Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#733778
Even een vraagje namens mijn schoonouders. Zij hebben een cavalier reu van 10 jaar oud. Hij heeft een hartruisje en raar kuchje, er wordt bekeken of dat vocht achter de longen is. De da heeft tevens een vergroting van de prostaat geconstateerd en nu hebben ze die cav dus op advies van de da chemisch laten castreren. Als dit helpt, zegt de da, dan is castratie de oplossing voor zijn probleem. Maar mijn schoonouders willen dat helemaal niet. Ten eerste is deze hond al 10 en ten tweede heeft hij dat hartruisje en het rare hoestje. Ze zijn bang dat hij de narcose niet meer uit zal komen. Is er niet een ander alternatief? Misschien iets homeopatisch ofzo?

Rachel.
Door Lizzy
#733786
Ja, er zijn wel homeopathische middelen die kunnen helpen. Maar volgens Atjo Westerhuis is de klacht ongeschikt voor zelfmedicatie. Volgens mij doen je schoonouders er goed aan om een homeopathisch-werkend DA te contacten.
Door Malamoods
#733788
Is er een website of iets waar ik adressen van homeopatische da's kan vinden? Of weet iemand er één op Texel?

Rachel.
Door Malamoods
#733880
Bedankt Lizzy! Ben alleen bang dat ik mijn schoonouders niet over kan halen om vanuit Texel helemaal naar Heemskerk of A'dam te gaan.... :(

Ik heb wel meer info gevonden over het homeopatische middel waar Atjo over schrijft... Wellicht dat proberen en regelmatig bij de eigen da op controle? Of zou dat geen verantwoorde optie zijn?

Rachel.
Door Lizzy
#733882
Malamoods schreef: Bedankt Lizzy! Ben alleen bang dat ik mijn schoonouders niet over kan halen om vanuit Texel helemaal naar Heemskerk of A'dam te gaan.... :(

Ik heb wel meer info gevonden over het homeopatische middel waar Atjo over schrijft... Wellicht dat proberen en regelmatig bij de eigen da op controle? Of zou dat geen verantwoorde optie zijn?

Rachel.
Ja, ik denk van wel. Zal ik je het middel PB'en?
Door Malamoods
#733901
Als ze niet onder controle gaan bij hun da en het middel blijkt niet (voldoende) te helpen, begrijp ik dan goed dat zo'n prostaatvergroting tot prostaatkanker kan leiden?

Rachel.
Door Lizzy
#734124
Malamoods schreef: Als ze niet onder controle gaan bij hun da en het middel blijkt niet (voldoende) te helpen, begrijp ik dan goed dat zo'n prostaatvergroting tot prostaatkanker kan leiden?

Rachel.
Ja, ik lees hier ook in het boek van Atjo dat een chronische irritatie van de prostaat bij oudere reuen kan leiden tot maligne prostaattumoren.....

En daarom is de klacht dus niet geschikt voor zelf medicatie.

Ik geef je hier het algemene homeopathische middel: Origanum D30. 1 keer per dag 1 dosis, gedurende 6-8 weken. Loopse teven vermijden. Daarnaast kunnen ze MacSamuel "Geslachtsdrift" geven (via bijv. plaza33.eu te koop).
Door Malamoods
#734143
Bedankt! Ik ga ze voorstellen om dan bij hun eigen da onder controle te blijven. Hoe vaak zou dit gecontroleerd moeten worden denk je? Na elke 6 tot 8 weken? En als de prostaat niet vergroot is, doorgaan met de druppels?

Rachel.
Door Lizzy
#734147
Ik heb geen idee. Ik denk dat ze dat het beste even met de DA kunnen overleggen. Volgens mij hangt het ook erg af van wat de huidige klachten zijn en hoe ernstig de prostaat vergroot is.

Als de prostaat erg vergroot is, kan deze de darm of plasbuis afknellen. De hond krijgt dan moeite met of plassen of ontlasten. Als de prostaat de darm afknelt, zie je ook vaak dat de hond lint-vormig gaat poepen. De prostaat kan zelfs in de buikholte verzakken, maar volgens mij onstaat er dan een beknelling van de plasbuis en krijgt de hond moeite met plassen.

Als de problemen ernstig zijn en de hond heeft echt veel last: dan denk ik dat direct ingrijpen wel noodzakelijk is. Als de problemen niet zo ernstig zijn: kunnen ze de druppels proberen en laten controleren of de prostaat slinkt. Denk ik zo.
Door Malamoods
#734150
Ik herken de klachten, Lex had het ook. Ik heb hem toen wel laten castreren, omdat hij inderdaad ernstige klachten had (kon amper nog normaal poepen)... Daarnaast wist ik toen nog niet beter... :-X
Bedankt in elk geval, ik ga alle info aan ze doorgeven. Ik hoop maar dat hun da wil meewerken!

Rachel.
Door Lil
#734222
Heel veel succes ermee!
Boris is helaas om dezelfde reden gecastreerd (hij was toen 4 1/2, nu is hij bijna 6). Hij had een beknelling van de plasbuis en is toen een aantal keren gecateriseerd, omdat hij niet kon plassen en zijn blaas ruim een liter urine bevatte. Na twee chemische castraties toen toch laten castreren, ik durfde dit niet langer aan. Spijt heb ik soms wel nog, had ik maar alles eerder geweten, maar goed... ik heb toen gedaan wat ik kon/wist op dat moment.
Door nelb
#734495
Mijn cav van nu 9 jaar heeft ook hartprobleem en vergrote prostaat gehad. De reguliere DA riep meteen castreren. Nou, als laatste redmiddel misschien, maar eerst maar wat minder rigoureus proberen.
Homeopathische DA geconsulteerd: vergrote prostaat, mits geen kanker natuurlijk, is volgens hem goed homeopathisch te behandelen. Dmv echo is gecontroleerd of er geen kanker of ontsteking in het spel was. Was gelukkig niet zo. (tegelijekrtijd hartje gekeken: klepje is zo aangetast dat operatie heel groot risico is)
Hij heeft voorgeschreven gekregen:  Sabal en ik kan potverdikkie niet meer lezen wat er nog meer achter staat.
Maar het heeft geholpen!

ja! op de achterkant nog net leesbaar:  sabal serrulata (of serralata, of sorrelata kan niet helemaal goed lezen)  d2
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door