Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door macgirlie
#734402
De schoondochter van mijn buurvrouw heeft een half jaar geleden twee katjes uit het asiel gehaald, Guusje de poes en Meeuwis de kater. Guusje is nu ongeveer 9 maanden oud. Meeuwis is in het asiel geboren en Guusje is als kitten gevonden. Guusje is op een leeftijd van ongeveer 3 maanden gesteriliseerd, voordat ze naar haar nieuwe baasje ging. Guusje is lief, speels, eet en drinkt goed maar heeft een groot probleem. Als ze ligt te slapen raakt ze in een soort van coma, je krijgt haar dan echt niet wakker en voelt heel slap aan, maar vlak daarna krijgt ze zodanige stuiptrekkingen waarbij ze letterlijk door de kamer vliegt. Het gebeurt echt alleen tijdens haar slaap. Wat ook opvallend is dat ze zich maar voor de helft wast.... alles beneden haar middel blijft ongewassen en ze wordt daar dus echt vies.
Ze moet eigenlijk naar een DA maar ze laat zich dus absoluut niet pakken. Ze komt wel kroelen maar zodra je haar echt beet pakt, gaat ze er van tussen. Het asiel, dat afgelopen maandag kwam kijken hoe het met haar was, heeft voorgesteld om haar door de dierenambulance te laten vangen met een vangnet. Lijkt me niet echt een goed idee. Zelf hebben ze voorgesteld om de DA maar naar huis te laten komen en haar van te voren een valiumpje of zo te geven.
Het asiel weet niet te vertellen of ze deze problemen als kitten ook al had maar je zou denken dat ze een ernstig trauma heeft opgelopen door haar (misschien wat hardhandige) sterilisatie. Ik heb haar voor nu even een flesje Rescue Remedy meegegeven om te zien hoe ze daarop reageert en aangeraden om ook eens naar de voeding te kijken (allergie???)
Wat is hier wijsheid.... en wie herkent deze symptomen? Zelf heb ik absoluut geen verstand van katten maar ze zijn er erg gek mee en staan dus open voor alle adviezen.
Door Borke
#734490
Jeetje wat een verhaal.
Ik heb geen antwoorden voor je, met 3 maanden steriliseren vind ik wel erg jong - aan de andere kant in de US is dat regulier...

Ik zou zeker zien dat ze door een dierenarts gezien wordt.
Met een vangnet vangen lijkt me een slecht idee.
Dan zou ik liever zien haar op te sluiten in een kleine kamer waar ze niet echt weg kan kruipen en de DA aan huis laten komen.
Door quincy4
#734494
hallo,

Ik heb een poes gehad die na een val van de trap ongeveer hetzelfde had. Ze was al oud en is een keer van de trap afgevallen. Hierdoor was haar hele lichaam gekneusd. Nadat ze dit heeft gehad, was ze ook als ze sliep erg diep in slaap en had ze vaak van die hele hevige schokken in haar lichaam, soms schrok ze dan ook wakker en was ze een beetje overstuur.

Ik heb haar hier nooit voor laten behandelen, omdat ze al oud is en ik haar alle onderzoeken wou besparen.

Mijn visie op het verhaal is dat ze door een overdosis medicijnen ( ze kreeg twee pilletjes schilklierremmers per dag) een epilpeptische aanval heeft gehad en daardoor van de trap is gekukeld, en dat die schrokken die ze later in haar slaap had een soort van naverschrijnselen zijn. Maar zoals ik al zij is ze hier nooit  voor onderzocht dus zeker weten doe ik het niet, het is alleen een vermoeden.

Veel sterkte ermee, verder kan ik je niet helpen

Groetjes Anita
Door Mieuw
#734565
Goh wat triest zeg.

Het lijkt me inderdaad ook het beste om haar eens grondig na te laten kijken door een DA, maar vangen met een net lijkt me gigantisch stressvol voor zo'n katje (wat overduidelijk toch al niet lekker in z'n vel zit). Ik hoop dat de Rescue Remedy helpt. En idd de DA thuis laten komen zal ook wel schelen.

Misschien heeft het kitten een beroerte gehad, of heeft het epileptie. Of het is te jong bij z'n moeder weggehaalt waardoor het niet weet hoe het zich moet wassen (maar goed, dat verklaart dat diepe slapen nog niet).

Bij mij worden alle kittens rond de 12-14 weken gecastreerd en ik heb er tot nog toe geen slechte ervaringen mee.
Maar goed, ik weet wel dat een kitten van die leeftijd castreren een andere behandeling behoeft dan een volwassen kat dus als de DA die dat gedaan heeft niet goed heeft gewerkt, tja...
Maar goed, ik denk dat als het de DA is geweest die vanuit het asiel vaker kittens castreerd hij/zij er toch wel enige ervaring mee zal hebben...

Wel heb ik (alweer 15 jaar geleden) ook een kitten gehad wat ook als in blok in slaap kon vallen en daarna een paar uur lang in dezelfde pose kon blijven liggen. Dat kitten is toen ze een maandje of 4-5 was overleden aan epileptie.

Sorry dat ik je niet verder kan helpen. Sucses.
Laatst gewijzigd door Mieuw op vr 30 mar 2007, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#734710
Aan epilepsie dacht ik ook meteen. Daarbij denk ik ook dat er meer in de hersenen niet goed is, misschien al wel beschadigd door de epileptische aanvallen.
Bij mensen komt een hersenafwijking voor na hersenbeschadiging waarbij ze de linker- of de rechterhelft van de wereld niet bewust meemaken. Die mensen maken dan b.v. alleen die helft van hun gezicht op die ze bewust zijn, of ze eten alleen de helft van hun bord leeg die tot hun bewuste kant behoort.
Bij dit katje is het boven en onderkant, maar het doet aan een dergelijke afwijking denken.
Als je het mij vraagt, is dit kitten dat in het wild is geboren, te laat gevangen en daardoor zal ze altijd schuw blijven, als het al lukt haar nog enigszins gerust te maken bij mensen. Daarbij speelt haar ziekte natuurlijk ook nog een rol.
Om haar te vangen, kan misschien een vangkooi geleend worden van het asiel. Dan naar de dierenarts en eens goed overleggen of dit diertje te genezen is of en katwaardig bestaan kan leiden.
gr.
Nicolette
Door Loeka
#734738
Ik ben het met oebaya eens. Wil ik nog aan toevoegen dat het vangen met een vangnet heel erg stressvol is voor de kat( en dan nog eens naar de da...)

Valium vind ik helemaal geen goed plan. Ze kunnen fysiek niet reageren, maar geestelijk maken ze alles bij volle bewustzijn mee. Dit is verre van diervriendelijk.

Heel veel sterkte!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door