Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#734621
Ja hoor.... Ik weer... Alsof ik nog niet genoeg te verstouwen heb gekregen de afgelopen weken...
Iemand ooit van Murphy gehoord (je weet wel, die van de Wet van Murphy; "Alles wat fout kán gaan, gaat ook fout"). In elk geval, die Murphy heeft recentelijk z'n intrek in ons huis genomen...

Nou ja, in elk geval, het is zo dat 1 van mijn andere katten, Frieda, sinds afgelopen weekend niet meer wil eten en ze liep zo nu en dan over te geven. Nou is dat sowieso al belabberd, maar zij is 8 weken in verwachting :o :-\ Ik ben gelijk begonnen met dwangvoeren.

Heb haar afgelopen maandag meegenomen naar de DA die helemaal onderzocht heeft, maar heeft niets kunnen vinden. Uit mijn beschrijving op te maken denkt de DA dat Fried té zwanger is. Ze heeft ws. veel of heel grote kittens in haar buik die continu op haar maag drukken waardoor het voor Frieda voelt alsof ze vol zit. Daarom eet ze dus niet.
Ik ben haar nu aan het dwangvoeren en op dit moment krijgt ze elke 3 uur ong. 25 ml. Hill's a/d (dat schijnt een hoog energie gehalte te hebben.) m.b.v. een spuit. Meer kan ik op dit moment niet voor haar doen. En verder is het gewoon afwachten tot ze gaat bevallen. Maar goed, dat kan nog wel een week duren  :-\ :-\

In elk geval heb ik morgen weer een afspraak bij de DA voor controle en misschien bloedonderzoek (om dingen uit te sluiten, hoop ik...) maar het zit me toch niet lekker en heb ook eigenlijk geen zin om Fried heen en weer te moeten slepen.

Ik sta wederom stijf van de stress en de zorgen om m'n poezebeesten. Ik wil niet ook Frieda en haar babies verliezen :'(

Heeft iemand ervaring, tips, adviezen, iets..?
Door Ine
#734670
Ik neem aan, dat je met haar fokt en dit dus een gepland nestje is.
Ik zou me niet al te druk maken, want als ze goed gezond is verder, zal zij na de bevalling vast haar achterstand wel inhalen.
Ik weet niet, hoe lang een kat zonder eten kan, want dat ligt anders dan bij honden.
Rustig blijven, af en toe wat dwangvoeren en de bevalling afwachten.
(lekker makkelijk, als je je meisje zi ziet :-[)
Sterkte!!
Door Mieuw
#734680
Ine schreef: Ik neem aan, dat je met haar fokt en dit dus een gepland nestje is.
Ik zou me niet al te druk maken, want als ze goed gezond is verder, zal zij na de bevalling vast haar achterstand wel inhalen.
Ik weet niet, hoe lang een kat zonder eten kan, want dat ligt anders dan bij honden.
Rustig blijven, af en toe wat dwangvoeren en de bevalling afwachten.
(lekker makkelijk, als je je meisje zi ziet :-[)
Sterkte!!
Ja, het is een poesje om mee te fokken, maar dit is wel haar eerste nestje (en ze is vrij oud voor een eerste nest, 3,5 jaar).
Ze is van zichzelf al niet zo dik dus heeel veel reserves heeft ze niet. Normaal kan een kat max. 48 uur zonder eten (da's het maximum) maar bij zwangere katten neem ik aan dat het korter is. Ik heb in elk geval geen risico durven nemen...  :-\
Door Ponneke
#734683
Voor honden bestaat er een soort " astronauten voer.".....misschien zo iets  ook geschikt voor een poes?
het belangrijkste is dat ze drinkt.
Probeer eens bouillon van rundvlees.
Door Mieuw
#734687
Drinken doet ze vooralsnog wel.
Ik kan ook bij m'n DA wel even naar dat astronauten voer vragen, maar ze krijgt nu al op advies van de DA Hill's a/d (is ook behoorlijk geconcentreerd).

Bouillion kan ik nog wel even proberen, ik hoop dat dat helpt.
Door Loeka
#734730
Ik heb dit ook meegemaakt met mijn poes toen zij hoogzwanger was. Het schijnt normaal te zijn dat zij op een bepaald moment in de zwangerschap een paar dagen niet/slecht eten. Dit heeft te maken inderdaad met de darmen enz. die ruimte te kort komen door de groei van de kittens.
Mijn poes had toen 6 kittens van 95 tot 145 gram. Dit is heel zwaar voor een Somali, die kittens zijn normaal zo'n 80 gram. Achteraf was het dus logisch dat zij niet meer kon eten  :o
Als het goed is, moet ze als haar ingewanden wat gesetteld zijn weer gaan eten.
Ik had toen een schema waarop de verschillende stadia en "symptomen" beschreven stonden. Geen idee waar ik het gelaten heb, maar had het van internet. Google er anders even naar.

Sterkte en niet te veel stressen hè!  :bigarmhug: voor moeders, die heeft het nu zwaar.
Door Loeka
#734734
Ik heb nog iets gevonden:"She may also show a decrease in appetite and may even go off her food entirely a few days before the birth. If she stops eating for more than a couple of days, or if you notice a decrease in appetite for more than 3-4 days, consult your vet."
Door Mevroi Kruim
#734843
Jeetje, je krijgt het wel voor je kiezen!
Schiet die Murphy ff naar de maan joh  >:( >:(

Geen verstand van zwangere poezen, alleen van zwangere mensen, en zo'n kind formaal kamerolifant kan je idd behoorlijk dwars zitten.

Dwangvoeren als ze te lang niet eet lijkt mij een goed idee, mits ze er niet totaal van in de stress schiet. Ik zou gewoon kvv voeren, met desnoods een beetje extra vet. Dat is energiekrijk genoeg en licht verteerbaar. En omdat het gemalen is kun je het ook met wat water via een spuitje in de bek wurmen.
Door Mieuw
#735111
Loeka schreef: Ik heb dit ook meegemaakt met mijn poes toen zij hoogzwanger was. Het schijnt normaal te zijn dat zij op een bepaald moment in de zwangerschap een paar dagen niet/slecht eten. Dit heeft te maken inderdaad met de darmen enz. die ruimte te kort komen door de groei van de kittens.
Mijn poes had toen 6 kittens van 95 tot 145 gram. Dit is heel zwaar voor een Somali, die kittens zijn normaal zo'n 80 gram. Achteraf was het dus logisch dat zij niet meer kon eten  :o
Als het goed is, moet ze als haar ingewanden wat gesetteld zijn weer gaan eten.
Ik had toen een schema waarop de verschillende stadia en "symptomen" beschreven stonden. Geen idee waar ik het gelaten heb, maar had het van internet. Google er anders even naar.
Jeetje mineetje, dat zijn echt gigantische kittens, ook voor Noorse begrippen (alles boven de 115 gram). En 6 stuks nog wel, wat zal het arme poesje het zwaar gehad hebben  :-\
Zijn die kittens er nog via de normale route uit gekomen, of heeft het een keizersnee moeten worden? En heeft ze daarna nog een nestje gekregen zonder problemen? En, (laatste vraag) na hoeveel dagen kwamen de babies?

Op dit moment denkt mijn DA dat Frieda er in elk geval 4 draagt, maar hoogstwaarschijnlijk meer. Ik zie nogal op tegen de bevalling, of ze er genoeg kracht en energie voor heeft enzo.
Loeka schreef: Ik heb nog iets gevonden:"She may also show a decrease in appetite and may even go off her food entirely a few days before the birth. If she stops eating for more than a couple of days, or if you notice a decrease in appetite for more than 3-4 days, consult your vet."
Bedankt, ik zal er nog even verder naar zoeken op internet.
Kruimel schreef: Dwangvoeren als ze te lang niet eet lijkt mij een goed idee, mits ze er niet totaal van in de stress schiet. Ik zou gewoon kvv voeren, met desnoods een beetje extra vet. Dat is energiekrijk genoeg en licht verteerbaar. En omdat het gemalen is kun je het ook met wat water via een spuitje in de bek wurmen.
Ik heb Carnibest en Bibi. Is dat goed? En wat voor vet zou ik er aan toe moeten voegen, en waar zou ik dat evntueel kunnen halen? Ik moet het dan wel ergens morgen kunnen kopen want als het pas volgende week word heeft het geen nut meer omdat dan hopelijk te kittens komen.
Laatst gewijzigd door Mieuw op vr 30 mar 2007, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#735143
Kip, vooral het vel, is behoorlijk vet, er zitten ook altijd stukken vet aan de kippenkont. Je zou het kunnen malen, desnoods met eens taafmixer oid, en door de kvv mengen.
Ik heb hier een paar keer katten dwanggevoerd, eerst driftig met spuitjes in de weer, maar aangezien ze niet erg protesterden gewoon kat onder de arm, bek open, kluitje kvv erin, bek weer dicht. Ging eigenlijk best goed. Gelukkig hoefde de meest hysterische kat niet, dat was wel een probleem geworden.
Door Mieuw
#735558
Frieda wil sinds gisteravond/nacht weer kleine beetjes zelf eten. Ik blijf haar voorlopig nog maar een beetje bijvoeren om zeker te weten dat ze voldoende binnen krijgt, maar het is in elk geval weer een beginnetje. Ik hoop maar dat de babies niet al te lang meer op zich laten wachten.

Pfffft, wat een pak van m'n hart zeg. Ik heb er toch wel behoorlijk van in de rats gezeten.
Moet ook wel zeggen dat m'n incasseringsvermogen voor wat dat betreft toch ook wel vrij laag was na alles van de afgelopen weken...

Bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Door Loeka
#735834
Mieuw schreef: Jeetje mineetje, dat zijn echt gigantische kittens, ook voor Noorse begrippen (alles boven de 115 gram). En 6 stuks nog wel, wat zal het arme poesje het zwaar gehad hebben  :-\
Zijn die kittens er nog via de normale route uit gekomen, of heeft het een keizersnee moeten worden? En heeft ze daarna nog een nestje gekregen zonder problemen? En, (laatste vraag) na hoeveel dagen kwamen de babies?
Ik heb het logboek van de bevalling opgezocht en in mijn herinnering waren ze toch iets zwaarder dan in het echie  :-[ Waren het nog Mega kittens voor een Somali hoor.
Op volgorde:
102 1:10 uur
95 1:50 uur
124 2:15 uur
120 4:25 uur
110 5:00 uur
110 7:00 uur

Om 17 uur had ze a wat bloedverlies en om 23 uur de eerste wee. Alles is geboren via de normale weg. Kitten 1,2,3 en 5 waren in stuit. Kitten 6 was ik niet bij want wij dachten dat de bevalling klaar was. Toen we bij haar gingen kijken was nr 6 net geboren  :) Kitten 4 lag normaal, maar was een enorme zware bevalling.
Moeder had ruim voldoende melk en op 1 na zijn alle kittens normaal opgegroeid. Dit kittens is overleden met precies 2 weken aan een hartklepontsteking door een bacterie. Waarschijnlijk al in het lijfje gekomen via de navelstreng...

Isidora is bevallen op de 68ste dag gerekend vanaf de dag van de eerste geslaagde dekking.


Ze was 15 maanden en het was Isidora's eerste nestje en ook haar laatste. Zij was 1 week krols, dan 1 week niet, dan 1 week wel. Dit was voor haar gezondheid niet goed. Ik heb haar daarom laten castreren, heel erg jammer want ze is een hele goed moeder. Met een week of 6 sleepte ze een kitten zelfs de tuin in, hij moest daar de boel gaan verkennen. De rest volgde meteen, op 1 na. Dit kitten heeft ze 2 dagen laten treuzelen, zij zat steeds in de deuropening en dan net de drempel over maar toch weer snel terug. Dit diertje heeft ze in de nekvel gepakt en achter in de tuin(17 meter verder) laten vallen. Kitten schreeuwen :lolabove: Moeders negeerde dit gejank en liep een stuk verder, kitten hield prompt haar snuit en ging op onderzoek uit!  :o :D

Ik zie dat Frieda weer iets wil eten, gelukkig maar. En joh dat je in de rats zat snap ik heel goed. Ik zat ook helemaal tegen het plafond ondanks dat ik zo'n schema had. Voor volgende week zijn Isidora's eerste kleinkinderen uitgerekent(bij een andere fokker) dus ik zit toch ook weer een beetje in spanning nu.

Knuffel voor Frieda en sterkte!
Door Mieuw
#736130
Ine schreef: Hoe is het nu?
Al bezig met de aankomende bevalling?
Nou, ik 'hoop' het eigenlijk nog niet, want op dit moment hebben de kittens nog nét geen levensvatbare kans. Ik hoop zelf op woensdag of donderdag dan is ze 61/62 dagen in verwachting. Maar goed, als je het verhaal van Loeka leest kan het dus blijkbaar ook rustig nog op de 68e dag  :o
Ben allang blij dat ze weer wat uit zichzelf eet. Ze is trouwens afgelopen vrijdag nog wel nagekeken door de DA, en zij dacht dat Frieda minstens 4 maar wellicht meer babies droeg. Dus ik ben benieuwd...

Ik hou iedereen (uiteraard) op de hoogte  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door