Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Urs
#733641
Arwen plast bloed. Ik heb haar op heterdaad betrapt en kon ook wat plas in een spuitje opzuigen. Om half 2 heb ik een afspraak bij de DA.
Ze is altijd wel een beetje onzindelijk maar nu is het goed mis.

Ik heb een paar vragen. Ze zal wel antibiotica krijgen en een blaasdieet. Vast zal er gruis in de plas zitten. Met dat blaasdieet heb ik niet zo'n probleem om nu 1 x een zakje op te voeren om de plas goed te krijgen. Maar dan
Ze vertikt het om kvv of barf te eten . Wat ga ik dan voeren ? Welke homeopatische middelen kan ik haar erbij geven?
En kan je een kat ook vit c met cranberry geven voor de blaas? En zo ja hoeveel? Nog andere opties om toe te passen?
Door Mevroi Kruim
#733712
Oie, da's niet fijn joh! Ja, je zult idd wel een ab-kuur en nierdieet meekrijgen. Ik persoonlijk vind het troep maar als jij er geen problemen mee hebt; ik hoop dat het snel werkt.
Ik heb dergelijke problemen gehad met mijn katten en ben toen heel erg streng geworden. Geen gezeur, vers eten. Dat kostte ff tijd en veel kwaaie buien bij de katten maar het heeft gewerkt. Sindsdien nooit meer blaasproblemen.
Je kunt idd cranberry en vit C geven aan je kat. Verder is homeopathische Solidago goed voor de nieren en de blaas. En appelazijn moet ook goed werken.
Succes!
Door Urs
#733721
Ben ook geen voorstander van dieet voer. Het monster wil niet aan vers. De andere wel , maar deze pffff.
Ik ga denk gewoon weer het uithonger offensief invoeren en we zien wel.

We zijn hier wel ervaren met de plas en nierproblemen dus dit moeten we ook goed zien te krijgen.
Door macgirlie
#734411
JayJay (hond) heeft voor de tweede keer een blaasontsteking (raar, tot nu toe telkens na een trimbeurt, toeval???? ). Ik had weinig zin om hem op anti-blaasgruis brokken te zetten dus ik ben naar de reformwinkel geweest, geleid door een natuurgeneeskundige en die heeft mij het volgende aangeraden:

-  eerst cantharis vesicatoria (VSM) voor de acute blaasontsteking en
- pareira brava om de blaas te versterken (vanwege het terugkerend karakter)

Daarbij krijgt hij vitamine C en 1 x per dag een cranberry capsule.

Het eerste middel moet je wel even volhouden, naar mijn idee zeker 14 dagen (er zijn tabletten en druppels).

Wellicht heb je wat aan deze tips. Overigens wel opvallend dat er zo veel katten zijn met problemen aan de urinewegen en nieren, vraag me echt af hoe dat komt.
Door Borke
#734491
Mijn DA zie een paar jaar geleden dat de nieuwe inzichten waren om pijnstillers te geven i.p.v. AB. Ik was er nogal sceptisch over, maar het hielp direct bij onze poes.
Door Urs
#734896
Ze heeft een pijnstiller gekregen en een antibiotica kuur.
Het dieet voer wil ze nog niet zo graag eten. Het was ook wel een rare situatie gister. Door de stroomstoring heb ik de katten zo goed als het ging verzorgd en op hun kamer gelaten. Ik was bang ze niet meer te kunnen vinden in het donker.

In de dieetvoeren voor blaasgruis stoppen ze extra methionine, dit is een aminozuur wat verzurend op de urine werkt. Zou het ook een optie zijn om dit  bij het gewone voer te geven?
Door Mevroi Kruim
#734917
Ik geef liever vers vlees ter verzuring, aangevuld met vit.C en cranberry. Ik beng ewoon heel erg sceptisch over het dieetvoer, inclusief alle troep die ze er in stoppen.

Macgirlie, katten zijn van nature slechte drinkers en zunig met het vocht in hun voer, als echte afstammelingen van woestijndieren. Veel meer dan honden. Combineer dat met gortdroge brok die de urine basisch maakt en je hebt een recept voor een ramp.
Door Urs
#734925
Kruimel schreef: Ik geef liever vers vlees ter verzuring, aangevuld met vit.C en cranberry. Ik beng ewoon heel erg sceptisch over het dieetvoer, inclusief alle troep die ze er in stoppen.

Macgirlie, katten zijn van nature slechte drinkers en zunig met het vocht in hun voer, als echte afstammelingen van woestijndieren. Veel meer dan honden. Combineer dat met gortdroge brok die de urine basisch maakt en je hebt een recept voor een ramp.
Tuurlijk, ik zou ook niets liever willen dat ze vers zou eten. Maar helaas is me dat tot nu toe bij haar niet gelukt. Als kitten zijnde wilde ze het ook niet.
Door Mevroi Kruim
#734935
Urs schreef: Tuurlijk, ik zou ook niets liever willen dat ze vers zou eten. Maar helaas is me dat tot nu toe bij haar niet gelukt. Als kitten zijnde wilde ze het ook niet.
>:( >:( >:( achter het behang plakken  >:( >:( >:(

Katten zijn toch echt wel ongelofelijk eigenwijze  :rant: :censored2:

Gewoon der in proppen!


;D ;D
Door Urs
#734937
Kruimel schreef: >:( >:( >:( achter het behang plakken  >:( >:( >:(

Katten zijn toch echt wel ongelofelijk eigenwijze  :rant: :censored2:

Gewoon der in proppen!


;D ;D
T is een monster. Ik neem nooooiiiitttt meer een Maine Coon ,schildpad . Jemig wat een monster. En nu vind ze mij niet meer lief omdat ze een pilletje moet.

De anderen eten wel vers. Tobias is zo opgeknapt door het vers en Luna heeft ook ooit wel eens blaasproblemen gehad. Nu niet meer.
Door Loeka
#735664
Urs schreef: T is een monster. Ik neem nooooiiiitttt meer een Maine Coon ,schildpad . Jemig wat een monster. En nu vind ze mij niet meer lief omdat ze een pilletje moet.
Nou laat dat schildpad maar weg. Ik heb hier een halve Maine Coon(andere helft Somali) en dat is me een portret. Pff, als ik iets doe wat haar niet zint nou berg je dan maar. Dan trekt ze een kop en gaat een partij zitten mokken en me ook nog eens negeren. Ik moet echt heel veel moeite doen om weer "vriendjes" te worden.  >:(
Door zurca
#737060
Noa kreeg ook AB en pijnstillers toen zij bloed plaste....
Helaas blijkt dus dat bij zo'n 95% van de katten blaasproblemen niets met bacterien te maken heeft en die ABkuur dus totaal geen nut heeft.
Bij Noa bleek het uiteindelijk om een blaassteen te gaan, die operatief verwijderd is. Ik "moest" toen ook dieetvoer gaan geven maar heb dit afgeslagen. Toen ik aangaf dat ik eerst informatie in zou gaan winnen bij een DA die provers was kon ik ineens "iets" meekrijgen om over haar eigen eten te doen en dat zorgde dan ook voor een zuurdere urine.  ::)
Ook dit heb ik niet aangenomen en ben appelazijn door haar eten gaan doen en wat extra water. Maargoed hier heb jij opzich weinig aan omdat ze geen vers wil eten....(al eens een ander merk geprobeert?! Hier was ook 1 kat die geen vers wou tot ik een ander merk in huis haalde, nu vreet ze haar voerbak er bijna bij op)

Maargoed, laat je iig niet te lang "afschepen" met AB want het is dus goed mogelijk dat er iets heel anders aan de hand is dan wat bacterien ;)

Sterkte hoor ermee :-*
Door Urs
#737136
Op zich gaat het nu redelijk, heb geen bloed plasjes meer gevonden. Ze geeft ook geen grote brullen meer als ze loslopen.  De dieetvoer brokken eet ze niet. Ze krijgt nu blikvlees met daar over heen cranberry capsule poeder en een beetje de brokjes die ze gewend was.  Ik ga nu door het blikvoer kvv mengen. Ik ga ook het aminozuur ergens vandaan halen wat ze extra in het dieet voer stoppen om de urine te verzuren.

Het maakt haar niet uit welk vers het is, ze vertikt het te vreten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door