Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door essie
#73297
Ik heb het idee dat 1 van mijn honden makkelijker in de omgang is geworden sinds hij versvlees eet.
Hij is wel gewoon normaal actief bij de leuke dingen (spelen, fietsen, enz.) Maar hij heeft wat rare tics (is een tweedehandsje) en dat is veel minder geworden naar mijn idee.

Ik denk dat het komt omdat die minder brok eet, ik ben wel benieuwd of er meer van die ervaringen zijn.

Wil hem binnenkort volledig op versvlees zetten en kijken of dat nog meer verschil maakt.

Esther
Door Lizzy
#73300
Dit zou heel goed kunnen hoor (hoeft niet - kan wel).

Er zijn honden die actiever worden door het eten van verse/rauwe voeding en er zijn honden die kalmer worden (mogelijk heeft dit te maken met het feit dat ze geen stoffen als kleur, geur, smaakstoffen en conserveringsmiddelen meer binnen krijgen, waar honden wel degelijk allergisch voor kunnen zijn).

Groetjes, Lizzy
Door oebaya
#73333
[quote="essie"]
Ik heb het idee dat 1 van mijn honden makkelijker in de omgang is geworden sinds hij versvlees eet.
Hij is wel gewoon normaal actief bij de leuke dingen (spelen, fietsen, enz.) Maar hij heeft wat rare tics (is een tweedehandsje) en dat is veel minder geworden naar mijn idee.

Ik denk dat het komt omdat die minder brok eet, ik ben wel benieuwd of er meer van die ervaringen zijn.

Wil hem binnenkort volledig op versvlees zetten en kijken of dat nog meer verschil maakt.

Esther
[/quote]

Als het vers vlees een lager eiwit-gehalte heeft, dan de brokken hadden, is dat heel goed mogelijk.
Door Paul_Barte
#73342
[quote="oebaya"]

Als het vers vlees een lager eiwit-gehalte heeft, dan de brokken hadden, is dat heel goed mogelijk.
[/quote]

Sorry, maar deze snap ik dus niet ???
Wordt een hond actiever of minder actief van eiwit dan ???
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op wo 31 mar 2004, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#73344
Een van mijn honden, is aktiever geworden en de andere rustiger.Met de brokken, had hij nooit genoeg en nu is hij voldaan als hij heeft gegeten.
Voorheen was hij ook wat sloom en nu weer speelser.
De jongste is rustiger in zijn gedrag , ook een geadopteerd hondje.
Het is een tevreden beestje nu, en at voorheen niet ,nu maar al te graag.
Dus het heeft wel resultaat!
Door Truus
#73346
[quote="Paul_Barte"]
Klopt helemaal Truus....maar dat komt NIET door de eiwitten.
[/quote]
Ik heb het idee..puur door het versvlees wat beter te verteren is en de goede voedingssamenstelling.
Brokken lagen zwaar op de maag en verteren met al die granen niet goed.
Nu voelen de honden zich 100% beter!
Laatst gewijzigd door Truus op do 01 apr 2004, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#73413
Nou, die basset van mijn vriendin heeft het licht gezien sinds die op carnibest staat ;D
Eerst zat er niet veel leven in de beessie, maar nu springt ie zowat op het aanrecht, en jat als de raven.
Hahahaha, ik zeg dan altijd: je hebt nu pas een ECHTE basset in huis 8)
Freule was in het begin ook een stuk aktiver, ik weet nog dat ik paul belde omdat ze zo raar deed, ze rolde en kreunde na het eten over de vloer ::) Was dus gewoon van genot, whahahahaha, stond ik ff mooi voor paal :-[ ;D ;D
Door Eidos
#73498
Hahahahahaha Heerlijk jeanne!! Ik zie dr zo al liggen rollen en uitbuiken... Binnen no time heb je weer zo'n lekkere scheet in huis ;) ;D
Door Peet
#73538
Misschien heeft het niet zo zeer met de eiwitten te maken als wel met de koolhydraten. Van koolhydraten (granen e.d.) wordt je als mens ook sloom. Denk maar aan je "after-lunch dip".
Als je die koolhydraten weglaat uit je voeding wordt je zelf ook veel energieker!

Dat zou dus kunnen verklaren waarom een hond energieker wordt. En na een lekkere vlees- of barf maaltijd is het natuurlijk lekker uitbuiken... ;D...burp... ;D
Door Yorick
#73543
[quote="Paul_Barte"]
Klopt helemaal Truus....maar dat komt NIET door de eiwitten.
[/quote]

Ik heb hier niet veel verstand van maar ik meen me te herinneren dat J. Ficher het in zijn boeken ook had over de eiwitten en hoe deze honden konden 'opjagen' ....

Kan me vergissen hoor maar het stond in ieder geval in een boek van hem dat bepaalde voedingen de hondennerveus tot zelfs agressief konden maken (in combinatie met verkeerde opvoeiding en dergelijk natuurlijk) maar dat voeding van cruciaal belang was. Hij stelde wel Eukanuba voor maar dit even terzijde ;D heb al veel aan zijn boeken gehad dus dit word hem vergeven!
Door oebaya
#73827
[quote="Paul_Barte"]
[quote="oebaya"]

Als het vers vlees een lager eiwit-gehalte heeft, dan de brokken hadden, is dat heel goed mogelijk.
[/quote]

Sorry, maar deze snap ik dus niet ???
Wordt een hond actiever of minder actief van eiwit dan ???
[/quote]

Volgens de onderzoeken die er gedaan zijn, geeft een voer met hoog eiwit gehalte, terwijl de hond de kans niet krijgt die eiwitten om te zetten in energie, over actieve honden.
Overigens kan daar over een paar jaar weer anders over gedacht worden, want de onderzoeken zijn nog niet erg breed uitgevoerd.
Ook is er een verband aangetoond tussen een voer met een hoog eiwit gehalte en territoriale agressie. Minder eiwit verlaagt de territoriale aggressie. Maar ook dit onderzoek vraagt nog om vervolg onderzoek.
Maar met name in Amerika en in Engeland worden de uitkomsten van dit soort onderzoek toch meegenomen bij de behandeling van honden met probleemgedrag.
gr.
Nicolette
Door Paul_Barte
#73911
Zonder iets te weten over de eiwitfractie en de verteerbaarheid van eiwitten (in alle brokken zijn plantaardige eiwitten de hoofdmoot) zegt niet één 'onderzoek' daadwerkelijk iets verstandigs!!
Gebruikersavatar
Door chooky
#73948
Ik denk dat drie stoffen de hoofdrol spelen. En ook de gevoeligheid van de hond voor die stoffen.
Koolhydraten (in grote hoeveelheid, afkomstig van granen) kunnen de hond sloom maken.
Eiwitten kunnen de hond overactief maken, maar volgens mij kun je de eiwitten in brokken niet met die in versvlees vergelijken. Nicolette zei het al, het gaat om een groot aantal niet gebruikte eiwitten die dit veroorzaken. De verteerbaarheid van de eiwitten in versvlees is hoog, bovendien is het percentage eiwitten van dierlijke oorsprong veel hoger, dit maakt ook dat de biologische waarde van die eiwitten hoger is, waardoor om de behoefte van de hond te dekken gewoon minder nodig is.
Anti-oxidanten kleurstoffen en smaakstoffen spelen naar mijn mening ook een rol. Net als bij kinderen (en volgens mij ook volwassenen) kunnen die ook hyperactiviteit veroorzaken.
Door oebaya
#73950
[quote="chooky"]
Ik denk dat drie stoffen de hoofdrol spelen. En ook de gevoeligheid van de hond voor die stoffen.
Koolhydraten (in grote hoeveelheid, afkomstig van granen) kunnen de hond sloom maken.
Eiwitten kunnen de hond overactief maken, maar volgens mij kun je de eiwitten in brokken niet met die in versvlees vergelijken. Nicolette zei het al, het gaat om een groot aantal niet gebruikte eiwitten die dit veroorzaken. De verteerbaarheid van de eiwitten in versvlees is hoog, bovendien is het percentage eiwitten van dierlijke oorsprong veel hoger, dit maakt ook dat de biologische waarde van die eiwitten hoger is, waardoor om de behoefte van de hond te dekken gewoon minder nodig is.
Anti-oxidanten kleurstoffen en smaakstoffen spelen naar mijn mening ook een rol. Net als bij kinderen (en volgens mij ook volwassenen) kunnen die ook hyperactiviteit veroorzaken.
[/quote]

Allerlei toevoegingen in hondenvoer kunnen ongewenste reacties geven. Daarom is het nut van commerciële eliminatie diëten zo twijfelachtig. Daar kan van alles in zitten, wat toch een reactie geeft. Soms zitten die probleem stoffen niet eens in het voer zelf, maar in de gebruikte ingrediënten. Derhalve is het beste eliminatie dieet nog steeds een zelf gemaakt van betrouwbare grondstoffen.
Het eiwit- (waarbij de kwaliteit van het eiwit zeker een rol speelt) en koolhydraten verhaal heeft alles te maken met serotinine (een neurotransmitter) en tryptopan. Te veel eiwit kan de serotinine niveaus verlagen. Serotinine wordt gevormd van tryptopan en door het eiwit worden er amino zuren gevormd die het tryptopan in de weg zitten. Honden die agressie vertonen hebben een laag serotinine niveau.
Koolhydraten verhogen zouden meer tryptopan geven waardoor meer serotinine wordt gevormd. Maar het is niet uitgesloten, dat daar waar met het voeren van meer koolhydraten en minder eiwit effect werd bereikt, het gewoon het lagere eiwit was dat het effect bereikte.
Bovendien hebben studies in ratten weer aangetoond, dat het voeren van koolhydraten binnen 2 uur na het voeren van eiwit geen effect geeft.
Alle onderzoeken zijn nog niet eenduidig, maar het kan m.i. geen kwaad om met de eiwitten rekening te houden. Je kan je nl. ook afvragen waarom er zo veel aggressie in honden voorkomt nu er zo veel brokken worden gevoerd, waarin de eiwitniveaus ver boven de hoeveelheden zitten die de gouwe ouwetjes aanbevelen.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door