Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#730899
Even een heel voor de hand liggend vraagje. Overal lees ik over gewichtstoename bij teven na sterilisatie. Dit wordt schijnbaar als een (groot) probleem ervaren en soms neemt het gewicht tot wel 40% toe. Telkens denk ik dan: dan voer je toch gewoon minder ??? Het lijkt mij dat je daar al direct na de sterilisatie rekening mee kan houden, zodat het gewicht uberhaupt niet hoeft toe te nemen. Of is het niet zo eenvoudig als ik denk?
Door Lizzy
#730906
Nope. Helaas niet in alle gevallen. De stofwisseling veranderd gewoon enorm. En je moet vaak dusdanig minder gaan voeren dat je hond er bijna dood van neervalt. Ik heb het gezien bij Whoofer. In eerste instantie leek het prima te gaan. Maar uiteindelijk, naarmate de jaren vorderde: werd ze toch wel dikker en dikker. Overigens is Pinkel ook gecastreerd en werd zij na de castratie erg mager. Maar van lieverlee is dat er ook wel af. En zij heeft nu een normaal postuur. Ik denk dat het dus erg hond-afhankelijk is.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#731617
Hier inderdaad net zo.
Toen Mike gecastreerd was werd hij al dik als hij naar een brokje keek.
Je moest zo weinig gaan voeren dat dat flink ten koste ging van zijn energie.
Nu krijgt hij al een hele tijd kvv en dat gaat super. Hij weegt 40 kg en krijgt 700 gram per dag.
Barney daarintegen was niet op gewicht te krijgen, dat is nu gestabiliseerd, hij weegt 43 kg (is een stuk hoger dan Mike, maar smaller) en krijgt 900 gram per dag.
Beide zijn mooi slank.

Jane is net gesteriliseerd en daar heb ik ook gelijk de hoeveelheid voer bij vermindert, maar moet natuurlijk nog afwachten hoe dat uitpakt.
Door Borke
#732369
Donderdag 29/3 wordt Sofi laproscopisch gecastreerd.
Ik ben vooraf met haar bij de DA geweest voor controle en die zei dat zij met haar 22.4 kg perfect op gewicht was, mooi schraal.

Ik heb haar meteen op dezelfde hoeveelheid BARF gezet die Borke krijgt (weegt 1 kg meer is niet gecastreerd). Borke eet ca 500 gram per dag.

Mijn vraag is nu: wat zal ik met haar voeding doen na de operatie?
Op hetzelfde houden als Borke, of direct al wat minder geven en hoeveel minder dan?
Je voelt echt al haar botten zitten, dus afvallen lijkt me niet wijs.
Overgewicht er af krijgen is echter heel lastig, dus dat wil ik ook niet.
Ze is heel atletisch gebouwd, dus dat wordt geen gezicht als ze te zwaar zou zijn.
Door tiny
#732763
Ik heb Tessa (helaas) laten steriliseren. Gewichttoename begon meteen. Ze stond toen nog op brokken. Gegeven moment kreeg ze nog maar 40 gram brokjes per dag en nog werd ze dikker ondanks dat ze ook forthyron kreeg voor een langzaamwerkende schildklier. Nu staat ze op barf, krijgt 3x zoveel te eten als met brok en is 8 ons afgevallen. (leuk dieet toch). Helaas vind ik de gedragsverandering veel belangrijker met sterilisatie als de gewichtstoename en daar wordt toch wel heel vaak overheen gewalst. Bezint eer gij begint. :'(
Door Boefke
#732768
[quote="tiny"]Helaas vind ik de gedragsverandering veel belangrijker met sterilisatie als de gewichtstoename en daar wordt toch wel heel vaak overheen gewalst. Bezint eer gij begint. :'(
[/quote]
Wat bedoel je hiermee tiny? Wat heb jij dan voor ervaring met gedragsverandering?
Door Mevroi Kruim
#732838
Tara is 8 jaar geleden gesteriliseerd, en pas nu merk ik iets van gewichtstoename. Maar nu met 10 jaar wordt ze ook echt wel wat minder actief en bewegelijk dus dat lijkt me een logischer verklaring.
OK, ze werd ietsje dikker na het steriliseren maar ze was dan ook zo graatmager dat ik opmerkingen van mensen kreeg of dat arme beest wel eens iets te eten kreeg  :-X Tja, ze lustte haar brokken gewoon niet.
Gedragsverandering was er wel, ze is duidelijk feller geworden en minder miepig tov andere honden. Voorheen nam ze nog wel eens de benen als er meerdeere honden aankwamen, na het steriliseren niet meer. Ze werd vooral fel toen Kátur een pusel was. Voordat hij kwam bemoeide ze zich meestal niet echt met andere honden, maar de pup werd met hand en tand verdedigd tegen al dan niet echte gevaren!
Door Saskia C.
#732976
Ruim een half jaar nadat Belle gesteriliseerd was begon ze dikker te worden. Ze kreeg toendertijd nog brokken en van een handje vol werd ze maar dikker en dikker. Toen zijn we over gegaan naar KVV en toen begon ze al wat af te vallen. Maar sinds we nu een half jaar barfen is haar gewicht heel goed en krijgt ze meer te eten dan ooit.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#733234
Ik roep altijd dat je meteen na de sterilisatie minder moet gaan voeren en flink bewegen. Als het lukt om ze een half jaar daarna goed slank te houden dan is het daarna minder erg. Alleen als ze ouder worden en minder gaan bewegen dan worden ze weer dik.

En sommige honden worden al dik van de lucht. Dan kan het echt heel moeilijk zijn om ze af te laten vallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door