Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ozzy
#735741
Hoi

Mijn hond  is nu 13 weken en eet KVV nu wil ik gaan Barfen.
Heb hem van de week een kipvleugeltje gegeven en geproobeerd deze vast te houden zodat hij het kan leren maar hij was zo schrokkerig  (in mijn handen bijten)dat ik het los moest laten. Het eerste gedeelte van de vleugel ging goed maar de tweede helft slikte hij gewoon door.
Heb nu een kippestrotje geprobeerd. Eerst een klap met de hamer erop en proberen maar weer. Zelfde ritueel vast houden lukte niet hij slikte het in een keer door.

Mijn vraag nu kan dit kwaad moet ik gewoon doorgaan zoals ik het nu doe,en leert hij zelf goed te kauwen of moet ikeen andere methode hanteren.

Ozzy
Door Lizzy
#735812
Hoi Ozzy, echt kauwen doen honden sowieso niet. Hun kaak is niet in staat om kauw bewegingen te maken, dus wat ze doen is het bot kraken. Of er stukjes vanaf eten. Ik weet niet wat voor hond jouw pupsel is, maar waarschijnlijk een middelgrote/grote hond. Kippennekken en vleugels worden dan inderdaad al in z'n geheel ingeslikt. Bij kippennekken is dat niet erg, bij vleugels is dat vervelend door het bochtje wat het bot maakt. Deze kun je inknippen met een snoeischaar. Ik ben mijn pup wel dit soort vleesbot blijven voeren, puur uit financieel oogpunt. Op deze leeftijd altijd grotere vleesbotten van kleinere dieren voeren: kan wel, maar is vrij duur. En echt grote botten worden nog niet zo makkelijk gegeten door een kleintje. Dus je kunt 2 dingen doen: je kunt grotere vleesbotten van kleine dieren voeren zoals daar zijn: delen van hele kip, delen van hele parelhoen of de karkassen, eendkarkas, delen van hele eend, konijn, kwartel, etc. Je kunt dat ook afwisselen met kippennekken en vleugels, die je inknipt.

Je kunt de vleesbotjes trouwens beter vasthouden als je een washand om je hand doet. Dan heb je meer grip. Sommige pups leren zo beter om er stukjes van te bijten. Maar mijn pup werd er alleen maar hebberiger van, van uit de hand voeren dus voor mijn pup was het niks.
Door ozzy
#735816
Hoi Lizzy

Mijn Pupsel is een engelse basset.
Vasthouden????  Hij bijt mijn vingers eraf. Hij is nogal verzot op eten.
Omdat hij zo schrokkerig eet durf ik dus ook geen grotere boten te geven.
Aangezien ik een beginnend Barfer ben vind ik het dus allemaal best wel eng. Maar als ik zie hoe hij reageert op dit eten dan wil ik toch zeker wel gaan uitbreiden.

Ozzy
Door Lizzy
#735822
ozzy schreef: Hoi Lizzy

Mijn Pupsel is een engelse basset.
Ohwww heerlijk een Basset Hound pupsel!!! FOTO's! ;D ;D
Vasthouden????  Hij bijt mijn vingers eraf.
Proest ;D!! Een echte Basset ;D!

Hij is nogal verzot op eten.
Omdat hij zo schrokkerig eet durf ik dus ook geen grotere boten te geven.
Aangezien ik een beginnend Barfer ben vind ik het dus allemaal best wel eng. Maar als ik zie hoe hij reageert op dit eten dan wil ik toch zeker wel gaan uitbreiden.

Ozzy
Nou, dan bleef ik gewoon lekker geplette kippennekken, eendennekken, kipvleugels, hele kwarteltjes, halve zalmkoppen, parelhoenkarkasjes, konijnenboutjes, etc. voeren. En dan krijg jij in de loop der weken echt wel meer vertrouwen. En als je harde rechte botjes en gebogen botjes even een tikje met een vleeshamer of knip met een snoeischaar geeft: dan komt het echt goed!
Door Nonique
#735824
Soms wil het helpen als je jongere honden juist grotere stukken geeft welke ze niet ineens kunnen doorslikken. Ze leren daar sneller en beter mee dat ze hun voer stuk moeten bijten in te verorberen brokken/happen (want t.a.v. kauwen sluit ik me aan bij lizzy). Als je grotere stukken geeft, bijvoorbeeld een hele kippenbout, bewerken je deze vooraf met een vleeshakbijl. Zo hak je het bot toch in veilige stukjes maar laat de bout uit 1 stuk. Je jonge snuiter zal een hele bil al snel te groot vinden om ineens door te slikken. Is hij de eerste keer toch wat te gulzig, richt dit geen schade aan (hakbijl veiligheid). De 2e of 3e keer zal hij door krijgen dat het toch smakelijker is om eerst te verorberen stukken te bijten en dat eigenlijk ook nog heerlijk voelt voor zijn tanden/gebit en wissel kwaaltjes.

Overigens is dit ook praktisch als je zelf nog bang/onzeker bent voor verslikking.

Grote happen of stukken doorslikken is geen enkel probleem.
De darmen van de hond zijn wild op grotere stukken vlees  ;)

Groetjes,
Monique
Door Lizzy
#735825
Nonique schreef: Soms wil het helpen als je jongere honden juist grotere stukken geeft welke ze niet ineens kunnen doorslikken. Ze leren daar sneller en beter mee dat ze hun voer stuk moeten bijten in te verorberen brokken/happen (want t.a.v. kauwen sluit ik me aan bij lizzy). Als je grotere stukken geeft, bijvoorbeeld een hele kippenbout, bewerken je deze vooraf met een vleeshakbijl. Zo hak je het bot toch in veilige stukjes maar laat de bout uit 1 stuk. Je jonge snuiter zal een hele bil al snel te groot vinden om ineens door te slikken. Is hij de eerste keer toch wat te gulzig, richt dit geen schade aan (hakbijl veiligheid). De 2e of 3e keer zal hij door krijgen dat het toch smakelijker is om eerst te verorberen stukken te bijten en dat eigenlijk ook nog heerlijk voelt voor zijn tanden/gebit en wissel kwaaltjes.

Overigens is dit ook praktisch als je zelf nog bang/onzeker bent voor verslikking.

Grote happen of stukken doorslikken is geen enkel probleem.
De darmen van de hond zijn wild op grotere stukken vlees  ;)

Groetjes,
Monique
Ja, ik ben het hier helemaal mee eens. In mijn ogen is dat de beste oplossing. Maar ja, uit de reactie van Ozzy krijg ik de indruk dat ze juist geen grotere botten durven te geven (van kleinere dieren).... Dan is voorbewerken een 2de beste oplossing. Maar 1ste beste oplossing vind ik inderdaad ook : grotere delen vleesbot van kleinere dieren. Dus bijv. een deel van een hele kip of eend of een hele kwartel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door