Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kimh
#733761
Mijn katten krijgen om de dag BARF en CB.

Ik geef op die BARF dagen eigenlijk altijd hetzelfde en ik vroeg mij het volgende af.

Kan het kwaad als een kat om de dag orgaanvlees krijgt?

Dit bestaat uit:
-kippenmaagjes (orgaan)
-kippenhartjes (orgaan)
-kippennekjes (?)
-kuikens (prooi)
-runderhart (orgaan)
-geitenhart (orgaan)

In hart zit toch taurine? Kan het kwaad als ze daar teveel van krijgen? De CB krijgen ze dus om de dag en daar zit alles in wat ze nodig hebben. Dus ik weet dat ze qua voeding niets te kort komen. Wil alleen weten of ze iets té veel krijgen...
Door Mevroi Kruim
#733763
Nou, ik zou het niet doen. In CB zit ook al ruim voldoende orgaan dus je voert dan wel heel erg veel orgaan. En in orgaan zitten echt andere stoffen dan in spiervlees en bot. Ik zou dan toch bang zijn voor een onevenwichtige voeding met zoveel orgaan.
Is er een speciale reden warom je dit voert? Je zou bv meer spiervlees of vleesbot kunnen voeren, zoals bv kipkarbo's, rundvlees, lams- of geitenvlees. Of kleine prooidieren zoals kwartel of duif.
Door *Robin*
#734178
Ik ben het met Kruimel eens, als je CB geeft kan je beter gewoon vlees en vleesbot erbij voeren. Voer desnoods het aantal dagen kippennekken op en probeer aan wat andere botsoorten te komen ;) Kuikentjes zijn wel prima :)
Door kimh
#734891
Oke, dan ga ik wat meer kuikens en kippennekjes voeren.
Hoe vaak mogen ze dan wel orgaanvlees?
Door Mevroi Kruim
#734915
kimh schreef: Oke, dan ga ik wat meer kuikens en kippennekjes voeren.
Hoe vaak mogen ze dan wel orgaanvlees?
De beste richtlijn vind ik zelf, de verhoudingen zoals in een prooidier. Dan kom je op totaal niet meer dan 15-20% orgaan, waarvan 2/3 lever, aangenomen dat je geen pens voert.
Door kimh
#735170
Ik geef dus per week 3 dagen BARF. Dat komt dus op 9 maaltijden in de week.  Van deze 9 mogen er dus 2 orgaan zijn, toch? Wat moeten die andere 7 dan zijn?

Niet vergeten dat ik de andere dagen CB geef, he?! Want daar zit alles in, toch? Dus tekorten krijgen ze niet...
Door kimh
#735176
Oke, ik heb alle info nog ff doorgelezen en ben tot het volgende menu gekomen... Ik geef geen bijproducten (zit al in de CB)...

Carlos is 4.5 kg en Janis 3 kg. Het volgende schema is dus voor 1 dag en dat zal ik elke BARF dag hetzelfde gaan geven. Dus 1 dag CB en de volgende dag dit menu:

                Carlos                  Janis
Ontbijt    75 gr spiervlees    50 gr spiervlees
Diner      2 kippennekjes    1 kippennekje
nacht      75 gr hart            50 gr hart

Ik ga dan de hart (van diverse dieren) afwisselen met kuikens en kippenmaagjes.

Ik had gelezen: 50% vlees/ bot, 20% vlees, 15% orgaan en 15% bijproducten. Aangezien ik geen bijproducten geef, heb ik het percentage orgaan en vlees verhoogd naar 25%.

Klopt het dan zo?
Door Mevroi Kruim
#735333
Nou, nog niet helemaal. Alweer, ik zou zeker het percentage orgaan niet verhogen, dus geen extra hart geven. In plaats van de bijproducten zou je een of twee eitjes kunnen geven, evt. wat vis, en wat extra spiervlees.
De nekken zijn prima, tis wel kip, maar lekker knagen voor katten.
Door kimh
#735424
Oke, wat ik dus wil doen is 1 x per week runderhart, 1 x per week kuikens en dan de 3e keer in de week kippenmaagjes. De rest van de tijd krijgen ze dan dus geen orgaan... Dus 2 van de 9 maaltijden orgaan (hart en maagjes) en de rest spiervlees, kuikens en kippennekjes.

Dat is iig al beter dan wat ze nu krijgen. Want nu krijgen ze 3 x per week orgaan. Soms zelfs meer.

Bijproducten doe ik niet aan. Ei krijgen ze hier zelden (zijn ze niet echt gek op) en melkproducten helemaal niet. Daarom dus de CB, zodat ze alles binnenkrijgen. Ik wil ze geen teveel aan iets geven. Maar dat zou dan toch opgelost zijn als ze maar 1 (a 2 x) in de week orgaan krijgen?
Door Mevroi Kruim
#735455
Lijkt me goed hoor. En melkprodukten voer ik ook niet, dat doen ze zelf wel (pikken de joghurt uit m'n schaaltje als ik niet uitkijk  >:(). Ei vinden ze hier echt lekker, rauw door hun barf heen geklutst.
Door ***Bianca***
#738469
Hier krijgen ze wel af en toe biogarde, vooral als ze bijv aan de antbiotica moeten of maag/darmen eens van slag hebben. Het helpt mee aan goede darmflora. :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door