Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door alani
#69626
Hallo allemaal ik ben een beginnende barfer en mijn hond is een pup van 7 mnd en weegt 24 kg nog in de groei dus en wil jullie mening graag horen over zijn menu

Hij krijgt het volgende

's morgens
4 kippenvleugels (ongeveer 3 á 400 gram) of hetzelfde gewicht maar dan in verse sardientjes
's avonds
300 gram orgaanvlees (nier/hart van schaap, rund of lam) of 300 gram rundergehakt / spiervlees
200 gram groente mix (andijvie, wortel, spinazie, komkommer, sla, brocolli, bloemkool enz.)
zo een 3 keer per week doe ik er nog een kiwi en een banaan doorheen.
en dan 150 gram pasta of rijst
verder een eetlepel appelazijn, eetl. schapenvet eetl. lijnzaadolie en wat zeewier.

2 keer per week doe ik er een rauw ei doorheen
Verder vindt hij een bruine boterham heerlijk en die knabbelt hij er regelmatig tussendoor (of dit goed is weet ik niet maar hij smult ervan :)

Ben nog zoekende naar botten van andere dieren maar er is hier niet echt veel te verkrijgen of zijn kale botten ook goed?
Laatst gewijzigd door alani op wo 31 mar 2004, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#69800
alani schreef: 's morgens
4 kippenvleugels (ongeveer 3 á 400 gram) of hetzelfde gewicht maar dan in verse sardientjes
Kan je ook andere vleessoorten met bot krijgen?
Inplaats van alleen vleugels misschien afwisselen met 'n kiprug , stuk konijn of eend,
lam/kalfs ribbetje misschien... of stuk pens?
Zodat er wat meer variatie is.

'avonds 300 gr orgaanvlees lijkt me ook wat veel...
Ben nog zoekende naar botten van andere dieren maar er is hier niet echt veel te verkrijgen of zijn kale botten ook goed?
Wanneer je kale botten geeft dan kan je eerst wat stukken vlees geven en dan de bot.
Maar vlees wat nog op het bot zit is natuurlijk beter ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 23 mar 2004, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alani
#70007
Dank voor je reactie
Kan je ook andere vleessoorten met bot krijgen?
Inplaats van alleen vleugels misschien afwisselen met 'n kiprug , stuk konijn of eend,
lam/kalfs ribbetje misschien... of stuk pens?
Zodat er wat meer variatie is.
Ik ben flink zoekende want ik vind hier ook te weinig variatie inzitten maar het is hier heel moeilijk te verkrijgen, begrijp nu dat kaal bot ook goed is als ik er maar vlees bijgeef
´s avonds 300 gr orgaanvlees lijkt me ook wat veel...
is 300 gram teveel of omdat het orgaanvlees is hij krijgt ongeveer 4 keer per week orgaanvlees de rest gehakt of kip

groetjes Anita
Laatst gewijzigd door alani op di 23 mar 2004, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#70035
ik denk dat 300 ghr organe en dan 4x per week ook veel is, maar het hangt af van de verhoudingen tussen de rest, dus tussen spiervlees en bot en overige.
Door 202spots
#70155
[quote="alani"]
is 300 gram teveel of omdat het orgaanvlees is hij krijgt ongeveer 4 keer per week orgaanvlees de rest gehakt of kip groetjes Anita
[/quote]
Hi Anita,
300 gram vlees is niet te veel...maar alleen 300 gram orgaanvlees is WEL te veel..
Meestal word er niet meer dan 10%-15% orgaanvlees aan 'n andere vlees toegevoegd,en dan ook niet eens elke dag.
Dus ....3-4 keer per week 'n hele maaltijd met orgaanvlees als basis is TEveel.
Is je pup dan niet aan de race ??? ???

Je kan b.v 250 gr.gehakt( of stukken vlees) met 50 gr. orgaanvlees er door geven.
Bij de menu's is ook veel info te lezen en misschien krijg je dan nog wat meer ideetjes voor verschillende maaltijden?
Door Lupa
#70275
ik hoop dat je alles geprint had want er is een crash geweest en vele berichten zijn verdwijnen :'(
Door alani
#70398
[quote="Lupa"]
ik hoop dat je alles geprint had want er is een crash geweest en vele berichten zijn verdwijnen :'(
[/quote]

ja ik had alle adviezen al geprint pfffff gelukkig maar :)
hoop dat de schade beperkt is gebleven voor jullie
Door alani
#72747
Na jullie adviezen heeft Nemo de afgelopen week het volgende gekregen:

woensdag
400 gram kippenvleugels
ongeveer 250 gram kalfsschenkel (20%bot) (wist nog niet dat dit een "dragend"deel was)

bakje diepvries pens 400 gram
200 gram groente/fruit mix

donderdag
400 gram sardientjes

7 schijven rodi compleet rund/groenten

vrijdag
400 gram kippenvleugels

400 gram paardevlees
100 gram lamshart
200 gram groente/fruitmix

zaterdag
400 gram kippenvleugels

7 schijven rodi compleet rund/groente
1 rauw ei

zondag
400 gram lamsnek

400 gram rundergehakt
100 gram lamsniertjes
200 gram groente/fruitmix
100 gram rijst

maandag
400 gram sardientjes

100 gram runderlever
400 gram kalfsgehakt
1 rauw ei
200 gram groente/fruitmix


en vandaag
dinsdag
400 gram kippenvleugels

8 schijven rodi compleet rund/groente

verder heb ik er de afgelopen week elke dag 4 ml lijnzaadolie (van de paardedrogist met zo een pompje en per pompje is het ongeveer 4 ml) en een eetlepel zeewier bijgedaan. Heb gelezen dat het zeewier teveel is dat een theelepel genoeg is en dan 2 á 3 keer per week ga ik nu doen.

Heb net nieuwe groente en fruitmix gemaakt waarin ik het volgende heb verwerkt: andijvie, spinazie, witlof, sla, komkommer, tomaat, aubergine, courgette, brocolli, alfalfa, tauge, mango, banaan, kiwi en appel

De afgelopen week is hij 2 kilo aangekomen dus vandaar dat het gewicht van het eten ook is toegenomen :)

Lijkt dit ergens op of is er nog iets dat ik kan veranderen/weglaten/toevoegen ???
Laatst gewijzigd door alani op vr 23 apr 2004, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#72756
Allereerst wil ik zeggen dat ik de afwisseling van ingredienten hartstikke goed vind!

Maar ik denk wel dat een jonge hond eigenlijk maar 1 kilo per week maximaal aan zou moeten komen.... Twee kilo vind ik persoonlijk erg veel.

En verder heb ik de boel even op een rijtje gezet en kom ik uit op de volgende percentages voor alleen de zelf samengestelde maaltijden (altijd ff narekenen):

17,7% bot (van kippenvleugels en kalfs+lamsbot)
12% orgaanvlees
13,7% groentes
41,2% spiervlees
13,7% vis
1,7% ei
------
100%

Van dierlijke afkomst is 86,3%

Mmm, zie net dat ik de 100 gram rijst ben vergeten. Maar ach, dat komt neer op 1% ofzo. Ik zou zelf wat meer groente/fruit gaan geven en wat minder vlees/orgaanvlees/vis. Percentage bot vind ik ook wel krap. Misschien net wat meer bot geven?
Door Lizzy
#72757
Oh, de groentepuree is prima, maar ik zou uitkijken met aubergine. Dit is familie van de nachtschade en sommige honden reageren daar allergisch op (net als bijv. tomaat).
Door alani
#72773
Lizzy schreef: Allereerst wil ik zeggen dat ik de afwisseling van ingredienten hartstikke goed vind!
Dank je ;) doe mijn best sta met een llijstje in mijn hand (van wat er in de vriezer zit) bij de slager
Maar ik denk wel dat een jonge hond eigenlijk maar 1 kilo per week maximaal aan zou moeten komen.... Twee kilo vind ik persoonlijk erg veel.
Hij was al 2 weken niet aangekomen omdat hij beetje ziek is geweest (een verkoudheid) denk dat hij nu weer lekker in zijn vel zit :)

En verder heb ik de boel even op een rijtje gezet en kom ik uit op de volgende percentages voor alleen de zelf samengestelde maaltijden (altijd ff narekenen):

17,7% bot (van kippenvleugels en kalfs+lamsbot)
12% orgaanvlees
13,7% groentes
41,2% spiervlees
13,7% vis
1,7% ei
------
100%

Van dierlijke afkomst is 86,3%

Mmm, zie net dat ik de 100 gram rijst ben vergeten. Maar ach, dat komt neer op 1% ofzo. Ik zou zelf wat meer groente/fruit gaan geven en wat minder vlees/orgaanvlees/vis. Percentage bot vind ik ook wel krap. Misschien net wat meer bot geven?
ga morgen gelijk nog ff op zoek om meer botten te zoeken en dan iets meer groenten en iets minder vlees, ben vanochtend al weer op stap geweest voor de botten maar moet nog ff beter mijn best doen ;) en dan de vriezer van de buren in beslag nemen ;D

Dank je in ieder geval weer voor het meedenken en bekijken

Groetjes Anita
Laatst gewijzigd door alani op di 30 mar 2004, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thunder
#72956
Twister heeft ook een periode gehad dat hij 2 kg per week aan kwam. Niet abnormaal voor een AB dus.
17,7 % botten zoals Lizzy berekend heeft,vind ik zelf eigenlijk ook aan de lage kant.Zeker voor een hond die hard groeit. Ik weet dat je veel moeite hebt om aan botten te raken,hier is het ook niet altijd makkelijk. Vandaag had ik misschien 150 kilo bij van het slachthuis,maar de bottenvangst was heel mager. Maar goed dat ik nog een voorraadje in de vriezer heb. En ze hebben me beloofd om me te bellen als ze botten hebben!

Groetjes,Anja.
Door alani
#73057
Thunder schreef: Twister heeft ook een periode gehad dat hij 2 kg per week aan kwam. Niet abnormaal voor een AB dus.
Hij kan het ook nog wel hebben hij zit nog onder Sumo :) en met zijn 56 cm is hij nu 26,5 kg ;D
17,7 % botten zoals Lizzy berekend heeft,vind ik zelf eigenlijk ook aan de lage kant.Zeker voor een hond die hard groeit. Ik weet dat je veel moeite hebt om aan botten te raken,hier is het ook niet altijd makkelijk.
Ga vanmiddag naar de islamitische slager die heeft me gister beloofd om bot apart te houden, weet nog niet waar ik het moet laten maar mijn moeder heeft vast nog wel plekje in de vriezer
Vandaag had ik misschien 150 kilo bij van het slachthuis,maar de bottenvangst was heel mager. Maar goed dat ik nog een voorraadje in de vriezer heb. En ze hebben me beloofd om me te bellen als ze botten hebben!
Groetjes,Anja
wauw je hebt dus een lekker dagje shoppen gehad ;D gelukkig heb jij meerdere vriezers maar ook meerdere honden die ervan smullen :)

Groetjes Anita
Laatst gewijzigd door alani op wo 31 mar 2004, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thunder
#73351
Sumo,die weegt er ondertussen al 34 :o! Hij is bijna 7 maand.

Groetjes,Anja.
Door alani
#73377
[quote="Thunder"]
Sumo,die weegt er ondertussen al 34 :o! Hij is bijna 7 maand.

Groetjes,Anja.
[/quote]

:o ::) ;D ;D

YES de slager had ruim anderhalve kilo bot voor me :D :D hij gaat het volgende week weer voor me apart houden YIPPIE

Was de lamsribbetjes vorige week vergeten erbij te schrijven, die heeft hij als tussendoortje gekregen dus had het niet bij de maaltijden gerekend, dan kom ik iets boven de 20 % uit
Laatst gewijzigd door alani op do 01 apr 2004, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door