Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#733232
Gisteren begon Boef plotseling extreme jeuk te ontwikkelen. Aan zijn balletjes met name. Dit heeft hij 2 jaar terug ook al gehad. Destijds koppelde ik het aan het gebruik van Stronghold, aangezien het de dag erna begon. Ook kreeg hij gisteren last van zijn oren, steeds schudden met zijn kop. Vannacht vloog hij tegen de muren op van de jeuk en vanmorgen zijn zijn oren en kop en ellebogen giga opgezwollen. Meteen naar de DA: een allergische reactie. Hij heeft een prednisonspuit gekregen. Hopenlijk begint die snel te werken, want de boel raakt alweer aardig kapot en hij voelt zich ronduit ellendig.
Al twee jaar lang wijzen al mijn gedachten van zijn klachten (af en toe jeuk aan mn bek/ogen) in de richting van hooikoorts. Tot gisteren hadden we die klachten heel goed onder controle en alles paste in het plaatje. Maar waar deze heftige reactie nu ineens vandaan komt, ik weet het echt ff niet meer... Ik kan wel tien dingen verzinnen. Ik hoop natuurlijk dat dit een incident is, maar zo niet dan hebben we dus echt een probleem. De DA adviseerde natuurlijk prednison :-\
Door Boefke
#733237
Ja, ik heb ook het idee dat hij daar redelijk op reageert. Ik heb ook net weer een reinigingskuur afgerond en hij krijgt visolie, omega 3. Hij heeft gisterenochtend erg veel gras gegeten. Misschien is dat het. Mja, zo zijn er dus nog een hele hoop dingen die ik verdenk.
Door tigger
#733244
Wat ontzettend sneu voor Boef zeg! Mijn eerste ingeving is idd ook dat het weer warm is en dus veel pollen in de lucht zitten. Vorig jaar heeft Beau iets soortgelijks gehad (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 094.0.html). Sinds vorig jaar krijgt hij injectietherapie, ben dan ook benieuwd hoe hij dit voorjaar doorkomt.
Heb je al eens een allergietest laten doen bij Boef zodat je specifiek weet waar hij allergisch voor is?
Beterschap voor Boef  :-*.
Door Boefke
#733283
Ik ga je topic lezen Vivian :) Ik ben ook heel benieuwd naar hoe de injectietherapie bij Beau werkt.
Ik was een allergietest aan het overwegen, en heb daarover nu besloten dat snel te gaan doen ja.

Vannacht heb ik op een goed moment zijn balletjes ingesmeerd met honingzalf. Dat was een goede zet, want daarna hebben we eindelijk een paar uur kunnen slapen. Het hielp hem echt! Vanmorgen was de zalf ingetrokken en heb ik geen nieuwe opgesmeerd. Vannacht ga ik dat weer gebruiken als het nodig is.
Een paar weken geleden heeft hij een rabies enting gehad. Ik heb daarover enorm getwijfeld en nu denk ik dat die enting misschien toch zijn weerstand zo naar beneden heeft gehaald dat hij nu niet opgewassen is tegen deze plotselinge warmte en pollenuitbarsting :-\ ???
#733346
Achjee, arme Boef  :(
Ja, het is behoorlijk raak met het pollen *snuifsnottertraanniesproest* en ook echt in een keer dus geen rustige aanloop zodat hij ff kon wennen. En het zou zomaar kunnen dat die rabies-enting ermee te maken heeft.
Sterkte Boef!
Door Boefke
#733717
De zwellingen worden gelukkig al minder. En hij heeft door de prednison geen jeuk meer, wat ook wel fijn is. Wel is hij er suffig van dat middel. 
Ik denk dat we er goed aan doen om Boef gewoon de rest van zijn leven niet meer te enten. Achteraf bezien is de timing ook wel hondsberoerd geweest, met het voorjaar praktisch voor de deur :-\
Door Lizzy
#733886
Boefke schreef: De zwellingen worden gelukkig al minder. En hij heeft door de prednison geen jeuk meer, wat ook wel fijn is. Wel is hij er suffig van dat middel. 
Ik denk dat we er goed aan doen om Boef gewoon de rest van zijn leven niet meer te enten. Achteraf bezien is de timing ook wel hondsberoerd geweest, met het voorjaar praktisch voor de deur :-\
Pff, gelukkig wordt de jeuk en de zwelling minder.... Meis, wat een toestanden joh! Mag ik vragen waarom prednison en niet een antihistamine (puur voor mijn begrip hoor, misschien is een antihistamine zelfs een stomme keus!).
Door Boefke
#734385
Lizzy schreef: Pff, gelukkig wordt de jeuk en de zwelling minder.... Meis, wat een toestanden joh! Mag ik vragen waarom prednison en niet een antihistamine (puur voor mijn begrip hoor, misschien is een antihistamine zelfs een stomme keus!).
Oh, had een antihistamine ook gekund? Dat wist ik niet en mijn DA zei dat prednison de enige mogelijkheid was om de acute reactie te onderdrukken. Boef is erg suf en heeft een vreemde strakke blik in zijn ogen. Prednison is dus niet iets dat we graag nog een keer gebruiken. Maar ik ben wel blij dat de jeuk en zwellingen erdoor weg zijn. Het wordt afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

We denken om voortaan echinaforce te gaan gebruiken in de hooikoorts perioden. Weet iemand of dat in combi met de pollen veterinair kan?
Door Boefke
#734733
Ben aan het zoeken over anti-histamine, lees ik net dat kiwi histamine vrij maakt en een allergische reactie kan versterken en verdomd als het niet waar is: Boef heeft maandag kiwi gehad, bijna een drie kwart!
@Lizzy: ik verneem net van mijn DA dat antihistamine niet werkt bij honden. Hmmm...
Laatst gewijzigd door Boefke op vr 30 mar 2007, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tigger
#734741
Beau heeft destijds wel antihistamine gebruikt; volgens de dermatoloog kan het prima. De ene hond zal er beter op reageren dan de ander; je kan ook van soort antihistamine switchen. Ook kan de dosis per hond verschillen. Beau had volgens mij op een gegeven moment 4 a 5 tabletjes per dag; enige bijwerking kan zijn dat de hond wat duf wordt. Het nam de jeuk niet geheel weg, maar het maakte het wel draagelijk.
Door Boefke
#734743
Het kan zijn dat Boef pyodermie heeft gehad, een bacteriele infectie als gevolg van allergische klachten. De symptomen hiervan zijn opgezwollen neusbrug, ogen en oren. Precies wat hij had.
@Vivian: hoe beviel jouw dermatoloog?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door