Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sofie
#73348
Hallo!

Ik heb even een vraagje: onlangs sprak ik met mijn dierenarts over het feit dat ik mijn hond nu vers vlees geef. Toen waarschuwde zij mij dat ik dit best niet teveel geef omwille van het gevaar van salmonella?!
Is dit waar: is dat gevaar er? Zoja kan ik dit voorkomen?!

Bedankt!

Sofie.
Door Paul_Barte
#73352
Normaal gesproken is het maagsap in de maag van en hond erg zuur..heel erg zuur zelfs!!! Te vergelijken met HCL oftewel zoutzuur met een Zuurwaarde (PH) van ongeveer 1,5 of zelfs iets lager.

Het voedsel wat erin komt bepaald in hoeverre er zuur moet worden aangemaakt. Bij een vleeseter moet dat dus vlees zijn en de maag zal optimaal functioneren en de enzymen kunnen hun werk doen.

Samonella en andere ongein legt beslist het loodje indien deze in dit millieu terecht komen.

Bij een brokkenhond is het maagzuur veel minder zuur omdat anders de enzymen die de koolhydraten moeten afbreken ook de pijp uitgaan..............de rest kun je zelf invullen
Door Lupa
#73359
hoi sofie
toets bij zoeken het ordt salmonella en je krijgt info erover
Door Lizzy
#73385
Hi Sofie, dit is dus inderdaad onzin om de reden die Paul beschrijft! Overigens wordt versvlees getest (door controlerende instanties) op de hoeveelheid bacterieen en dus ook salmonella. En ik kan jou vertellen dat de hoeveelheid bacterieen (en ook salmonella) op versvlees NIHIL is! De controle is overigens SUPERSTRENG.

Dus, misschien doet jouw DA er goed aan eens hier op Barfplaats te kijken! Kan zij nog wat van leren!
Door Anna Penta
#73392
Ik moet wel even zeggen dat ik van diverse dierenartsen heb gehoord dat zij honden met salmonellavergiftiging hebben zien sterven. Maar zoals hierboven beschreven, waren dat brokkenhonden.

Om deze reden durf ik toch nog steeds geen rauwe kip te geven. Een van mijn hondjes krijgt nu sinds ongeveer een maand vers vlees of barf. Mijn andere 2 hondjes krijgen dit steeds meer.

Voor de zekerheid wacht ik nog een maand of zo voordat ik rauwe kip probeer te gaan geven. Ik vind dit echt een grote stap.
Door Lizzy
#73394
[quote="Anna Penta"]
Ik moet wel even zeggen dat ik van diverse dierenartsen heb gehoord dat zij honden met salmonellavergiftiging hebben zien sterven. Maar zoals hierboven beschreven, waren dat brokkenhonden.

Om deze reden durf ik toch nog steeds geen rauwe kip te geven. Een van mijn hondjes krijgt nu sinds ongeveer een maand vers vlees of barf. Mijn andere 2 hondjes krijgen dit steeds meer.

Voor de zekerheid wacht ik nog een maand of zo voordat ik rauwe kip probeer te gaan geven. Ik vind dit echt een grote stap.
[/quote]

Ik weet niet welk merk versvlees je geeft? Grote, dikke kans dat daar al rauwe kip in zit!
Door ine
#73399
[quote="Lizzy"]
[quote="Anna Penta"]
Ik moet wel even zeggen dat ik van diverse dierenartsen heb gehoord dat zij honden met salmonellavergiftiging hebben zien sterven. Maar zoals hierboven beschreven, waren dat brokkenhonden.

Om deze reden durf ik toch nog steeds geen rauwe kip te geven. Een van mijn hondjes krijgt nu sinds ongeveer een maand vers vlees of barf. Mijn andere 2 hondjes krijgen dit steeds meer.

Voor de zekerheid wacht ik nog een maand of zo voordat ik rauwe kip probeer te gaan geven. Ik vind dit echt een grote stap.
[/quote]

Ik weet niet welk merk versvlees je geeft? Grote, dikke kans dat daar al rauwe kip in zit!
[/quote]
In de meeste gevallen is er kippebot verwerkt in het kompleet versvlees!
Maar jullie vergeten, dat je salmonellavrij vlees kunt kopen, maar wat gebeurt er mee, zodra je voorbij de kassa bent?
En die rauwe eieren?
Er had toch zeker wel 1 hond van BP salmonella gehad moeten hebben! ???
Ik schrijf dit niet om iemand angstig te maken, maar als je overal bij stilstaat, kun je nooit meer iets geven.
Als je naar salmonella bij mensen kijkt, hoeveel overlijden er dan aan? En vooral ook wie? Ouderen, zieken en hele kleine kinderen.
Mijn oudste heeft op de leeftijd van 9mnd ook salmonella gehad. Gelukkig heeft ze het goed doorstaan!
Het is ook niet alleen de salmonella, die gevaarlijk voor mensen kan zijn, ook de campilobacter is een nare!
Soms vraag ik me ook wel af, of de dierenartsen, die dat zeggen, ook echt onderzocht hebben, dat die hond door salmonella is overleden! In de meeste gevallen wordt dat niet eens gedaan en is er ook geen bewijs!
Door Lizzy
#73408
Ik ben banger voor de angst voor salmonella dan voor salmonella......
Door Anna Penta
#73409
Heb even gekeken maar het staat niet op de pakjes vers vlees. Ik koop geen vers vlees waar 'kip' op staat. Verder zou ik als ik rauwe kip zou geven, ekokip kopen. En daarvan zegt men weer dat die salmonellagevoeliger zijn.

Ik weet het: het is onzin. Maar ik moet gewoon even over die grens heen. Voor mezelf heb ik besloten dat als ze 2 maanden vers vlees krijgen, het maagzuur zuur genoeg zal zijn.

Overigens vertelde mijn homeopatisch dierenarts over die sterfgevallen als gevolg van salmonella. Ik heb veel vertrouwen in haar. Dat speelt ook mee.
Door Lizzy
#73410
[quote="Anna Penta"]
Heb even gekeken maar het staat niet op de pakjes vers vlees. Ik koop geen vers vlees waar 'kip' op staat. Verder zou ik als ik rauwe kip zou geven, ekokip kopen. En daarvan zegt men weer dat die salmonellagevoeliger zijn.

Ik weet het: het is onzin. Maar ik moet gewoon even over die grens heen. Voor mezelf heb ik besloten dat als ze 2 maanden vers vlees krijgen, het maagzuur zuur genoeg zal zijn.

Overigens vertelde mijn homeopatisch dierenarts over die sterfgevallen als gevolg van salmonella. Ik heb veel vertrouwen in haar. Dat speelt ook mee.
[/quote]

Welk merk geef je dan?

Mag ik trouwens de cijfers zien van die zogenaamde sterfgevallen van deze DA? Gaarne MET autoptie rapport. Want sorry, maar hier geloof ik dus helemaal geen ene moer van (van dit verhaal van jouw DA).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 01 apr 2004, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#73418
[quote="Lizzy"]
[quote="Anna Penta"]
Heb even gekeken maar het staat niet op de pakjes vers vlees. Ik koop geen vers vlees waar 'kip' op staat. Verder zou ik als ik rauwe kip zou geven, ekokip kopen. En daarvan zegt men weer dat die salmonellagevoeliger zijn.

Ik weet het: het is onzin. Maar ik moet gewoon even over die grens heen. Voor mezelf heb ik besloten dat als ze 2 maanden vers vlees krijgen, het maagzuur zuur genoeg zal zijn.

Overigens vertelde mijn homeopatisch dierenarts over die sterfgevallen als gevolg van salmonella. Ik heb veel vertrouwen in haar. Dat speelt ook mee.
[/quote]

Welk merk geef je dan?

Mag ik trouwens de cijfers zien van die zogenaamde sterfgevallen van deze DA? Gaarne MET autoptie rapport. Want sorry, maar hier geloof ik dus helemaal geen ene moer van (van dit verhaal van jouw DA).
[/quote]

Okay, goed om deze woorden even te horen ;D
Als je te veel horror story's hoort, tja, dan word je voorzichtig. Moet ook liever niet meer met mijn bioslager praten... brrrr een mens zou echt rauwe kip vermijden.

Maar dan dacht ik nog ergens aan: mijn hondjes krijgen ook nog weleens brood of pasta (soms blieven ze hun groentemengsel niet nadat ze hun lap vlees op hebben en dan helpt een handje koolhydraten wel). Maar dan zou het maagzuur toch net als bij brokkenhonden ook minder zuur moeten zijn? Om die koolhydraten te kunnen verteren?

Tja, één keer ga ik wel overstag, maar wil dan toch wel alle twijfels wegnemen.

Ik geef trouwens tot nu toe Duck of Rodi (steeds minder, tweemaal per week of zo).
Door Lupa
#73424
is het bewijzen dat die honden door salmonella zijn dood gegaan?
zijn die honden na hun dood voor verder onderzoek achtergelaten?
ik denk dat het heel makkelijk is te zeggen als een hond ziek is en voor al iets met de buik en de da vraag wat je te eten geeft, om dan te zeggen "ja natuurlijk mevr. rouwe kip, dat mag niet!"
Door Anna Penta
#73426
ik zal de volgende keer als ik mijn homepatisch dierenarts spreek toch eens verder informeren naar die 'salmonella-sterfgevallen' van haar...
Door Lizzy
#73429
[quote="Anna Penta"]
[quote="Lizzy"]
[quote="Anna Penta"]
Heb even gekeken maar het staat niet op de pakjes vers vlees. Ik koop geen vers vlees waar 'kip' op staat. Verder zou ik als ik rauwe kip zou geven, ekokip kopen. En daarvan zegt men weer dat die salmonellagevoeliger zijn.

Ik weet het: het is onzin. Maar ik moet gewoon even over die grens heen. Voor mezelf heb ik besloten dat als ze 2 maanden vers vlees krijgen, het maagzuur zuur genoeg zal zijn.

Overigens vertelde mijn homeopatisch dierenarts over die sterfgevallen als gevolg van salmonella. Ik heb veel vertrouwen in haar. Dat speelt ook mee.
[/quote]

Welk merk geef je dan?

Mag ik trouwens de cijfers zien van die zogenaamde sterfgevallen van deze DA? Gaarne MET autoptie rapport. Want sorry, maar hier geloof ik dus helemaal geen ene moer van (van dit verhaal van jouw DA).
[/quote]

Okay, goed om deze woorden even te horen ;D
Als je te veel horror story's hoort, tja, dan word je voorzichtig. Moet ook liever niet meer met mijn bioslager praten... brrrr een mens zou echt rauwe kip vermijden.

Maar dan dacht ik nog ergens aan: mijn hondjes krijgen ook nog weleens brood of pasta (soms blieven ze hun groentemengsel niet nadat ze hun lap vlees op hebben en dan helpt een handje koolhydraten wel). Maar dan zou het maagzuur toch net als bij brokkenhonden ook minder zuur moeten zijn? Om die koolhydraten te kunnen verteren?

Tja, één keer ga ik wel overstag, maar wil dan toch wel alle twijfels wegnemen.

Ik geef trouwens tot nu toe Duck of Rodi (steeds minder, tweemaal per week of zo).
[/quote]

Bij mijn weten bevatten alle Duck Compleet versies gewoon kip. Van gemalen kippenbotten tot kippenvet ;D! En volgens mij zijn jouw honden nog in goede gezondheid!

Qua koolhydraten (pasta en brood): het ligt er (denk ik) ook een beetje aan hoeveel granen je ze geeft. In brokken zit natuurlijk wel heel veel graan! Zo'n beetje 60% is graan. Ik weet niet of een klein beetje brood/pasta net zoveel invloed heeft. Ik denk van niet. Maar goed, wanneer je wel veel brood/pasta geeft, dan zal het maagzuur beslist minder zuur worden.
Door meesmerel1
#73436
veel mensen worden banggemaakt door dierenartsen met salmonella...die dierenartsen moeten dat ergens in hun opleiding gekregen hebben lijkt me en dat zal wel gebaseerd zijn op brokkenvoeding...je hond kan ook een salmonella-besmetting oplopen door brokvoer of blik trouwens...en door in de natuur te lopen (vogelpoep enz.)...Enfin, gezonde dieren hebben er geen last van...

groetjes,

Marije
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door