niet onder? Waar viel het volgens Herby dan onder? Ja, ik moet je zeggen dat ik het spul dus niet ken (Angelique kent het wel, dus misschien weet zij het). Maar als het zacht bot is EN kaal, dan zou ik het geven na een vlees of orgaanvlees maaltijd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 apr 2007, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shiloh
#739316
Hij heeft me niet gezegd waar het wel onder valt, alleen dat het kraakbeen is en dus niet onder bot valt, en dat ik daar verschillende karkassen voor kan gebruiken.
Ik denk dat ik het maar uit het menu laat en event. als tussendoortje gebruik.
Door Nemosh
#740278
Geweldig menu,
kan ik ook mooi gebruiken  voor  Nemosh
Op een goeie dag eet hij ongeveer 1,5 kg maar dan eet hij de volgende dag veel minder.
Hier krijgt hij meer aangeboden dan hij op kan en wat over is nemen we weer weg.
Volgens de rekenhulp kwamen we op iets minder dan 1,5 kg uit.
Dus gewoon kijken hoe hij eruit ziet en dan iets meer of minder geven.
Hij zal niet gelijk een tekort oplopen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door