Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#736046
Tja, eigenlijk staat m'n vraag al in de subjectline, maar wat is het verschil tussen de kitten-carnibest en de volwassen-carnibest?
Op dit moment heb ik de indruk dat het fijner gemalen is, of zit er ook daadwerkelijk nog verschil in inhoud/samenstelling?

Ik vraag het omdat mijn kitten-carnibest (bijna) op is, en ik de kittens tot ik weer het echte kitten spul heb dan maar tijdelijk de volwassen variant wil geven. Kan dit? Ze zijn morgen 6 weken oud.

Kunnen ze ook Bibi krijgen? En misschien al wat anders? (kuiken? kippennek? etc)
Door Loeka
#736077
Wat ik begrepen heb is het precies hetzelfde, alleen fijner gemalen. Mijn kittens hebben nooit kitten CB gehad(het was er toen nog niet) en dat ging ook prima. Bibi kun je zeker ook geven en als ze al kunnen iets te kluiven.

Eigenlijk vind ik die kittenvariant een beetje onzin  ??? 8)
Door *Robin*
#736416
Je kan ook proberen om kleine stukjes vlees te geven hoor ;) Dan leren ze gelijk wat kauwen inhoudt 8) als je het aandurft.... een kuiken in stukken knippen (doe dit bij voorkeur als hij nog niet helemaal ondooit is :P)
Door Mieuw
#736577
*Robin* schreef: Je kan ook proberen om kleine stukjes vlees te geven hoor ;) Dan leren ze gelijk wat kauwen inhoudt 8) als je het aandurft.... een kuiken in stukken knippen (doe dit bij voorkeur als hij nog niet helemaal ondooit is :P)
Goeie grutten. Nou ja, ze zullen het toch eens moeten leren. Maar yuk :puke: ik kan nou niet zeggen dat ik daar naar uit kijk...
(ja, ja, ik weet het, Barfwatje etc. ::))

Wat voor zwaar geschut moet ik mee brengen om zo'n beest in stukjes te krijgen (helemaal als ie nog enigsinds bevroren is)? Ik heb nu een paar keer geprobeerd een kippennek in kleine stukjes te krijgen (voor Stig destijds, hij vond het wel lekker), maar daar kom ik amper doorheen :-\

En heb je nog meer suggesties voor stukjes vlees? Ik heb namelijk nog niet zoveel ervaring met barf, alleen met kvv...? (alleen kuiken, kippennek en rosbief, that's it).
Ik zou ze eventueel ook wel muisjes of andere kleine knaagdiertjes willen geven, maar ik heb geen flauw idee waar ik die in de regio Almere zou kunnen krijgen.
Door Loeka
#736621
Riblab, soepvlees, kipfilet, platgeslagen nekjes. Enne die muizen kun je bij bijna elke dierenwinkel wel kopen volgens mij. Meestal zijn het hele kleine muisjes en in verhouding duur. Maar voor de kittens om te wennen misschien juist wel handig dat formaat.
Door Mieuw
#736685
Loeka schreef: Enne die muizen kun je bij bijna elke dierenwinkel wel kopen volgens mij. Meestal zijn het hele kleine muisjes en in verhouding duur. Maar voor de kittens om te wennen misschien juist wel handig dat formaat.
Euh... We hebben het hier wel over al dode muizen hè?
De enige muizen die ik tot nog toe bij de dierenwinkel ben tegen gekomen leefden nog en stonden in kooitjes naast russiche dwerghamsters en langharige cavia's... Ik heb nog nooit dode muizen in een dierenwinkel gezien...

Gister schoot mij nog te binnen dat ik ook weleens in zo'n 'terrarium winkel' zou kunnen kijken (je weet wel, zo'n zaak waar ze slangen en spinnen enzo verkopen). Slangen eten tenslotte ook muizen. Maar AAAAHRG :o :o :o de gedachte om vrijwillig een zaak in te lopen waar ze spinnen hebben groter dan een dubbeltje doet aan alle kanten de rillingen over m'n rug lopen :spider:
Door *Robin*
#736705
;D

Ik heb bij mij in de buurt ook zo'n slangenwinkel zitten, junglecorner... daar verkopen ze ook allerhande knaagdieren... volgens mij maken ze die dood als je ze komt kopen... je moet er even naar vragen denk ik... maar een terrariumwinkel zou goed kunnen hoor... en bij deze jungle corner heb ik geen spinnen gezien... alleen slangen en andere reptielen ;)
#736714
Jahoor, dooie muizen, ratten, hamsters e.d. en die zijn idd bedoeld voor reptielen en roofvogels.
En die spinnen .... die zitten veilig in hokkies hoor ;D Hoewel ik eerlijk toegeef dat ik ook altijd vreselijk jeuk krijg in het insectenhuis in de dierentuin. Vooral bij die reuzenkakkerlakken :P

Maar ik zou als ik jou was gewoon beginnen met wat gewoner vlees, de dingen die je zelf ook eet (tenzij je natuurlijk een veggie bent, zoals ik ;D).
Benodigdheden: een goed vleesmes met een wetstaal; stevige snoeischaar; hamertje; evt. klein bijltje. Een kapmes zoals ze bij de tuinwinkel verkopen is ook goed. Verder als je het barfen serieuzer wilt aanpakken: een vleesmolen. Kin je voor een paar euro op Marktplaats kopen. Neem een grote, nummer 8 of 10, dan kun je er nl heel goed kipkarkassen, kwartelkarkassen, eendennekken e.d. in malen.

Met het hamertje mep je kippennekken en eendennekken en vleugeltjes lekker plat. Als je dat binnen doet is het slim om het te bewerken spul in een stevige plastic zak te doen ivm het spatten van het bloed ;D LEg het op een stevige snijplank, anders sla je je aanrecht aan gruizels.
Na het meppen kun je ze met je snoeischaar in stukkies knippen, of met je vlijmscherpe mes snijden.
Kipfilet is heel makkelijk te snijden en ook makkelijk te eten voor kleine katjes, het is zacht.
Een sardientje gaat er ook vast wel in, of een stukje vis (zalm, panharing, kabeljauw).
Eendagskuikens trek ik persoonlijk in stukken, OK, luguber, maar snel. Wil je echt kleine stukjes dan is knippen met de snoeischaar een optie. Let op het spatten van de maaginhoud, daar zit meestal wat dooier in en dat kan zo lekker in het rond spetteren.
Runderlappen, de goedkoopste die je kunt vinden, of vraag aan je slager om rundergehakt maar dan ongemalen. Rundergehakt an sich kun je ook goed voeren.
Heel goed voer zijn bv kwartels. Die kun je niet bij elke super kopen maar bv wel bij de Makro of Sligro. Daar verkopen ze ook karkasjes trouwens. Kwartelbotjes zijn dun en zacht, je kunt ze heel makkelijk kleinsnijden of -knippen en kittens kunnen die botjes waarschijnlijk wel aan. Ook lekker bot om te malen zijn parelhoen-, duiven- en fazantenkarkassen. De Sligro verkoopt die, voor koks die er bouillon van trekken.
Verder is lamsvlees en geitenvlees heel geschikt, daarvoor kun je het beste naar een Islamitische slager. Niet echt goedkoop maar wel lekker voor de ukkies.

Nou, volgens mij kun je weer ff vooruit ;D ;D
Door Mieuw
#738971
Ik zie bij onze Albert Heyn weleens kippenhartjes en/of kippenlevertjes liggen. Kunnen ze dat ook krijgen?
En zo ja, kunnen ze het dan 'zo' krijgen, of moet ik het nog kleiner maken en/of mixen met iets anders?
#739051
Kippenhart en -lever is prima te kanen voor katten, en dat hoef je niet te snijden, dat kunnen ze makkelijk zo aan. Van lever kunnen ze wel een tikkie aan de dunne gaan dus ik meng dat meestal door de rest van het voer, vooral iets met botten.

Bij de poelier op de markt zijn dat soort zaken trouwens meestal goedkoper.
Door Mieuw
#739146
Kruimel schreef: Kippenhart en -lever is prima te kanen voor katten, en dat hoef je niet te snijden, dat kunnen ze makkelijk zo aan. Van lever kunnen ze wel een tikkie aan de dunne gaan dus ik meng dat meestal door de rest van het voer, vooral iets met botten.

Bij de poelier op de markt zijn dat soort zaken trouwens meestal goedkoper.
Goeie tip :thumbsupup: daar ga ik woensdag eens even naar informeren. Woensdag komt Canis Naturalis ook weer m'n bestellinkje afleveren, mét kippenkarkas dit keer, dus dan kan ik dat mooi mengen met de levertjes.

Oh, en vandaag hebben de babies voor het eerst haring gegeten. Het ging er in als zoete koek!
Door Femke
#739338
Mieuw schreef: Goeie tip :thumbsupup: daar ga ik woensdag eens even naar informeren. Woensdag komt Canis Naturalis ook weer m'n bestellinkje afleveren, mét kippenkarkas dit keer, dus dan kan ik dat mooi mengen met de levertjes.

Oh, en vandaag hebben de babies voor het eerst haring gegeten. Het ging er in als zoete koek!
geweldig! Dit vind ik echt super om te lezen! :yeah: :yeah:

Overigens zou ik denk ik wel het percentage orgaanvlees in de gaten houden. In KVV zit vaak al een riante hoeveelheid, en als je daarnaast veel orgaan gaat voeren zijn de verhoudingen een beetje zoek.
Door Nelly
#742124
Gewoon "buiten" gaan wonen. Ik woon hier aan de rand van het bos en jullie willen niet weten waar mijn katten af en toe mee thuis komen. Gelukkig eten ze die beestjes
meestal zelf op, maar af en toe, zoals een paar dagen geleden, laten ze iets liggen, bijv. in de keuken, zoals een van mijn lieffies een paar dagen geleden deed..  Dus ik al mijn moed bijelkaar geraapt; een dik pak keukenpapier gepakt en het lijkje opgeraapt, althans, wat er van over was. Het was te groot voor een muis, ratten zitten hier niet, dus moet het een mol of, erger nog, een eekhoorntje zijn geweest. En ja, wat moet je daar dan verder mee? Katten zijn en blijven roofdieren en ik denk dat het onzin is om ze te straffen voor hun natuurlijke gedrag.
#743305
Hallo,
tuurlijk straf je ze daar niet voor. Het is helemaal een compliment als ze hun dooie dieren bij de deur leggen, want dan hebben ze het voor jou gevangen.

Maar ik lees toch nog niet of kittens nou ander voer nodig hebben. De kittens hier zijn zeg maar 10 en 11 weken...kunnen ze dan gewoon carnibest eten? Is dat genoeg? Ze vinden het wel erg lekker...

groet,
inge
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door