Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door exroom
#733501
Even voorstellen pa, ma, 2 kinderen, bernersennen: Twister, Siberische kat: babuscka

babuscka is nu 5 weken bij ons, en eet sinds zij bij ons is brokjes van hill, echter na veel lezen, en de raad van een fokker van deze katten kwamen we op deze site terecht, en we moeten zeggen dit is voor ons nieuw, voor een carnivoor, blijkt ( en dit hadden we vroeger bij biologie eigenlijk ook al geleerd: een katachtige is een carnivoor!)

sinds we deze site ontdekt hebben (3 weken geleden) hebben we erg veel gelezen, tevens over alle voordelen van rauwvlees van cb. We zij ontzettend enthousiast hierover en hebben een paar rollen gekocht, van alledrie 1.

nu hebben we toch een paar vragen:


wat wij van onze vorige kat gewend zijn, is dat je de brokjes zeker bij een kitten altijd in zijn bakje moet hebben klaar staan. hoe zit dit bij cb, ik ben bang, dat het doordat het te lang in de kamer te laten staan besmet wordt door ongedierte ( vliegen e.d.). We hebben wat lams vlees uit zo'n rol gelepeld (denk 50 gram), babuscka begon er wel gelijk aan, maar net zoals ze met haar brokjes deed, 5 hapjes, en ze gaat liggen pitten, na een uur of 2, loopt ze op haar gemak weer naar haar bakje om weer eens een hapje te nemen.

waar loop ik nog meer tegenaan: ervaring, maar goed daar zijn we meebezig om op tebouwen.
het punt is dat geadviseerd wordt om de cb op kamertemperatuur te serveren, goed je haalt het uit de koelkast, het duurt minstens een halfuur tot een uur totdat het op kamertemperatuur is. hoe doen jullie dat?

tevens heb ik gelezen dat sommigen hier wanneer het bakje niet leeggegeten wordt het terug gezet wordt in de koeling,  maar door de temperatuurs wisselingen en het "blootstellen" aan de "open" lucht kan zeer snel bederf van het voedsel optreden, wat weer kan resulteren in wompjes e.d.,

we hopen dat we wat van jullie expertise mogen opsteken, groetjes
Door *Robin*
#733508
Soms ligt hier gewoon de hele dag eten klaar (waar ze 's morgens geen trek meer in hadden bijv.) en dat wordt 's middags opgegeten. Het langste wat heeft gelegen was een kwartel (anderhalve dag) en die was gewoon nog opgegeten. ik maak me dus in het algemeen niet druk over bederf van voedsel.... ;)
Als vlees viezig wordt zal je kat het echt niet meer eten hoor, katten houden van vers gedood eten en niet gerijpt zoals een hond.
Als je er voor kiest om het te laten staan overdag, kan dat dus (naar mijn mening) wel....

Je kan ook vier keer per dag een beetje eten neer zetten en als je katje weg loopt het bakje weg halen (en in de koelkast idd) en tot de volgende voertijd niks meer geven. Zo zal ze er vanzelf aan wennen dat eten betekend, bakje leeg eten anders krijg ik even niet meer....

Ik laat het eten altijd in een keukenkastje ondooien, dit omdat Roxy dus door heeft hoe ze de bakjes open moet maken. 's avonds zet ik het eruit en 's morgens voer ik het. dan haal ik na het voeren gelijk de volgende maaltijd uit de vriezer die staat dan te ondooien toto 's avonds. zo heb ik een roulerend ritme ;D

succes met Babouscka ;)
Door Debora
#733561
Ik zet het 's ochtends neer en als het 's avonds nog niet op is, krijgen de honden het bij hun eten en die vinden het heerlijk! Sowieso krijgen de 2 katers 's ochtends ook nog eens eendagskuikens.
Ik merk wel dat, nu ze dus overdag ook naar buiten gaan, ze meer honger hebben en het bakje sneller leeg is  :P Voorheen woonde ik op een flat maar heb nu een benedenwoning en de katten mogen de tuin in. Het gebeurt wel dat als ze een dagje buiten rondgestruind hebben en er staat nog cb van de ochtend, dat ze dat meteen opeten als ze weer binnen komen. Overkomt ze helemaal niks van  ;)
Door Loeka
#733567
Hoi, welkom! Als eerste, je mag best een foto posten van je kitten hoor. Vinden we helemaal niet erg :P :D

Als ze nog zo klein zijn en gewend zijn om at random kleine beetjes te eten zou ik 4 a 5 keer per dag kleine beetjes aanbieden en dat heel snel afbouwen tot 2 a 3 keer. (5 x per dag voeren is natuurlijk niet praktisch).
Ik zou het niet laten staan want zeker in de zomer gaan er allemaal vliegen op zitten, juk :yucky:

:-* voor de kleine!
#733580
Welkom hier! En hartstikke goed dat je je dieren op vers gaat overzetten!

Ik ben het met Loeka eens, dwz, ik laat het eten voor mijn katten ook niet staan, dat deed ik trouwens ook niet toen ze nog brokjes aten. Toen ze heel klein waren kregen ze idd 4 a 5 keer per dag een beetje, wat na 10 minuten niet op was haalde ik weg. Zo doe ik het nog steeds met de 5 ouwetjes, ze krijgen nu 2x per dag eten, 10 minuten om het op te krijgen en dan haal ik het weg. Daar doen ze het prima op hier.

Ontdooien gebeurt hier in een afgesloten bak, zowel tegen dieven als tegen de vliegen enz :P
Bij mij eten ze recht uit de koelkast trouwens, daar hebben ze geen moeite mee, maar voor een kitten zou ik het idd ff laten opwarmen. Gezien de kleine beetjes die een kitten eet warmt het snel genoeg op.

Iemand hier, ik ben vergeten wie :-[ voert haar katten uit een baby-bordje met zo'n waterbadje, alleen doet zij er in de zomer heel koud water in ipv warm water. Zo blijft het eten langer gekoeld als je het toch wilt laten staan. Overigens eten mijn katten zonder veel gezeur vlees dat al een dag of 4, 5 in de koelkast staat na het ontdooien. Ook daar krijgen ze niks van.

Enne, wormen ontstaan niet uit de lucht maar uit eitjes die al dan niet ergens aanwezig zijn. En goedgekeurd vlees bevat geen wormen of eieren, dus daar hoef je iig niet bang voor te zijn.
Door exroom
#733673
nou dat is snel binnen 12 uur 4 antwoorden, bedankt zeg,

nu nog proberen een foto van onze dieren hier neer te zetten.

http://www.dropshots.com/zoomin.php?use ... 328&cimg=0


http://www.dropshots.com/zoomin.php?use ... 624&cimg=0

mmm, dit begrijp ik nog niet hellemaal, hoe krijg ik hier en foto in het bericht?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door exroom op do 29 mar 2007, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#733707
OOOoooh, dat koppie van jouw kat, geweldig!
Mooie beestjes hoor!

Plaatjes plaatsen door op het 'plaatjes' icoontje boven je bericht te klikken [img ] hier de URL van je foto [ /img] (de spaties ff wegdenken, die staan er omdat je anders de tags niet ziet).
Door exroom
#734225
*Robin* schreef: Wauw!!!!!

Afbeelding


Afbeelding

Als je mijn bericht quote kan je zien hoe je de code voor de adressen van je plaatjes moet zetten ;)

het zal wel aan mij liggen, of aan de computer maar ik zie jou plaatjes ook niet, slechts 2 vierkantjes met rode kruisjes, maar in iedergeval bedankt, groetjes
Door Femke
#734370
exroom schreef: het zal wel aan mij liggen, of aan de computer maar ik zie jou plaatjes ook niet, slechts 2 vierkantjes met rode kruisjes, maar in iedergeval bedankt, groetjes
ik zie ook alleen kruisjes. Heb de URL echter in een nieuw tabblad geplakt en het is echt een prachtige kat!

Meestal mag je vanaf dit soort sites alleen de middelgrote foto linken, en niet de allergrootste foto. Zoals 'ie in je album staat mag waarschijnlijk wel, maar dan heb ik even de link naar het album nodig.
Door Femke
#734372
Kruimel schreef: Iemand hier, ik ben vergeten wie :-[ voert haar katten uit een baby-bordje met zo'n waterbadje, alleen doet zij er in de zomer heel koud water in ipv warm water.
ikke ben de gek met het babybordje (ik heb er 2, da's handiger). Die gooi ik in de zomer met water en al in de vriezer, mijn katten eten het namelijk niet in één keer op allemaal.
Als ik het eten erin doe haal ik er één uit de vriezer, en gooi ik de andere er weer in. Zo blijft het vlees lekker lang fris.


w.b.t. de wormen: ik denk niet dat versgevoerde katten en honden gauw wormen krijgen. Ze hebben gewoon een ijzersterk darmgestel.
Ik ontworm de beesten hier dan ook nooit (het is nog nooit nodig geweest)
Door exroom
#734506
nou allemaal bedankt voor alle tips,

vandaag voor het eerst naar de da geweest met haar, voor een chip,

da vond er prachtig, maar raadde meteen speciaal voer voor boskatten (maine coons ed) aan,
wij enthousiast verteld over wat we haar nu geven, nou dat was een reactie,  :-\
, dat is slecht voor haar tandjes! er zit nooit genoeg in, dus vertelde ik dat we als aanvulling ook nog rauwe kippenekken gingen geven 8)
je had die da moeten zien kijken, is dit nou ontwetendheid of krijgen ze elke maand een zak geld
van hill?

Vanmiddag maar een kilo kippennekken gehaald, (kost niks(1 euro)) dat viel dus mee.
vanavond 1 gegeven, eerst effe 3 tikken gegeven met een moker (kan die voort ook in de afwasmachine ;)

nou op het schaaltje gelegd, we hadden hier allemaal zo iets van HMMM, noch best een ding zeg,

werkelijk waar na 4 minuten was hij na veel geknauw en gekraak volledig verdwenen.
ongelofelijk, leek wel een leeuwin!

na het eten schitterd om te zien, 15 inuten wassen, daarna in slaap gevallen!
wat een succes!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door