Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#735502
Eventje een berichtje over Didot en het uitproberen van nieuwe eiwit bronnen:
Twee weken terug zijn we naar onze nieuwe d.a. geweest en met haar toestemming geven we nu naast zijn dieet brok één maaltijd met eierschaalpoeder( of gistocal) twee sardientjes , groentemix (sperciebonen, wortel, spinazie) en een klein beetje bruine rijst.
wij helemaal blij want we zouden nu dan toch iig een beginnetje maken om weer terug naar barf te gaan en we waren erg positief in gesteld.

Maar helaas na een dagof drie/vier begon Didot weer  te jeuken en het haar valt er nu met plukken uit. Ik heb toch nog een poosje doorgezet want het kan ook ontgiften zijn, maar nu loopt het toch weer de spuigaten uit, hij heeft weer schilfers en rode vlekken en de korsten komen ook weer :'(

Ik wordt er nu toch wel  moedeloos van...onze pup die  nog nooit een brokje gegeten had is van af 14 maanden op een vis/rijst brok :( en ik weet nu niet meer wat ik er nog aan kan doen..
Rijst gaat altijd goed en koolvis ook dan is zijn binnen notime van de klachten af, maar dat is toch geen eten voor een hond???!!!

Misschien dat julllie me niet kunnen helpen, maar ik moest het toch ff kwijt.
Door Elise
#735506
Jeetje ik kan me je moedeloosheid helemaal voorstellen. Spike is ook zo'n hond waar we al jaren mee tobben. Uiteindelijk ontwikkelde hij steeds nieuwe allergie voor nieuwe vleessoorten, vis is helemaal uit den boze. Maar het is zo vreselijk he om je hond continue zo te zien jeuken...??
Nu staat ie ook op een vegetarische brok en het gaat goed, maar ik wil toch weer terug naar vers, dus gaan we weer beginnen met struis erbij. Ik weet dat het niet mee valt, maar blijf volhouden hoor!

Ik ken verder niet het hele verhaal van Didot, en weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd (ik neem aan dat eend, paard, geit, struis, hert allemaal al de revue zijn gepasseerd), maar veel sterkte hoor, soms voelt het gewoon heel rot :-*
Door pallas
#735511
Gelukkig hebben we bewust nog niet alles geprobeert en dat kwam ook omdat ie overal zo slecht op reageerde. Toen we uit eindelijk op de vis en rijst gingen werd het eindelijk rustig en heeft Didot drie dagen geslapen. Omdat hij niet op gewicht bleef is Hij na 3maanden overgestapt op een vis/rijst brok (dat was ook nog zoeken hoor) een echte Hypo brok, dat ging helemaal mis!! na een uur of twee kreeg hij alweer jeuk en vlekken en dan had hij maar 100gr gegeten!

We hebben er dus maar voor gekozen dat hij redelijk op gewicht zou komen en da er tenmisten een redelijke vacht op zijn velletje zou staan voordat we weer eens zouden proberen...
maar helaas naast witvis lukt het dus nog niet :(
Door Elise
#735528
Zie je het niet zitten om naast de brokken, heel voorzichtig met bijvoorbeeld alleen een beetje eendenvlees of alleen een beetje struisvogelvlees te gaan beginnen? Het hoeft niet meteen een hele maaltijd te zijn, ik begin dan bijvoorbeeld met wat vlees tussendoor, gewoon om te bekijken wat er gebeurd. Gaat dat een week prima, dan zou je misschien kunnen proberen eens een hele maaltijd te geven. Ik zou het alleen niet geven in combinatie met een groentenmix/bruine rijst, gewoon alleen puur het vlees.
Door pallas
#735735
Elise schreef: Zie je het niet zitten om naast de brokken, heel voorzichtig met bijvoorbeeld alleen een beetje eendenvlees of alleen een beetje struisvogelvlees te gaan beginnen? Het hoeft niet meteen een hele maaltijd te zijn, ik begin dan bijvoorbeeld met wat vlees tussendoor, gewoon om te bekijken wat er gebeurd. Gaat dat een week prima, dan zou je misschien kunnen proberen eens een hele maaltijd te geven. Ik zou het alleen niet geven in combinatie met een groentenmix/bruine rijst, gewoon alleen puur het vlees.
Eend heeft Didot in zijn eerste jaar wel eens gegeten (niet erg vaak maar toch) en dat is op termijn nog wel een optie denk ik.
Het lijkt me voor nu beter om hem eerst weer zonder jeuk te krijgen, dus alles weer terug naar het oude helaas :(
rijst en groente kan het probleem niet zijn en ik geef dan liever een volledige (kleine) maaltijd dan dat ik het meng  met brokken. Waarom geef jij het liever zonder groente?
Door Elise
#735792
pallas schreef: Eend heeft Didot in zijn eerste jaar wel eens gegeten (niet erg vaak maar toch) en dat is op termijn nog wel een optie denk ik.
Het lijkt me voor nu beter om hem eerst weer zonder jeuk te krijgen, dus alles weer terug naar het oude helaas :(
rijst en groente kan het probleem niet zijn en ik geef dan liever een volledige (kleine) maaltijd dan dat ik het meng  met brokken. Waarom geef jij het liever zonder groente?
Ik geef niet perse liever zonder groente. Maar als ik er achter wil komen hoe hij reageerd op een vleessoort, dan wil ik niet het risisco lopen dat hij daar een reactie op geeft, en ik dus een verkeerd beeld heb bij die vleessoort.
Overigens meng ik de maaltijden niet, ik geef het als extra kleine maaltijd.
Tuurlijk is het belangrijk hem nu jeuk vrij te krijgen, maar misschien kan je weer gaan proberen vers toe te voegen als hij weer het mannetje is ;)
Succes!
Door pallas
#735807
Elise schreef: Ik geef niet perse liever zonder groente. Maar als ik er achter wil komen hoe hij reageerd op een vleessoort, dan wil ik niet het risisco lopen dat hij daar een reactie op geeft, en ik dus een verkeerd beeld heb bij die vleessoort.
Overigens meng ik de maaltijden niet, ik geef het als extra kleine maaltijd.
Tuurlijk is het belangrijk hem nu jeuk vrij te krijgen, maar misschien kan je weer gaan proberen vers toe te voegen als hij weer het mannetje is ;)
Succes!
Dat hij niet op de rijst en deze groenten reageert dat wisten we al, dus kan het er wel veilig bij ;)
Ach als we weer over deze "dip" heen komen zullen we wel weer proberen, want opgeven...dat nog niet hoor!
Maar soms wordt je wel eens moedeloos en vraag je je af wat er toch mis gegaan is.
En dat het dan niet lukt met geit (had ie nog nooit gehad) of paard (ook helemaal nieuw) dan snap ik het gewoon ff niet meer :-\
onder tussen heeft hij dan een soort mislukt poedelkapsel: volle kraag en broek maar er tussen zit maar een heel dun vachtje op de flanken. vooral als je hem als pup dan hebt gekent, valt het allemaal nogal tegen met de vacht.
Menigeen dacht dat het een poolhond moest worden zo'n giga vacht stond erop!
't is gewoon heel sneu, dat is alles..
Door Elise
#735809
Sneu is het zeker. Zeker omdat je zo je best doet, ik heb ook weleens van die dipdagen hoor ;)
Hoop dat Didot snel weer jeukvrij is en weer een mooie jas aan heeft :-*
Door Nonique
#735815
Ik ben nog nieuw hier, dus weet niet zo goed of je al zeer veel geprobeerd hebt.

Astra, Bouvier (op 11 jarige leeftijd R.I.P.) had een vergelijkbaar probleem in haar zeer jonge leventje - rode vlekken, huid uitslag en vreselijke jeuk waardoor ze zich nare plekken beet. Haar lab uitslagen gaven een warboel aan waardes weer, dat zeer waarschijnlijk een ernstige voedselallergie als oorzaak droeg.
Toen ze anderhalf jaar was heb ik haar voedingspatroon totaal stilgelegd op simpel particulier advies (want alles met DA had niet geholpen), 2 dagen laten vasten met enkel een kopje karnemelk in de ochtend en op de derde dag ben gestart met enkel nog maar vlees voeren. Zo ver ik terug kan herinneren verdween haar jeuk zeer snel en met enkele weken begon haar vacht weer te groeien en waren de lelijke plekken genezen.
Pas toen we wisten dat ze goed op vlees reageerde, zijn we gaan zoeken naar andere dingen die ze kon verdragen;
Wat verdroeg zij echt oa beslist niet:
- granen (dus geen brood)
- peulvruchten
- boon soorten

Je berichtje klinkt voor mij dus zeer herkenbaar.
Mogelijk kun je iets met bovenstaande, ik hoop het voor je want het is toch zo naar als je maatje gebukt gaat onder huidproblemen en vreselijke jeuk.

Groetjes,
Monique

Edit:
ps: zij reageerde dus ook totaal niet goed op zeer veel broksoorten, waar dus vaak granen in verwerkt zitten.
Laatst gewijzigd door Nonique op zo 01 apr 2007, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#735823
Nonique schreef: Ik ben nog nieuw hier, dus weet niet zo goed of je al zeer veel geprobeerd hebt.

Astra, Bouvier (op 11 jarige leeftijd R.I.P.) had een vergelijkbaar probleem in haar zeer jonge leventje - rode vlekken, huid uitslag en vreselijke jeuk waardoor ze zich nare plekken beet. Haar lab uitslagen gaven een warboel aan waardes weer, dat zeer waarschijnlijk een ernstige voedselallergie als oorzaak droeg.
Toen ze anderhalf jaar was heb ik haar voedingspatroon totaal stilgelegd op simpel particulier advies (want alles met DA had niet geholpen), 2 dagen laten vasten met enkel een kopje karnemelk in de ochtend en op de derde dag ben gestart met enkel nog maar vlees voeren. Zo ver ik terug kan herinneren verdween haar jeuk zeer snel en met enkele weken begon haar vacht weer te groeien en waren de lelijke plekken genezen.
Pas toen we wisten dat ze goed op vlees reageerde, zijn we gaan zoeken naar andere dingen die ze kon verdragen;
Wat verdroeg zij echt oa beslist niet:
- granen (dus geen brood)
- peulvruchten
- boon soorten

Je berichtje klinkt voor mij dus zeer herkenbaar.
Mogelijk kun je iets met bovenstaande, ik hoop het voor je want het is toch zo naar als je maatje gebukt gaat onder huidproblemen en vreselijke jeuk.

Groetjes,
Monique

Edit:
ps: zij reageerde dus ook totaal niet goed op zeer veel broksoorten, waar dus vaak granen in verwerkt zitten.
Didot heeft vanaf pup altijd vers vlees gegeten en nooit brok, daar toe zijn we pas gedwongen door alle toestanden (hij was toen bijna 18 maand. Het probleem is dus ook niet de brok maar juist het weer terug willen/ kunnen naar vers (barf)
Door Nonique
#735829
Tjee !
Het is voor het eerst dat ik verneem dat zoiets ook al ontstaat bij vlees van poelier of slager....
Laat ik hopen voor je dat het niet aan het vlees ligt, want in bijna alle broksoorten zit vlees verwerkt.
Door pallas
#735833
Nonique schreef: Tjee !
Het is voor het eerst dat ik verneem dat zoiets ook al ontstaat bij vlees van poelier of slager....
Laat ik hopen voor je dat het niet aan het vlees ligt, want in bijna alle broksoorten zit vlees verwerkt.
ja dus, hij staat nu alweer bijna een half jaar op een brok met alleen maar witvis en tapioca (soort zetmeel zonder gluten) vandaar dat we het nu eerst eens met een andere vissoort wouden proberen...maar helaas (nog) geen succes.
Door Nonique
#735837
Wat erg joh....
nou ik ga je verhaal met hoge intresse volgen.

Pffff ik voel met je mee, het is vreselijk als je je maatje zo'n ellende ziet hebben, want jeuk is vreselijk.

ps: kan geen vlo of dergelijke veroorzaker? We hebben een zeer zachte winter gehad en die krengetjes kunnen ook een boel ellende aanrichten als je dier er allergies op reageerd. En dan is 1 zo'n naar beestje ook al barre ellende.

Joh, sterkte met zoeken naar de oorzaak

Edit: type fout (ben ik goed in, wil vaak te snel  :P)
Laatst gewijzigd door Nonique op zo 01 apr 2007, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#735842
Nonique schreef: Wat erg joh....
nou ik ga je verhaal met hoge intresse volgen.

Pffff ik voel met je mee, het is vreselijk als je je maatje zo'n ellende ziet hebben, want jeuk is vreselijk.

ps: kan geen vlo of dergelijke veroorzeken? We hebben een zeer zachte winter gehad en die krengetjes kunnen ook een boel ellende aanrichten als je dier er allergies op reageerd. En dan is 1 zo'n naar beestje ook al barre ellende.

Joh, sterkte met zoeken naar de oorzaak
gelukkig hebben we al een heel traject met hem doorlopen en weten we wat we er aan kunnen doen.
En dat is nu voorlopig terug op de koolvis/rijst en de speciale brok.
De jeuk is niet verschikkelijk erg hoor, maar zover laten we het dus ook niet komen! Dat hebben we eerder ook meegemaakt en dat willen we dus niet weer!
We stoppen nu met de sadientjes en met een dag of drie/vier is alle jeuk als het goed is weg.
Het herstel van de vacht, tja dat is nogal eens verschillend, dat kan dan wel weer lang duren het moet gewoon weer aangroeien helaas.

en dan daarna weer eens opzoek naar een andere mogelijkheid..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door