Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door krista
#734825
Dit weekmenu heb ik samengesteld, en ik had graag jullie mening hierover gehad.
Mijn hond is een bordeaux dog van 4jaar en weegt een 60kg, hij heeft altijd korrels gekregen (vele merken van korrel geprobeerd), hij had altijd een stinkende vachtgeur, bobbeltjes op zijn huid en heel veel haaruitval, er zat geen energie in hem, hij was niet levendig en hij voelde zich niet goed, dat zag je gewoon aan hem(ik denk dat zijn lever ziekjes was, telkens als ik mijn hand op zijn buik legde gromde hij),ik ben er veel mee naar de dierenarts geweest.  Tot ik barfplaats ontdekte, en ik zelf een menu samengesteld heb, dit menu geef ik nu toch al een paar maanden, de stank is zo goed als verdwenen, af en toe heeft hij nog een bobbeltje, maar haaruitval heeft hij nog wel heel veel. Graag had ik geweten wat jullie van mijn weekmenu vinden, zodat ik het kan aanpassen en wat ik tegen die haaruitval kan doen, ik wil het beste voor mijn hond en ik wil dat hij zich uiteindelijk echt goed kan voelen, ik dank jullie op voorhand.
Groetjes Krista

Maandag: - 250gr kipkarkas, 350gr kippenhartjes
       
                 - 1kg verse vis (haring, makreel,...), 250gr groentenmix

Dinsdag:   -350 gr kipkarkas
                 
                 - 1kg paardenvlees, 250gr groentenmix, 1eidooier
 
Woensdag: - 1 runderstrot
   
                   - 700gr kippennekken, 500gr kippenlever, 250gr groentenmix

Donderdag: -1 zalmkop

                    -2 zalmkoppen, 250gr groentenmix

Vrijdag: - geweekte granen, yoghurt+fruit

              - gekookte granen en peulvruchten, shiitake paddestoelen, 250gr groentenmix

Zaterdag: -1/2 parelhoen

                 - 700gr kippennekken, 500gr rundshart, 250gr groentenmix

Zondag: - 500gr pens
     
               700gr kippennekken, 400gr kalkoenvlees, 250gr groentenmix, 1 eidooier

Elke ochtend krijgt hij een koffielepeltje borage olie, en s'avonds tarwekiemolie
3x in de week krijgt hij yoghurt met fruit en noten en zaden
Door Mevroi Kruim
#734827
Hoi Krista, wat fijn dat het zoveel beter gaat met jouw hond! En fantastisch dat je bent gaan barfen joh!

Zo op het eerste gezicht vind ik je menu lang niet slecht. Je voert 6 diersoorten, da's heel mooi, en dan reken ik de vis als 1 soort dus eigenlijk nog meer soorten. Je voert bot, spier en orgaan dus da's ook goed. Voor de percentages moet je Lizzy hebben, daar ben ik te lui voor  :-[

Paar puntjes:

De granen en peulvruchten, daar zet ik grote vraagtekens bij. In mijn optiek is dat geen hondenvoer. Ik zou dat zelf weglaten en inplaats daarvan extra spiervlees en bot voeren.

Qua bot zou ik kijken of je aan bv lams- of geitenribben kunt komen, dat zijn hele geschikte botten voor een grote hond en het geeft wat meer variatie, en meer te knagen.

Ik vind zelf 2x per week een flinke vismaaltijd nogal veel, 1x per week zou ik voldoende vinden.

Het ei kun je gerust in z'n geheel voeren, met schaal, da's prima. Je kunt er ook best 2 a 3 per week geven.
Door Lizzy
#734941
[quote="krista"]
Dit weekmenu heb ik samengesteld, en ik had graag jullie mening hierover gehad.
Mijn hond is een bordeaux dog van 4jaar en weegt een 60kg, hij heeft altijd korrels gekregen (vele merken van korrel geprobeerd), hij had altijd een stinkende vachtgeur, bobbeltjes op zijn huid en heel veel haaruitval, er zat geen energie in hem, hij was niet levendig en hij voelde zich niet goed, dat zag je gewoon aan hem(ik denk dat zijn lever ziekjes was, telkens als ik mijn hand op zijn buik legde gromde hij),ik ben er veel mee naar de dierenarts geweest.  Tot ik barfplaats ontdekte, en ik zelf een menu samengesteld heb, dit menu geef ik nu toch al een paar maanden, de stank is zo goed als verdwenen, af en toe heeft hij nog een bobbeltje, maar haaruitval heeft hij nog wel heel veel. Graag had ik geweten wat jullie van mijn weekmenu vinden, zodat ik het kan aanpassen en wat ik tegen die haaruitval kan doen, ik wil het beste voor mijn hond en ik wil dat hij zich uiteindelijk echt goed kan voelen, ik dank jullie op voorhand.
Groetjes Krista

Maandag: - 250gr kipkarkas, 350gr kippenhartjes
       
                 - 1kg verse vis (haring, makreel,...), 250gr groentenmix

Dinsdag:   -350 gr kipkarkas
                 
                 - 1kg paardenvlees, 250gr groentenmix, 1eidooier
 
Woensdag: - 1 runderstrot
   
                   - 700gr kippennekken, 500gr kippenlever, 250gr groentenmix

Donderdag: -1 zalmkop

                    -2 zalmkoppen, 250gr groentenmix

Vrijdag: - geweekte granen, yoghurt+fruit

              - gekookte granen en peulvruchten, shiitake paddestoelen, 250gr groentenmix

Zaterdag: -1/2 parelhoen

                 - 700gr kippennekken, 500gr rundshart, 250gr groentenmix

Zondag: - 500gr pens
     
               700gr kippennekken, 400gr kalkoenvlees, 250gr groentenmix, 1 eidooier

Elke ochtend krijgt hij een koffielepeltje borage olie, en s'avonds tarwekiemolie
3x in de week krijgt hij yoghurt met fruit en noten en zaden
[/quote]

Hoi Krista, wat geweldig om te lezen dat het zoveel beter gaat met jullie hond! Prachtig!!!

Ik wil de percentages graag voor je uitrekenen, maar ik heb wel alle gewichten nodig van de dingen die je geeft.

Ik sluit me qua puntjes helemaal bij Kruimel aan. De granen/peulvruchten zou ik zelf echt subiet weg laten. Ik vind het ook geen hondenvoer en bovendien: mocht jouw hond al een lichte gevoeligheid hebben voor niet-honden-eten: dan zijn dit zeker de spullen waar ie op zal reageren. Ik denk, zo te lezen, dat je hier en daar nog best graag verbetering zou willen zien en ik denk dat het weglaten van deze spullen daar wel eens bij zouden kunnen helpen.

Ik zou zelf ook geen 3 zalmkoppen + 1 kilo vis in de week geven. Dat vind ik ook erg veel. Ik zou het bij 1 keer per week laten en dan bijv. 1 zalmkop en eventueel nog wat andere vis. Of 2 zalmkoppen maar dat vind ik wel maximaal.

Ik zou zelf ook geen tarwekiemolie aan deze hond geven. Tarwekiemolie is ook een voedingsmiddel waar honden nog wel eens op reageren. En niet goed op reageren. Ik neem aan dat je dit voor de vitamine E geeft? Voor vitamine E kun je ook wat gemalen noten/zaden geven en groene groentes, eieren, lever, niertjes, etc. Wil je persee extra vitamine E geven: kun je een supplement overwegen of geef dan liever zonnebloemolie. Daar komen minder reacties op dan op tarwekiemolie.
Door krista
#735024
Ik dank jullie voor de reactie, ik ga vandaag nog het  menu aanpassen.
Nu heb ik nog twee vraagjes, ik geef mijn hond 3% van zijn lichaamsgewicht aan eten, maar als hij zijn eten op heeft, zie je gewoon dat hij niet genoeg heeft, hij kan blijven eten, hoe zou dat kunnen komen?
En dan die haaruitval, zou hij misschien tekorten hebben aan vitaminen of zo, zou ik misschien iets moeten bijgeven?
groetjes, Krista
Door Lizzy
#735239
[quote="krista"]
Ik dank jullie voor de reactie, ik ga vandaag nog het  menu aanpassen.
Nu heb ik nog twee vraagjes, ik geef mijn hond 3% van zijn lichaamsgewicht aan eten, maar als hij zijn eten op heeft, zie je gewoon dat hij niet genoeg heeft, hij kan blijven eten, hoe zou dat kunnen komen?
En dan die haaruitval, zou hij misschien tekorten hebben aan vitaminen of zo, zou ik misschien iets moeten bijgeven?
groetjes, Krista
[/quote]

Ik denk niet dat je moet kijken naar "zou mijn hond nog meer lusten", maar naar hoe hij eruit ziet. Is ie te mager? Want dan kun je hem best wat meer geven. Maar is hij zo goed: dan zou ik gewoon niet meer geven. Ik weet niet of je 1 of 2 keer per dag voert, maar sommige honden hebben er baadt bij wanneer de baas ze maar 1 keer per dag te eten geeft.

De haaruitval: gezien je prima menu (waar nog wel wat aan veranderd kan worden zoals Kruimel en ik hebben aangegeven) lijkt me een vitamine tekort zeer onwaarschijnlijk. Ik denk eerder dat het met ontgiften te maken heeft. Je kunt hem een beetje oppeppen en boosten met chlorella. Dat is een zeer gezond zoetwateralgje dat ook helpt bij het ontgiften. Bovendien bevat het vetzuren, vitamines en mineralen.
Door Eef+Stippels
#735241
Fijn dat het zoveel beter gaat!

Ook ik zou de granen weglaten.

Ik dacht dat mijn honden veel aten, maar die van jou slaat alles  ;D
Door tiny
#739879
;D Wauw, dat ziet er goed uit. Wat een hoeveelheden joh! (goed bedoeld). Kom ik aan met mijn 150 gram per dag.. :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door