Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Ilse
#736709
Sinds vorige week ben ik een poging gaan wagen met volledig barf. Hiervooor at mijn hondje cb en een aantal dagen iets vers, kip, runderstrot, eend, ed. Altijd met wat hards erin zodat ze lekkker kon kluiven. Ik heb bij Canis naturalis een barpakket besteld en ik denk zo, daar kan ik eens mee kijken of het bevalt 100% barf. We zijn nu een dag of vijf bezig en op zich gaat het lekker. Ik baal alleen dat Candy hele stukken vlees zowat niet kauwt en hup doorslikt. Sinds ik dat weet snijd ik het natuurlijk in stukken, want ik vond het bloedlink. gelukkig gaf ze de twee stukken geitenvlees van ong 100 gram p.s weer terug en kon ik haar de stukkjes aanbieden. Gister had ze een lap pens, 300 gr en daar heeft ze dan wel op liggen kluiven en knagen, maar het laatste stukje floepte er ook zo in (15x15). De kippennekken kraakt ze wel maar maar minder dan op een kipvleugel of karbo.

Hebben jullie suggestie's wat ik kan doen aan die gulzigheid van haar?
Want in stukjes gesneden kopvlees bijv, daar ben je natuurlijk ook zo klaar mee, dan is het hap slik weg!
Door Lizzy
#736716
Weet je, dit is gewoon heel normaal.... Een hond kauwt om te beginnen nooit. Ze scheuren en knippen met hun tanden en kiezen het vlees en de vleesbotten in dusdanige stukken dat ze het daarna door kunnen slikken. En sommige honden peuzelen echt aan een stuk vlees en knippen er stuk voor stuk een stukje af. Andere honden (de rauwdouwers onder ons ;D) vinden een groot stuk vlees klein genoeg om in 1 keer in te slikken.

Je kunt dan maar 1 ding doen: grotere stukken vlees en vleesbot voeren, waar je hond wel op MOET rukken, scheuren en trekken (en waarbij ze altijd het laatste kleine stukje naar binnen zullen klokken) of accepteren dat jouw hond dit doet en de stukken in dusdanige stukken snijden dat het voor jouw hond acceptabel is om te eten.

Zo geef ik pens aan Brutus in stukken van zo'n centimeter of 10. Groter niet, want dan gaat die sukkel proberen het in 1 keer naar binnen te slikken en dan staat hij er echt bij te kotsen en te stikken. Zelfs als ik een lap van anderhalve kilo geef, die mafketel. Lamshartjes geef ik tegenwoordig ook in 2 stukken verdeeld. Want meneer slikt 1 zo'n hartje in 1 keer naar binnen, zonder erop de knippen, en vervolgens staat hij 5 minuten pijn te lijden, terwijl dat lamshart door z'n slokdarm moet. Ik heb daar geen zin in, dus ik snijd de dingen voor hem in stukken.
Door Mayka
#736729
Hier ook zo één. Mayka kauwt echt op alles, maar Ivar .........  :o?
Hoe groot het ook is, het moet zo snel mogelijk naar binnen. Gelukkig knaagt hij wel ribben naar acceptabele porties maar lappen vlees, orgaan, sardines of pens kunnen zo naar binnen geklokt. Het gekke is dat hij het soepel wegwerkt, niet weer uitkotst en er ook geen (merkbare) last van heeft, zelfs zijn ontlasting blijft goed. Mayka kotste na te grote stukken wel en heeft daar duidelijk van geleerd  ;). Als ik echt wil dat Ivar kauwt, hou ik het vast.
Door *Ilse
#736737
Lizzy schreef: Weet je, dit is gewoon heel normaal.... Een hond kauwt om te beginnen nooit. Ze scheuren en knippen met hun tanden en kiezen het vlees en de vleesbotten in dusdanige stukken dat ze het daarna door kunnen slikken. En sommige honden peuzelen echt aan een stuk vlees en knippen er stuk voor stuk een stukje af. Andere honden (de rauwdouwers onder ons ;D) vinden een groot stuk vlees klein genoeg om in 1 keer in te slikken.

Je kunt dan maar 1 ding doen: grotere stukken vlees en vleesbot voeren, waar je hond wel op MOET rukken, scheuren en trekken (en waarbij ze altijd het laatste kleine stukje naar binnen zullen klokken) of accepteren dat jouw hond dit doet en de stukken in dusdanige stukken snijden dat het voor jouw hond acceptabel is om te eten.

Zo geef ik pens aan Brutus in stukken van zo'n centimeter of 10. Groter niet, want dan gaat die sukkel proberen het in 1 keer naar binnen te slikken en dan staat hij er echt bij te kotsen en te stikken. Zelfs als ik een lap van anderhalve kilo geef, die mafketel. Lamshartjes geef ik tegenwoordig ook in 2 stukken verdeeld. Want meneer slikt 1 zo'n hartje in 1 keer naar binnen, zonder erop de knippen, en vervolgens staat hij 5 minuten pijn te lijden, terwijl dat lamshart door z'n slokdarm moet. Ik heb daar geen zin in, dus ik snijd de dingen voor hem in stukken.

Bedankt voor je reactie, grotere stuken? ze weegt maar 13 kilo, dus veel heel groots kan ik niet bedenken, vasthouden had ik ook geprobeerd, maar klein maar sterk of ik wat zwakjes in de handjes, maar ze rukt het zo uit mijn handen. Goed het is dus een onbehouden dame! Ze had inderdaad veel last van de grote lappen vlees, en werkte dit eruit. Ze rolde over de keukenvloer, en net toen ik dacht ojee, dat wordt de da bellen floepte het eruit!

En hoe doet brutus dat dan met kippennekken of geef je die niet meer? Ik denk dat als het pakket op is, ik ze ook niet meer haal, eendennekken daar knauwt ze lekker op.
#736738
Hier ook zo een, Wandor probeert alles, en inderdaad zelfs ook een penslap van 1 kg, zo door te slikken. Dingen met botten erin maakt hij nog wel tot kleinere stukken maar hij slikt het liefst alles in 1x door (om daarna yindra's eten af te pakken en naar binnen te werken  >:( ). Zulke dingen zoals een penslap houd ik dan ook voor hem vast, want anders staat ie half te stikken in dat ding.
Door Anita*
#736744
Ik ben ook nog steeds een beetje benauwd voor die dingen hoor, er heeft hier eens een verhaal gestaan op barf van Erna, dat 1 van haar hondjes stond te stikken in een stuk lever (geloof dat het lever was) en dat ze hem ondersteboven moest houden en een ram op zijn ribben heeft gegeven (goeie aktie trouwens) en dat toen het brok vlees er weer uit kwam maar daar was ik ook wel even van geschrokken. Tara kauwt wel goed maar met het laatste stuk van een zalmkop bv let ik altijd even op of ze het niet zo naar binnen schrokt.
Door K&D
#736748
Zachte dingen worden hier ook naar binnen gestofzuigerd. En ook alles wat klein genoeg is om ineens naar binnen te schrokken. Tv-sticks hoeven niet meer fijngemaakt te worden  >:( dat kan ook in 1 stuk naar binnen.
Dus pens geef ik in 1 lange dunne reep. Dan knippen ze het wel in stukken.
En tv sticks krijgen ze niet meer. Alleen nog grotere bouten.
Door Lizzy
#736749
bakkertje 1 schreef: Bedankt voor je reactie, grotere stuken? ze weegt maar 13 kilo, dus veel heel groots kan ik niet bedenken, vasthouden had ik ook geprobeerd, maar klein maar sterk of ik wat zwakjes in de handjes, maar ze rukt het zo uit mijn handen. Goed het is dus een onbehouden dame! Ze had inderdaad veel last van de grote lappen vlees, en werkte dit eruit. Ze rolde over de keukenvloer, en net toen ik dacht ojee, dat wordt de da bellen floepte het eruit!

En hoe doet brutus dat dan met kippennekken of geef je die niet meer? Ik denk dat als het pakket op is, ik ze ook niet meer haal, eendennekken daar knauwt ze lekker op.

Kippennekken heb ik sowieso nooit gevoerd. Ik voer wel kippenvleugels, om puur prijstechnische redenen (goedkoper dan een hele kip). En die krakt hij 1 keer en slikt ze daarna in. En hij verteert ze perfect. Al sinds jaar en dag. Dus ik maak me er absoluut geen druk om. Eendennekken slurpt hij ook in 1 keer naar binnen. Echt, die slikt hij in 1 keer door. Gaat prima. Zijn maag maakt er gruis van.
#736761
Hier ook een verschil tussen de twee honden. Ireen kauwt lang op de botten en Flynn slurpt ze soms gewoon naar binnen. Kippenvleugels gaan heel naar binnen, maar komen er helaas ook heel weer uit :-\, een paar uur later kotst hij alles er weer uit. Eendennekken kauwt hij trouwens weer wel.
Pas voor het eerst parelhoen gegeven en gewoon dat hele stuk in zijn bak gelegd en dat ging wel weer goed, dat is groot genoeg zodat hij wel moet kauwen denk ik.
Kippenvleugels durf ik niet meer zo goed of als toetje een paar na de maaltijd dan gaat het weer wel goed.

Groetjes Trudie
Door *Ilse
#736810
Red_Hunter schreef: Hier ook een verschil tussen de twee honden. Ireen kauwt lang op de botten en Flynn slurpt ze soms gewoon naar binnen. Kippenvleugels gaan heel naar binnen, maar komen er helaas ook heel weer uit :-\, een paar uur later kotst hij alles er weer uit. Eendennekken kauwt hij trouwens weer wel.
Pas voor het eerst parelhoen gegeven en gewoon dat hele stuk in zijn bak gelegd en dat ging wel weer goed, dat is groot genoeg zodat hij wel moet kauwen denk ik.
Kippenvleugels durf ik niet meer zo goed of als toetje een paar na de maaltijd dan gaat het weer wel goed.

Groetjes Trudie
Ja als het hard is kauwt ze ook!
Die pensrepen vind ik ook een slimme en goede tip!
Haar maag schijnt het ook goed aan te kunnen, zo nu en dan een ingepakte drol, maar verder geen gekkigheid!!(lekkere praat weer)
Ach ja we hebben het over een am cocker hé, die schijnen een hobby te hebben... ETEN!!!!
En in haar geval graag snel ook!
We houden de moet erin en gaan gewoon verder met het barfpakket, en voor het op is, zal ik me eens buigen over een menu voor haar!! Suggestie's altijd welkom! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door